Hoekstra: vandaag is het moment voor KLM

Gepubliceerd op 1 oktober 2020 10:57 | Reacties: 12 | Onderwerpen: luchtvaart 

Air France-KLM (27 okt)

3,041 -0,116 (-3,67%)

DEN HAAG (AFN) - Minister Wopke Hoekstra (Financiën) noemt het goed nieuws dat KLM met in ieder geval een deel van de vakbonden overeenstemming heeft bereikt over een ingrijpende herstructurering. Een akkoord met de piloten laat evenwel nog op zich wachten. "Vandaag is wel het moment", waarschuwt Hoekstra de best betaalde beroepsgroep.

"Het gaat heel slecht in de luchtvaart en met KLM. We moeten daar gewoon de bakens verzetten, linksom of rechtsom", zegt Hoekstra. Als het personeel niet instemt met loonoffers en ontslagen, is faillissement volgens de minister de enige andere optie. "Het goede nieuws is dat een aantal bonden ziet dat het nodig is."

KLM zit in zware financiële problemen. Door de coronacrisis staat een groot deel van de vloot al maanden aan de grond. De overheid schoot het bedrijf eind juni te hulp met een pakket noodleningen en garantstellingen ter waarde van 3,4 miljard euro. Voorwaarde voor die financiële reddingsboei is wel dat KLM de kosten drastisch verlaagt. Uiterlijk donderdag wil Hoekstra daarvoor een plan zien.

17 Posts
Piet Particulier
2
Heel erg jammer voor Nederland dat een icoon gaat verdwijnen, maar dit heeft geen bestaansrecht meer (zeker niet op de beurs).
objectief
1
"'Geen bestaansrecht" kom nou, vliegen wordt toch niet afgeschaft.
Het enige probleem is dat de ticketprijzen slechts een minimaal deel van de werkelijke kosten zijn. (zie dat internationaal maar te tackelen)
crypt
1
Salarisverhoging onder modaal, niets inleveren tot 1,5 modaal. Aan de andere kant verliezen mensen hun baan... KLM gaat door de ergste crisis ooit en de lagere schalen krijgen er geld bij??! Van de zotte en politiek gedreven ideaal plaatjes. Volkomen gek! Dit is politiek ipv zaken doen, het bedrijf staat in brand..
geobeo
0
KLM wordt gered en krijgt steunpakket. Hoe dan ook. Vriendjes bij de VVD = geregeld.

Allemaal extreem voorspelbaar. Hopelijk de koers weer omhoog voor de volgende short rit.
drooglegging1920
0
En nu binnen vijf jaar het bericht vanuit de overheid: met voortschrijdend inzicht zijn we tot de conclusie gekomen dat.......Miljarden en miljarden verder van de belastingbetaler...
Elroy1234
0
VNV heeft een bod gedaan dat meer dan voldoende is om aan de voorwaarden vd overheid te voldoen. Alleen de KLM wel nog meer. Tevens wil KLM wel loonsverhogingen en winstdeling 2019 uitkeren aan een deel vd werknemers. Dus het salaris wordt herverdeeld. Dat ligt natuurlijk niet bij iedereen lekker.
Obertje
1
Prima als vliegen duurder wordt. Is gewoon veel te goedkoop. Even voor 49,- een weekend ergens heen vliegen is niet normaal. En KLM afsplitsten en samen met Lufthansa. D ligt NL zakelijk gezien beduidend beter dan de Fransen.
kenner66
3
Gewoon failliet laten gaan die feestende KLM piloten zijn grof overbetaald. De gewone man op de werkvloer wil wel loon inleveren vind het dus een grote schade dat die yuppen geen kant op willen stelletje assos.
Na faillissement opnieuw cao afsluiten voor Ryenair salarissen dan is KLM levensvatbaar en komt iedereen misschien weer met beide benen op de grond.
BIUSEE
2
Het doet even pijn, maar faillissement is de enige en juiste oplossing. Hoe langer men wacht, hoe dramatischer het wordt. Over een jaar ben je 10 miljard kwijt in een bodemloze put.
Red_
1
Ik heb nog welgeteld 0 x van Flopke Hoekstra gehoord, waarom een faillissement en afgeslankte doorstart geen betere oplossing is.
Hij praat er snel overheen dat failliet niet prettig is ivm herstel NL bla bla. Tja dat is echter geen uitleg...
gbakl
0
quote:

Elroy1234 schreef op 1 oktober 2020 11:25:


VNV heeft een bod gedaan dat meer dan voldoende is om aan de voorwaarden vd overheid te voldoen. Alleen de KLM wel nog meer. Tevens wil KLM wel loonsverhogingen en winstdeling 2019 uitkeren aan een deel vd werknemers. Dus het salaris wordt herverdeeld. Dat ligt natuurlijk niet bij iedereen lekker.

.
heb je wel enig idee waar je over lult ?

als bijv. de VNV uiteindelijk met heel veel moeite de 20 % lagere salarissen slikt (ze moeten wel)

en vervolgens eist dat dan geen enkele piloot zijn baan verliest, dan zeggen de andere
bonden...dan geldt dat voor onze achterban OOK....en terecht !

even niet gaan roeptoeteren dat je iets vindt zonder enige kennis van zaken/details.
an12
1
quote:

Obertje schreef op 1 oktober 2020 11:48:


Prima als vliegen duurder wordt. Is gewoon veel te goedkoop. Even voor 49,- een weekend ergens heen vliegen is niet normaal. En KLM afsplitsten en samen met Lufthansa. D ligt NL zakelijk gezien beduidend beter dan de Fransen.

Maar KLM hanteert woekerprijzen. Bijvoorbeeld een retour business class naar Japan kost € 6000 bij klm. Bij elke andere maatschappij tussen de € 2500 en € 3500

crypt
0
quote:

gbakl schreef op 1 oktober 2020 13:50:


[...]
.
heb je wel enig idee waar je over lult ?

als bijv. de VNV uiteindelijk met heel veel moeite de 20 % lagere salarissen slikt (ze moeten wel)

en vervolgens eist dat dan geen enkele piloot zijn baan verliest, dan zeggen de andere
bonden...dan geldt dat voor onze achterban OOK....en terecht !

even niet gaan roeptoeteren dat je iets vindt zonder enige kennis van zaken/details.


heb jij enig idee waar je over lult? Die 300 vliegers binnenboord houden wordt door de vliegers zelf betaald. overigens begrijp ik niet dat ze dit doen want vliegers ontslaan is voor KLM gewoon heel duur.KLM wil ze eigenlijk helemaal niet ontslaan maar wordt 'maatschappelijk' gedwongen. Als volgend jaar of over twee jaar de boel weer aantrekt (kan je wel vanuit gaan) dan moeten ze opnieuw aangenomen worden, is de opleidingsinvestering die ze net achter de rug hebben verdampt en kunnen ze opnieuw een vermogen aan een opleiding uitgeven. Bovendien betreft het de onderste 300 van de lijst dus er zal een verschuiving gaan plaatsvinden binnen het vlieger corps. Ook dat gaat klauwen met geld kosten. Andere bonden vergelijken de baan van een grondmedewerker of cabine lid met die van een vlieger. Dat is onnozel en appels met peren vergelijken.

Dus niet roeptoeteren als je zelf het overzicht blijkbaar niet helder hebt.
BVS74
2
Vliegmaatschappijen is al jaren een slecht lopende business en ze concurreren elkaar kapot. Als land heb je wel een luchthaven, zoals Schiphol, nodig maar of dat ook voor KLM geldt? Laatste jaren een paar keer naar Amerika gevlogen waarvan geen enkele keer met KLM. Andere maatschappijen nemen de belangrijke lijndiensten echt wel over.

Je hoeft er dan in ieder geval geen belastinggeld aan te spenderen want het blijft natuurlijk niet bij 3,4 miljard.
gbakl
1
quote:

crypt schreef op 1 oktober 2020 14:07:


[...]

heb jij enig idee waar je over lult? Die 300 vliegers binnenboord houden wordt door de vliegers zelf betaald. overigens begrijp ik niet dat ze dit doen want vliegers ontslaan is voor KLM gewoon heel duur.KLM wil ze eigenlijk helemaal niet ontslaan maar wordt 'maatschappelijk' gedwongen. Als volgend jaar of over twee jaar de boel weer aantrekt (kan je wel vanuit gaan) dan moeten ze opnieuw aangenomen worden, is de opleidingsinvestering die ze net achter de rug hebben verdampt en kunnen ze opnieuw een vermogen aan een opleiding uitgeven. Bovendien betreft het de onderste 300 van de lijst dus er zal een verschuiving gaan plaatsvinden binnen het vlieger corps. Ook dat gaat klauwen met geld kosten. Andere bonden vergelijken de baan van een grondmedewerker of cabine lid met die van een vlieger. Dat is onnozel en appels met peren vergelijken.

Dus niet roeptoeteren als je zelf het overzicht blijkbaar niet helder hebt.


wat een vreemde reactie weer...

vliegers ex B747 moeten zowiezo omgeschoold worden naar een ander type en dat kost inderdaad veel geld en geen vlieger die salaris inlevert omdat hij een kleiner type gaat
vliegen terwijl andersom veel extra salaris oplevert....logica ?
en van copiloot naar captain...ook een omscholing.
en wat heeft de VNV uitonderhandeld ???

met terugwerkende kracht van aanvang van die dure omscholing die KLM 100% betaalt
krijgt de vlieger het hogere salaris uitbetaald..probeer jij dat maar eens bij een promotie
erdoor te krijgen bij je werkgever...hij lacht je uit.

hoezo heeft KLM binnen paar jaar alle huidige piloten hard nodig ???
wishfull thinking en gaat niet gebeuren en is zomaar een domme aanname.
mag je zeker geen beleid op loslaten, het beleid is overleven en heel veel
banen redden maar lang niet allemaal...onhaalbaar.

en solidariteit ???
alle andere funkties leveren FTE's in en de piloten zeker niet....onhaalbaar om
begrijpelijke redenen.

etc. etc.
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.