Prijsdaling olie zadelt Ryanair op met miljoenenlast

Door AFN op 3 april 2020 09:16 | Views: 5.334

DUBLIN (AFN) - De Ierse prijsvechter Ryanair kampt in het recent afgesloten boekjaar met een kostenpost van 300 miljoen euro als gevolg van eerder gemaakte afspraken over vliegtuigbrandstof. Door de coronacrisis en de prijzenoorlog tussen Rusland en Saudi-Arabië is de olieprijs recent hard gezakt. Maar Ryanair had voor die tijd al zogeheten hedging-afspraken gemaakt over de levering van kerosine.

Het boekjaar van Ryanair liep 31 maart af. Het bedrijf waarschuwde vrijdag dat de winst over het jaar, mede door de extra last, uit zal komen rond de 950 miljoen euro. Dat is aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte.

Ryanair waagde zich niet aan voorspelling voor het nieuwe boekjaar gelet ook op alle problemen rond de coronacrisis. Daardoor blijven vrijwel alle vliegtuigen aan de grond. Van het schema van 2500 vluchten worden er dagelijks nog geen twintig uitgevoerd.

Doorgaans is een prijsval van olie goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen die aanzienlijke kosten voor brandstof moeten maken. Door hedging-posities in te nemen, kunnen maatschappijen zich indekken tegen eventuele prijsstijgingen.

Reacties

5 Posts
Putschrijvert
0
Is het een extra last als de kerosineprijs voor jou gelijk blijft? Ook al is de daadwerkelijke prijs toevallig een lager? En inderdaad, zo lang ze geen afnamegarantie hebben afgegeven, kopen ze nu bijzonder weinig Jet A1-fuel in.
[verwijderd]
0
Dit is voornamelijk een boekhoudkundig ding.
Die hedging positie vertegenwoordigd een waarde --> vergelijk het met aandelen. Door elke stijging / daling van het onderliggende product (in dit geval olie) vind er een positief / negatief effect plaats van de hedging positie.
Rowi62
0
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.