'China wil binnenlandse chipindustrie flink gaan versterken'

Door AFN op 3 september 2020 08:39 | Views: 3.965

PEKING (AFN) - De Chinese regering werkt aan plannen voor een omvangrijke versterking van de binnenlandse chipindustrie. Dat meldden bronnen in Peking aan persbureau Bloomberg. De stap moet mede helpen de beperkingen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft opgelegd aan de chipsector van China tegen te gaan.

Het zou gaan om een breed pakket aan maatregelen, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek, onderwijs en financiering voor de chipsector. Deze zouden de komende jaren worden doorgevoerd, als onderdeel van een nieuw vijfjarenplan van de Chinese overheid dat in oktober zal worden gepresenteerd aan de hoogste leiders van het land. Volgens de ingewijden wordt door Peking enorme prioriteit gegeven aan een sterkere binnenlandse chipindustrie, met vooral een focus op de nieuwste generatie halfgeleiders.

Trump heeft regels opgelegd waardoor Chinese technologiebedrijven veel moeilijker aan chips en andere halfgeleidercomponenten van Amerikaanse makelij kunnen komen. Daardoor wordt het voor China steeds belangrijker om de afhankelijkheid van buitenlandse chiptechnologie te verminderen. Jaarlijks importeert het land voor meer dan 300 miljard dollar aan chipproducten van buitenlandse leveranciers.

De Chinese president Xi Jinping heeft al aangekondigd dat in de periode tot 2025 een bedrag van 1,4 biljoen dollar zal worden gestoken in onder meer draadloze netwerktechnologie en kunstmatige intelligentie, waarbij chips dus van groot belang zijn.

Reacties

16 Posts
M M
1
Kikke voor onze chipsector. Klinkt als telco netwerk leveranciers15jaar geleden. Toen was er nog geen Huawei, nu wel
Just lucky
1
Tja, de versterking van de binnenlandse chipindustrie, dat zullen ze wel gaan doen met alle kennis die ze wereldwijd hebben gejat. Goed dat ASML nog niets aan China levert, wordt direct uit elkaar gehaald, geanalyseerd en nagemaakt.
D_invest
3
quote:

Just lucky schreef op 3 september 2020 09:02:

Tja, de versterking van de binnenlandse chipindustrie, dat zullen ze wel gaan doen met alle kennis die ze wereldwijd hebben gejat. Goed dat ASML nog niets aan China levert, wordt direct uit elkaar gehaald, geanalyseerd en nagemaakt.
De betere kwaliteit van Huawei 5G netwerk apparatuur is zeker ook gejat van Nokia? Terwijl dat die van Huawei beter doet? Zo'n beetje de dief (leering) overtreft de meester?

[verwijderd]
0
quote:

Just lucky schreef op 3 september 2020 09:02:

Tja, de versterking van de binnenlandse chipindustrie, dat zullen ze wel gaan doen met alle kennis die ze wereldwijd hebben gejat. Goed dat ASML nog niets aan China levert, wordt direct uit elkaar gehaald, geanalyseerd en nagemaakt.
Zoals de "high-speed train" nagemaakt van Nederlandse?
haas
1
tsja, gaat net zoasl destijds de USA de japanse autoindustrie "blokkeerde"
de japanners kwamen gewoon met veel betere produkten
En binnen 10 jaren was het gedaan met de USA autoindustrie

@just lucky: jatten doen ze allemaal
En afkijken mag ook (alleen niet op school,althans in NL:)
WaarIsWally
1
quote:

Just lucky schreef op 3 september 2020 09:02:

Tja, de versterking van de binnenlandse chipindustrie, dat zullen ze wel gaan doen met alle kennis die ze wereldwijd hebben gejat. Goed dat ASML nog niets aan China levert, wordt direct uit elkaar gehaald, geanalyseerd en nagemaakt.
Wat een onzin..
Het verdienmodel zit in het verkopen van chips zelf. Dat is al complex genoeg, vraag maar aan intel.
Daar kun je geld mee verdienen.

Er valt letterlijk niets te verdienen op het kopieren van ASML machines.
Dan moeten ze constant alles zelf up to date blijven houden, en buiten hun zelf is er geen afzetmarkt aangezien geen van de grote chip fabrikanten zijn vingers zou durven te branden aan een copy cat binnen te halen.

Wat schrijnender zou worden is, als je juist niet verkoopt. dan zullen ze een alternatief moeten zoeken.
M M
1
quote:

WaarIsWally schreef op 3 september 2020 09:32:

[...]

Wat een onzin..
Het verdienmodel zit in het verkopen van chips zelf. Dat is al complex genoeg, vraag maar aan intel.
Daar kun je geld mee verdienen.

Er valt letterlijk niets te verdienen op het kopieren van ASML machines.
Dan moeten ze constant alles zelf up to date blijven houden, en buiten hun zelf is er geen afzetmarkt aangezien geen van de grote chip fabrikanten zijn vingers zou durven te branden aan een copy cat binnen te halen.

Wat schrijnender zou worden is, als je juist niet verkoopt. dan zullen ze een alternatief moeten zoeken.
dachten alcatel, lucent, nortel, nokia ericisson etc... ook allemaal bij huawei. Als China hier full blown op inzet, krijg je verschuivingen in de industrie, kwestie van tijd
M_3500
1
quote:

WaarIsWally schreef op 3 september 2020 09:32:

[...]

Wat een onzin..
Het verdienmodel zit in het verkopen van chips zelf. Dat is al complex genoeg, vraag maar aan intel.
Daar kun je geld mee verdienen.

Er valt letterlijk niets te verdienen op het kopieren van ASML machines.
Dan moeten ze constant alles zelf up to date blijven houden, en buiten hun zelf is er geen afzetmarkt aangezien geen van de grote chip fabrikanten zijn vingers zou durven te branden aan een copy cat binnen te halen.

Wat schrijnender zou worden is, als je juist niet verkoopt. dan zullen ze een alternatief moeten zoeken.
Inderdaad, je levert niet aan China maar wel aan een afnemer in een ander land. China neemt die afnemer over en dan hebben ze alsnog de machine in handen. Het is beter wel te leveren aan China en met de ontvangen euro's zorgen dat je je voorsprong behoudt.
D_invest
0
quote:

M_3500 schreef op 3 september 2020 09:42:

[...]

Inderdaad, je levert niet aan China maar wel aan een afnemer in een ander land. China neemt die afnemer over en dan hebben ze alsnog de machine in handen. Het is beter wel te leveren aan China en met de ontvangen euro's zorgen dat je je voorsprong behoudt.
Een goede verdienmodel M_3500. Mocht het heel raar lopen, kunnen er schaduwbedrijven worden opgezet, spullen kopen van iedereen en dan alles verkopen aan een Chinees bedrijf.

Je moet wel connecties hebben, maar is overwegen waard. Waarschijnlijk zijn die bedrijven er al....
Witzel2
1
Sancties hebben toch nooit geholpen en alleen de 'tegenstander' versterkt. Nederland kreeg na de 80jarige oorlog geen specerijen meer van Spanje en Portugal, dat was het begin van de Nederlandse kolonisatie en gouden eeuw.
[verwijderd]
1
Verder door denken.

China heeft 1.3 miljard inwoners. Grote afzet market en consumptie dan Europa en Amerika bij elkaar.

En Amerika zorgt ervoor dat wij onze afzetmarkt (ASML, Apple etc..) in China gaan verliezen omdat Europa te bang is om hier tegenin te gaan.
Dat China steeds meer richt naar interne markt en geen behoefte heeft naar imports, dan is het snel voorbij met onze welvaart.

Dank je wel Amerika voor het zaaien van angst en onrust.

Europe dient China te omarmen want je kunt niet tegen een populatie/afzet markt van 1.3 miljard. Geneuzel over spionage en copies....
De wereld doet niet anders dan spioneren en copycat, omdat de westerse landen deze spullen kopen en regeringsleiders willen gewoon weten wat je uitspookt.

Dus of je ben te dom of je leeft nog in de VOC tijd.

Globalisering en goederen handel met alle landen daarvan krijg je alleen winnaars.

Nu heeft Amerika een proces in gang gezet wat funest is voor de wereld economie.

[verwijderd]
0
NOS teletekst 129:
Het afluisterprogramma van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA, dat in 2013 werd onthuld door klokkenluider Edward Snowden, is illegaal.Dat oordeelt het federale hof van beroep in de stad San Francisco.
Snowden onthulde zeven jaar geleden dat door de NSA op grote schaal onder meer telefoongegevens verzameld en bewaard werden. Volgens de rechtbank overtrad de inlichtingendienst daarmee de wet.
Snowden werkte voor de NSA en vluchtte na zijn onthulling naar Rusland, waar hij tot nog steeds verblijft. In de VS wordt hij verdacht van het lekken van staatsgeheimen.
[verwijderd]
0
NOS teletekst 127:
De Amerikaanse regering heeft sancties ingesteld tegen medewerkers van het Internationaal Strafhof ICC in Den Haag.Hoofdaanklager Fatou Bensouda en haar medewerker Phakiso Mochochoko zijn op een zwarte lijst gezet, zegt minister Pompeo van Buitenlandse Zaken. Voor anderen gelden visumbeperkingen.
Op de zwarte lijst staan personen die worden gezien als een bedreiging voor de nationale veiligheid van de VS.
Aanleiding voor de maatregelen is het besluit van het ICC om onderzoek te doen naar oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in Afghanistan sinds 2003, ook door Amerikanen.
[verwijderd]
1
Nu nog de Media zover te krijgen dat ze anti pathie krijgen tegen Amerika.

Daar ligt ons grootste probleem want de anti China campagne is gretig overgenomen door de Media.

Je ziet wat Amerika nu doet (lijkt wel communistisch). Als je ertegen bent dan kom je op zwarte lijst.

Het wordt gekker.

Geen geluid vanuit overheid of vanuit Media dat Amerika zich als een dictator optreedt.

Wel klagen over de vergiftiging aan Russisch adres, maar de Black List voor mensen die bij strafhof werken dan hoor je DenHaag niet klagen.

WaarIsWally
1
quote:

M M schreef op 3 september 2020 09:41:

[...]

dachten alcatel, lucent, nortel, nokia ericisson etc... ook allemaal bij huawei. Als China hier full blown op inzet, krijg je verschuivingen in de industrie, kwestie van tijd
Dat zijn de eindproducten waar veel geld mee te verdienen is. Dit moet je dus vergelijken met de chips zelf.
En ja, daar is een grote (groei) markt voor, daar kun je geld mee verdienen.
Het kopiëren van een lithografie machines gaat miljarden kosten, waarom zou je dat willen ? Ze willen alleen chips maken en verkopen.
1: vanwegen groeimarkt en geld te willen verdienen.
2: minder afhankelijk worden van zuid Korea, Taiwan en Amerika ( al is Amerika al heel goed bezig zichzelf buitenspel te zetten).
Windmee
1
dit is een tegenvaller voor alle chipfabrikant buiten China, de toekomstige wereld economische groot macht gaat eigen chips maken, was dat ook de bedoeling van Trump?? dan is dat hem toch gelukt.
16 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.