AMSTERDAM (AFN) - De onderhandelingen over een nieuwe cao voor piloten van KLM bevinden zich volgens de luchtvaartmaatschappij in een moeilijke fase. Pilotenvakbond VNV zou volgens berichtgeving in De Telegraaf aansturen op een staking om de roep om betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Het gaat naast meer loon ook om verlichting van de werkdruk.
Zowel de VNV als KLM hebben voor het weekend nieuwe voorstellen op tafel gelegd. KLM spreekt van een ,,omvangrijk pakket aan maatregelen en oplossingen", aanvullend op de afspraken uit het eerder overeengekomen principeakkoord, dat eerder door de VNV-leden was weggestemd.
KLM vroeg tijd om nieuwe piloten op te leiden. Daarmee zou de werkdruk pas vanaf volgend jaar zichtbaar omlaag gaan. Met die toezeggingen ging de VNV akkoord, maar de leden van de vakbond floten de onderhandelaars uiteindelijk terug. De werkdruk zou per direct omlaag moeten.
Om de onderhandelingen niet te verstoren doet KLM geen verdere uitspraken over de inhoud. De VNV was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Ja ! de koers kan weer omlaag ! het ging weer een tijdje omhoog, maar dat was ook te gek voor woorden.
Beetje correctie kan geen kwaad
Bij Nederlandse artsen is de werkdruk nog veel groter maar daar hoor je niemand zeggen we gaan staken. Nee deze mensen kennen hun verantwoordelijkheid en begrijpen dat je niet even een handvol gespecialiseerde artsen erbij kunt krijgen en dat is waar die "domme piloten" het onredelijke vragen. Er is een piloten tekort dus wil ik NU nee NU werkdrukverlichting. Mijn advies neem, ontslag dan heb je je probleem zelf opgelost.
Het waren toch de Nederlandse piloten van KLM die geïrriteerd en boos waren op hun Franse collega's als die zouden gaan staken. De Fransen hebben daar verstandig op gereageerd. Dus beleggers raak nou niet weer meteen in paniek en denk even beter na. Ze komen er heus wel uit ook zonder dit soort aangedikte krantenkoppen die doen het meer om aandacht te trekken voor hun krant en laten zich ongemerkt gebruiken door een kleine vakbond.
Het mooiste zou zijn om de piloten straks te kunnen ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen en ze daarna te vervangen. Jonge enthousiaste en flexibele piloten in plaats van steenrijke verwende babyboomers achter de knuppel.