'Schadeclaims dreigen voor banken wegens lakse fraudeaanpak'

Door AFN op 16 juni 2020 07:58 | Views: 5.086

'Schadeclaims dreigen voor banken wegens lakse fraudeaanpak'

AMSTERDAM (AFN) - ING heeft een nederlaag geleden bij de rechter omdat de bank niet voortvarend genoeg optrad tegen een frauderende klant. De klant boekte maandenlang tienduizenden euro's over van zijn werkgever, webwinkel Tom, naar zijn ING-rekening. ING moet 32.000 euro van de geleden schade vergoeden, ook al is webwinkel Tom geen klant van de bank, oordeelde de rechtbank Amsterdam in een recent vonnis. Dat meldt Het Financieele Dagblad (FD).

De uitspraak opent de deur voor meer schadeclaims tegen banken die niet tijdig zijn opgetreden tegen fraude, zeggen advocaten in de krant. Het gerechtshof in Amsterdam velde een jaar eerder een vergelijkbaar oordeel in een zaak die schoenenwinkel Footlocker had aangespannen tegen ING.

"Na twee succesvolle claims, ligt het voor de hand dat er meer zullen volgen", zegt advocaat en claimspecialist Jurjen Lemstra, die niet bij deze zaken betrokken is. "Zeker nu er steeds meer aandacht is voor de verantwoordelijkheid die banken hebben om financieel-economische criminaliteit te bestrijden."

Reacties

8 Posts
ramp 2017
1
ik zou zeggen fraudeur betaald deze boetes .. maar ja wie ben ik .. rechtsprak in nederland is zo wie zo krom
ischav2
0
Het is een uitspraak van een lagere rechter. Komt bij dat ING reeds een zeer hoge boete heeft betaald. Je kunt niet 2x worden beboet voor hetzelfde feit. ING zal zeker beroep aantekenen.
GJF1959
0
En dat terwijl de bank de privacyvan de fraudeur moet respecteren. Ze mogen vanuit die wet niet controleren. Of zouden ze alleen klanten die frauderen mogen en moeten controleren. Maar ja, hoe weet je dat? Dit gaat ook mij te ver. Banken zijn zeker niet zielig maar nu krijg ik toch (een beetje) met ze te doen.
Openneer
0
quote:

GJF1959 schreef op 16 juni 2020 09:37:

En dat terwijl de bank de privacyvan de fraudeur moet respecteren. Ze mogen vanuit die wet niet controleren. Of zouden ze alleen klanten die frauderen mogen en moeten controleren. Maar ja, hoe weet je dat? Dit gaat ook mij te ver. Banken zijn zeker niet zielig maar nu krijg ik toch (een beetje) met ze te doen.
Ja hoor, heel erg zielig de banken... Zo kwetsbaar...
[verwijderd]
0
Ne bis in idem (2x gestraft voor hetzelfde feit) wordt hier wel iets te vereenvoudigd weergegeven.
Onder meer dienen dan de feiten en omstandigheden hetzelfde te zijn. Ik las onlangs dat iemand al 12 maal was gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Ja, dan kan je wel 12 keer veroordeeld worden.
[verwijderd]
0
quote:

ischav2 schreef op 16 juni 2020 09:00:

Het is een uitspraak van een lagere rechter. Komt bij dat ING reeds een zeer hoge boete heeft betaald. Je kunt niet 2x worden beboet voor hetzelfde feit. ING zal zeker beroep aantekenen.
Ne bis in idem (2x gestraft voor hetzelfde feit) wordt hier wel iets te vereenvoudigd weergegeven.
Onder meer dienen dan de feiten en omstandigheden hetzelfde te zijn. Ik las onlangs dat iemand al 12 maal was gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Ja, dan kan je wel 12 keer veroordeeld worden.
erjee-ff
1
quote:

heen en weer schreef op 16 juni 2020 10:47:

[...]

Ja hoor, heel erg zielig de banken... Zo kwetsbaar...
Het gaat niet om zieligheid en kwetsbaarheid. Het gaat om de fundamentele vraag of je opsporingstaken bij een private instelling wenst te beleggen.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.