Minister scherpt beloningsregels banken aan

Door AFN op 18 december 2018 06:26 | Views: 2.717

Minister scherpt beloningsregels banken aan

DEN HAAG (AFN) - In de strijd tegen perverse prikkels in de bankensector worden de beloningsregels verder aangescherpt. Zo mogen aandelen die deel zijn van de vaste beloning, pas na vijf jaar worden verkocht.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) gaat financiële instellingen ook verplichten om bij hun beloningsbeleid meer rekening te houden met hun maatschappelijke functie. Ze moeten meer verantwoording afleggen en van tevoren draagvlak zoeken voor de beloningsvoorstellen.

De financiële sector moet dienstbaar zijn aan burgers en bedrijven, benadrukt Hoekstra. Hij hamert op stabiliteit, integriteit en innovatie. Banken hebben hoge buffers nodig om de stabiliteit van de sector te waarborgen. Ook moet witwassen worden voorkomen. De minister gaat samen met de sector en toezichthouders onderzoeken hoe de uitwisseling van informatie kan worden verbeterd.

Buitensporige leenvoorwaarden

Verder moeten de instellingen consumenten beter beschermen tegen buitensporige leenvoorwaarden. Het is de bedoeling dergelijke kredieten verder aan te pakken.

Bij kopen op afbetaling kent 27 procent van de klanten een betalingsachterstand. Net zoals banken over voldoende buffers moeten beschikken, moet worden voorkomen dat huishoudens te hoge schulden aangaan. ,,Ik wil de risico’s zo veel mogelijk inperken, omdat kredietverlening voor kwetsbare klanten tot grote financiële problemen kan leiden'', aldus Hoekstra.

De banken zelf ondersteunen de ambitie van de minister. ,,De sector staat er tien jaar na de crisis sterker voor en tegelijk is er nog veel werk te verzetten'', zegt voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). ,,Een belangrijke uitdaging betreft het versterken van het publiek en politiek vertrouwen.'' Op het punt van beloningen had de bankensector eerder al toegezegd de eigen Code Banken te willen aanscherpen. De NVB vraagt wel extra aandacht voor de lastendruk voor de sector als gevolg van diverse fiscale maatregelen.

Reacties

10 Posts
Jetje1
0
Integriteit.
Ik geloof niet dat ze daar weten wat dat betekent.
Zoveel mogelijk graaien is het devies
mok
1
quote:

Jetje1 schreef op 18 december 2018 06:36:

Integriteit.
Ik geloof niet dat ze daar weten wat dat betekent.
Zoveel mogelijk graaien is het devies
Jij bent heel anders. Als ze jou een miljoen aanbieden omdat je jouw werk zo goed gedaan hebt, zeg je: “nee dank je, ik ben blij met wat ik heb”. Knap hoor.
[verwijderd]
1
quote:

mok schreef op 18 december 2018 07:16:

[...]
Jij bent heel anders. Als ze jou een miljoen aanbieden omdat je jouw werk zo goed gedaan hebt, zeg je: “nee dank je, ik ben blij met wat ik heb”. Knap hoor.
Je hebt gelijk mok, echter ziet de gewone burger een bank niet meer als een commercieel bedrijf maar als een politiek bedrijf.
[verwijderd]
0
De banken verzinnen vast wel weer een andere constructie om zichzelf te verrijken!! niet links om , dan maar rechts om!
[verwijderd]
1
quote:

K9 schreef op 18 december 2018 08:32:

De banken verzinnen vast wel weer een andere constructie om zichzelf te verrijken!! niet links om , dan maar rechts om!
Vertel eens hoe dan? En wat is het verschil ten opzichte van andere bedrijven?
janklaas
0
"Bij kopen op afbetaling kent 27 procent van de klanten een betalingsachterstand"
Met dank aan de postorderbedrijven die het kopen op krediet van het bedrijf aanmoedigen, zonder fatsoenlijke check, en vervolgens een rente van een procent of 16 rekenen. Misschien moet de minister daar ook eens naar gaan kijken
rene l
1
quote:

Hendrik34 schreef op 18 december 2018 08:51:

[...]

Vertel eens hoe dan? En wat is het verschil ten opzichte van andere bedrijven?
De enige methode om ze de prikkels te ontnemen is om ze gewoon een vast salaris te geven.
Ze kunnen zich dan weer concentreren op hun werk.

Zelf heb ik het ook meegemaakt na een overname door een multinational.
Een bonus werd een variabele van je salaris.

Ik heb hierdoor gewoon bepaalde collega's in beesten zien veranderen, ze bedonderden klanten voor de maximale verkoop.
Ze gaan alleen voor eigen gewin en zijn ook niet meer zo prettig is de omgang.
Kwaliteit ging een ondergeschikte rol spelen, en vaak zijn het figuren die van het ene na het andere baantje hollen en veel schade achterlaten.

Alles voor het geld.

Persoonlijk mag het personeel absoluut meedelen in de winst, daar is helemaal niet mis mee.
Organiseer zoiets wel op bedrijfsniveau, gewoon een algemene winstdeling wanneer het goed gaat voor iederéén.
Het zal juist een positieve uitwerking hebben op het totale resultaat, alle medewerkers profiteren, zijn meer betrokken, en klanten zullen dit zeker waarderen.

Kijk maar eens naar hoe ongeinteresseerd de gemiddelde baliemedewerker van een bank er tegenwoordig bij staat, de motivatie daar is ver te zoeken.

Niet zo gek, zelf werken ze voor het minimumloon en de grote baas blijft maar harken over de ruggen van hun.
Bonost
0
quote:

Hendrik34 schreef op 18 december 2018 08:23:

[...]

Je hebt gelijk mok, echter ziet de gewone burger een bank niet meer als een commercieel bedrijf maar als een politiek bedrijf.
Oneens met je. Het is puur een commercieel bedrijf geworden voor de mensen die er werken. Daar wordt alles gedaan om er zelf beter van te worden of de aandeelhouders er beter van worden.
Voor de klanten is het een noodzakelijk kwaad.

Ik zou zeggen ga naar een bank waar service en integriteit nog op de plank staat als je dat in een bank zoekt. Je moet wel goed zoeken. En anders zoek een internetbank op, die alles gemakkelijk en veilig doet voor weinig.
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.