groeibriljant schreef op 19 juli 2017 09:39:
Consumer is onbelangrijk. Alles wat het oplevert bij verkoop is dikke winst.
De toekomst van TomTom draait om Automotive (en Licensing, maar in veel mindere mate).
Automotive groei 39%
Licensing groei 16%
Automotive zijn nu nog vooral traditionele kaarten en traffic-services. Dat schuift meer en meer naar jaarabonnementen (zie bijv. Volkswagen en Renault met 80-100 euro per auto per jaar)
Die markt van Automotive gaat in de periode vanaf 2019 meer en meer komen uit HD-maps en real-time Services. Die markt is nu nog nihil maar groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022 en komt boven de25 miljard in 2025.
Over 20 jaar rijden er zo'n 1,5 miljard connected auto's met een jaarabonnement op hd-maps en real-time services.
Goddijn verwacht 50% marktaandeel vanaf 2020. Nu Baidu de technologie van TomTom in China gaat gebruiken, wordt ook de belangrijkste wereldmarkt voor SDC en electrisch rijden toegevoegd. TomTom is met dergelijke deals nu al wereldmarktleider.
Ga verder maar eens rekenen wat er in de periode 2020-2025 gaat gebeuren met een omzet van vele miljarden uit Automotive. Allemaal uit jaarabonnementen en met een marge van 80%-90%.