'Fransen dwarsbomen mogelijk mandaat Elbers'

Door AFN op 28 februari 2019 13:25 | Views: 11.498

'Fransen dwarsbomen mogelijk mandaat Elbers'

PARIJS (AFN) - Frankrijk gaat mogelijk voor de herbenoeming van Pieters Elbers als baas van KLM liggen. Volgens de Franse krant Les Echos gaan er geluiden op bij het Franse ministerie om de aandeelhoudersvergadering van april uit te stellen. Daar wordt onder meer over de nieuwe termijn voor Elbers gestemd.

Ook de toetreding van de Nederlander in de directie van Air France-KLM kan volgens bronnen niet worden aanvaard, zo schrijft de krant. Frankrijk was eerder verrast door de staatsdeelneming van Nederland in Air France-KLM. Na de verrassende zet door het kabinet klonken in Parijs woorden als geniepig en onvriendelijk. Vrijdag komen ministers van beide landen bijeen om over de luchtvaartcombinatie te praten.

Les Echos schrijft dat de Fransen vanwege hun langjarige aandeelhouderschap in Air France-KLM een groter stemrecht hebben. Daarbovenop heeft het personeel van Air France ook 4 procent van het moederbedrijf in handen. Daarmee hebben de Fransen de overhand, aldus Les Echos.

Eerder waarschuwden de Fransen nog voor instabiliteit in het management van de luchtvaartcombinatie als gevolg van de Nederlandse bemoeienis. Het kabinet zou er alles aan moeten doen om dat te voorkomen. Minister van Financiën Bruno Le Maire zei eerder nog het ongehoord te vinden dat een land als Nederland, als één van de grondleggers van de Europese Unie, een dergelijke streek levert.

Het ministerie van Financiën in Den Haag wil niet reageren op het bericht.

Reacties

24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Dat zou echt geweldig zijn. Weg met die debiele kartelpartijen hier. Werkelijk alles verprutsen ze.
pmepme
2
Jammer dat J.Inv zo'n kort geheugen heeft als het om Frans overheidsingrijpen gaat. Als het hier allemaal zo slecht is.....een welgemeend advies: snel naar Frankrijk verhuizen.
Jopie1962
0
quote:

Bob777 schreef op 28 februari 2019 13:49:

Het zijn net kleine kinderen
Ja, en met onze belastingcenten in de rug kunnen ze een eind komen.
[verwijderd]
2
quote:

pmepme_ schreef op 28 februari 2019 13:36:

Jammer dat J.Inv zo'n kort geheugen heeft als het om Frans overheidsingrijpen gaat. Als het hier allemaal zo slecht is.....een welgemeend advies: snel naar Frankrijk verhuizen.
Eerst de boel verpatsen en nu tientallen miljoenen verbrassen om even een stuntje uit te halen voor de verkiezingen nu ze in de peilingen kei hard onderuit gaan.

Bi-zar.
Sjonnie2
0
"gaan er geluiden op bij het Franse ministerie van Economische Zaken om de aandeelhoudersvergadering van april uit te stellen"

Bovenstaande zin geeft precies aan waarom de Nederlandse staat een belang heeft genomen in Airfrance KLM. De Franse regering trekt aan de touwtjes bij Airfrance KLM en niet de holding van het bedrijf.
En lekker slim van die Fransen om tegen de benoeming van Elbers te stemmen, ze slachten op die manier de kip met de gouden eieren, wat een arrogantie !
Zorg er eerst maar eens voor om Airfrance weer winstgevend te maken, maar door de Franse stakersmentaliteit zal dat er nooit van komen.
Aan de andere kant is de timing van de Nederlandse overheid natuurlijk niet geweldig, ze hadden de aandelen beter na de goedkeuring over Elbers tijdens de jaarvergadering kunnen kopen dan zat Elbers muurvast in het zadel.
Nu wordt dit ook weer een discussiepunt.

[verwijderd]
0
51,2% van de aandelen AF-KLM is vrij verhandelbaar. Of wel, nog 26% nodig om een absoluut meerderheidsbelang te verwerven.. kom op NL: make me proud...
crypt
0
Wegsturen van Elbers... dan breekt de pleuris uit bij KLM. Geloof me, het KLM personeel is helemaal klaar met Air France.
leek2018
1
quote:

crypt schreef op 28 februari 2019 14:27:

Wegsturen van Elbers... dan breekt de pleuris uit bij KLM. Geloof me, het KLM personeel is helemaal klaar met Air France.
Zonder Air France zat het huidige KLM personeel nu thuis of ergens anders.
Elbers heeft uitstekend werk verricht, maar dan is het ook vaak en beter voor een bedrijf om op te stappen. Het is tenslotte geen familiebedrijf, hoewel veel KLM'ers zich wel zo voelen.
[verwijderd]
0
quote:

Verstraler schreef op 28 februari 2019 14:20:

51,2% van de aandelen AF-KLM is vrij verhandelbaar. Of wel, nog 26% nodig om een absoluut meerderheidsbelang te verwerven.. kom op NL: make me proud...
Nederland ontwikkelde zelf een nationaal beleid dat de aandeelhouder buitenspel zet (zie bv KPN - Slim, Akzo - PPG, Unilever - Heinz).
Het maakt dus (volgens NL) niet uit wie de meeste aandelen heeft.
De staat is 'hoger', en Frankrijk is 'hoger' dan Nederland.
Het kan vriezen
0
quote:

crypt schreef op 28 februari 2019 14:27:

Wegsturen van Elbers... dan breekt de pleuris uit bij KLM. Geloof me, het KLM personeel is helemaal klaar met Air France.
Klaar met je werkgever, dan neem je ontslag. ;-)

MartijnN1932
0
quote:

Verstraler schreef op 28 februari 2019 14:20:

51,2% van de aandelen AF-KLM is vrij verhandelbaar. Of wel, nog 26% nodig om een absoluut meerderheidsbelang te verwerven.. kom op NL: make me proud...
Volledig onjuiste redenatie.
Waarom?
Omdat juist om de Franse Industrie te beschermen is er in een aantal jaren geleden een stemming geweest op de AirFrance-KLM aandeelhouders vergadering, dat Aandeelhouders die een aandeel meer dan 2 jaar bezitten dubbel stemrecht krijgen.

Het is dus zo dat de Franse overheid 14% van de aandelen heeft
= stemrecht is 28%

Franse Bonden 4% dus 8% is al 32% stemrecht.

Dan de Franse pensioenfondsen.

Nee Nederland trekt helaas aan het kortste eind, ze hadden of moeten wachten of moeten inkopen toen AF-KLM op 5 euro stond en meteen een groter belang moeten nemen dan Frankrijk
leek2018
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 28 februari 2019 15:19:

[...]

Volledig onjuiste redenatie.
Waarom?
Omdat juist om de Franse Industrie te beschermen is er in een aantal jaren geleden een stemming geweest op de AirFrance-KLM aandeelhouders vergadering, dat Aandeelhouders die een aandeel meer dan 2 jaar bezitten dubbel stemrecht krijgen.

Het is dus zo dat de Franse overheid 14% van de aandelen heeft
= stemrecht is 28%

Franse Bonden 4% dus 8% is al 32% stemrecht.

Dan de Franse pensioenfondsen.

Nee Nederland trekt helaas aan het kortste eind, ze hadden of moeten wachten of moeten inkopen toen AF-KLM op 5 euro stond en meteen een groter belang moeten nemen dan Frankrijk

Dat noem je dus met de "Franse slag" kopen.
rudester
4
Ik snap al die kortzichtige reacties van mensen niet en zeker niet dat ze weer lopen te roepen dat het om 'onze belastingcenten gaat'. Dit geld is niet weg; het is geinvesteerd in aandelen, die ons stemrecht geven in een zeer belangrijke onderneming voor Nederland. Niet alleen voor werkgelegenheid van 30.000 stewardessen, maar ook voor de continuiteit voor Schiphol, waarvan de economische impact voor ons land enorm is.
En ja, ik weet dat het Franse stemrecht keer 2, maar dat is die van NL over 2 jaar ook. Dit hadden ze gewoon al veel eerder moeten doen.

Een beetje meer patriotisme zou wel eens mogen hier in dit land in plaats van alleen indien het Nederlands elftal weer eens op een eindtournooi speelt. Fantastisch toch, hoe ze Heinz en Bpost buiten de deur hebben gehouden? Ik snap niet wat daar fout aan is. We zijn een piepklein land en zijn er toch in geslaagd om enkele prachtige ondernemingen te laten ontstaan; dat moeten we koesteren. Alternatief is alles in de uitverkoop doen en dan achteraf klagen, want dat kunnen we wel goed in Nederland.

Dat de timing niet handig is met de herbenoeming met Elbers, ben ik het mee eens, maar goed, dat is nu eenmaal zo, maar als 17e economie van de wereld op totaal GDP (ene lijstje zegt soms wat anders dan het andere lijstje) mogen we ons af en toe ook wel eens laten horen.

Kortom : ik ben trots op Nederland en deze actie en dat zouden meer mensen moeten doen ipv dat geklaag achteraf.
rationeel
0
Je ziet wat er gebeurt als 2 verschillende culturen zich voor een probeem gesteld zien.

Fransen machtsstructuur, Nederland overlegstructuur.

En dat moet er dan samen uitkomen tegenover de rest van de wereld.

Daar heb je wel veel fantasie voor nodig.
rationeel
1
quote:

rudester schreef op 28 februari 2019 16:28:

Ik snap al die kortzichtige reacties van mensen niet en zeker niet dat ze weer lopen te roepen dat het om 'onze belastingcenten gaat'. Dit geld is niet weg; het is geinvesteerd in aandelen, die ons stemrecht geven in een zeer belangrijke onderneming voor Nederland. Niet alleen voor werkgelegenheid van 30.000 stewardessen, maar ook voor de continuiteit voor Schiphol, waarvan de economische impact voor ons land enorm is.
En ja, ik weet dat het Franse stemrecht keer 2, maar dat is die van NL over 2 jaar ook. Dit hadden ze gewoon al veel eerder moeten doen.

Een beetje meer patriotisme zou wel eens mogen hier in dit land in plaats van alleen indien het Nederlands elftal weer eens op een eindtournooi speelt. Fantastisch toch, hoe ze Heinz en Bpost buiten de deur hebben gehouden? Ik snap niet wat daar fout aan is. We zijn een piepklein land en zijn er toch in geslaagd om enkele prachtige ondernemingen te laten ontstaan; dat moeten we koesteren. Alternatief is alles in de uitverkoop doen en dan achteraf klagen, want dat kunnen we wel goed in Nederland.

Dat de timing niet handig is met de herbenoeming met Elbers, ben ik het mee eens, maar goed, dat is nu eenmaal zo, maar als 17e economie van de wereld op totaal GDP (ene lijstje zegt soms wat anders dan het andere lijstje) mogen we ons af en toe ook wel eens laten horen.

Kortom : ik ben trots op Nederland en deze actie en dat zouden meer mensen moeten doen ipv dat geklaag achteraf.
Nederland mag trots zijn op zijn ondernemers. Op de regerende partijen is wel het nodige af te dingen.
Ondernemingen zuchten onder veel te veel regels opgelegd door de EU. De huidige partijen hebben dat laten gebeuren.

En regeren is vooruitzien. Niet pleisters plakken op stinkende wonden.
leek2018
0
quote:

rudester schreef op 28 februari 2019 16:28:

Ik snap al die kortzichtige reacties van mensen niet en zeker niet dat ze weer lopen te roepen dat het om 'onze belastingcenten gaat'. Dit geld is niet weg; het is geinvesteerd in aandelen, die ons stemrecht geven in een zeer belangrijke onderneming voor Nederland. Niet alleen voor werkgelegenheid van 30.000 stewardessen, maar ook voor de continuiteit voor Schiphol, waarvan de economische impact voor ons land enorm is.
En ja, ik weet dat het Franse stemrecht keer 2, maar dat is die van NL over 2 jaar ook. Dit hadden ze gewoon al veel eerder moeten doen.

Een beetje meer patriotisme zou wel eens mogen hier in dit land in plaats van alleen indien het Nederlands elftal weer eens op een eindtournooi speelt. Fantastisch toch, hoe ze Heinz en Bpost buiten de deur hebben gehouden? Ik snap niet wat daar fout aan is. We zijn een piepklein land en zijn er toch in geslaagd om enkele prachtige ondernemingen te laten ontstaan; dat moeten we koesteren. Alternatief is alles in de uitverkoop doen en dan achteraf klagen, want dat kunnen we wel goed in Nederland.

Dat de timing niet handig is met de herbenoeming met Elbers, ben ik het mee eens, maar goed, dat is nu eenmaal zo, maar als 17e economie van de wereld op totaal GDP (ene lijstje zegt soms wat anders dan het andere lijstje) mogen we ons af en toe ook wel eens laten horen.

Kortom : ik ben trots op Nederland en deze actie en dat zouden meer mensen moeten doen ipv dat geklaag achteraf.
Als Schiphol niet echt mag groeien, heb je niets aan het stemrecht. Ergo het kan dan wel eens het eind van KLM zijn.
@iPlof
1
quote:

rudester schreef op 28 februari 2019 16:28:

Ik snap al die kortzichtige reacties van mensen niet en zeker niet dat ze weer lopen te roepen dat het om 'onze belastingcenten gaat'. Dit geld is niet weg; het is geinvesteerd in aandelen, die ons stemrecht geven in een zeer belangrijke onderneming voor Nederland. Niet alleen voor werkgelegenheid van 30.000 stewardessen, maar ook voor de continuiteit voor Schiphol, waarvan de economische impact voor ons land enorm is.
En ja, ik weet dat het Franse stemrecht keer 2, maar dat is die van NL over 2 jaar ook. Dit hadden ze gewoon al veel eerder moeten doen.

Een beetje meer patriotisme zou wel eens mogen hier in dit land in plaats van alleen indien het Nederlands elftal weer eens op een eindtournooi speelt. Fantastisch toch, hoe ze Heinz en Bpost buiten de deur hebben gehouden? Ik snap niet wat daar fout aan is. We zijn een piepklein land en zijn er toch in geslaagd om enkele prachtige ondernemingen te laten ontstaan; dat moeten we koesteren. Alternatief is alles in de uitverkoop doen en dan achteraf klagen, want dat kunnen we wel goed in Nederland.

Kortom : ik ben trots op Nederland en deze actie en dat zouden meer mensen moeten doen ipv dat geklaag achteraf.
Trots op deze domme actie zijn en dan inspelen op chauvinistische gevoelens alsof het een voetbalwedstrijd is dat is pas heel erg kortzichtig.

AF-Klm is een grotendeels frans bedrijf dat beter moet samenwerken en moet concurreren met prijsvechters. Frankrijk bouwt zijn belang al jaren af, te langzaam, maar toch, maar nu nog een overheid aan tafel nu en tegenstrijdige belangen gaat de combi helemaal niets goeds brengen.

Dit is de kickoff van een hele slechte soap die alleen maar verliezers op gaat brengen, behalve de concurrentie zonder staatsinmenging die gaan hier wel garen bij gaan spinnen.

24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.