SEATTLE (AFN) - Webwinkelreus Amazon heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar zijn winst tegen de eigen verwachting in opgevoerd. Het techconcern wist naar eigen zeggen meer klanten dan ooit aan zich te binden met Amazon Prime, een abonnement dat leden allerlei kortingen en voordeeltjes biedt.
De operationele winst steeg in de laatste drie maanden van 2019 tot 3,9 miljard dollar, tegenover 3,8 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Amazon hield het afgelopen najaar nog rekening met een daling van dit resultaat. De nettowinst steeg zo'n 10 procent tot 3,3 miljard dollar.
Kenners hielden ook rekening met een lagere winst, doordat Amazon flink in de buidel moest tasten om Amazon Prime aantrekkelijk te houden. Zo introduceerde het bedrijf voor abonnees het voordeel van gratis verzending van veel producten binnen één dag, wat klauwen met geld kostte. Een beter dan verwacht feestdagenseizoen zorgde er evenwel voor dat die investeringen zich terugbetaalden. De omzet steeg in het voorbije kwartaal met 21 procent tot 87,4 miljard euro.
Is dit nog gezonde economie ?