X-FAB « Terug naar discussie overzicht

X-FAB

208 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Leefloon
1
quote:

JdeFL schreef op 11 april 2024 13:38:

hten voor 2024 niet echt briljant zijn, of zelfs eerder zwak. Volgen, dat wel, om te kijken wat er over 2025 e.v. gezegd gaat worden...
Het afgelopen jaar binnen Semiconductors, tot en met vandaag, met alleen "de meest relevante aandelen":

-14,69% X-FAB
-15,1x% STMicroelectronics
-22,87% Melexis

De subsector staat in het groen, door een fors gestegen top 3 met o.a. BE Semiconductor (+86,50%). Maar daar heeft X-FAB minder mee te maken dan met o.a. Melexis.
Happy One
1
quote:

JdeFL schreef op 11 april 2024 13:38:

Een dode mus, dus.

Volg ze nog, zonder bijkopen. Dit omdat de vooruitzichten voor 2024 niet echt briljant zijn, of zelfs eerder zwak. Volgen, dat wel, om te kijken wat er over 2025 e.v. gezegd gaat worden...
Maar dan ben je waarschijnlijk veel te laat. Het is voor mij onbegrijpelijk dat een bedrijf als dit op 6,5 (!) keer de winst wordt verhandeld en dat iedereen dat normaal vindt. Zelfs wanneer de winst jaren hetzelfde zou blijven is het bedrijf spotgoedkoop.
Meestal zijn dat de ideale instapmomenten.
StartendeBelegger
1
Paar dagen geleden dit aandeel op het oog gekomen.

Vorig jaar was een lastig jaar voor de automotive, dit jaar lijkt er verbetering in te komen. Dat zal de koers goed doen.
Leefloon
1
quote:

Happy One schreef op 12 april 2024 11:27:

Maar dan ben je waarschijnlijk veel te laat.
...
Meestal zijn dat de ideale instapmomenten.
Het ideale instapmoment is waarschijnlijk een bodem, en bleek achteraf. Bij een geweldig potentieel mis je anders waarschijnlijk het eerste deel van de treinrit, zonder in hét dal te proberen te kopen, maar die trein richting het noorden stopt dan "meestal" niet bij het eerste de beste station. Wat ideaal is voor iemand, dat kan verschillen, en een lage K/W ligt niet per se alleen aan een té lage K.

Bij het verwante Melexis had iemand het (inzake Melexis) zeer recent over een upside van 28% of zo, met een berekening die eigenlijk hoger uit zou komen. Ik vond het de moeite niet waard om naar de (verder off-topic) berekening te gaan vragen, maar wie weet en is betrokkene bereid om deze taxaties met belangstellenden te delen.

Tenslotte maakt bij de val van X-FAB een selectief vertrekpunt iets uit. Met een jaargrafiek zou je ook kunnen stellen dat een koersval/correctie kwam door eerder optimisme, richting Melexis en beide STM'men. Zonder outperformance (juni 2023) en "correctie" (februari 2024) zijn de onderlinge verschillen klein. Vanaf de piek van X-FAB lijkt het opwaartse potentieel groter. Maar dat was dan vanaf zo'n ideaal te noemen instapmoment, voor een baissepositie:
Bijlage:
Leefloon
1
quote:

StartendeBelegger schreef op 12 april 2024 12:14:

Vorig jaar was een lastig jaar voor de automotive
Niet op de Euronext-beurzen, vanaf 11 april 2023 tot vandaag. De Nederlandse bedrijven Ferrari en Stellantis stegen met respectievelijk +54,85% en +50,xx%, en het Franse Renault met +36,06%.

Grootste daler was het kleine Hopium met -98,68%, maar daarvan moet je je afvragen of dat niet eigenlijk een aandelendrukkerij met een tekening van een auto is.

Gewogen (en op een vergelijkbare basis, blabla) was van de 145 meegenomen ICB sectoren Automobiles de nummer 12 met gemiddeld +50,04%, Tires de nummer 36 met +23,53%, Auto Services de nummer 42 met +19,10%, en Auto Parts de nummer 123 met -23,29%. Allemaal bovengemiddeld, behalve de onderdelen (o.a. Brembo, Kendrion en vooral de zwaargewichten FORVIA en Valeo).
JdeFL
1
Denk niet dat automotive in z'n geheel belang heeft, maar de 16* zoveel chips slurpende EV's.
Elektrisch of naft, wie wint? En hoe snel?
Leefloon
1
quote:

JdeFL schreef op 12 april 2024 13:51:

Denk niet dat automotive in z'n geheel belang heeft, maar de 16* zoveel chips slurpende EV's.
Met te verwachten prijs- en margedruk bij 16x zoveel aanbod met concurrentie en innovaties. Maar dat even geheel terzijde. Wat dat betreft is het gunstiger voor ASML, als je daar een technisch monopolie veronderstelt.

Automotive is geen gestandaardiseerde sector, en o.a. een Ebusco valt buiten de subsector Automobiles (voor consumenten) maar binnen Commercial Vehicles and Parts (voor industriële klanten). Ik vrees dat EV bedrijfskundig té jong is om een forse stijging van Ferrari, Stellantis en Renault te gaan koppelen aan historische koersen op langere termijnen. En het is bijvoorbeeld ook niet per se een voorbode voor succes dat de klassieke Europese bedrijven minder dan eerder verwacht te lijden zouden kunnen hebben van een symbolisch Tesla of al dan niet dubieuze Chinese merken.
Marbella
0
9 van de 10 handelsdagen noteren ze in het rood. Waarom zou je hierin investeren? Eind deze maand terug een kwartaalupdate. Indien Ok +0,5% , neen sorry 0.05% , indien slecht zal er nog eens 15% afgaan. Aandeel blijft maar aanmodderen, of mogen we zeggen :verder verzakken in de modder.
Leefloon
0
quote:

Marbella schreef op 15 april 2024 13:09:

9 van de 10 handelsdagen noteren ze in het rood.
Een praktijkvoorbeeld van nepnieuws en/of misleiding (liegen met kloppende appels- en perenstatistiek).
Marbella
0
Ik lieg als ik zeg dat ze vandaag nog maar eens in het rood noteren.Tel maar af op jullie telraampje. Een nieuwe duik, en alweer een nieuw instapmoment. (Ik stel allen maar vast) .Nog geen kloten gestegen, maar toch alweer bij grote zakkers. Dit zegt genoeg...
Leefloon
1
quote:

Marbella schreef op 16 april 2024 11:32:

Ik lieg als ik zeg dat ze vandaag nog maar eens in het rood noteren.
Oké, dan weten we dat. Je liegt. Volgens mij ging het over "kloppende appels- en perenstatistiek".

Ter illustratie van het infantiele kleuterniveau van het nepnieuws: op dat moment lag in de voorliggende 10 dagen de laagste intraday koers 9x (minimaal eventjes) onder het slot van de vorige dag. De kloppende appels en peren, en totaal niet uitzonderlijk. Liegen met statistieken, hierboven door betrokkene zelf bevestigd, ondanks een opnieuw kloppende selectieve waarneming van iets anders.
JdeFL
1
Met feiten overtuig je zo iemand niet.
Misschien eens filosofisch proberen: hoe meer X-fab daalt, hoe meer stijgingspotentiëel.
Voila.
Marbella
0
vava
0
interessante analyse die me extra inzichten bezorgde rond toekomst van XFAB, en me dermate gerust stelt dat ik deze nog lange tijd bij zal houden. Zie document als bijlage, weliswaar 11 pagina's, maar zoals gezegd interessant want eens andere insteek
Marbella
0
Op het einde van ieder jaar maakt de belegger zijn rekening hoeveel rendement hij haalt uit zijn aandelen en niet hoeveel goede artikels en beloftes dat er te voorschijn worden getoond op het internet. Dus, voorbije jaren een ramp wat Xfab betreft.
Marbella
0
1 groene dag deze week: +0,15%...wow.. nieuwe bodem ..nieuwe koopkansen ..en zo blijft het maar duren, grafiek zegt alles. Maar het is een goed bedrijf hoor...
Marbella
0
Xfab, opnieuw kop van jut en tikt een nieuwe dramatische koers aan..men is er stil van geworden..
208 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:35
Koers 6,530
Verschil +0,030 (+0,46%)
Hoog 6,650
Laag 6,530
Volume 159.042
Volume gemiddeld 229.731
Volume gisteren 308.545