SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

SBM Offshore - on topic - april 2015

1.151 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Chela
1
Hoop dat ik er naast zit, maar het zou om bestaande orders kunnen gaan.
(Kan het artikel ook niet lezen).

17 April 2015 00:00 GMT
As well as the three giant permanent mooring turrets that SBM Offshore is currently building, the company is also engaged at the leading-edge of disconnectable turret technology, writes Adrian Cottrill.
Kopermans
0
quote:

ff_relativeren schreef op 20 april 2015 12:43:

hetzelfde zal ongetwijfeld ergens (diep zoeken) op de site van SBM Offshore te vinden zijn (of er binnenkort op komen te staan).
Bedoel je echt dat je niets van deze opdracht weet, ff? Het bericht dateert van na de AV, maar is toch ook al weer van vorige vrijdag.

Zou dit eventueel kunnen gaan om een opdracht ter vervanging van een andere leverancier bij Petrobras? Daar zijn de laatste weken en maanden een aantal opdrachten door derden stopgezet.

Gezien de gevoeligheid van de relatie met Petrobras en Brazilië in het algemeen zou het wel niet verwonderen dat SBM hierover niet te opzichtig communiceert. Ook als het deze opdracht slechts als onderaannemer voor een andere leverancier van Petrobras uitvoert.
[verwijderd]
1
Hierbij het artikel in pdf vanwege de lengte. Kan iemand een inschatting maken vanuit zijn/haar expertise van de waarde van deze orders. Lijkt mij goed nieuws voor de komende Q1 cijfers.
Bijlage:
ff_relativeren
1
@ Pjotrrr,

Dank voor het artikel. Daarmee is de puzzel snel compleet te maken ;

de waarde van de 3 Turrets vloeit per fase in de bedrijfsbalans.
Dat is de hele opzet van TurnKey projecten. Iedere stap in de opbouw wordt er een deel van de rekening betaald door de opdrachtgever.

Inmiddels zijn we op het eindpunt gekomen. De Quad-Turret had in Q4 2014 opgeleverd moeten worden -waarna de laatste paar procenten van de rekening betaald worden-, maar die oplevering is doorgeschoven naar Q1 2015, en inmiddels is ook die opleverdatum niet gehaald.

De Prelude-Turret had eind Q1 2015 opgeleverd moeten worden maar in stilte doorgeschoven. Ook deze mega-Turret is een TurnKey project.

De Ichthys-Turret moet einde van dit lopende kwartaal (Q2 2015) opgeleverd worden. En ook deze is een Turnkey project.

Al met al kijken we naar de laatste paar procenten die nog betaald moeten worden. Geen lucratieve meevaller voor de balans over Q1. Immers, niet opgeleverd = geen betaling.

Het 4e project waarover in het artikel gesproken wordt, is het Stones-project (FPSO Turritella). Deze FPSO heeft inderdaad een loskoppeling die in het SBMO-jaarverslag over 2014 een "ground-breaking technology" wordt genoemd :

bron : www.sbmoffshore.com/wp-content/upload... , bladzijde 26 volgens de bladnummering, en volgens de PDF-teller blz 27 (inclusief het voorblad).

Daarmee hebben we de bron van UpstreamOnline wel geduid, denk ik.

Greetzzz

ff_relativeren
0
Aanvullend : In het halfjaarverslag 2014 staat onderaan bladzijde 1 een overzicht met omzet in Turnkey en Lease-Operate. Je ziet een groot verschil tussen de Directional View op Turnkey (1,2 miljard Dollar) en IFRS (2,27 miljard Dollar).

bron : www.sbmoffshore.com/wp-content/upload... .

Die laatste geeft een goed beeld van de verwachte waarde die (door de IFRS-regels) in 1x geboekt is. Wat we in dit staatje niet zien, is of er naast de 3 Turrets nog meer TurnKey projecten tot dit bedrag behoren.

In het artikel dat Pjotrrr ons aangereikt heeft, staat vermeld dat de kleinste van de 3 Turrets al bijna een half miljard Dollar aan waarde heeft. Dat maakt het aannemelijk dat de waarde van de 3 Turrets rond die 2 miljard Dollar ligt die in het overzicht blz 1 van het halfjaarverslag 2014 is opgenomen.

Waarvan dus nog slechts enkele procenten aan betaling gaan binnen komen.
Daar zijn het TurnKey projecten voor.

Greetzzz

het antwoord op de vraag van @ Styleless is te vinden op de website van SBM Offshore (financial calendar) : www.sbmoffshore.com/investor-relation... .

[verwijderd]
0
jammer dat we weer onder de 12 wegzakken, begon zo goed.

edit: 7 mei q1 cijfers, had al gekeken, maar kon ze zo 1-2-3 niet vinden. Thanks!
[verwijderd]
0
Mooi geduid FF , tenminste als het later blijkt te kloppen.

schip 488 meter lang met waterverplaatsing van 6 vliegdekschepen.Log is log.:-)
ff_relativeren
0
Nee ... de RD Shell FPSO Prelude is van die omvang.
SBM Offshore bouwt een Turret voor Shell die een hoogte heeft vergelijkbaar met de Big Ben in Londen. Maar gebaseerd op de standaard technologie waarmee de FPSO gekoppeld blijft.

bron : www.spe.org/news/article/shells-massi... .

Het wordt de grootste Turret die SBMO ooit heeft gebouwd, maar de vernieuwing waar het artikel in UpstreamOnline over gaat, is niet die van FPSO Prelude.

De technische "ground-breaking" vernieuwing gaat over het 4e project volgens het artikel in UpstreamOnline. Dat 4e project heb ik hierboven gekoppeld aan de nieuwste Stones-FPSO Turritella, zie de uitleg in het jaarverslag van SBM Offshore (2014).
Kopermans
0
Bedankt, ff, soms is de aanvechting te hopen te sterk ;-)
Maar blijft toch het gevoel te kijken naar indrukwekkende technologische ontwikkelingen en exploten, zeker in diepwater. Dat zal men intussen wel overal in de sector weten.
[verwijderd]
0
quote:

ff_relativeren schreef op 20 april 2015 15:30:

Nee ... de RD Shell FPSO Prelude is van die omvang.
SBM Offshore bouwt een Turret voor Shell die een hoogte heeft vergelijkbaar met de Big Ben in Londen. Maar gebaseerd op de standaard technologie waarmee de FPSO gekoppeld blijft.

bron : www.spe.org/news/article/shells-massi... .

Het wordt de grootste Turret die SBMO ooit heeft gebouwd, maar de vernieuwing waar het artikel in UpstreamOnline over gaat, is niet die van FPSO Prelude.

De technische "ground-breaking" vernieuwing gaat over het 4e project volgens het artikel in UpstreamOnline. Dat 4e project heb ik hierboven gekoppeld aan de nieuwste Stones-FPSO Turritella, zie de uitleg in het jaarverslag van SBM Offshore (2014).

Om even met jouw precisie te reageren: ik zeg nergens dat ik het over die van Shell heb. wat een gezift . :-)
[verwijderd]
0
We mogen niet boven de 12,10 geraken voor een aantal partijen.. terwijl Fugro wel doorraast.
[verwijderd]
0
quote:

Boemboem28 schreef op 20 april 2015 16:50:

We mogen niet boven de 12,10 geraken voor een aantal partijen.. terwijl Fugro wel doorraast.
Jammer dat het aandeel zo blijft liggen. Olie gaat fantastisch en Fugro idd ook. Vreemd
[verwijderd]
0
quote:

Beursbabe schreef op 20 april 2015 16:59:

[...]

Jammer dat het aandeel zo blijft liggen. Olie gaat fantastisch en Fugro idd ook. Vreemd
De shorters zijn nog niet klaar. Bovendien zijn de fluctuaties bij Fugro al tijden veel groter (enkele dag uitgezonderd)

gr KC
Kopermans
0
Noem mij een optimist, maar met het nu fors bevestigde koersherstel van de olie, met de berichten op het off-draadje over nieuwe FPSO-opdrachten die dit jaar nog in de markt gezet zullen worden én met de zeer veel relativerende Braziliaanse problemen van SBM's concurrenten, met dat alles kan ik toch niet anders? :-)
[verwijderd]
0
quote:

Kopermans schreef op 20 april 2015 17:06:

Noem mij een optimist, maar met het nu fors bevestigde koersherstel van de olie, met de berichten op het off-draadje over nieuwe FPSO-opdrachten die dit jaar nog in de markt gezet zullen worden én met de zeer veel relativerende Braziliaanse problemen van SBM's concurrenten, met dat alles kan ik toch niet anders? :-)
Optimist!
ff_relativeren
0
Marshall Wace breidt de shortpositie met 0,09% uit.
Oud 1,65%. Nieuw 1,74%.

Overige posities ongewijzigd.
Dutchtenor
0
quote:

ff_relativeren schreef op 20 april 2015 17:45:

Marshall Wace breidt de shortpositie met 0,09% uit.
Oud 1,65%. Nieuw 1,74%.

Overige posities ongewijzigd.

Zoals voorspeld.. Misschien nog een tikje omhoog en dan net onder de 2% weer afbouwen is mijn sterke vermoeden..
Vincent €€
0
Prestigeschip Allseas pas later klaar

Vandaag, 06:00 Update: vandaag, 07:16
Het schip de Pioneering Spirit op de Tweede Maasvlakte. Hollandse Hoogte

De afmontage van Edward Heerema’s prestigeschip, de Pioneering Spirit, loopt vertraging op. Dit bevestigt een woordvoerder van Heerema’s bedrijf Allseas na berichten in Noorse media.

‘De opbouw en het operationeel maken van de hijsinstallatie op het schip heeft vertraging opgelopen’, aldus de woordvoerder. ‘Deze installatie is geheel nieuw in de wereld en de opbouw is een complexe operatie’, geeft hij als verklaring. Hoeveel uitstel de afmontage vergt, kan hij niet zeggen.

Vertraging

De vertraging bij Allseas heeft gevolgen voor SBM Offshore. Het nieuwe schip van Allseas had de opdracht gekregen om het met mislukking omgeven Yme-olieplatform van SBM Offshore in het Noorse deel van Noordzee te ontmantelen en weg te slepen naar land, alwaar het wordt gedemonteerd.

De planning was de bovenbouw van het platform in juni te verwijderen. ‘Dat wordt nu later in de zomer’, zegt de Allseas-woordvoerder. De verwijdering van Yme is de eerste opdracht voor het ? 2,4 mrd kostende mammoetschip.

Financiële consequenties

Hij wilde niet zeggen of dit nog financiële gevolgen heeft voor Allseas. Volgens hem gaat het bedrijf nooit in op vragen over contracten met klanten. SBM kon maandag niet bevestigen of het wegslepen van Yme inderdaad vertraging oploopt en of dat financiële gevolgen heeft.

Het Yme-platform is een hoofdpijndossier voor SBM. De installatie was bedoeld voor het Canadese energiebedrijf Talisman. De Noorse toezichthouder keurde het platform om veiligheidsredenen echter af. Na veel getouwtrek werd besloten Yme te ontmantelen, zonder dat het een druppel olie heeft opgeleverd. Voor SBM zijn de gevolgen groot. Het bedrijf moet aan Talisman $ 470 mln betalen als bijdrage in de verwijdering.

Mammoetschip

Ook rond het mammoetschip (omvang acht voetbalvelden) van Edward Heerema is veel ophef geweest. De ondernemer stuitte op felle kritiek toen bekend werd dat hij het offshoreschip de Pieter Schelte wilde noemen. Die naam was een eerbetoon aan zijn vader, die in de Tweede Wereldoorlog officier was bij de Waffen-SS en die later naam maakte als pionier in de offshoresector. Allseas besloot de naam daarop te veranderen in ­Pioneering Spirit.
1.151 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 17:35
Koers 14,210
Verschil -0,070 (-0,49%)
Hoog 14,230
Laag 14,080
Volume 428.456
Volume gemiddeld 546.761
Volume gisteren 818.653