Docdata richt blik op Duitse e-commerce
Gepubliceerd: vandaag 14:48
AMSTERDAM (AFN) - E-commercedienstverlener Docdata werkt het tweede halfjaar van 2010 aan de verdere integratie van het recent in Duitsland overgenomen Dohmen Solutions Group en aan het omzetten van de orderpijplijn van dochter IAI Industrial Systems in harde orders.
De eerste helft van 2010 maakte de onderneming nog een onstuimige omzetgroei van 32 procent een een personeelsgroei van 50 procent door. Het uitleveren door IAI van een grote order uit 2009 van Bulgarije voor paspoortmachines, leverde begin 2010 een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei.
In de tweede helft van 2010 wordt door IAI de huidige orderportefeuille van 8,6 miljoen euro vrijwel volledig uitgeleverd. Daarom ligt de nadruk nu op het binnenhalen van nieuwe orders uit de orderpijplijn.
Toelichting
,,De aanbestedingen van overheden voor de apparatuur die IAI levert, verlopen traag en worden soms uitgesteld'', zei CEO Michiel Alting von Geusau donderdag bij de mondelinge toelichting op de halfjaarcijfers.
Bij de e-commercetak van Docdata moet de groei vooral uit Duitsland komen. Daartoe wordt het in april voor 2 miljoen euro overgenomen Dohmen verder geherstructureerd. Sinds april is daar al 1,3 miljoen euro aan uitgegeven. Tot het einde van 2010 lopen die kosten verder op tot 2,6 miljoen euro. Vanaf 2011 zal de herstructurering tot uitdrukking komen in lagere kosten.
Opt-out
Een risicofactor bij de prognoses voor Dohmen zijn de klanten die bij de overname door Docdata een 'opt-out' bedongen hebben. Tot het einde van 2010 mogen die klanten hun contract voortijdig opzeggen.
,,In Nederland kunnen we met e-commerce alleen groeien bij onze grote bestaande klanten zoals Bol. Onze diensten zijn pas echt lonend vanaf pakweg honderd bestellingen per dag, per klant. Zoveel webwinkels van die omvang zijn er hier niet'', licht Alting von Geusau de focus op Duitsland toe.
Strategie
De strategie bij de e-commerceactiviteiten in Nederland is gericht op het verhogen van de transactievolumes bij bestaande klanten, het verbeteren van de kwaliteit en efficiency en het verbreden van de dienstverlening. ,,Om ons dienstenpakket uit te breiden zouden we nieuwe acquisities kunnen doen maar daar hebben we nu geen concrete plannen voor'', aldus Alting von Geusau.
Om de efficiency in Nederland te verhogen wil Docdata onder meer in 2011 de vier locaties in Waalwijk ,,centraliseren'' op één gezamenlijke locatie.
Met de verkoop van de Duitse dochter Berlin Optical Disc komt er een einde aan de afbouw van Docdata Media, de divisie die CD's en DVD's repliceert. De enige overgebleven vestiging van Docdata Media in Tilburg wordt geleidelijk omgebouwd om e-commercediensten te leveren aan kleinere klanten. In Tilburg kunnen klanten met 50 tot 100 bestellingen per dag bediend worden