DAVOS (AFN) - Oliebedrijven als Shell en Total gaan met diverse autoproducenten en industriële concerns werken aan de ontwikkeling van waterstof als brandstof. Dat maakten de in totaal dertien in de 'Hydrogen Council' verenigde multinationals dinsdag bekend bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.
Volgens de bedrijven is waterstof een van de belangrijkste bouwstenen voor de overgang naar duurzame energie, zowel in het transport als in de industrie en de energiesector. Samen met overheden willen ze de voordelen van waterstof ruimer onder de aandacht brengen en werken aan oplossingen om waterstof op grotere schaal in te kunnen zetten.
Zo moet een belangrijke stap worden gezet bij het halen van de doelen van het klimaatakkoord dat in 2015 in Parijs werd gesloten. Dat draagt alle deelnemende landen op hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Het verbond bestaat onder meer uit de autobedrijven Toyota, BMW, Daimler, Honda en Hyundai, grondstoffenbedrijf Anglo American en het Franse energiebedrijf Engie.
Zitten ze nu nog steeds op die waterstof-wagen? Man, man, man.
Wat is r op tegen timberwolf? Waterstof is een betere energie drager dan een accu en overdag goed te maken met zonne energie, super goed nieuws dit.
Hopelijk komt er schot in, de huidige manier van wind en zon zal nooit de oplossing worden voor een stabiele energieopwekking. De gesubsidieerde groene goeroes doen ons dat wel geloven maar zullen dat nooit waar kunnen maken, miljarden belastinggeld wordt er in gestopt. Biomassa is ook al zo'n groene leugen, bossen kappen (ook al gebeurt dat meestal ver weg)om onze smerige kolencentrales een zogenaamd groen sausje te geven.
Een volledig elektrisch autopark wordt het ook niet, tenminste niet op de huidige manier. "Schone" energie uit vuile accu's. Voor hen die interesse hebben zoek het rapport "de dodelijke keerzijde van windenergie" eens op.
tuurlijk willen ze dit. consument moet wel afhankelijk blijven. Als iedereen panelen neemt verdienen ze niks
de echte oplossing is: aardwarmte/koeling en auto's op water stof.
Waarom stopt de autoindustrie met sjoemelen en gaat auto's produceren die bv. 30% brandstof minder verbruiken..
Waarom investeert de olie industrie ( me al haar geologische kennis) niet in onderzoek/exploitatie van geothermische technologie (aardwarmte) .
De 'olie-sjeik' van de toekomst kan dieper dan 3,5 km in onze aardkorst boren.
De bloeitijd van de auto is voorbij. Auto_mobile=zelf_rijden.
De auto gaf je vrijheid om te gaan waar je wou, wanneer je wou en met de bestuurder als autonoom wezen.
Nu ben je in een keurslijf van voorschriften geperst. Minimale snelheid, maximale snelheid, hier niet in, daar niet parkeren, flitscamera's, betalen, betalen, belasten.
De vrijheden zijn verdwenen, en het zelf rijden wordt overgenomen door Google c.s. en de autofabrikanten zelf.
Een auto is straks een vod waar niemand nog veel belang aan hecht om te hebben. Enkel nog als op afroep beschikbare autonome taxi. Een openbaar-vervoers-object.
@ff-relativeren
Je hebt het vermoedelijk allemaal gelezen. Goede blog he!
Ik bedoel niet dat we er niet meer naar om moeten kijken.
'Onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede', zo is me geleerd.
Die investering van 10 miljard is niet weg. Men moet wel de ervaringen goed documenteren, hetgeen vaak wordt veronachtzaamd als iets niet tot direct succes heeft geleid.
Ben techneut in hart en nieren. Je kan bepaalde dingen voor elkaar krijgen als..., en dan openen zich geheel nieuwe wegen. Dat 'als' wordt stukje-bij-beetje ingevuld. Al kan er best een generatie over heen gaan.