PARIJS (AFN) - Personeel van Air France gaat onverminderd door met staken. Medewerkers van de zustermaatschappij van KLM leggen ook dinsdag het werk neer. Daardoor valt een vijfde van alle vluchten bij Air France uit, voorspelt de luchtvaartmaatschappij.
De maatschappij kampt al sinds februari met stakingen om een eis van een loonsverhoging van 5 procent kracht bij te zetten. Air France is daar mordicus tegen, en stelt een meer geleidelijke salarisstijging voor.
Het slepende conflict zorgt voor veel onzekerheid bij de luchtvaartcombinatie, nadat topman Jean-Marc Janaillac vrijdag zijn vertrek had aangekondigd. Hij verbond zijn lot aan een stemming onder personeel over zijn eigen voorstellen. Een meerderheid stemde tegen, waardoor de bestuursvoorzitter volgende week opstapt.
Bronnen bij Air France-KLM meldden aan De Telegraaf dat Fabrice Brégier, voormalig topman van vliegtuigbouwer Airbus, kandidaat is om Janaillac op te volgen. Brégier is twee jaar geleden ook al gevraagd om het luchtvaartbedrijf te leiden, aldus de krant. Hij weigerde de functie, naar verluidt omdat hij het salaris te laag vond. Janaillac verdient een half miljoen euro.
Ik zeg die 20 % die staakt zelf maar eens een bedrijf laten runnen, piepen ze wel anders.
Misschien een idee om de loonsverhoging te koppelen aan een positief resultaat.
Altijd goed staken in hoogconjunctuur. Voordat je het weet breken weer slechte tijden aan en hoef je ook niet te vliegen....
Iedereen heeft het wel over de stakers. Ik eerst ook. Maar iemand postte gisteren dat de top van air France mooie salaris verhogingen heeft gekregen. Op zich snap ik de stakers dan zeker wel. Kan iemand mij dit bevestigen?
Voor een schamele half miljoen zou k me ook niet in zo'n wespennest steken.
Lijkt me niet de juiste figuur op dit moment.
Ik hoop dat de staking kas bij de bonden rap de bodem zien.
Toch fijn dat er nu minder verontreiniging in de lucht komt. Graag nog een tijdje doorstaken zodat het vliegen door vakantiegangers ontmoedigd gaat worden.
Het staken houdt vanzelf op, zodra de beurs van de stakers leeg is.
Vlieg op en vliegensvlug een beetje. Stelletje jokers die het bedrijf op deze manier om zeep helpen.
Gewoon failliet laten gaan en een doorstart. Dan ben je ineens van die aso-Franse piloten af die teveel verdienen, nog meer willen verdienen en onvoldoende concurrerend zijn. Die piloten vervangen door jongeren uit het buitenland met flex-contracten.