Brussel onderzoekt Chinese subsidies op elektrische auto

Door ABM Financial News op 13 september 2023 10:36 | Views: 4.726

Brussel onderzoekt Chinese subsidies op elektrische auto
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN) Brussel is een onderzoek gestart naar subsidies op Chinese elektrische auto's. Die subsidies van Beijing leiden mogelijk tot oneerlijke concurrentie in de auto-industrie. Dit kondigde voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie woensdag aan tijdens haar ‘State of the Union’.

Von der Leyen stelde dat de markt wordt "overspoeld" met goedkope Chinese elektrische auto's. "De prijzen van deze auto's worden kunstmatig laag gehouden door enorme staatssubsidies", aldus Von der Leyen. "Dit verstoort onze markt."

De voorzitter zag dat veel jonge bedrijven uit de markt worden gedreven door de gesubsidieerde concurrenten uit China. "

“Europa staat open voor concurrentie. Maar niet voor een race naar de bodem”, aldus de voorzitter.

Von der Leyen benadrukte wel dat het "vitaal" is dat Europa de communicatielijnen met China openhoudt. 

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

5 Posts
Henri Nostradamus
0
De traditionele autoproducenten worden achtervolgt door hoge kosten uit hun verouderde fabrieken. Ze hebben de slag maar EV verloren (veel te laat ingezet) en moeten op de blaren zitten. Bovendien is de automarkt steeds meer een slag om wie heeft de beste auto software (zelfrijdend etc). Kortom een aantal autofabrikanten gaat deze enorme omwenteling in de markt en productie niet overleven. Met name Duitsland met z’n enorme auto fabricage is kwetsbaar. Blijf weg bij VW en Daimler. Daar gaan klappen vallen. Overigens is Tesla ook kwetsbaar maar meer omdat het te weinig variatie biedt en last heeft van een remmende voorsprong als ijsbreker in de markt. De Chinezen lachen in hun vuistje en gaan er met de buit vandoor vrees ik. HN
Red_
0
De mosterd na de maaltijd politiek is ook een klein beetje wakker geworden. Echter is het zo dat 90 procent van de Chinese bedrijven staatsbedrijven zijn. Niet eens tijd om echt op alle gebieden een Level playing field in te voeren dan?
mercurius-adept
0
Duitsland ea lijken in paniek?

-ze hebben ingeschat dat het ze tot 2025 gaat kosten om volledig competitief te zijn in EV's
-ze proberen fossiel langer te mogen melken via hele grote agressieve lobby
-nu china aanpakken

...what's next?
ScarJo
0
Met Effekt
0
Duurste BYD Han kost in China ca 40k€ en hier 71.5k€. Na 10% importheffing en 21% BTW is er nog 20k€ over voor transport en winst. Hoezo subsidie?
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.