Ebusco rekent op jaaromzet van 145 tot 165 miljoen euro

Door ABM Financial News op 11 oktober 2023 07:52 | Views: 6.983

Ebusco rekent op jaaromzet van 145 tot 165 miljoen euro
Beeld: Ebusco

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft in het derde kwartaal naar eigen zeggen vooruitgang weten te boeken en gaf een concrete omzetverwachting voor 2023 af. Dit bleek woensdag voorbeurs.

"Na de aankondigingen bij de halfjaarcijfers hebben we sterke vooruitgang geboekt bij de implementatie van onze aangepaste productiestrategie en het optimaliseren van onze dagelijkse operatie in Nederland, dit terwijl we door een uitdagend landschap moesten navigeren", zei CEO Peter Bijvelds in een toelichting.

"Het is bemoedigend om te zien dat onze assemblagepartners snel zijn begonnen met de assemblage van de Ebusco 3.0 bus en we kunnen bevestigen dat de eerste shipments worden verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar."

De topman repte woensdag van aanhoudende problemen in de aanvoerketen en een tekort aan personeel. 

Dit jaar zijn er tot nog toe 138 bussen afgeleverd aan klanten. In heel 2023 denkt Ebusco dat 250 tot 300 bussen zullen bijdragen aan de omzet, die zal uitkomen op 145 tot 165 miljoen euro. In 2022 boekte Ebusco een omzet van 112 miljoen euro, toen droegen 261 bussen bij aan de omzet.

Ook mikt de fabrikant op een "aanzienlijke" verbetering van de EBITDA in de tweede helft van dit jaar vergeleken met de eerste zes maanden.

Ook herhaalde Ebusco woensdag de doelstelling voor 2024 van een positieve EBITDA. 

In december zal de fabrikant een outlook voor 2024 afgeven.

Orderboek

In het derde kwartaal wist Ebusco opdrachten voor 54 nieuwe bussen binnen te halen. In totaal heeft Ebusco nu orders voor 694 bussen, waarvan 573 van het model 3.0. Het totale ordeboek, inclusief zogeheten call offs en opties, bedraagt 1.823 exemplaren.

"We blijven een robuuste aanbestedingsactiviteit zien voor leveringen in 2024 en 2025 en verwachten dat we onze orderportefeuille in de komende periode verder kunnen uitbreiden", aldus de fabrikant.

Woensdag meldde Ebusco ook dat de vraag naar het energieopslag- en laadsysteem Ebusco Energy groeit.

Financiering

Bij de halfjaarcijfers heeft Ebusco een tweejarige financieringsfaciliteit van 41,5 miljoen euro afgesloten, naast de reeds bestaande bankgarantiekredietfaciliteit van 50 miljoen euro. 

De financieringsfaciliteit van 41,5 miljoen euro is niet getrokken. Ebusco heeft verschillende kostenbesparingen en projecten ter verbetering van het werkkapitaal doorgevoerd.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

6 Posts
Spoorman
2
Altijd
1
Ik heb aandelen Ebusco in de neergaande lijn kort gehad, maar ga er wel opnieuw naar kijken. Toch mooi, Hollands glorie. Het bedrijf zal veel hebben geleerd op alle vlakken de afgelopen jaren. Dat is nu een pré aan het worden. Ik heb dat ook gemerkt bij vastgoedbedrijven die de bankencrises 2008 nog hebben meegemaakt. Om maar een voorbeeld te noemen.
MOEdig Voorwaarts
1
Met slechts 138 bussen afgeleverd YTD (merendeels "Chinese import") lijkt de traditie voort te worden gezet van "bluffy overpromise, significantly underdeliver", gelet op de FY-outlook.

Outlook m.b.t.verbetering EBITDA in H2 wil niets anders zeggen dan dat ze een kleiner EBITDA-verlies dan de >€40 mln over H1 verwachten. Enige meevaller daar is dat er niet staat dat de EBITDA-marge verbeterd, deze was immers meer dan -100% over H1...

Orderintake is ook erg mager (werkelijk elke order is kennelijk begeleid door een persbericht) en het veelgeroemde orderboek bestaat nog steeds voor bijna de helft uit opties, wat dus geen "firm orders" zijn.

Al met al blijft de voortgang onduidelijk en staan er de nodige uitspraken in het persbericht waar je (achteraf) alle kanten mee op zult kunnen.

Qua trackrecord blijft het dus uitermate onthutsend. Geloofwaardigheid van het management is bij mij daarmee nog steeds minder dan nul.
innicksname
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 oktober 2023 08:50:

Met slechts 138 bussen afgeleverd YTD (merendeels "Chinese import") lijkt de traditie voort te worden gezet van "bluffy overpromise, significantly underdeliver", gelet op de FY-outlook.

Outlook m.b.t.verbetering EBITDA in H2 wil niets anders zeggen dan dat ze een kleiner EBITDA-verlies dan de >€40 mln over H1 verwachten. Enige meevaller daar is dat er niet staat dat de EBITDA-marge verbeterd, deze was immers meer dan -100% over H1...

Orderintake is ook erg mager (werkelijk elke order is kennelijk begeleid door een persbericht) en het veelgeroemde orderboek bestaat nog steeds voor bijna de helft uit opties, wat dus geen "firm orders" zijn.

Al met al blijft de voortgang onduidelijk en staan er de nodige uitspraken in het persbericht waar je (achteraf) alle kanten mee op zult kunnen.

Qua trackrecord blijft het dus uitermate onthutsend. Geloofwaardigheid van het management is bij mij daarmee nog steeds minder dan nul.
De eerste drie letters in je nickname passen uitstekend bij je :-)
Tussen de regels doorlezend kan ik me aardig vinden in je kritische houding, maar het glas zou ook halfvol kunnen zijn in deze.
6 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.