Beursblik: Ebusco werkt orders weg

Door ABM Financial News op 25 maart 2024 15:19 | Views: 10.952

Beursblik: Ebusco werkt orders weg
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft sinds het derde kwartaal hard gewerkt aan het wegwerken van achterstallige orders, wat een positief effect zal hebben op de behaalde omzet en de EBITDA-marge. Dat stelde ING in een analistenrapport, waarin de bank vooruitblikte op de cijfers die dinsdag worden gepresenteerd.

ING verwacht dat Ebusco wel een fors hoger nettoverlies zal hebben geboekt in 2023 van 56,4 miljoen euro, tegen 31,7 miljoen euro in 2022. De schuld daalde volgens de bank echter sterk, van 199 miljoen tot 87 miljoen euro.

Nadat Ebusco zijn omzetverwachting bijstelde en 25 miljoen euro omzet doorschoof van 2023 naar 2024, rekent ING op 120 miljoen euro omzet voor afgelopen jaar.

Voor 2024 rekent ING nu op een omzet van 327 miljoen euro, een nettoverlies van 7,8 miljoen euro en een schuld van circa 51 miljoen euro. 

Ebusco kan zich niet veroorloven de 325 miljoen euro verwachte omzet nogmaals bij te stellen, aldus analist Tijs Hollestelle van ING. Door een afgegeven vooruitblik zeer snel weer los te laten, is de geloofwaardigheid verspeeld en moet het bedrijf weer aan zijn betrouwbaarheid werken.

Nu Ebusco de elektrische bussen met behulp van externe partners laat assembleren, kan het bedrijf sneller leveren. Hollestelle gelooft dat eind vorig jaar en begin dit jaar alles op alles is gezet om de achterstanden weg te werken. Als dit voldoende is gelukt, kan de aandacht verschuiven naar kostenverlagingen. Vorige najaar huurde Ebusco nog nieuw personeel in voor de fabriek in Deurne maar die zullen straks niet meer allemaal nodig zijn. Dit zal zichtbaar worden in een beter EBITDA-resultaat in de tweede helft van 2024, verwacht ING.

Volgens het Eindhovens Dagblad gaat Ebusco tientallen arbeidsplaatsen in Deurne schrappen.  

ING heeft een koopadvies en een koersdoel van 6,00 euro voor Ebusco.

Bron: ABM Financial News

ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

7 Posts
Tino
2
Een fors hoger verlies, ECHTER de schuld daalde sterk.

Wat een knappe prestatie, flink verlies en dus een emissie gedaan.
Heel knap om ten koste van zittende aandeelhouders je wanprestaties te moeten opruimen om zo door te kunnen gaan met wat daar ook allemaal gebeurt bij Ebusco wat zo ontzettend veel geld kost in een verder toch kansrijk geachte markt.

Wat een schitterende vooruitzichten waren dat bij de IPO op 23 euro en dan nu de topprestatie van het afgelopen jaar, het verlagen van de schuld met een emissie op 5 euro per aandeel en een convertible bond tegen nog iets minder voorwaarde.

Mooi verhaal van ING, , zou zomaar iets te maken kunnen hebben met het feit dat ING zelf groot aandeelhouder is met meer dan 20%.
Die disclaimer had er best bij mogen staan.
Daniel1981
1
Wat er ook best bij had gemogen: In Q1 2024 zijn tot op heden slechts 50 nieuwe bussen besteld.
Hans2021
1
Over belangenverstrengeling gesproken. ING en Ebusco en dit zogenaamde analistenverhaal.
Instapmoment
0
quote:

Hans2021 schreef op 25 maart 2024 15:49:

Over belangenverstrengeling gesproken. ING en Ebusco en dit zogenaamde analistenverhaal.
Onderbouwing? Nogal schandelijk om te suggereren dat er sprake is van dit soort praktijken als u daar geen enkel zicht op heeft.

Als u werkelijk denkt dat de ING-aandelenanalist vergadert met de ING-medewerkers die betrokken zijn bij het ING-belang in Ebusco, dan zou ik als ik u was daar melding van maken bij de AFM. Maar ik ben er vrij zeker van dat u ongelijk heeft en dat er duidelijke Chinese walls in place zijn.
Hans2021
1
quote:

Instapmoment schreef op 25 maart 2024 15:55:

[...]

Onderbouwing? Nogal schandelijk om te suggereren dat er sprake is van dit soort praktijken als u daar geen enkel zicht op heeft.

Als u werkelijk denkt dat de ING-aandelenanalist vergadert met de ING-medewerkers die betrokken zijn bij het ING-belang in Ebusco, dan zou ik als ik u was daar melding van maken bij de AFM. Maar ik ben er vrij zeker van dat u ongelijk heeft en dat er duidelijke Chinese walls in place zijn.
De analist had melding moeten maken van het aandelenbelang van ING in Ebusco. De analist had melding moeten maken van de emissie en niet alleen moeten zeggen dat de schuld is gezakt. Zelfs in China zijn er geen Chinese walls in financiele zin.
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

Tino schreef op 25 maart 2024 15:37:

Een fors hoger verlies, ECHTER de schuld daalde sterk.

Wat een knappe prestatie, flink verlies en dus een emissie gedaan.
Heel knap om ten koste van zittende aandeelhouders je wanprestaties te moeten opruimen om zo door te kunnen gaan met wat daar ook allemaal gebeurt bij Ebusco wat zo ontzettend veel geld kost in een verder toch kansrijk geachte markt.

Wat een schitterende vooruitzichten waren dat bij de IPO op 23 euro en dan nu de topprestatie van het afgelopen jaar, het verlagen van de schuld met een emissie op 5 euro per aandeel en een convertible bond tegen nog iets minder voorwaarde.

Mooi verhaal van ING, , zou zomaar iets te maken kunnen hebben met het feit dat ING zelf groot aandeelhouder is met meer dan 20%.
Die disclaimer had er best bij mogen staan.
Een gedeelte van die schuldverlaging zou overigens ook kunnen komen door het wegwerken van voorraden (wegens "chronisch" gebrek aan onderdelen halfafgebouwde bussen). Per 30 juni (laatst gepubliceerde balans) stond er namelijk nogal wat werkkapitaal op de balans.

Verder eens dat de bij de beursgang voorgespiegelde gouden toekomst er "nog niet helemaal" is uitgekomen.

Ben wel benieuwd naar de cijfers, maar gezien het gebroken trackrecord sta ik momenteel aan de zijlijn.
StoplossBurner
0
quote:

Tino schreef op 25 maart 2024 15:37:

Een fors hoger verlies, ECHTER de schuld daalde sterk.

Wat een knappe prestatie, flink verlies en dus een emissie gedaan.
Heel knap om ten koste van zittende aandeelhouders je wanprestaties te moeten opruimen om zo door te kunnen gaan met wat daar ook allemaal gebeurt bij Ebusco wat zo ontzettend veel geld kost in een verder toch kansrijk geachte markt.

Wat een schitterende vooruitzichten waren dat bij de IPO op 23 euro en dan nu de topprestatie van het afgelopen jaar, het verlagen van de schuld met een emissie op 5 euro per aandeel en een convertible bond tegen nog iets minder voorwaarde.

Mooi verhaal van ING, , zou zomaar iets te maken kunnen hebben met het feit dat ING zelf groot aandeelhouder is met meer dan 20%.
Die disclaimer had er best bij mogen staan.
De markt is momenteel helemaal niet zo kansrijk:

Van Hool: zo goed als failliet
Proterra: Failliet
Arrival: failliet
VDL Bus en coach: Enige (!) tak van VDL die verlies maakt

En dan heb je nog BYD die met flinke zak geld de boel weg kan drukken en nog wat andere grotere spelers met diep(ere) zakken. De markt is een groeimarkt, maar het is momenteel allemaal niet zo kansrijk. Daar gaan nog wel wat jaartjes overheen voor er echt wat geld verdient kan worden.

De IPO van 23,- was gewoon top vermarkt; bijna niemand maakte nog gewoon fundamentele sommetjes als er maar iets van elektrisch op een voertuig stond.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.