Crisis zorgt voor verlies van honderden miljoenen bij Heineken

Gepubliceerd op 16 juli 2020 08:19 | Reacties: 5 | Onderwerpen: levensmiddelen 

Heineken (11:36)

79,140 +1,820 (+2,35%)

AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft duidelijk last van de coronacrisis, die de bierverkopen hard raakt. Het bedrijf zette in de eerste helft van dit jaar een verlies van 300 miljoen euro in de boeken. Daarnaast deed de brouwer een afschrijving van 550 miljoen euro, zo werd in een voorlopige handelsupdate gemeld.

De brouwer zag zijn omzet in de eerste helft van dit jaar met 16,4 procent dalen. Het bedrijf verkocht niet alleen minder bier, maar in doorsnee ook tegen een lagere prijs. De biervolumes daalden met 11,5 procent.

Vanwege de onzekerheden trok Heineken eerder al zijn verwachting voor het hele jaar in. Het bedrijf blijft ondanks de "uitdagingen op de korte termijn" vertrouwen hebben in de toekomst. Sinds het dieptepunt in april, toen horecasluitingen en andere maatregelen om het virus in te dammen van kracht waren, is volgens de brouwer al wel weer sprake van herstel. In juni merkte Heineken dat klanten hun voorraden weer begonnen aan te vullen.

Zwaarst getroffen

Heineken werd qua gedaalde biervolumes het zwaarst getroffen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Dat kwam onder meer doordat het openbare leven in grote afzetmarkten als Mexico en Zuid-Afrika volledig plat ging. In Azië toonden de markten alweer wat herstel, met groot bierland Vietnam voorop.

Het merk Heineken presteerde relatief goed met een daling van 2,5 procent. Heineken 0,0 groeide met dubbele cijfers. Vooral in Mexico en de Verenigde Staten is de alcoholvrije variant populair.

Maatregelen

Om de crisis te doorstaan, heeft Heineken in de eerste helft van het jaar maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Onder meer door te snijden in uitgaven voor digitalisering en marketing. Het proces om de kosten verder omlaag te krijgen is volgens Heineken nog niet ten einde, zonder in details te treden. Van reorganisaties zal tot en met het einde van het jaar in ieder geval geen sprake zijn.

Het bedrijf komt op 3 augustus met definitieve cijfers.

6 Posts
Mr.Windows
1
Ik durf het bijna niet te zeggen maar het valt me mee. Geen voetbal (in stadions) geen hotel/restaurant/café/pretparken/bioscopen bezoeken... of werkborrels.Natuurlijk thuis kan er ook gedronken worden. En de familie Heineken kennende komen ze er sterker uit met meer "macht" in de panden die ze pachten, dus korte termijn en lange termijn. Of zie ik het helemaal mis?
Jopie1962
0
Ik zat afgelopen weekend op een terras in amsterdam. Daar zag ik een 'vaasje' van mijn favoriete biert op dat terras 8 x duurder was dan ik zelf in de supermarkt moet betalen voor een halve liter!!

Het was geen Heineken, want dat vind ik niet zo lekker.

Als de horeca de Corona-problemen zó denkt op te lossen, dan gaat er iets mis.
sun666
0
En dit rechtvaardigt een koers van 86 nu. Zolang er geen werkend vaccin is blijven we zo aanmodderen en zal de bierverkopen niet spectaculair stijgen. Heineken verkoopt veel in de zomermaanden. Dus zal de koers langzaam dalen richting de 70 of kijken we met een roze bril naar 2021 niet wetende wanneer een vaccin daadwerkelijk voorhanden is en de omzet zal herstellen naar het oude niveau? Ik hoop op normale marktwerking maar denk dat de koers niet noemenswaardig zal dalen de komende tijd.
Yandex
0
quote:

Mr.Windows schreef op 16 juli 2020 08:50:


Ik durf het bijna niet te zeggen maar het valt me mee. Geen voetbal (in stadions) geen hotel/restaurant/café/pretparken/bioscopen bezoeken... of werkborrels.Natuurlijk thuis kan er ook gedronken worden. En de familie Heineken kennende komen ze er sterker uit met meer "macht" in de panden die ze pachten, dus korte termijn en lange termijn. Of zie ik het helemaal mis?


Tijdens de start van de kredietcrisis in 2008 en 2009 verkocht Heineken bijna 5 procent minder bier wat in Europa leidde tot de sluiting van brouwerijen in onder meer Frankrijk en Spanje.

Wat destijds gebeurde was een flinke afschrijving van te dure activiteiten en het gebruik maken van cashflow door een combinatie van een verhoogd bankkrediet en cash in te zetten bij de overname van potentiële kandidaten.

Heineken zal nu dus z.s.m. op te dure fronten terug willen schakelen en vervolgens zien waar in de markt potentiële overnamekandidaten met veel pijn te kampen hebben om vervolgens tot acquisitie over te gaan om zo hun marktaandeel op te krikken.

Let wel: als samenleving hebben we nog meerdere jaren met Covid-19 te maken en Heineken heeft regiodirecteuren de opdracht gegeven om in het klantenbestand tot een opschoning over te gaan. Men gaat intern en op wereldwijd niveau van minimaal (!) drie jaar Covid-19 uit.

In Nederland gaan we vanaf oktober 2020 tot 2022 strategische sluitingen van locaties zien.

Samengevat: Heineken is optimaal op crisissen voorbereid en speelt dit spel slimmer dan wie dan ook. Ondanks alle pijn die men nu moet lijden. Voordeel: de markt lijdt harder dan Heineken en zolang ze dat weten vol te houden zullen ze sterker uit de crisis komen (die overigens pas is begonnen).
SlechteBelegger
0
De beschrijving van de cijfers staat er in mijn ogen een beetje krom. Er is niet sprake van 300 miljoen verlies en nog een afschrijving van 550 miljoen. Er is sprake van winst maar door een eenmalige afschrijving van 550 miljoen is er sprake van een verlies van 300 miljoen. Dat is toch net even anders.
6 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.