'Ahold vordert met afstoten Belgische winkels'

Door AFN op 24 maart 2017 09:43 | Views: 1.757

AMSTERDAM (AFN) - Dat Ahold Delhaize een update heeft gegeven over zijn merkenstrategie in België, betekent waarschijnlijk dat er binnenkort nog meer winkels afgestoten worden. Wanneer dat heeft plaatsgevonden kan het supermarktconcern naar verwachting meer gaan doen aan het doen herleven van het momentum bij de verkopen en het verbeteren van de marges.

Dat stellen analisten van KBC Securities in een vrijdag gepubliceerd rapport. Het fusiebedrijf Ahold Delhaize moest bij het samengaan van de Belgische toezichthouder verplicht een aantal winkels in België afstoten. Het concern maakte donderdag bekend dat vier winkels en een andere activiteit zijn verkocht. Daarmee voldoet de onderneming nog niet aan de gestelde eisen. Het bedrijf heeft er nog steeds vier te veel. Eerder deze maand werden al vijf winkels en een project afgestoten.

De analisten merken verder op dat ze eigenlijk hadden eigenlijk verwacht dat Ahold Delhaize zijn supermarktmerken Albert Heijn en Delhaize in België al eerder geïntegreerd zou hebben. Ahold Delhaize neemt daarover pas in de eerste helft van 2019 een besluit. Tot die tijd zet het concern wel zwaar in op versterking van het merk Delhaize in België, maar ook Albert Heijn zal in het land voorlopig winkels blijven openen.

KBC ziet in de update van het bedrijf zijn koopadvies bevestigd. Daarbij hanteren de analisten een koersdoel van 25 euro. Het aandeel Ahold Delhaize noteerde vrijdag na ongeveer een halfuur handelen 0,5 procent lager op 19,78 euro.

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.