Heijmans « Terug naar discussie overzicht

Vierde kwartaal 2019

709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
salud
0
@Japio_: Bedankt ... we kunnen weer iets in het plaatje invullen:

Voor alle duidelijkheid nog eens een herhaling: Dit is wat er in het Q3 2018 verslag stond over de TenneT zaak.

"Gedurende het derde kwartaal heeft TenneT het Wintrack II contract formeel beëindigd. De combinatie Heijmans/Europoles en TenneT zijn niet tot minnelijke afspraken gekomen. Een arbitrageprocedure zal nu worden opgestart. Heijmans neemt een verliesvoorziening van € 10 miljoen voor nog niet betaalde
facturen en kosten, alsmede de afwikkeling van reeds aangegane verplichtingen. De orderportefeuille van Infra is als gevolg van de contractbeëindiging gecorrigeerd met € 130 miljoen."

Meer weten we niet.

- De voorziening is dus niet bedoeld voor het betalen van een eventuele
vordering van TenneT.

Op dit moment...

- We weten niet wat Heijmans eist en we weten niet wat TenneT eist.

- We weten wel dat de totale Heijmans/Europoles klus begroot was op ca.250
miljoen euro en dat Europoles na opzeggen contract failliet is gegaan en
inmiddels onder een andere naam een gedeeltelijke doorstart heeft gemaakt.
(onduidelijk of daar juridisch wat te halen valt)

- We weten het volgende van een woordvoerder van Tennet (-daags na de opzegging
via de Telegraaf):

„Het gaat om de kwaliteit en de datum waarop het project klaar moet zijn”

- We weten niet of dat probleem bij Heijmans zou liggen of bij Europoles.
Ook weten we niet of TenneT Heijmans of Europoles daarvoor aansprakelijk
stelt of het consortium als geheel.

- We weten wel dat TenneT alle kosten wegens vertraging van de aanleg en de
kosten voor een nieuwe aanbesteding op Heijmans (en/of Europoles ?) wil
verhalen.

- We weten dat verliezen op stroom die mogelijk door het niet tijdig aansluiten
van wind parken ontstaan door TenneT mogen worden doorberekend aan afnemers
van stroom.
(Toezegging minister naar aanleiding van vragen in Tweede Kamer)
Die kosten vallen dus niet onder de claim aan Heijmans.

Weet er nog iemand iets gebaseerd op FEITEN opdat we meer duidelijkheid en inzicht krijgen?
salud
0
@Japio_: Ten aanzien van de kwaliteit: Hier nog een keer mijn post van 17
oktober 2018

-Hier een 597 pagina's tellend ontwerprapport van de betreffende "wintrack" hoogspanningspalen. Alle berekeningen en specificaties / per paal staan er bij.
Min of meer elk moertje en boutje en treksterktes voor funderingen ... alles staat er in ten bate van de vergunningsaanvraag.
Wat voor onduidelijkheid kan er zijn, vraag je je af.
Tenzij ze halverwege de bouw het complete concept overboord gooien wegens onverwachte obstakels in de ondergrond of zo. (zie Westfrisiaweg :( )
Kan dus niet veel onenigheid over zijn?

www.rvo.nl/sites/default/files/2015/0...

- Is er ruim een jaar later nog steeds niemand die ook maar iets kan vertellen
over wat er dan schortte aan de kwaliteit?
... als er verkeerde materialen zouden zijn gebruikt of er is niet volgens de
specificaties gebouwd dan zou een arbitrage toch snel klaar zijn denk ik?
lokeend
0
quote:

salud schreef op 10 november 2019 23:07:

@Japio_: Ten aanzien van de kwaliteit: Hier nog een keer mijn post van 17
oktober 2018

-Hier een 597 pagina's tellend ontwerprapport van de betreffende "wintrack" hoogspanningspalen. Alle berekeningen en specificaties / per paal staan er bij.
Min of meer elk moertje en boutje en treksterktes voor funderingen ... alles staat er in ten bate van de vergunningsaanvraag.
Wat voor onduidelijkheid kan er zijn, vraag je je af.
Tenzij ze halverwege de bouw het complete concept overboord gooien wegens onverwachte obstakels in de ondergrond of zo. (zie Westfrisiaweg :( )
Kan dus niet veel onenigheid over zijn?

www.rvo.nl/sites/default/files/2015/0...

- Is er ruim een jaar later nog steeds niemand die ook maar iets kan vertellen
over wat er dan schortte aan de kwaliteit?
... als er verkeerde materialen zouden zijn gebruikt of er is niet volgens de
specificaties gebouwd dan zou een arbitrage toch snel klaar zijn denk ik?
Salud bel Quido Peters eens op zeg dat je met veel vragen loopt als aandeelhouder, misschien verteld hij iets meer hierover. je kunt het altijd proberen.
succes
lokeend
0
je kaart het voorbeeld wesfrisiaweg aan, daar ging de koers van 8 euro naar 4.90 bij het in het nieuws brengen van bericht dat het werk werd stilgelegd. (ook bijna 40% daling!) daarna ging de koers naar 12,80 en nu met tennet en stickstof naar 7 +
de westfrisia klus is inmiddels wel klaar
ro1946
0
quote:

ro1946 schreef op 8 november 2019 12:21:

[...]

En het hele zwikkie weer teruggekocht op € 7,495. Op naar de € 7,75, dan kan ik er weer uit.
RD.
Ik heb ze opgegeven te verkopen op € 7,88-7,89-7,90-7,91.
Zo goed, lokeend?
RD.
buf
0
quote:

ro1946 schreef op 11 november 2019 10:31:

[...]

Ik heb ze opgegeven te verkopen op € 7,88-7,89-7,90-7,91.
Zo goed, lokeend?
RD.
Jij kan beter helemaal stoppen met die onzin te plaatsen.
Want niemand heeft hier wat aan.
Daexter
0
quote:

Broke Even schreef op 9 november 2019 10:53:

[...]Maar waar ben je bang voor dan? Dat Heijmans omver wordt getrokken door die claim? Je krijgt hooguit een eenmalige dip, waarnaar het weer omhoog kan. En in het meest gunstige geval krijgt Heijmans nog geld ook.

Maar ik begrijp jouw keuze om maar 20% te beleggen, voorlopig heeft het mij nog steeds niks opgeleverd.
Mee eens. Als je kijkt naar het vorige item waar "we"zenuwachtig van werden. Inderdaad de Westfrisia weg. Destijds werd de mogelijke schade voor Heijmans op een dergelijk niveau als nu met Tennet geraamd. Er is alleen 1 heel groot verschil met toen en dat is dat de balanspositie en de vertrouwenspositie bij de financiers van Heijmans sindsdien sterk verbeterd is.

Dus al zou er bijvoorbeeld een schadeclaim komen van 50 miljoen (wat ik niet verwacht) dan nog zou het niet levensbedreigend zijn. Het zou wel heel vervelend zijn. In dit scenario sluit ik een koers terugval naar 5,xx niet uit. Maar de fase van een (bijna) faillissement van Heijmans ligt voorlopig achter ons.

Als je je geld dat je in Heijmans stopt de komende 10 jaar kunt missen, kun je er gerust een onverantwoord grote (>10% van de portefeuille) positie op innemen. Immers als je datzelfde geld op de spaarrekening hebt staan levert het in 10 jaar tijd ook niets op.

Je kunt pleiten voor spreiding, maar spreiding is ook meer risico. Meer kansen, meer bedreigingen. Indien Heijmans een periode doormaakt van 2 aaneengesloten jaren zonder major probleem, dan gaat de koers vrij snel naar dubbele cijfers. Punt is alleen dat de afgelopen 7 jaar ieder jaar een nieuw probleem zich heeft aangediend, telkens net als je dacht dat alle problemen voorbij waren.

Maar ik geloof er ook nog steeds in. Eens komt er een periode dat er minimaal 2 jaar geen hele grote problemen zich aandienen. Kleine / overzichtleijke problemen zullen er altijd zijn. En als dat nog 2 jaar duurt en de koers daarna in 1 jaar tijd verdubbelt of mogelijk verdrievoudigd. Dan heb je 8 jaar 0% rendement en 2 jaar op rij 50%, is over een periode van 10 jaar 10% rendement per jaar. En op de spaarrekening heb je in 10 jaar 0,01% rendement.


salud
0
@Daexter: Kan Heijmans voor dit soort claims geen fonds oprichten (stroppenpot) en daar geld voor lenen tegen een negatieve rente? :).
Ik bedoel .. als je toch creatief aan het rekenen bent ...
DNFTT
0
quote:

salud schreef op 10 november 2019 23:07:

@Japio_: Ten aanzien van de kwaliteit: Hier nog een keer mijn post van 17
oktober 2018

-Hier een 597 pagina's tellend ontwerprapport van de betreffende "wintrack" hoogspanningspalen. Alle berekeningen en specificaties / per paal staan er bij.
Min of meer elk moertje en boutje en treksterktes voor funderingen ... alles staat er in ten bate van de vergunningsaanvraag.
Wat voor onduidelijkheid kan er zijn, vraag je je af.
Tenzij ze halverwege de bouw het complete concept overboord gooien wegens onverwachte obstakels in de ondergrond of zo. (zie Westfrisiaweg :( )
Kan dus niet veel onenigheid over zijn?

www.rvo.nl/sites/default/files/2015/0...

- Is er ruim een jaar later nog steeds niemand die ook maar iets kan vertellen
over wat er dan schortte aan de kwaliteit?
... als er verkeerde materialen zouden zijn gebruikt of er is niet volgens de
specificaties gebouwd dan zou een arbitrage toch snel klaar zijn denk ik?
Feit is ook dat de vergunningen nog niet rond waren, wilde de combinatie de stijgende bouwkosten doorbelasten aan TenneT?
Wie een hond wil slaan vindt altijd wel een stok zegt het spreekwoord.

https://www.dvhn.nl/groningen/Raad-van-State-veegt-bezwaren-tegen-380-kV-stroomsnelweg-tussen-Eemshaven-en-Hoogkerk-van-tafel-24905050.html

Ingebruikname verplaatst naar 2023
De verbinding loopt over het grondgebied van de gemeenten Hogeland, Delfzijl, Loppersum, Westerkwartier en Groningen. De ingebruikname is, mede door de protesten en het lange wachten op de behandeling bij de Raad van State, verzet van 2021 naar 2023.

Onder druk van het rijk gingen provincie en gemeenten akkoord en namen genoegen met 19,7 miljoen euro voor herstel van natuur en landschap, waarvan 2,5 miljoen overigens van de provincie zelf. Hoe de compensatie voor landschap ingevuld gaat worden, daar moeten de overheden zich het komende half jaar over buigen.
HenkdeV
0
quote:

ro1946 schreef op 11 november 2019 10:31:

[...]

Ik heb ze opgegeven te verkopen op € 7,88-7,89-7,90-7,91.
Zo goed, lokeend?
RD.
Dat lijkt mij een hele grote order Ro:-).
Daexter
0
quote:

salud schreef op 11 november 2019 11:42:

@Daexter: Kan Heijmans voor dit soort claims geen fonds oprichten (stroppenpot) en daar geld voor lenen tegen een negatieve rente? :).
Ik bedoel .. als je toch creatief aan het rekenen bent ...
:) ja leuk idee, punt is alleen dat Heijmans niet tegen negatieve rente kan lenen. Dat kan alleen de staat en misschien dat een bedrijf als Akzo of Unilever tegen een zeer lage rente kan lenen.

Ik werk niet bij Heijmans, maar ik vermoed dat zij tegen een procent of 2 a 3 moeten lenen.

Het is wel zo....en dat begrijp ik dus ook niet. Dat de staat in dit geval Cora een dergelijke pot zou kunnen inrichten mochten infrastructurele posten duurder uitvallen dan verwacht. "Geen probleem bouwers. wij halen wel wat extra kapitaal van de markt".

Zo zijn er veel problemen in het land die met een dergelijke oplossing voorzien kunnen worden.
salud
0
@Japio_: "Feit is ook dat de vergunningen nog niet rond waren, wilde de combinatie de stijgende bouwkosten doorbelasten aan TenneT?"

-Dat zou kunnen maar dat komt niet tot uiting in de uitspraak van TenneT:

„Het gaat om de kwaliteit en de datum waarop het project klaar moet zijn”

-Die "kwaliteit" kan natuurlijk wel slaan op "onvoldoende compensatiemaatregelen voor schade aan landschap"

Als die extra werkzaamheden niet opgenomen waren in de aanneemsom kan daaruit natuurlijk een dispuut ontstaan. Ook het feit dat door het nog niet aanwezig zijn van de noodzakelijke vergunning de werkzaamheden werden uitgesteld en daardoor de kosten mogelijk stegen kan voor een aannemer reden zijn om een hogere prijs te willen bedingen.
Als dat al zo zou zijn lijken mij dat dan redelijke argumenten.

-Het is interessant giswerk en een leuke theorie maar geen feit wat we als zijnde bewezen aan ons rijtje van wetenswaardigheden kunnen toevoegen denk ik.

salud
0
www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/11/11/...

Heijmans start met bouw spoorviaduct Voorhout

Als onderdeel van een nieuw aan te leggen randweg begint aannemer Heijmans deze week met de voorbereidingen van een de bouw van een nieuwe spooronderdoorgang op de spoorlijn Haarlem-Leiden bij Voorhout. De bouw is in opdracht van ProRail en de gemeente Teylingen.

In het eerste kwartaal van 2020 zijn twee tvp’s (treinvrije periodes) gepland. Tijdens de eerste periode wordt het spoor klaargemaakt voor de aanpassing en tijdens de tweede periode wordt het nieuwe spoordek aangebracht. Daarna volgt de verdere afbouw. Het project moet in het eerste kwartaal van 2021 afgerond zijn. Medio 2021 kan dan de nieuwe randweg open.

De onderdoorgang komt niet in de plaats van een bestaande spoorwegovergang, maar maakt deel uit van een nieuwe randweg aan de noordkant van Voorhout. Dankzij de onderdoorgang kunnen autoverkeer, fietsers en voetgangers het spoor straks veilig kruisen. Met de bouw van de tunnel is een bedrag van circa 9 miljoen euro gemoeid.

Tunnelalliantie
Heijmans is een van de vier aannemers waarmee ProRail samenwerkt in een Tunnelalliantie. Door te werken met een standaardproces en vaste teams gaat volgens de spoorbeheerder de kwaliteit en prijszekerheid van het bouwproces omhoog. De spooronderdoorgang in Voorhout is het vijftiende contract van de Tunnelalliantie.

buf
0
31-10-2019 7.25 (laagste slotkoers in ruim 2 jaar)
01-11-2019 7.41
04-11-2019 7.48
05-11-2019 7.53
06-11-2019 7,61
07-11-2019 7,70
11-11-2019 7.81

Hopelijk deze week positief nieuws van het kabinet
omtrent de oplossing van het stikstofprobleem.
Dan kan de koers vedder omhoog richting 8.
ro1946
0
quote:

ro1946 schreef op 11 november 2019 10:31:

[...]

Ik heb ze opgegeven te verkopen op € 7,88-7,89-7,90-7,91.
Zo goed, lokeend?
RD.
En er weer helemaal uit.
RD.
jeepeepee
0
quote:

ro1946 schreef op 12 november 2019 09:20:

Te snel verkocht.
RD.

koop ze dan terug als je spijt hebt
Brokie Even
0
quote:

ro1946 schreef op 12 november 2019 09:20:

Te snel verkocht.
RD.

Zo loop je geld mis. Je bent veel te wispelturig.

Ik ga pas aan verkopen denken op 14 euro.
709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 16,960
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 17,640
Laag 16,920
Volume 111.638
Volume gemiddeld 115.934
Volume gisteren 111.638