Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Poly’dor
0
Toch altijd iets speciaal en onvoorspelbaar met dit aandeel. Ben ook uitgestapt aan 11,50€ ( limietorder). Gekocht op 7,50€. Had eigenlijk spijt dus denk dat ik rond 10€ weer instap.
Tankers
0
quote:

JdeFL schreef op 8 april 2022 09:25:

[...]

Dat is waarschijnlijk wel zo. Maar tussentijds kunnen er nog enkele zeer rendabele jaren zitten. Alhoewel die zeldzaam zijn blijkbaar.
Desalniettemin zo'n fusie, 'k zie de voordelen daar niet van zitten. Ego dat wel, maar verder?
Gelukkig dat het een aandelenruil zou zijn, er worden geen schulden gemaakt zoals bij een inbev.
De piek van olie verbruik is pas in 2050. Dus nog meer dan 25 jaar zal de vraag stijgen. Vooral uit India, China, Indonesië etc. In Europa hebben we een volledig verkeerd beeld van de oliesector. Wij zijn verbaasd dat India geen sancties wil nemen tegen Rusland, maar dit is normaal. Ze hebben veel olie nodig de volgende jaren en liefst zo goedkoop mogelijk. Anders fnuikt dit de economische groei van de middenklasse. En onrusten wil je het liefst vermijden als je 1,3 miljard inwoners hebt ;)
Jan Frans B
0
Dus duidelijk geen "done deal", de Saverysjes lusten de nieuwe koek blijkbaar helemaal niet. En ze hebben wel het grootste deel van de oude. Dus ik vraag me af of het wel mogelijk is om tot een fusie over te gaan tegen de zin in van de Saverysjes. Ik zie FRO nog geen hostile takeover doen van EURN, daar hebben de de centen vast niet voor. En voor we tot op heden weten heeft onze Noorse vriend zijn aandelen pakket niet indrukwekkend opgedreven. Dit kan nog aardig wat maanden aanslepen, met een onzekere toekomst. En als den Hugo de fusie wel wil, wat ik toch vernomen heb maar de Saverysjes zijn pertinent tegen. Misschien gooien ze het boekhoudertje er dan wel uit en dan komt mijn natte droom alsnog uit. En onder die voorwaarden wil ik er misschien wel terug instappen. Ik heb 10 jaar EURN aandelen gehad, en mijn persoonlijke mening is dat de grootste fout die in die periode is gebeurd de aanstelling van den Hugo tot CEO. Er is een heel goede reden waarom veruit de meeste bedrijven ofwel een externe CEO aanwerven en nog vaker de Marketing Manager tot CEO kronen. Boekhouders hebben een zekere mentaliteit, en ik kan het weten want ik ben zelf jaren accountant geweest. Maar dat is niet wat je nodig hebt in een CEO, in tegendeel, dat is zelfs contraproductief. CFO's zijn financieel en economisch conservatief, maw veel reserves maar daardoor weinig groei of ondernemerschap en al helemaal geen PR. Ik heb nooit gezegd dat den Hugo niet slim genoeg is, voor alle duidelijkheid, maar hij heeft de fout mentaliteit voor zijn job.

Anyway het zal voor het moment aan mijn reet roesten, maar ik blijf het graag volgen van op afstand.
mijn gedacht
0
Zonder deze of gene gelijk te geven: wat betekent dat voor de kleine aandeelhouder ? De bakens worden uitgezet door de grootste stakeholders: Fro, Eur, en Saverco samen meer dan 30 %. Wie wil het LT-gelijk binnenhalen ? Een consensus wordt moeilijker na de harde woorden van Alexander Saverijs. In de AV van mei wordt een hartig woordje gesproken en de toon zal blijkbaar niet meer vriendelijk zijn. Wie een beslissende stem zal hebben zal bepaald worden door de grootste stakeholders. Mijn idee is dat er de komende tijd een aandelenstrijd ontstaat. Een stevige blokkeringsminderheid zit op 25 %. FRO/Eur zitten daar al heel dichtbij, Saverco moet nog 12 % bijkopen. Ik denk dus dat er de komende tiid (veel) aandelen zullen bijgekocht worden door één of beide partijen om de uiteindelijke macht binnen te halen. Dus is de koersstijging mss verre van over.
effegenoeg
0
quote:

mijn gedacht schreef op 8 april 2022 12:48:

Zonder deze of gene gelijk te geven: wat betekent dat voor de kleine aandeelhouder ? De bakens worden uitgezet door de grootste stakeholders: Fro, Eur, en Saverco samen meer dan 30 %. Wie wil het LT-gelijk binnenhalen ? Een consensus wordt moeilijker na de harde woorden van Alexander Saverijs. In de AV van mei wordt een hartig woordje gesproken en de toon zal blijkbaar niet meer vriendelijk zijn. Wie een beslissende stem zal hebben zal bepaald worden door de grootste stakeholders. Mijn idee is dat er de komende tijd een aandelenstrijd ontstaat. Een stevige blokkeringsminderheid zit op 25 %. FRO/Eur zitten daar al heel dichtbij, Saverco moet nog 12 % bijkopen. Ik denk dus dat er de komende tiid (veel) aandelen zullen bijgekocht worden door één of beide partijen om de uiteindelijke macht binnen te halen. Dus is de koersstijging mss verre van over.
Vandaag al zichtbaar aan de opwaartse beweging.
Tankers
0
quote:

mijn gedacht schreef op 8 april 2022 12:48:

Zonder deze of gene gelijk te geven: wat betekent dat voor de kleine aandeelhouder ? De bakens worden uitgezet door de grootste stakeholders: Fro, Eur, en Saverco samen meer dan 30 %. Wie wil het LT-gelijk binnenhalen ? Een consensus wordt moeilijker na de harde woorden van Alexander Saverijs. In de AV van mei wordt een hartig woordje gesproken en de toon zal blijkbaar niet meer vriendelijk zijn. Wie een beslissende stem zal hebben zal bepaald worden door de grootste stakeholders. Mijn idee is dat er de komende tijd een aandelenstrijd ontstaat. Een stevige blokkeringsminderheid zit op 25 %. FRO/Eur zitten daar al heel dichtbij, Saverco moet nog 12 % bijkopen. Ik denk dus dat er de komende tiid (veel) aandelen zullen bijgekocht worden door één of beide partijen om de uiteindelijke macht binnen te halen. Dus is de koersstijging mss verre van over.
Mooie analyse. Deze strijd zal niet nadelig zijn voor ons. Blijf rustig zitten en kijk toe ;)
GiGa
0
Dit is geen fusie maar een overname door Vikings”: familie Saverys verduidelijkt waarom het Euronav niet wil laten samengaan met Frontline
De aangekondigde fusie tussen de Antwerpse rederij Euronav en het Noorse Frontline krijgt een onverwacht vervolg. De familie Saverys verzet zich via CMB als grootste aandeelhouder van Euronav tegen deze “demarche”. Volgens de topman van CMB, Alexander Saverys, gaat zo’n fusie regelrecht in tegen de duurzame koers die het bedrijf wil varen. “Dit is geen fusie maar een overname”, klinkt het.

“Wij betreuren als grootste aandeelhouder deze aangekondigde fusie ten zeerste”, reageert Alexander Saverys. “Enkele maanden geleden hebben we bij Euronav onze strategie voorgesteld om een nieuwe, groene weg in te slaan. Daar is toen categoriek ‘neen’ op geantwoord. Gisteren moesten we via de pers vernemen dat er een fusie met het Noorse Frontline van John Frederiksen op til staat, maar daar verzetten wij ons fundamenteel tegen. Wij hebben nooit samengewerkt met Fredriksen en dat willen wij ook niet. Wij streven er niet naar een megatankerbedrijf te worden dat alleen olie vervoert, maar we willen ons concentreren op vergroening en de energietransitie.”

Door de fusie zouden Euronav en Frontline samen de grootste olietankerrederij ter wereld worden, met een marktaandeel van ongeveer 10%. In aanloop naar de fusie verwierven de Noren een belang van 10% in Euronav. Parallel bouwde CMB zijn belang uit van 13%.

Vikings

“We beseffen dat we hiermee geen blokkeringsminderheid hebben”, vervolgt Saverys. “Maar we zullen er alles aan doen om de andere aandeelhouders ervan te overtuigen niet mee te gaan in dit kortzichtige verhaal waarbij het transport van fossiele brandstoffen, meerbepaald aardolie, centraal staat. We staan voor een keuze tussen de oude en de nieuwe wereld.”

Verder is Saverys ervan overtuigd dat vooral Belgische aandeelhouders de “uitverkoop van een Belgisch bedrijf aan een offshorebedrijf in Bermuda” niet zullen pikken. “Dit is geen fusie in de zin van een ‘merger of equals’, maar een overname door de Vikings die ons 1.000 jaar geleden overrompeld hebben. Zij willen nu het bedrijf overnamen dat is opgericht door mijn vader, om het ergens offshore te gaan parkeren. Daar zeggen wij neen tegen.”

Naast CMB en Frontline is de samenstelling van de aandeelhouders bij Euronav erg divers. In mei volgt er een aandeelhoudersvergadering waarbij het debat ongetwijfeld in alle hevigheid zal worden gevoerd.

Waterstof

CMB bekijkt nu eerst de mogelijkheden om de samenstelling van de raad van bestuur te wijzigen. Over de toekomst van huidig Euronav CEO Hugo De Stoop wil Saverys nog niets kwijt. “We mogen niet vergeten dat we over mensen praten. Maar het is wel duidelijk samenwerken met de huidige raad van bestuur erg moeilijk is als we fundamenteel van visie verschillen op het vlak van energietransitie.”

Saverys benadrukt verder dat Euronav op dit moment nog 100% afhankelijk is van het transport van ruwe aardolie. “Maar wij willen het bedrijf in België houden en met de opbrengst uit olietransport investeren in nieuwe technologieën zoals waterstof en andere duurzame toepassingen.”
Beleggen is fun
0
quote:

GiGa schreef op 8 april 2022 13:38:

Dit is geen fusie maar een overname door Vikings”: familie Saverys verduidelijkt waarom het Euronav niet wil laten samengaan met Frontline
De aangekondigde fusie tussen de Antwerpse rederij Euronav en het Noorse Frontline krijgt een onverwacht vervolg. De familie Saverys verzet zich via CMB als grootste aandeelhouder van Euronav tegen deze “demarche”. Volgens de topman van CMB, Alexander Saverys, gaat zo’n fusie regelrecht in tegen de duurzame koers die het bedrijf wil varen. “Dit is geen fusie maar een overname”, klinkt het.

“Wij betreuren als grootste aandeelhouder deze aangekondigde fusie ten zeerste”, reageert Alexander Saverys. “Enkele maanden geleden hebben we bij Euronav onze strategie voorgesteld om een nieuwe, groene weg in te slaan. Daar is toen categoriek ‘neen’ op geantwoord. Gisteren moesten we via de pers vernemen dat er een fusie met het Noorse Frontline van John Frederiksen op til staat, maar daar verzetten wij ons fundamenteel tegen. Wij hebben nooit samengewerkt met Fredriksen en dat willen wij ook niet. Wij streven er niet naar een megatankerbedrijf te worden dat alleen olie vervoert, maar we willen ons concentreren op vergroening en de energietransitie.”

Door de fusie zouden Euronav en Frontline samen de grootste olietankerrederij ter wereld worden, met een marktaandeel van ongeveer 10%. In aanloop naar de fusie verwierven de Noren een belang van 10% in Euronav. Parallel bouwde CMB zijn belang uit van 13%.

Vikings

“We beseffen dat we hiermee geen blokkeringsminderheid hebben”, vervolgt Saverys. “Maar we zullen er alles aan doen om de andere aandeelhouders ervan te overtuigen niet mee te gaan in dit kortzichtige verhaal waarbij het transport van fossiele brandstoffen, meerbepaald aardolie, centraal staat. We staan voor een keuze tussen de oude en de nieuwe wereld.”

Verder is Saverys ervan overtuigd dat vooral Belgische aandeelhouders de “uitverkoop van een Belgisch bedrijf aan een offshorebedrijf in Bermuda” niet zullen pikken. “Dit is geen fusie in de zin van een ‘merger of equals’, maar een overname door de Vikings die ons 1.000 jaar geleden overrompeld hebben. Zij willen nu het bedrijf overnamen dat is opgericht door mijn vader, om het ergens offshore te gaan parkeren. Daar zeggen wij neen tegen.”

Naast CMB en Frontline is de samenstelling van de aandeelhouders bij Euronav erg divers. In mei volgt er een aandeelhoudersvergadering waarbij het debat ongetwijfeld in alle hevigheid zal worden gevoerd.

Waterstof

CMB bekijkt nu eerst de mogelijkheden om de samenstelling van de raad van bestuur te wijzigen. Over de toekomst van huidig Euronav CEO Hugo De Stoop wil Saverys nog niets kwijt. “We mogen niet vergeten dat we over mensen praten. Maar het is wel duidelijk samenwerken met de huidige raad van bestuur erg moeilijk is als we fundamenteel van visie verschillen op het vlak van energietransitie.”

Saverys benadrukt verder dat Euronav op dit moment nog 100% afhankelijk is van het transport van ruwe aardolie. “Maar wij willen het bedrijf in België houden en met de opbrengst uit olietransport investeren in nieuwe technologieën zoals waterstof en andere duurzame toepassingen.”
Bron?
Jan Frans B
0
Ik vond het al altijd schandalig en boerenbedrog dat den Hugo een heel groot deel van de winst misbruikte om eigen aandelen in te kopen. Onder de mom dat dit in het voordeel was van de kleine aandeelhouder. Nu komt de aap uit de mouw, hij wil ons geld misbruiken om zijn willetje door te drukken. Op lange termijn heeft Saverys overschot van gelijk, zelfs ook kortere ook, vuile olietankers zullen meer en meer iets uit het verleden worden. Waterstof is DE toekomst. 10% van een krimpende markt hebben, neen dank u. Ik denk dat vele kleinere aandeelhouders nu eieren voor hun geld gaan kiezen, winst zullen nemen en alles verkopen. Ik hoop dat Saverys de middelen heeft om grote pakketten aandelen bij in te kopen en zo dit onding in de kiem kunnen smoren. Natuurlijk gaat den Hugo zijn vel duur verkopen en zijn positie niet willen opgeven, zeker nu de Noor hem CEO wil maken van het nieuwe gigantische FRO op het graf van EURN. Eigenlijk is dit een hostile takeover door de CEO van zijn eigen bedrijf uit puur eigenbelang, ten koste EURN zelf en ten nadele van de grootste aandeelhouder met visie op de toekomst.

Als EURN een land zou zijn dan zou den Hugo nu opgehangen worden wegens bedrog en landverraad.
Astrix
0
quote:

Jan Frans B schreef op 8 april 2022 15:19:

Ik vond het al altijd schandalig en boerenbedrog dat den Hugo een heel groot deel van de winst misbruikte om eigen aandelen in te kopen. Onder de mom dat dit in het voordeel was van de kleine aandeelhouder. Nu komt de aap uit de mouw, hij wil ons geld misbruiken om zijn willetje door te drukken. Op lange termijn heeft Saverys overschot van gelijk, zelfs ook kortere ook, vuile olietankers zullen meer en meer iets uit het verleden worden. Waterstof is DE toekomst. 10% van een krimpende markt hebben, neen dank u. Ik denk dat vele kleinere aandeelhouders nu eieren voor hun geld gaan kiezen, winst zullen nemen en alles verkopen. Ik hoop dat Saverys de middelen heeft om grote pakketten aandelen bij in te kopen en zo dit onding in de kiem kunnen smoren. Natuurlijk gaat den Hugo zijn vel duur verkopen en zijn positie niet willen opgeven, zeker nu de Noor hem CEO wil maken van het nieuwe gigantische FRO op het graf van EURN. Eigenlijk is dit een hostile takeover door de CEO van zijn eigen bedrijf uit puur eigenbelang, ten koste EURN zelf en ten nadele van de grootste aandeelhouder met visie op de toekomst.

Als EURN een land zou zijn dan zou den Hugo nu opgehangen worden wegens bedrog en landverraad.

Volgens mij worden stemrechten van ingekochte aandelen geschorst. Het is m.i. dus niet zo dat 'den Hugo' de stemrechten verbonden aan deze aandelen kan aanwenden op een AV. Wat dan wel zo is is dat het relatieve belang van de stemrechten van zittende partijen vergroot.
effegenoeg
0
Doorlopende verkooporder op 11,70€ hebben mijn stukken van eigenaar doen veranderen.
Had er eerlijk gezegd niet op gerekend.
Jan Frans B
0
quote:

Astrix schreef op 8 april 2022 15:57:

[...]

Volgens mij worden stemrechten van ingekochte aandelen geschorst. Het is m.i. dus niet zo dat 'den Hugo' de stemrechten verbonden aan deze aandelen kan aanwenden op een AV. Wat dan wel zo is is dat het relatieve belang van de stemrechten van zittende partijen vergroot.
Ja ik zat daar net ook aan te denken, tenslotte zijn die ingekochte aandelen eigendom van alle andere aandeelhouders, niet van de raad van bestuur.
Dus ofwel wordt het stemrecht geschorst ofwel moet het verdeeld worden over al de anderen wat uiteindelijk hetzelfde resultaat geeft.

Maw de Saverysjes hebben hier een overwicht, ik vraag me af hoeveel andere aandeelhouders er zullen verschijnen op de AV en wat hun gewicht hier zal zijn en welke kant zij zullen kiezen.
Kan best nog spannend worden. Ik hoop alvast dat de Saverijsjes een meerderheid aan hun kant kunnen krijgen, al was het maar om den Hugo de weg naar het stempellokaal te wijzen.
DeZwarteRidder
0
quote:

Jan Frans B schreef op 8 april 2022 16:16:

[...]Ja ik zat daar net ook aan te denken, tenslotte zijn die ingekochte aandelen eigendom van alle andere aandeelhouders, niet van de raad van bestuur.
Dus ofwel wordt het stemrecht geschorst ofwel moet het verdeeld worden over al de anderen wat uiteindelijk hetzelfde resultaat geeft.

Maw de Saverysjes hebben hier een overwicht, ik vraag me af hoeveel andere aandeelhouders er zullen verschijnen op de AV en wat hun gewicht hier zal zijn en welke kant zij zullen kiezen.
Kan best nog spannend worden. Ik hoop alvast dat de Saverijsjes een meerderheid aan hun kant kunnen krijgen, al was het maar om den Hugo de weg naar het stempellokaal te wijzen.
Door het bedrijf zelf ingekochte aandelen hebben geen stemrecht en geen recht op dividend.
maci
0
PERSMEDEDELING
8 april 2022 – 16u00 CET
COMBINATIE MET FRONTLINE BIEDT DE BESTE
WEG NAAR WAARDECREATIE

ANTWERPEN, België, 8 april 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)

(“Euronav” or the “Company”) heeft kennis genomen van de communicatie van CMB waarin
staat dat zij de aangekondigde combinatie van Frontline en Euronav, een transactie die
door de markt en onze andere aandeelhouders positief werd ontvangen, niet ondersteunt.
Onze Raad van Toezicht heeft zorgvuldig alle beschikbare opties afgewogen in het belang
van alle aandeelhouders, niet van één specifieke aandeelhouder, en heeft de combinatie
unaniem goedgekeurd.
We hebben de beslissing genomen om te combineren met Frontline omdat we geloven dat
dit de strategie is die het meeste waarde creëert in termen van handel en duurzaamheid,
door het maximaliseren van de dienstverlening en het realiseren van aanzienlijke
synergieën. Deze combinatie zou leiden tot een toonaangevende onafhankelijke
tankerrederij, die twee complementaire platformen samenbrengt, en één uitmuntend, zeer
bekwaam en ervaren leiderschapsteam creëert.
Euronav verwelkomt elke discussie gerelateerd aan het koolstofvrij maken van de
maritieme transportsector en heeft een leidende rol gespeeld in dit proces. We hebben
zorgvuldig een decarbonisatiestrategie uitgewerkt, waarvan de basis al jaren geleden werd
gelegd. Euronav kijkt ernaar uit om alle belanghebbenden te informeren over onze
duurzaamheidsstrategie, inclusief specifieke decarbonisatiedoelstellingen, op 5 mei 2022.
De gecombineerde onderneming zou een platform bieden dat Euronav’s leidende positie
inzake duurzame scheepvaart zou versterken en de gecombineerde onderneming in staat
zou stellen om de toonaangevende duurzaamheidspraktijken verder te ontwikkelen.
Enkele van Euronav’s realisaties inzake duurzaamheid:
• Als een van de oprichters van de Poseidon Principles, die de bankfinanciering van
de wereldwijde scheepvaartindustrie leiden, liggen we op schema om onze CO2-
uitstoot tegen 2030 met 40% te verminderen.
• Euronav is een van de oprichters van de Getting to Zero Coalition, een vehikel om
de energietransitie in de scheepvaart te versnellen met als doel een manier vinden
om tegen 2030 een commercieel levensvatbaar, emissievrij schip op zee te
brengen.
• In 2020 was Euronav een pionier op de tankermarkt door een duurzaamheidslening
van 713 miljoen USD aan te gaan, waardoor Euronav een koploper werd op het
gebied van duurzame financieringsinspanningen van bedrijven.
• 41% van onze huidige financiering is gekoppeld aan meetbare
duurzaamheidskenmerken. De komende 12 maanden wordt hier nog verdere
vooruitgang in verwacht.
• Euronav is het enige beursgenoteerde tankerbedrijf met een Duurzaamheidscomité,
samengesteld uit leden van de Directieraad en de Raad van Toezicht.
• Euronav stelde een toegewijde Sustainability Manager aan, die startte in mei 2021.
• Euronav behaalde de beste duurzaamheidsbeoordelingen in zijn klasse bij grote
ESG-ratingbureaus waaronder CDP, S&P, Sustaintalytics, MSCI, Webber Research
en Bloomberg.
Praktisch gezien zal de wereldeconomie nog vele jaren ruwe olie nodig hebben naarmate
de wereldwijde energietransitie vordert. De voorgestelde combinatie met Frontline zal dit
proces op een winstgevende en duurzame manier begeleiden.

De combinatie zou een wereldwijde onafhankelijke olietankeroperator creëren met
toonaangevende operationele break-even niveaus voor de gecombineerde vloot,
verbeterde algehele benutting en kostensynergieën, ongeëvenaard leiderschap en
expertise in de scheepvaartindustrie, en het vermogen om toekomstig talent van
wereldklasse aan te trekken en te behouden. De uitgebreide vloot zou de gecombineerde
groep in staat stellen om klanten wereldwijd beter van dienst te zijn en de waardecreatie
gedurende de gehele tankermarktcyclus te maximaliseren.
We zijn overtuigd dat het plan dat we zullen presenteren op de korte en lange termijn de
beste waarde zal creëren voor onze aandeelhouders.
arconati
0
Intussen 12€ op Wall street. De kernvraag blijft of de verhouding 1.45 correct is en ik heb echt de tijd niet om het uit te zoeken, is maar 1% van portefeuille. Twee kampen Frederiksen en het management enerzijds en de familie Saverys en de Belgische kleine aandeelhouders anderzijds. De clash der Tyconen: dat belooft dolle pret, wellicht nog meer dan met Hunter Douglas. De familiale aandeelhouders hebben wel meer aandelen dan enkel Saverco. Hoeveel er nodig zijn is dus verre van duidelijk. Met de verhuis naar Bermuda is ook nog een andere instantie de dupe, van die kant nog niets gehoord. Maar ja, eigen schuld met 30% roerende voorheffing.
mijn gedacht
0
In mijn vorige bijdrage waarin ik het had over de komende AV en de harde woorden die er zullen vallen: een uur later begon reeds de verharding van het standpunt Saverijs, en ondertussen heeft ook Euronav een tegenwoord gepleegd. De Saverijs - reactie was van een Zelinsky - level, emotioneel (Vikings die ons weer komen pakken) en verwijzing naar zijn vader als stichter van Euronav. Heel begrijpelijke reactie. Al is zijn hoop dat de Belgische aandeelhouders zijn standpunt gaan ondersteunen, niet zo zeker of zelfs mogelijk.
"Den Hugo", zoals Jan Frans B hem graag noemt, is misschien een boekhouder, en dat is juist. Maar dat hij verder geen goede PR-man is betwijfel ik. De Stoop is steevast aanwezig op alle mondiale maritieme fora en is er een gerespecteerde spreker. Door zijn tussenkomst zijn heel wat (ca 30) hedgefunds belegd in Euronav. Onderschat hun belang en de band met De Stoop dus niet: Renaissance: 16 mio $, QVT Fin. 16 mio, Hudson 5 mio, Alden Global 4,2 mio, Odey 2 % van zijn ptf, Amitell cap 2,40 % van zijn ptf. Voorzichtig geschat zit mss. 8-10 mio aandelen bij die hedgers. Verder zijn er ook de Belgische fondsen, maar daar zullen de volumes wellicht eerder bescheiden zijn. Vraag is dus wie het meest overtuigingskracht heeft bij al deze grotere aandeelhouders, de familie Saverijs dan wel De Stoop. Ik ben het wel eens met de stelling dat de inkoop van eigen aandelen door Euronav een doelbewuste eerste stap voor een fusie is geweest. Dergelijke processen ontstaan niet op een paar maanden, maar zijn een groeiend - en wellicht reeds goed voorbereid - proces (incl. de houding van de fondsen die wellicht reeds kant kiezen). Alle begrip voor de familie Saverijs, maar makkelijk wordt het niet.
Tankers
0
quote:

mijn gedacht schreef op 8 april 2022 20:58:

In mijn vorige bijdrage waarin ik het had over de komende AV en de harde woorden die er zullen vallen: een uur later begon reeds de verharding van het standpunt Saverijs, en ondertussen heeft ook Euronav een tegenwoord gepleegd. De Saverijs - reactie was van een Zelinsky - level, emotioneel (Vikings die ons weer komen pakken) en verwijzing naar zijn vader als stichter van Euronav. Heel begrijpelijke reactie. Al is zijn hoop dat de Belgische aandeelhouders zijn standpunt gaan ondersteunen, niet zo zeker of zelfs mogelijk.
"Den Hugo", zoals Jan Frans B hem graag noemt, is misschien een boekhouder, en dat is juist. Maar dat hij verder geen goede PR-man is betwijfel ik. De Stoop is steevast aanwezig op alle mondiale maritieme fora en is er een gerespecteerde spreker. Door zijn tussenkomst zijn heel wat (ca 30) hedgefunds belegd in Euronav. Onderschat hun belang en de band met De Stoop dus niet: Renaissance: 16 mio $, QVT Fin. 16 mio, Hudson 5 mio, Alden Global 4,2 mio, Odey 2 % van zijn ptf, Amitell cap 2,40 % van zijn ptf. Voorzichtig geschat zit mss. 8-10 mio aandelen bij die hedgers. Verder zijn er ook de Belgische fondsen, maar daar zullen de volumes wellicht eerder bescheiden zijn. Vraag is dus wie het meest overtuigingskracht heeft bij al deze grotere aandeelhouders, de familie Saverijs dan wel De Stoop. Ik ben het wel eens met de stelling dat de inkoop van eigen aandelen door Euronav een doelbewuste eerste stap voor een fusie is geweest. Dergelijke processen ontstaan niet op een paar maanden, maar zijn een groeiend - en wellicht reeds goed voorbereid - proces (incl. de houding van de fondsen die wellicht reeds kant kiezen). Alle begrip voor de familie Saverijs, maar makkelijk wordt het niet.
Ik geloof niet dat de aankoop van eigen aandelen iets te maken heeft met deze fusie. Deze aankopen werden al véél vroeger ingezet. Zelfs de familie Saverys koos vaak voor deze oplossing.
CLUB 80
0
Waarde op 8-3-22 Nasdaq aandeel Frontline 9,84 dollar of 9,0479 Euro.
Bij fusie aandeel Frontline 9,0479 € x 1.45 = 13.119€ waarde voor 1aandeel Euronav.
Zeker Euronav bijkopen, familie Saverys. wil naar zeker 15€
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 09:06
Koers 15,820
Verschil +0,070 (+0,44%)
Hoog 15,820
Laag 15,750
Volume 2.523
Volume gemiddeld 217.407
Volume gisteren 35.667