Plug Power « Terug naar discussie overzicht

Forum Plug Power Inc geopend

4.443 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 ... 219 220 221 222 223 » | Laatste
Kaviaar
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 10 augustus 2023 11:08:

Ook leuk om te weten:

Plug verkoopt in H1 voor ca 52 miljoen aan energie en waterstof.

En de pure kostprijs van deze levering is ca 219 MILJOEN........!!!!!!!
Plug is meer dan enkel verkoop van energie en waterstof.
Plug verkoopt veel kant en klare electrolysecompartimenten en dat worden er alleen maar meer. Let maar op.
DeZwarteRidder
0
Duitser krijgt offerte voor vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV: 104.000 euro

Een Duitse automobilist kreeg de schrik van zijn leven toen hij 104.000 euro moest betalen voor een vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV. Dat is ruim twee keer meer dan de nieuwprijs van zijn auto.
Erik Kouwenhoven 16-08-23, 06:15 Laatste update: 16-08-23, 17:11

Toen de Duitse Hyundai-eigenaar Till Westberg na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers plotseling stilviel met zijn SUV, liet hij hem slepen naar de dealer. Daar werd hem een offerte voor de reparatie voorgelegd. Op die offerte stond een bedrag van maar liefst 103.764,17 euro vermeld voor een nieuwe brandstofcel, waarmee zijn auto in een klap total loss kan worden verklaard.
Lees ook

Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)

Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)
‘Waarom is er geen benzinemotor die óók op waterstof rijdt?’

‘Waarom is er geen benzinemotor die óók op waterstof rijdt?’

Westberg, it’er van beroep, heeft dan ook geen gewone auto, maar een Hyundai ix35 FCEV. Dat is een van de eerste productieauto’s met een waterstofaandrijving en het belangrijkste onderdeel van die auto's is de brandstofcel. Daarin wordt waterstof uit een tank aan boord gecombineerd met zuurstof uit de lucht. De cel wekt elektriciteit op, die vervolgens weer een elektromotor aandrijft.
Zuiver water als uitstoot

Velen beschouwen de brandstofcelaandrijving als dé technologie van de toekomst, omdat er geen extreem zware accu's voor nodig zijn. En in plaats van uitlaatgassen blijft alleen zuiver water over. Het nadeel is dat er relatief veel energie verloren gaat. Niet alleen bij het maken van de waterstof - waarvoor elektriciteit nodig is - maar ook voor het in de auto omzetten van waterstof naar elektriciteit.

Dat laatste gebeurt dus in die brandstofcel. Westberg was vanaf het begin enthousiast over zijn auto: ,,De Hyundai accelereerde snel, reed bijna geruisloos en legde 450 tot 500 kilometer af. Super geschikt voor dagelijks gebruik”, zei hij tegen de Duitse krant Bild. Hij kocht de auto in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs 114 kilometer om te tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof.
Pionier op gebied van brandstofceltechnologie

Westberg vindt dat Hyundai de auto, die volgens hem nog niet klaar was voor serieproductie, moet terugnemen, al is de fabrieksgarantie van vijf jaar allang verlopen. Tegenover Bild laat een woordvoerder van Hyundai weten: ,,De reparatie is zo duur, omdat het om een zeldzaam model gaat. De ix35 was een pionier op het gebied van brandstofceltechnologie.” Het model is gemaakt van 2013 tot 2018. In totaal werden er ongeveer 1.000 exemplaren verkocht.
Reclameblunder met iX35 Fuel Cell

Hyundai blunderde tijdens de introductie van deze Hyundai met een reclamefilmpje waarin een treurige man een zelfmoordpoging onderneemt. De Engelse Hyundai-tak toonde de commercial op televisie. In de reclame is te zien hoe een man zich in zijn auto opsluit nadat hij een slang van de uitlaat naar het raam heeft geleid om zo te stikken in de uitlaatgassen. De grap was dus dat hij zich in een Hyundai iX35 Fuell Cell bevindt, die alleen waterdamp uitstoot. Hyundai bood excuses aan en de commercial verdween snel van de buis.
Prijs per kilo

Hyundai heeft nog altijd een auto op waterstof te koop. Dit is de Nexo, die zo'n 70.000 euro kost. En bij Toyota is de Mirai te koop. Dat model is ongeveer even duur als de Hyundai Nexo. Verder zijn er geen fabrikanten die deze auto's te koop aanbieden. Nederland telt op dit moment 19 waterstoftankstations, maar dat aantal groeit snel. Waterstof wordt niet verkocht per liter maar per kilo. Een kilo kost ongeveer 15 euro en op een kilo kunnen dit soort auto's ongeveer 100 kilometer rijden.
DeZwarteRidder
0
Column: EU-heffing op vervuilend staal moet zich nog bewijzen

Casper Burgering
1 uur geledenin Financieel

De EU-grens krijgt vanaf 2026 een nieuwe bewaking. Dan wordt de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) actief, als vervanging voor de gratis emissierechten onder het EU-emissiehandelssysteem (ETS).

Het CBAM zet een heffing op de koolstof die in koolstofintensieve goederen zitten en van buiten de EU komen, waaronder staal. Zo moet het mechanisme onze staalfabrieken in de EU beschermen tegen goedkopere en viezere importstaal, zonder zo’n koolstofheffing. Het maakt in theorie het speelveld gelijk, het zet vergroening in beweging en gaat koolstoflekkage tegen. De echte effectiviteit van het mechanisme blijft echter onzeker.
Staalroutes

Grofweg bestaan er twee routes om staal te produceren. De geïntegreerde route is gebaseerd op de productie van ijzer uit ijzererts. Dit is de primaire route van staalproductie, via de zogenoemde ’Blast Oxygen Furnace’ (BOF). De verbruikte energie via de BOF-route is vooral afkomstig van fossiele brandstof (voornamelijk cokeskolen). Het is de goedkoopste (en meest vervuilende) manier van staal produceren. Wereldwijd maakt nog steeds 71% van de staalproducenten gebruik van deze route.

Daarnaast bestaat er de ’recyclingroute’, waarbij schroot wordt gebruikt als de belangrijkste ijzerhoudende grondstof. In totaal 29% van alle staalfabrieken produceren op deze wijze. Het wordt ook wel de secundaire route van staalproductie genoemd, wat via de ’Electric Arc Furnace’ (EAF) loopt. Bij de EAF-route wordt met name veel elektriciteit verbruikt, en het is daarmee ’schoner’ dan de BOF-route. Maar het kan echt veel schoner. De EAF-manier van staalproductie is ook erg geschikt voor de verwerking van direct gereduceerd ijzer (DRI). Het DRI-proces is bijna de sleutel van de poort naar het koolstofarme rijk. Het staat daarmee meer dan ooit erg in de belangstelling. Maar dit proces maakt staal duur, want het proces verbruikt veel (groene en dure) waterstof.
Duurder staal

Groen staal zal waarschijnlijk 30 tot 40% duurder zijn dan gewoon staal, waardoor het niet concurrerend is zonder een instrument zoals de voorgestelde koolstofgrensbelasting (CBAM)”, zei de Duitse minister van Economische Zaken een paar jaar geleden. Hij had gelijk, hoewel de meningen over de hoogte nogal uiteen lopen. Nog voor de zomerstop kondigde SSAB – een Zweedse producent van staal en één van de koplopers in Europa wat betreft groen staal initiatieven – aan dat haar fossielvrije staal waarschijnlijk 20 tot 30% duurder zou kunnen uitvallen dan het conventionele staal. Ook andere staalproducenten claimen dat de productiekosten van groen staal een stuk hoger liggen, waarbij sommigen een toename van 60% voorzien. Groen staal vergt namelijk veel investeringen.

Volgens Mission Possible Partnership – een alliantie van bedrijven die zich inzetten voor het koolstofvrij maken van productieprocessen – zou de transitie naar groen staal een extra investering van $6 miljard per jaar vergen. Maar de organisatie voorspelt ook dat de gemiddelde kosten van koolstofvrij staal uiteindelijk met slechts 15% zouden stijgen. Want zij menen dat de kosten van waterstof en hernieuwbare energie op de langere termijn zullen dalen.
Effectiviteit CBAM

Er is dus nog veel onzekerheid over het effect van de groene transitie op de uiteindelijke prijs van groen staal. Zonder doorslaggevende informatie hierover blijft de vraag hangen of CBAM het echte goede antwoord is. Want de effecten van CBAM kunnen wereldwijd zomaar nadelig uitpakken.

Dat blijkt ook uit een studie in Fundamental Research opgemaakt door Xinlu Sun (et al., maart 2023). De onderzoekers tonen met hun studie aan dat de effectiviteit van de CBAM om het risico op koolstoflekkage aan te pakken, beperkt is. Daarnaast concluderen zij dat het mechanisme ook welvaartsverliezen oplevert, wat met name voor ontwikkelingslanden nadelig uitpakt. Dit is vooral het geval op het moment dat er mondiaal vergeldingsmaatregelen op CBAM komen.

Niet vreemd dus dat CBAM internationaal nog steeds als controversieel wordt aangeduid.

Casper Burgering werkt sinds 2006 bij het Economisch Bureau van ABN AMRO als senior econoom en maakt deel uit van de afdeling Sustainability Research.
Kaviaar
0
More money, jobs and momentum: Plug Power investment in Genesee rises to $676M

Plug Power (Nasdaq: PLUG) is months into the construction of its liquid hydrogen plant at the Science and Technology Advanced Manufacturing Park site in Genesee County.
According to the Genesee County Center for Economic Development, the 62-foot liquid hydrogen spheres are up on the 186,000-square-foot site and a lot of infrastructure work is being done, including work on the 600-megawatt substation that will not only support Plug Power but also future companies at the STAMP site.
“In addition, the investment by Plug Power has accelerated our infrastructure construction to service additional projects at STAMP,” said Steve Hyde, president and CEO of the GCCED. “These investments, and the opportunities we are welcoming to over 540 buildable acres at STAMP, will provide families and students in Genesee County and our neighbors in Erie, Niagara, Orleans and the entire Buffalo-Rochester corridor a great future.”

Plug Power, based in Latham, expanded the scope of its project in May, when the company announced it would increase the anticipated production capacity from 45 tons of liquid hydrogen per day to 74 tons, adding $387 million to the previously planned $292 million investment.
“When you see a company take a $292 million investment to a $676 million investment, it just shows how committed they are to making Western New York a central hub for green hydrogen production,” said Steve Hyde, president and CEO of the GCCED. “They’re all in.”
Hyde said that with the expansion, the company accelerated its plans, building phase 1 and 2 of the project “all at once," with production anticipated for mid-2024. The expansion will add 19 jobs to the planned 68.
Plug Power is building hydrogen plants all over, including three in Finland and one in Georgia, Louisiana and Texas.
The company announced during its second-quarter earnings call earlier this month that it will borrow $1.5 billion over the next 18 months to complete these projects, including the Genesee County plant, and be able to produce 500 tons of hydrogen per day by 2025. CEO Andy Marsh said during the call that the company is negotiating $1 billion through a U.S. Department of Energy loan program.

finance.yahoo.com/m/089f7df7-e34f-36a...
DeZwarteRidder
0
Plug smijt met geld alsof het gratis is.

Ik zie een flinke emissie aankomen, alleen al vanwege het toenemende werkkapitaal.
DeZwarteRidder
0
Bovendien maakt Plug een gruwelijke fout door miljarden te gaan lenen, terwijl ze zwaar verliesgevend zijn.
Zelfs de grootste oen weet dat je zoiets nooit moet doen.
Joyeuse
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 29 augustus 2023 15:02:

Bovendien maakt Plug een gruwelijke fout door miljarden te gaan lenen, terwijl ze zwaar verliesgevend zijn.
Zelfs de grootste oen weet dat je zoiets nooit moet doen.
Praat je altijd met jezelf? Heerlijk! Haha
nine_inch_nerd
0
Die Belgen begrijpen er ook niks van.
Ik hoop, dat DZR geen Belg is....
:)

Flanders International Business Awards 2023: the 3 winners have been announced
Brussels, 20 September 2023 – During an impressive award show with more than 900 guests and in the presence of Flanders’ Minister-President Jan Jambon, FIT announced the winners of the very first Flanders International Business Awards: Globachem (Sint-Truiden) – 'Exporter of the Year 2023', Plug Power (Antwerp) – 'Foreign Investor of the Year 2023', and Loop Earplugs (Berchem) – 'Startup of the Year 2023'. In the 'Startup of the Year 2023' category, FIT gave a special award to 3 'International High Potentials': Henchman (Ghent), OTIV (Ghent) and B4Plastics (Dilsem-Stokkem). In this competition's premiere, FIT is simultaneously giving recognition to an export company, a foreign investor and a startup that make Flanders shine far beyond its borders.
corporate.flandersinvestmentandtrade....
DeZwarteRidder
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 22 september 2023 17:56:

Die Belgen begrijpen er ook niks van.
Ik hoop, dat DZR geen Belg is....
:)

Flanders International Business Awards 2023: the 3 winners have been announced
Brussels, 20 September 2023 – During an impressive award show with more than 900 guests and in the presence of Flanders’ Minister-President Jan Jambon, FIT announced the winners of the very first Flanders International Business Awards: Globachem (Sint-Truiden) – 'Exporter of the Year 2023', Plug Power (Antwerp) – 'Foreign Investor of the Year 2023', and Loop Earplugs (Berchem) – 'Startup of the Year 2023'. In the 'Startup of the Year 2023' category, FIT gave a special award to 3 'International High Potentials': Henchman (Ghent), OTIV (Ghent) and B4Plastics (Dilsem-Stokkem). In this competition's premiere, FIT is simultaneously giving recognition to an export company, a foreign investor and a startup that make Flanders shine far beyond its borders.
corporate.flandersinvestmentandtrade....
Iedereen kan deze 'awards' krijgen als hij maar betaalt.......!!!
Fender bass
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 september 2023 17:58:

[...]

Iedereen kan deze 'awards' krijgen als hij maar betaald.......!!!
www.praktijktel.nl/trainingen/cursus-...

Kost ook helemaal niet duur.
nine_inch_nerd
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 september 2023 17:58:

[...]

Iedereen kan deze 'awards' krijgen als hij maar betaalt.......!!!
Ha ha ha, goed, DZR.
DeZwarteRidder
0
Investering van 125 miljoen in tankstations
Kabinet zet in op waterstof, maar experts zijn kritisch: ’Waterstofplan is puur wensdenken’

Kleis Jager
Vandaag, 05:30in Binnenland

Amsterdam - De demissionaire regering trekt de portemonnee om bedrijven met vracht- en bestelauto’s aan te moedigen op waterstof te gaan rijden. Maar het begin van de langverwachte doorbraak van dit ’wondergas’ zal dit niet zijn, zeggen deskundigen.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) meent dat het moment is aangebroken dat waterstof zijn belofte inlost. Zij stelt 125 miljoen euro beschikbaar om van het waterstofgas een serieus alternatief te maken naast elektrisch rijden.

Dat geld moet veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren (Nederland telt er nu zeventien) én duizenden voertuigen die niet of nauwelijks CO2 uitstoten. Heijnen hoopt zo een kip-ei-discussie te beslechten: moeten er eerst tankstations zijn of juist eerst voertuigen zodat je weet of er een markt is voor een tankstation?

In Denemarken sloot het bedrijf Everfuel deze maand al zijn waterstoftankstations, omdat in dit land eenvoudig te weinig voertuigen op waterstof rijden. Om een dergelijk drama in Nederland te voorkomen, moeten tankstations en transportbedrijven samen een subsidie aanvragen. Voor een goed draaiend station zouden tien tot vijftien voertuigen nodig zijn.

Heijnen maakt het grote prijsverschil tussen een diesel- en een waterstofversie van een truck kleiner door 80 procent van dit verschil te vergoeden.

Waterstofvrachtwagens zijn erg duur omdat ze nog niet in serie worden geproduceerd. Ze kosten – afhankelijk van het type – tussen de 300.000 en 700.000 euro. Een dieselvrachtwagen kost minimaal 100.000 euro.
Onbereikbaar

De bijdrage is niet gering, maar de sector vreest dat waterstofvrachtwagens voor de meeste bedrijven onbereikbaar blijven. Hetzelfde geldt nu al voor elektrische trucks die een prijskaartje van minimaal 300.000 euro hebben.

„Dit beleid is puur wensdenken”, meent Klaas de Waard, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), een branchevereniging van kleine en middelgrote transportondernemers. „Nederland telt 140.000 trucks, laat dat getal op je inwerken. Deze subsidieregeling bestaat uit 125 miljoen euro verdeeld over vijf jaar, dat is dan wel een heel kleine druppel op een gloeiende plaat.”

De Waard vraagt zich af hoe het verder moet, want het klimaatbeleid dendert door. Vanaf 2025 zijn de binnensteden van 29 Nederlandse gemeenten taboe voor fossiele bestelbusjes en vrachtwagens. In 2040 zijn dieseltrucks verboden in Europa en vanaf 2030 moeten er in de EU al 400.000 emissievrije trucks – op stroom of waterstof – rijden. In datzelfde jaar zou er zelfs langs alle Europese hoofdsnelwegen om de 150 kilometer een waterstofvulpunt moeten staan.

Dat streven verbaast verschillende experts die De Telegraaf sprak. Want waterstof in het wegvervoer vreet energie. Een waterstof-elektrische stadsbus, die elektriciteit maakt van waterstof met een brandstofcel, gebruikt bijvoorbeeld bijna drie keer zoveel stroom als een elektrische bus.

Waterstof is bovendien geen energiebron of kant- en-klare brandstof, het is een gas dat eerst moet worden gemaakt. Groene waterstof, gemaakt van zonne- en windenergie, is er nog bijna niet; bijna al het waterstofgas in de wereld wordt met aardgas gemaakt, waarbij veel broeikasgas vrijkomt.

Pas als er door de uitrol van windmolens op de Noordzee een overschot is aan hernieuwbare energie, kan groene waterstof werkelijkheid worden, zegt energiedeskundige Frank Boerman. „Maar ook dan is het veel efficiënter waterstof te gebruiken om de zware industrie CO2-vrij te maken.”
Cyrus de Grote
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 28 september 2023 10:24:

Waterstof is bovendien geen energiebron of kant- en-klare brandstof, het is een gas dat eerst moet worden gemaakt. Groene waterstof, gemaakt van zonne- en windenergie, is er nog bijna niet; bijna al het waterstofgas in de wereld wordt met aardgas gemaakt, waarbij veel broeikasgas vrijkomt.
Wel fijn dat je vandaag zelf de argumenten aandraagt waarom er zoveel potentieel ligt voor Plug Power. De vraag naar Groene Waterstof zal exponentieel toenemen. Zou dat wellicht iets betekenen voor bedrijven die nu al groene waterstof produceren en enorme investeringen doen om op dit gebied de koploper te worden wereldwijd?
DeZwarteRidder
1
quote:

Cyrus de Grote schreef op 28 september 2023 15:27:

[...]Wel fijn dat je vandaag zelf de argumenten aandraagt waarom er zoveel potentieel ligt voor Plug Power. De vraag naar Groene Waterstof zal exponentieel toenemen. Zou dat wellicht iets betekenen voor bedrijven die nu al groene waterstof produceren en enorme investeringen doen om op dit gebied de koploper te worden wereldwijd?
Nee.
StayCalmAndAnalyze
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 september 2023 18:14:

Binnen een jaar staat Plug op 1 dollar of lager.
Op een market cap van 600miljoen zonder dat iemand dit bedrijf dan wil kopen?
DeZwarteRidder
1
quote:

StayCalmAndAnalyze schreef op 3 oktober 2023 19:49:

[...]
Op een market cap van 600miljoen zonder dat iemand dit bedrijf dan wil kopen?
Waarom zou iemand een bedrijf willen kopen dat meer dan een half miljard verlies lijdt per jaar......????
DeZwarteRidder
0
quote:

StayCalmAndAnalyze schreef op 3 oktober 2023 19:22:

Iemand enig idee waarom Nikola wel stijgt en Plug niet?
De daling van Plug gaat griezelig hard.
4.443 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 ... 219 220 221 222 223 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 22:00
Koers 2,410
Verschil +0,030 (+1,26%)
Hoog 2,440
Laag 2,380
Volume 16.642.161
Volume gemiddeld 36.375.917
Volume gisteren 32.211.826