Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
maci
0
quote:

keffertje schreef op 5 oktober 2023 15:25:

Wanneer gaat de handel weer open?
Euronav
16,185
+2,280
/
+16,40%
15:41:46
maci
0
quote:

bootrham schreef op 5 oktober 2023 15:30:

[...] wie gisteren aan 14 kocht...zal daar wellicht mee tevreden zijn.
[...]
Wie ± 5 jr terug rond € 10.5 kocht ook hoor. (Denk aan alle dividenden.)
Jan de Man
1
Wat een vieze spelletjes zijn hier weer gespeeld zeg! De particuliere aandeelhouder wordt hier weer eens flink genaaid!
Eekhoorn50
0
quote:

Ortho2023 schreef op 5 oktober 2023 15:30:

Als Euronav zo'n 40 tankers aanhoudt en daar nog eens $2,35 miljard bij krijgt, ga ik niet in op het bod van $18,43 met mijn aandelen......dat zou krankzinnig zijn, het zal nog veel meer waard zijn!
Helemaal eens. Maar nogmaals CMB en Frontline hebben de meerderheid. Ze overstemmen alles. Er is over nagedacht, maar wel in eigen belang en niet in het creëren van waarde voor de aandeelhouders.
Becb
1
quote:

maci schreef op 5 oktober 2023 15:46:

[...]

Wie ± 5 jr terug rond € 10.5 kocht ook hoor. (Denk aan alle dividenden.)
Das helemaal mijn situatie! :-). En nee, voorlopig niet ontevreden, maar ik surf liever mee op de huidige goede vlcc rates. En zou dat dit en volgend jaar nog willen doen....
Baarsjes
0
We zullen gestaag koers opwaarts varen naar aanlegstijger €20,00 Want ik denk dat het toch een biedingsstrijd gaat worden
[verwijderd]
0
Heel snelle berekening: Frederiksen betaalt ± 97 mljn/vlcc (2,35 mljrd voor 24 vlcc's). CMB betaalt aan het huidige bod de resterende 1,5 mljrd en dus 38 mljn/schip (voor de resterende 40 schepen in eigendom). Tel daarbij de gemiste toekomstige cashflows, en je komt aan een heeel mager beestje...
Kleine investeerder
0
Er isxeigenlijk geen premie van 25% maar eerder van 5% , wat schandalig weinig is....

Door een gericht lek en grote verkoopdruk is de koers op 28/09 van 17,48 USD naar 14,77 usd gezakt en dan zeggen je krijgt toch een premie van 25%....ja 5,%

Als de deal zo doorgaat is het logisch dat er een onderzoek door de FSMA en zal Deminor wel een zaak aanspannen om verongelijkte aandeelhouders te laten vergoeden wegens koersmanipulatie.

Het kan nog altijd dat er een extra dividend komt om dit wat te compenseren.

Had graag de mening van bootrham hierover geweten.
maci
0
Ik denk dat het bod aan de karige kant is, maar vergeet niet: het is maar een fictief bod dat nog niet eens formeel is gestand gedaan.
Pas als daar overeenkomst over is komen er volgende stappen. De voor aandeelhouders belangrijkste stap is dan ook nog niet aan de orde: het al dan niet ingaan op het bod.
Als het zover komt is het niet uitgesloten dat het gros van de aandeelhouders daar akkoord mee gaat.
Kortom.... pas gaan piepen als er harde feiten bekend zijn.
Kleine investeerder
0
Daarom zei ik ook als de deal zo doorgaat.....
Zou jij hierop ingaan als dit het effectieve voorstel is ?
Gooss
0
" In een persbericht meldt de tankermaatschappij dat CMB het aandeel van Frontline, 26 procent, zou willen verwerven voor 18,43 dollar per aandeel"
Gooss
0
Momenteel staat de koers in NY 17.24 dollar. "De Markt" lijkt toch niet zo zeker van die $18.43
arconati
0
De waarde van Euronav is vrij gemakkelijk te berekenen, in tegenstelling tot Exmar. Die 18.43$ is wel niet zeer hoog, maar toch niet zover verwijderd van de waarde als het bod voor Exmar.
Ik denk verder niet dat Saverys belang heeft bij een beursexit, gezien de enorme kapitaalbehoeften. Dus dat ze eerder hopen dat niet al te veel mensen op het bod ingaan. Het wordt wellicht weeral een gigantisch dividend eerst.
Kojo
0
Ik kom tot de conclusie dat de 2 grootaandeelhouders de taart nogal hebberig verdelen en enkel wat kruimels laten voor de kleine beleggers. En als CMB, na het verwerven van de meerderheid van de aandelen, beslist om een groot dividend uit te keren of een kapitaalvermindering door te voeren en Euronav vol schulden te stoppen, dan wordt het een free lunch genre Exmar.
voda
0
Video: beursexit Euronav dreigt

Tegen een significant bod volgens Tom Simonts van KBC.

(ABM FN) Euronav lijkt van de beurs te gaan verdwijnen, nadat twee grootaandeelhouders een akkoord hebben bereikt. Dit zegt senior financial economist Tom Simonts van KBC voor de camera tegen ABM Financial News.

youtu.be/gDmy-6AiT6A

Klik hier voor: beursexit Euronav dreigt

CMB, van de familie Saverys, zal het belang van 26,12 procent van Frontline overnemen voor 18,43 dollar per aandeel, gevolgd door een publiek bod tegen dezelfde prijs op de rest van de aandelen Euronav.

Frontline zal op zijn beurt 24 VLCC-tankers van Euronav overnemen voor 2,35 miljard dollar. Hiervoor is wel de goedkeuring van aandeelhouders nodig.

Het bod van 18,43 dollar per aandeel ligt significant boven de koers van het aandeel voor de aankondiging, benadrukte Simonts, "maar heel belangrijk, het is nog geen done deal".

Daarmee lijkt er weer een bedrijf van Euronext te vertrekken, aldus Simonts, mits aandeelhouders te zijner tijd hun stukken aanmelden, en dat is maar de vraag, aldus de beursexpert, die onder meer wijst op het mislukte overnamebod op Exmar.

Door: ABM Financial News.

pers@abmfn.be

Redactie: +32(0)78 486 481
Jan de Man
3
Een significant bod?? eerst de koers in alle onderzekerheid naar beneden laten knallen, om vervolgens de boel voor een habbekrats over te nemen!! Er is hier wederom een smerig spelletje gespeeld waarbij de particulier aandeelhouder het nakijken heeft!
simidoc
2
Verdwijnt Euronav van de beurs?
Bij de vraag wat beleggers moeten doen, speelt niet alleen de biedprijs maar ook de onzekerheid over de richting die Euronav uitgaat.

Als de deal tussen Frontline en CMB rond raakt, moet de door Alexander Saverys geleide scheepvaartgroep een verplicht bod uitbrengen op alle resterende aandelen. Hoe oogt dat bod? En wat kan de uitkomst zijn?
Waarom het bod?

Als CMB de aandelen van Frontline overneemt, stijgt zijn belang tot meer dan 30 procent. Een aandeelhouder is dan verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op de resterende aandelen.

Familie Saverys offert deel vloot op in strijd om controle Euronav
Hoe groot is de premie?

CMB zou voor het belang van Frontline 18,43 dollar per aandeel betalen. Dat komt tegen de huidige eurokoers neer op 17,50 euro. Tegenover de koers van Euronav op het moment van de schorsing (14,57 euro) komt de premie neer op ongeveer 20 procent. Het lijkt echter juister te vergelijken met de laatste slotkoers voordat TradeWinds over een mogelijke deal berichtte, met name 16,30 euro op donderdag 28 september. Dan bedraagt de premie slechts 7,4 procent.
Hoe ziet de biedprijs er historisch uit?

Door een moeilijke tankermarkt schommelde de koers van Euronav van 2016 tot 2021 tussen 6 en 7 euro. Pas in 2022 trad fors herstel op en verdubbelde de koers. Dat had een tweeledige oorzaak: hogere vrachttarieven voor olietankers door een structureel gezondere tankersector en de oorlog in Oekraïne, en de interesse van John Fredriksen en het plan om met Frontline te fuseren.

De hoogste slotkoers sinds de financiële crisis van 2008 werd op 22 november 2022 aangetikt. Hij bedroeg 18,28 euro. Dit jaar sloot Euronav niet hoger dan 16,93 euro en bedroeg de gemiddelde koers 14,63 euro.
Wat speelt nog meer voor aandeelhouders?

Na de verkoop van 24 VLCC’s (supertankers) aan Frontline zal Euronav een stuk kleiner zijn en minder omzet draaien en winst boeken - als die er is. Het is de vraag of en hoe het dividendbeleid zal worden aangepast.

Het is duidelijk dat de familie Saverys met Euronav een andere kant uit wil. Ze wil weg van het transport van olie, de vloot vergroenen en diversifiëren naar andere scheepvaarttakken, naar het voorbeeld van CMB. Dat leidt onmiskenbaar tot onzekerheid over de toekomst van de rederij.
Hoe succesvol zal het bod zijn?

Dat is moeilijk te voorspellen. Het gemiddelde koersdoel volgens Bloomberg bedraagt momenteel 20 euro, maar dat is doorgaans een doelstelling op twaalf maanden en gebaseerd op Euronav in zijn huidige samenstelling. Als we de 20 euro afzetten tegen de gemiddelde koers van 2023 (14,63 euro), ligt de biedprijs ergens tussenin.

Ongetwijfeld zijn er beleggers die - ook gelet op het moeilijke beursklimaat en de onzekere richting waarin Euronav zal varen - het zekere voor het onzekere zullen nemen.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 15,870
Verschil +0,350 (+2,26%)
Hoog 15,890
Laag 15,530
Volume 58.088
Volume gemiddeld 221.562
Volume gisteren 43.784