Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Eekhoorn50
0
quote:

simidoc schreef op 6 oktober 2023 08:20:

Verdwijnt Euronav van de beurs?
Bij de vraag wat beleggers moeten doen, speelt niet alleen de biedprijs maar ook de onzekerheid over de richting die Euronav uitgaat.

Als de deal tussen Frontline en CMB rond raakt, moet de door Alexander Saverys geleide scheepvaartgroep een verplicht bod uitbrengen op alle resterende aandelen. Hoe oogt dat bod? En wat kan de uitkomst zijn?
Waarom het bod?

Als CMB de aandelen van Frontline overneemt, stijgt zijn belang tot meer dan 30 procent. Een aandeelhouder is dan verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op de resterende aandelen.

Familie Saverys offert deel vloot op in strijd om controle Euronav
Hoe groot is de premie?

CMB zou voor het belang van Frontline 18,43 dollar per aandeel betalen. Dat komt tegen de huidige eurokoers neer op 17,50 euro. Tegenover de koers van Euronav op het moment van de schorsing (14,57 euro) komt de premie neer op ongeveer 20 procent. Het lijkt echter juister te vergelijken met de laatste slotkoers voordat TradeWinds over een mogelijke deal berichtte, met name 16,30 euro op donderdag 28 september. Dan bedraagt de premie slechts 7,4 procent.
Hoe ziet de biedprijs er historisch uit?

Door een moeilijke tankermarkt schommelde de koers van Euronav van 2016 tot 2021 tussen 6 en 7 euro. Pas in 2022 trad fors herstel op en verdubbelde de koers. Dat had een tweeledige oorzaak: hogere vrachttarieven voor olietankers door een structureel gezondere tankersector en de oorlog in Oekraïne, en de interesse van John Fredriksen en het plan om met Frontline te fuseren.

De hoogste slotkoers sinds de financiële crisis van 2008 werd op 22 november 2022 aangetikt. Hij bedroeg 18,28 euro. Dit jaar sloot Euronav niet hoger dan 16,93 euro en bedroeg de gemiddelde koers 14,63 euro.
Wat speelt nog meer voor aandeelhouders?

Na de verkoop van 24 VLCC’s (supertankers) aan Frontline zal Euronav een stuk kleiner zijn en minder omzet draaien en winst boeken - als die er is. Het is de vraag of en hoe het dividendbeleid zal worden aangepast.

Het is duidelijk dat de familie Saverys met Euronav een andere kant uit wil. Ze wil weg van het transport van olie, de vloot vergroenen en diversifiëren naar andere scheepvaarttakken, naar het voorbeeld van CMB. Dat leidt onmiskenbaar tot onzekerheid over de toekomst van de rederij.
Hoe succesvol zal het bod zijn?

Dat is moeilijk te voorspellen. Het gemiddelde koersdoel volgens Bloomberg bedraagt momenteel 20 euro, maar dat is doorgaans een doelstelling op twaalf maanden en gebaseerd op Euronav in zijn huidige samenstelling. Als we de 20 euro afzetten tegen de gemiddelde koers van 2023 (14,63 euro), ligt de biedprijs ergens tussenin.

Ongetwijfeld zijn er beleggers die - ook gelet op het moeilijke beursklimaat en de onzekere richting waarin Euronav zal varen - het zekere voor het onzekere zullen nemen.
Eekhoorn50
1
Dit verhaal klopt niet. De slotkoers op 22 november 2022 was €19,590 en niet €18,28. Overigens had het aandeel al eerder eens de
€ 30,70 aangetikt. De rest van de gegevens in dit verhaal mag u dus ook wantrouwen.
Eekhoorn50
0
quote:

Baarsjes schreef op 6 oktober 2023 10:52:

De koers van €30,70 is wel al meer dan 12mnd geleden
Zeker. Juli 2008, maar toch.
aossa
2
quote:

Eekhoorn50 schreef op 6 oktober 2023 11:54:

[...]
Zeker. Juli 2008, maar toch.
Bij de overschakeling naar winteruur de klok ver genoeg terugdraaien ;-)
Ortho2023
1
Wanneer CMB haar overnamebod gaat opstellen, vraag ik mij af welke "onafhankelijke" deskundigen zij zal inschakelen... alle deskundigen en analisten, afgezien van de zeer schamele van ING, hebben Euronav gewaardeerd op meer dan 21 euro. ....Gezien de beoogde winsten voor de komende 3 jaar, vind ik het moeilijk om te zien hoe ik een prijs kan rechtvaardigen die op 02/12/2022 al is bereikt van $20,37....Tenzij we de aandeelhouders van Euronav een substantieel onbelast dividend uitkeren indien mogelijk als compensatie na de terugkoop van Fronline-aandelen tegen een spotprijs ($18,43) in ruil voor de verkoop tegen een spotprijs ook van het grootste deel van de Euronav-vloot ten nadele van de andere minderheidsaandeelhouders... Dit dividend zou ook betaald aan CMB, die dan 51% van de aandelen van Euronav zou bezitten en dit zou ALLE partijen tevreden moeten stellen, afhankelijk van het bedrag ($4 minimum?) en niet slechts 51% van de huidige aandeelhouders.
Naar mijn mening is dit de enige redelijk eerlijke manier om uit deze impasse te komen.
De minderheidsaandeelhouders die weten hoe ze moeten rekenen zullen dit bod niet zonder compensatie aanvaarden en de CMB zal dan afstevenen op een mislukking van haar bod, zoals dat van Saverex op Exmar.
Kleine investeerder
0
Ortho 2023 dit is de nagel op de kop!!! vermoed dat dit de overtuiging van de meeste kleinere aandeelhouders. Naast de 2 grote spelers zijn er ook nog grotere partijen aandelen Euronav hebben die hiermee niet zullen instemmen. Moet niet het onderste uit de kant zijn maar een faire prijs.
Dit kan perfect met een onbelast dividend via een kaputaalsuitkering na overname deel Frderiksen
boothram
1
De waarde van die top24 vlcc is wellicht te verminderen met de lopende kredieten op die boten, om dan het netto product te bekomen dat in handen komt van euronav. Ik schat dat op maximum 30% van de boekwaarde 1,9 miljard dus 570 miljoen. Rest als 'te ontvangen cash' zowat 9$ per aandeel. Als ze dat uitbetalen aan CMB is dat al een miljard...er rest hen niets meer extra te betalen. Ze hebben het dan voor het zeggen...Tenzij iemand meer biedt dan die 9,5 euro ex-dividend van 9 euro...Met de cash van dit jaar wordt euronav bovendien schuldenvrij, behalve dan voor de FSO... men mag toch wel het dubbele verwachten...Maar niet van een Saverijs? Geen Niklaas dit keer? maar Allex voor mij en niet zonder ...ander...
krach03
1
EURN werd al jaren stiefmoederlijk behandeld, ook door buitenlandse analisten. Veel jaloezie door Jan en alleman !!

In plaats van trots te zijn op het feit dat ze de meeste VLCC hadden, waren Belgische analisten altijd aan de voorzichtige kant met analyses.

Het probleem was ook dat de ceo voor hugo de stoop al zijn tankers kocht zonder scrubbers en andere eco- voorzieningen. Eigenlijk ligt daar de bron van alle latere problemen. EURN werd door die slechte beslissing altijd de underdog in mijn ogen.

En nu worden ze leeggeroofd door Fredriksen (misschien dat de 3 nieuwe VLCC uit 2023 toch bij euronav blijven???) en verbaas ik er mij ook over dat er geen hoger bod komt uit het (Verre) Oosten.
Altijd wordt er gepraat over die reusachtige supercycle die komt en met een hoger bod kan je nog steeds euronav binnenhalen aan spotprijs. Er zullen gigantische tekorten zijn aan VLCC, dus misschien zijn die "gewone" VLCC toch nog zo slecht nog niet.

Hoop bij Euronav is altijd ijdel gebleken. We zullen zien zei de blinde en hij liep met zijn kop tegen de muur.
Eekhoorn50
1
De 'gewone' aandeelhouder wordt gewoon vermorzeld tussen deze twee kemphanen. Laten wij de handen zo veel mogelijk ineen slaan.
Eekhoorn50
2
quote:

cabdriver_x schreef op 7 oktober 2023 16:09:

@Eekhoorn50, hoe doe je dat?
De prijs proberen op te drijven. Iedereen moet op zijn aandelen gaan zitten.
maci
0
AKKOORD TUSSEN REFERENTIEAANDEELHOUDERS
ANTWERPEN, België, 9 oktober, 2023 – Euronav NV (“EURN”, “Euronav” of “de
Vennootschap”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) kondigt vandaag aan dat haar twee
referentie-aandeelhouders, CMB NV (“CMB”) en Frontline plc/Famatown Finance Limited
(“Frontline”), een akkoord hebben bereikt over een transactie waarbij de Vennootschap is
betrokken en die een einde stelt aan de impasse die voortvloeit uit hun diepgewortelde
meningsverschillen over strategie, terwijl de overige aandeelhouders de kans krijgen om hun
investering te gelde te maken in contanten.
De transactie omvat drie onderling verbonden overeenkomsten:
• CMB zal het belang van Frontline in de Vennootschap van 26,12% verwerven voor
$18,43 per aandeel (de “Aandelenverkoop”);
• Frontline zal 24 VLCC-tankers van de Euronav-vloot verwerven voor $2,35 miljard (de
“Verkoop van de Vloot”);
• De lopende arbitrageprocedure van de Vennootschap tegen Frontline en verbonden
partijen zal worden beëindigd (de “Schikkingsovereenkomst”).

Het hele PB lees je hier: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
maci
0
Uitgelicht uit het PB:

Verplicht openbaar overnamebod
Na voltooiing van de Aandelenverkoop, naar verwachting in Q4 van 2023, zal de deelneming
van CMB de grens van 30% overschrijden, waardoor de overnemer verplicht is onder Belgisch
recht om een verplicht openbaar overnamebod uit te brengen (het “Bod”). CMB zal een
prospectus publiceren en haar Bod uitbrengen op alle uitstaande Euronav-aandelen. Het Bod
zal plaatsvinden aan een prijs van $18,43 per aandeel, verminderd op een dollar-voordollarbasis met het brutobedrag per aandeel van enige toekomstige uitkeringen door Euronav
aan haar aandeelhouders met een ex-dividend datum voorafgaand aan de betaaldatum van
het Bod. De biedprijs zal betaald worden in contanten. Tot de voltooiing van de Aandelenverkoop, zal de Vennootschap geen dividenduitkeringen doen aan haar
aandeelhouders.

Euronav merkt op dat CMB voornemens is om Euronav's notering op Euronext Brussels en
de New York Stock Exchange te behouden, en dus niet de intentie heeft om een uitkoopbod
uit te brengen na de voltooiing van het Bod.
Baarsjes
0
quote:

maci schreef op 9 oktober 2023 08:57:

Uitgelicht uit het PB:

Verplicht openbaar overnamebod
Na voltooiing van de Aandelenverkoop, naar verwachting in Q4 van 2023, zal de deelneming
van CMB de grens van 30% overschrijden, waardoor de overnemer verplicht is onder Belgisch
recht om een verplicht openbaar overnamebod uit te brengen (het “Bod”). CMB zal een
prospectus publiceren en haar Bod uitbrengen op alle uitstaande Euronav-aandelen. Het Bod
zal plaatsvinden aan een prijs van $18,43 per aandeel, verminderd op een dollar-voordollarbasis met het brutobedrag per aandeel van enige toekomstige uitkeringen door Euronav
aan haar aandeelhouders met een ex-dividend datum voorafgaand aan de betaaldatum van
het Bod. De biedprijs zal betaald worden in contanten. Tot de voltooiing van de Aandelenverkoop, zal de Vennootschap geen dividenduitkeringen doen aan haar
aandeelhouders.

Euronav merkt op dat CMB voornemens is om Euronav's notering op Euronext Brussels en
de New York Stock Exchange te behouden, en dus niet de intentie heeft om een uitkoopbod
uit te brengen na de voltooiing van het Bod.
Is de huidige koers dan ongeveer wat er uitbetaald gaat worden aan de aandeelhouders die ingaan op het bod van 18,43 dollar????
Becb
0
Dus... CMB betaald 18,43 dollar oftewel 17,5 euro, maar we krijgen geen dividend van de periode 'nu tot en met de betaling van de deal'. Of erger. Er zal dividend worden gegeven en het bedrag per aandeel zal verlaagd worden. Je zal dan wel belastingen betalen of die dividenden.

Kunnen we ervan uitgaan dat Euronav dan 17,5 euro waard is? Of minder, want we blijven achter met een kleinere vloot, nee?
Becb
0
Ah sorry, ik zie het: CMB zal verplicht een openbaar bod doen omdat ze meer dan 30% in handen hebben dan. Hebben die daar geld voor? En dat zal dus zijn aan 17.5 euro minus wat ze aan dividenden uitbetalen. Zucht: nu staat het aan 16,86. Maar je bent de belastingen op de dividenden straks kwijt.

Daarnaast loopt JF blijkbaar met alle modernste VLCC's weg! :-(. Konden ze niet 'de schroot' verkopen???

De vraag is: is er een kans dat CMB de prijs tijdens het openbaar bod zal moeten verhogen?

En indien je er niet op wil wachten: hoeveel belastingen betaald een Belg op de Frontline dividend uitkeringen? Ik zoek een potentiële vervanging voor Euronav :-(
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 15,720
Verschil +0,090 (+0,58%)
Hoog 15,880
Laag 15,680
Volume 35.658
Volume gemiddeld 215.203
Volume gisteren 37.295