Sif Holding « Terug naar discussie overzicht

Sif Holding - 2023

337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
nine_inch_nerd
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 10 oktober 2023 15:37:

[...]

Heeft Sif deze monopiles geleverd of niet...???
Goeie vraag.
2019 was de opdrachtverstrekking naar CIP.
One of the faraway projects that Sif has won orders for is Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) and Avangrid's US wind farm Vineyard Wind
We lezen ergens ook een vertraging.
Maar deze recente link zegt dat CIP heeft meegedaan.
www.vineyardwind.com/press-releases/2...

De Belgen Deme installeren ze.
nine_inch_nerd
1
quote:

nine_inch_nerd schreef op 10 oktober 2023 16:08:

[...]

Goeie vraag.
2019 was de opdrachtverstrekking naar CIP.
One of the faraway projects that Sif has won orders for is Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) and Avangrid's US wind farm Vineyard Wind
We lezen ergens ook een vertraging.
Maar deze recente link zegt dat CIP heeft meegedaan.
www.vineyardwind.com/press-releases/2...

De Belgen Deme installeren ze.
Edit en correctie.
Ik heb net een kennis geraadpleegd (werkt bij Sif) om het toch duidelijker te krijgen, omdat de info 'on the web' zeer summier is.

Zijn antwoord:
Voor het Vineyard wind project hadden wij wel al een overeenkomst en een capaciteit reservering, totdat bleek dat klant verschillende vergunningen opnieuw moest aanvragen. Daarna is dat project afgeketst, omdat wij (door de vertraging totdat alle vergunningen eindelijk rond waren) er uiteindelijk geen productie capaciteit voor hadden.

Dus, scherp, DZR.
nine_inch_nerd
0
Afgelopen weekend was er een 'Sif open dag' op de Maasvlakte.
Ik heb net de folder gekregen met info over Sif.
Hier staat trouwens vermeld dat de productie in Roermond gehandhaafd blijft: hier blijft men buizen maken met een diameter tot 9 meter (topstukken voor de topsecties) en de fundatiebuizen tot 11 meter zullen op de Maasvlakte gefabriceerd worden.
Ik kan me herinneren hier in dit draadje dat er twijfel was over het voortbestaan van de faciliteit in Roermond.
nine_inch_nerd
0
Het blijft zwaar weer momenteel...

Bouw grote offshorewindparken VS op losse schroeven
FD.nl
nine_inch_nerd
1
Vandaag op “1 vandaag’’ Sif en de behandeling van de problematiek windmolens op zee wat nu speelt.

Overheid is het probleem! Ze veroorzaken de hoge kosten.

Ursula uit Brussel gaat helpen!
Padre
0
Gerard M.
0
Blijft toch merkwaardig van de mediawereld, windenergie is en blijft namelijk 1 van de goedkoopste bronnen van energie. Maar doordat er geen vergelijkingen worden gemaakt in de prijs met bijvoorbeeld gas en nuclear geeft de media weer een verkeerd beeld.

Het zijn juist de andere energiebronnen(behalve zon) die zorgen voor een hoge energierekening. Met name nuclear is extreem duur en heeft enorme subsidies nodig. Als je hogere energierekeningen wilt, moet je die bouwen. Ook zijn het rampen projecten, ze zijn in het VK nu al 20 jaar bezig met 1 en de andere is gecanceled. Ieder jaar dat zo'n ding niet online is wordt het alleen maar duurder. En met gas blijven we afhankelijk van schurkenstaten. Uranium helaas deels ook.
DeZwarteRidder
0
quote:

Gerard M. schreef op 17 oktober 2023 20:56:

Blijft toch merkwaardig van de mediawereld, windenergie is en blijft namelijk 1 van de goedkoopste bronnen van energie. Maar doordat er geen vergelijkingen worden gemaakt in de prijs met bijvoorbeeld gas en nuclear geeft de media weer een verkeerd beeld.

Het zijn juist de andere energiebronnen(behalve zon) die zorgen voor een hoge energierekening. Met name nuclear is extreem duur en heeft enorme subsidies nodig. Als je hogere energierekeningen wilt, moet je die bouwen. Ook zijn het rampen projecten, ze zijn in het VK nu al 20 jaar bezig met 1 en de andere is gecanceled. Ieder jaar dat zo'n ding niet online is wordt het alleen maar duurder. En met gas blijven we afhankelijk van schurkenstaten. Uranium helaas deels ook.
Per kWh zijn de kosten voor windmolens op zee veel hoger dan die voor een kerncentrale.
DeZwarteRidder
0
Hoeveel windmolens is gelijk aan een kerncentrale?
"Ter vergelijking: twee nieuwe kerncentrales staan qua elektriciteitsopbrengst gelijk aan maar liefst 4400 windturbines.14 mrt 2023
nine_inch_nerd
1
Ja, fijn allemaal.
Kerncentrales had men (dezelfde rechtse rakkers VVD/CDA die decennia lang in de regering hebben gezeten, roeptoeteren nu) al eerder erbij moeten zetten/bouwen (wel een goed beleid over het afval). Nu is het iets te laat en vele malen duurder en duurt het ook nog eens meer dan 10 jaren.

En wat wil DZR nu eigenlijk bewijzen?
Moeten we stoppen met de transitie en gewoon maar blijven bollen zoals we nu bollen?
En toekijken dat het klimaat nog slechter wordt met de economische gevolgen van dien, wat nóg meer geld kost?

Een kwestie nu van doorzetten, geld anders verdelen (er zijn geldstromen die geen nut hebben en anders besteed kunnen worden).
En laten we niet dramatisch doen. Op Schiphol kun je nog altijd 'over de koppen lopen', 1 maal per jaar op vakantie is iets voor watjes en de consumptie behoefte (luxe) is ook nog steeds hot. Terrassen zitten helemaal vol.
Voor mensen dan ook maar prioriteiten stellen en meer aandacht voor duurzaamheid en minder voor de overdadige luxe.

Allemaal geleuter in de lucht dit. Veranderen is vies en mensen die dit niet kunnen behappen zoeken allemaal excuses om zulke dingen de grond in te boren.

De ommekeer is aangezet en is unstoppable.
Dat dit strubbelingen en tegenslagen ondervindt, is normaal, dat geldt ook voor andere dingen...
Gerard M.
0
Simpelweg niet waar DZR. Dat zijn oude kWh per source getallen uit 2018. Offshore wind is ondertussen veel goedkoper. Laat me nou niet de grafiek ook nog uploaden, anders sta je weer voor paal. Het lijkt wel alsof jou bronnen uit "de klokkenluiders" komen.

Feit is dat je voor hetzelfde geld als een centrale, 4 keer de hoeveelheid in energie kan neerzetten in wind op zee. En dan staat het er tenminste, niet zoals in het VK waar ze na 20 jaar nog geen kerncentrale hebben en de kosten ondertussen verdubbeld zijn.
nine_inch_nerd
1
Nogmaals het FD


Goedkope wind wordt duur 

16:00
Het was het grootste succes van de Nederlandse energietransitie tot nu toe: wind op zee. Dankzij een uitgekiend en wereldwijd veelgeprezen model van de overheid, bouwde Nederland in rap tempo grote windparken in de Noordzee. Een voorbeeld van goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, waarbij de staat de belangrijkste risico’s voor bedrijven wegnam, zoals het vergunningstraject.
Het resultaat: de kosten voor windenergie daalden spectaculair doordat bedrijven een voorspelbare routekaart naar vele gigawatts op zee kregen en konden opschalen. Het werd zo’n succes dat aanvankelijke subsidies niet meer nodig waren en bedrijven de parken nu subsidieloos bouwen. 
Maar er was altijd één adder onder het gras: echt subsidieloos zijn de parken nooit geweest. De belastingbetaler betaalde namelijk voor de aansluiting van de parken op het stroomnet. Klimaatminister Rob Jetten meldde deze week dat de kosten voor die aansluiting €40 mrd duurder uitvallen dan nog maar een jaar geleden werd gedacht. Voor de 21 gigawatt die staat gepland voor 2031 moet de overheid via Tennet nu €90 mrd uittrekken in plaats van €50 mrd. De enorme kostenexplosie dreigt een spaak in het wiel van de energietransitie te worden. 
Want de hogere kosten komen uiteindelijk terecht op de toch al sterk gestegen energierekening van de consument. Jetten spreekt van een mogelijk ‘substantieel hogere rekening.
En dat is nog maar het begin, want het kabinet heeft plannen voor nog eens 49 gigawatt aan windparken op zee na 2031. En dus is er geen €90 mrd nodig, maar nog eens €210 mrd voor alleen het aansluiten van de nog te bouwen windparken na 2031.
Zie dat maar eens weg te houden van de energierekening. 

Zijn er ook andere opties? Voor €90 mrd bouw je ook — gerekend met een conservatieve €15 mrd per centrale — 6 grote kerncentrales in Nederland van 1,6 gigawatt per stuk. Bij een capaciteitsfactor (de daadwerkelijke productie gedeeld door de maximale productie op basis van het vermogen) van 90% leveren die kerncentrales elk jaar 75 miljard kilowattuur stroom. De 21 gigawatt aan windmolens leveren bij een capaciteitsfactor van 50% voor wind op zee 91 miljard kilowattuur.  
Een kerncentrale gaat echter met een levensduur van minimaal 60 jaar ruim twee keer zo lang mee als een windpark. Nu is dit een berekening op een bierviltje en zijn er allerlei mitsen en maren, zoals de notie dat de rentestijging die voor de enorme kostenstijging bij wind op zee heeft geleid, ook de bouw van kerncentrales duurder zal maken. Maar het doel van het kabinet om windenergie op zee de motor van het elektriciteitssysteem van de toekomst te laten worden, kan nu best wat meer uitgedaagd worden. 
DeZwarteRidder
0
quote:

Gerard M. schreef op 18 oktober 2023 23:50:

Simpelweg niet waar DZR. Dat zijn oude kWh per source getallen uit 2018. Offshore wind is ondertussen veel goedkoper. Laat me nou niet de grafiek ook nog uploaden, anders sta je weer voor paal. Het lijkt wel alsof jou bronnen uit "de klokkenluiders" komen.

Feit is dat je voor hetzelfde geld als een centrale, 4 keer de hoeveelheid in energie kan neerzetten in wind op zee. En dan staat het er tenminste, niet zoals in het VK waar ze na 20 jaar nog geen kerncentrale hebben en de kosten ondertussen verdubbeld zijn.
Uit bovenstaande tekst uit het FD blijkt dat je grote onzin zit te vertellen.
nine_inch_nerd
0
Siemens Energy asks for state aid

Dax Group under pressure: According to SPIEGEL information, Siemens Energy is to receive billions in guarantees from the federal government in order to be able to continue to handle major projects.
The crisis at Siemens Energy has apparently escalated. Without state support, the Dax company can only accept new large-scale orders such as the construction of power grids to a limited extent. According to SPIEGEL information, the management of CEO Christian Bruch is negotiating several billion euros in guarantees with the federal government in order to be able to continue financing the new business despite the high losses in the wind turbine business.

www.spiegel.de/wirtschaft/siemens-ene...
HenkdeV
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 oktober 2023 12:47:

[...]

Het gaat helemaal in de soep lopen.
Groene soep.
Nuchtere Kijk Op
2
Weet iemand of SIF hier een rol in speelt? Zie Kopie s.v.p. (2 delen) Kopie deel 1. >

„Dit is voorlopig de grootste investering in Europa, een megaklus”

Start bouw project Porthos in Rotterdam: www.telegraaf.nl/financieel/693849667...

Bedrijven storten vervuilde CO2 diep in de Noordzeebodem.

De industrie gaat massaal broeikasgas CO2 in diepe aardlagen op zee opbergen. De eerste pijpleidingen van het nieuwe projct Porthos worden vanuit Pernis aangelegd. Het is de start van een enorm netwerk op de Noordzee dat tot Noorwegen en op land door Europa vertakt. Concerns als Shell ontlopen zo handig klimaatafspraken, ageren milieugroepen. „Maar er is voorlopig geen schoner alternatief”, stelt de industrie.

In de Rotterdamse haven takelt een aannemer donderdagochtend vroeg de eerste van tientallen speciale pijpleidingen op een dieplader. Vanaf de kale D’arcyweg rijdt die naar het startpunt van het allereerste opslagproject waar de uitstoot van het Shell-complex straks wordt afgevangen. Via deze pijpleidingen stroomt die uitstoot straks, voortgejaagd door de kracht van compressorstations, vanuit de Rotterdamse haven twintig kilometer verderop op zee tot vier kilometer diepte naar de lege gasvelden P18 (zie illustratie).

De aanleg vanaf Pernis gaat nog jaren duren. Zelfs met de vermaarde Rotterdamse werklust en met bekende offshore-bedrijven als Allseas aan boord, kan de pijpleiding pas in 2026 open.

Met Shell hebben zich ook ExxonMobil, Air Liquide en Air Products als klant gemeld. Ze investeren zelf in de afvanginstallaties, het hele project kost zo’n €1,3 miljard. De komende vijftien jaar pompen deze bedrijven 37 megaton aan CO2 in die ondergrondse holte, 10% van alle broeikasgassen in Rotterdam.

Megaklus
„Dit is voorlopig de grootste investering in Europa, een megaklus”, zegt directeur Hans Meeuwsen van dit project Porthos. Dat is opgetuigd vanuit een samenwerking tussen staatsbedrijf Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam en Energiebedrijf Nederland, met als doel om bedrijven te prikkelen zich aan te sluiten. Bij Porthos lopen inmiddels 75 werknemers rond, ook afkomstig van Shell en Chevron. Dat aantal zal oplopen.

De druk om te versnellen is hier overal voelbaar. Het Planbureau voor de Leefomgeving waarschuwt diezelfde donderdag dat het ’onrealistisch’ is erop te rekenen dat Nederland zijn klimaatdoelen voor 2030 haalt als het kabinet zijn aanpak niet verder aanscherpt.

Porthos zou al jaren eerder van start zijn gegaan. Vijf jaar geleden constateerde Frans Denkers, directeur van onderzoeksbureau CE Delft al na studie van alle methoden dat, om de opwarming te beperken tot maximaal 2 graden, ’niet mogelijk is zonder de inzet van CO2-afvang en opslag’.

Verzet
Maar veel milieugroeperingen protesteerden en traineerden het besluit: de techniek van opslag zou onvolwassen en dus levensgevaarlijk zijn, de aardbodem zou na jaren alsnog de uitstoot loslaten. En Porthos zou een vrijbrief zijn voor de industrie om maar decennia te blijven vervuilen.

De stichting Natuur & Milieu en de Natuur & Milieufederatie Zuid-Holland gingen echter overstag. „Het uitsluiten van ondergrondse CO2-opslag is een luxe die we niet meer hebben”, concludeerde directeur Marjolein Demmers na een studie naar alle maatregelen die de uitstoot van de industrie helpen verminderen.

Half augustus dit jaar schoof ook de hoogste bestuursrechter de allerlaatste bezwaren van de milieugroep Mobilisation for the Environmont (MOB) terzijde. De Raad van State erkende wel dat er stikstofuitstoot vrijkomt die belastend is voor de natuur. Maar die zou ’tijdelijk en beperkt’ zijn en geen grote gevolgen voor natuurgebieden krijgen.

Opluchting
„De projecten voor afvang en de opslag worden verantwoordelijk voor de helft van alle uitstoot van de industrie in Nederland”, zegt directeur Erik Klooster van de branchevereniging Vemobin namens de grote energiebedrijven in industrie en transport. „Bedrijven hebben zich absoluut vastgelegd om de afbouw van hun uitstoot en de doelen van het klimaatakkoord te behalen, daar werken ze met nieuwe technologieën zonder voorbehoud naar toe. Maar die zijn er nog niet. En zonder deze opslagtechnologie gaan we het klimaatdoel van 2030 van het kabinet niet halen.”

Uiteindelijk in 2050 moet die uitstoot van CO2, met allerlei compensatiemaatregelen zoals aanplant van bossen, in Nederland onder de streep ’netto nul’ zijn afgezet tegen de vervuiling van 1990. Klooster rekent er op dat ook voor de lange termijn, ook na 2050, deze afvangtechnologie nodig blijft.

Vliegtuigen
„Dan gaat de wereld van olie en gas over op synthetische brandstoffen, waarmee de fossiele brandstoffen in vooral de lucht- en scheepvaart worden vervangen. Dat is een enorme operatie nog. Je zult ook in die jaren uitstoot moeten afvangen als je de klimaatdoelen wilt behalen.” Overigens wordt CO2 al afgevangen en gebruikt: tuinders sluizen de CO2 hun kassen in om de opbrengst van gewassen te vergroten.

Nederland begint hiermee na jaren van verzet aan een nieuwe industrie. In de allereerste schetsen van het klimaatakkoord van Nederland in 2018 werd dit afvangen en opslaan van CO2 ’echt teruggeduwd’, herinnert Gerben Hieminga, ING-econoom voor energiemarkten, zich nog vrij scherp.

„CO2 beperken moest veel meer via andere schone technieken gebeuren. Nu zijn mensen pragmatischer en zet Nederland meer in op het afvangen en opslaan. Dat zal komende jaren nog meer gebeuren, omdat er onvoldoende alternatieven zijn om de uitstoot op tijd terug te brengen”, zegt Hieminga, tevens docent klimaat- en energiebeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen. „Het afvangen en opslaan is, gemeten naar kosten, de meest efficiënte manier om te voorkomen dat de industrie actief in de staal-, plastic en cementproductie zijn doelen van CO2-reductie niet haalt”, aldus de ING’er.

Vervuilers moeten sinds 2005 rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten. Ze kochten die met tienduizenden tegelijk tegen zeer lage prijzen. De kritiek was jarenlang dat bedrijven met de aankoop van die EU ETS-rechten hun uitstoot als geheel kunstmatig laag houden. Maar sindsdien liep de prijs flink op.

„De kosten om een ton CO2 af te vangen en op te slaan liggen momenteel tussen €75 en €100. Maar de prijs die bedrijven momenteel betalen voor de verplichte certificaten om te mogen uitstoten in Europa is €85 per ton. Die prijzen naderen elkaar dus. Als de Europese prijs van uitstootrechten hoger blijft, loont het voor concerns om een alternatief te zoeken in schonere energie, zoals groene waterstof om je uitstoot te beperken. De doelen van CO2-verlaging tot 2030 halen bedrijven sowieso niet zonder de afvang en opslag.”
Nuchtere Kijk Op
2
Kopie deel 2. >

Hoge kosten
Maar zorgen heeft de econoom wel. „Het is de vraag of je de schepen en funderingen wel krijgt. Is het ruimtelijk wel tijdig in te passen en komen vergunningen op tijd? En door de stijgende rente en inflatie zijn de kosten opgelopen”, zegt hij.

Nu de stroomnetten overvol zitten, en de netbeheerders deze week opnieuw alarm sloegen, kunnen bedrijven die bijvoorbeeld van gasstook op elektrische productie over zouden willen gaan om hun uitstoot te beperken geen kant op, waarschuwen ondernemers. Ze zullen de uitstoot moeten opslaan. Maar met nog weinig ondernemers actief in de opslag, vrezen de bedrijven al snel prijsopdrijving voor een plekje in die ondergrondse holtes. Vroeg of laat worden die prijzen doorberekend aan de consument. De bedrijven vragen het kabinet daarom om staatstoezicht op die CO2-handel. ,,Bedrijven die CO2 aanbieden hebben een zwakke onderhandelingspositie ten opzichte van de transport- en opslagbedrijven. Er zijn weinig bergingen voor opslag nog", waarschuwt Hans Grünfeld, directeur van belangenvereniging VEMW. De overheid houdt af. Het kabinet houdt die controle op prijzen af. Er is een sterke marktgroei van aanbieders, stelt het. ,,Dat is op zijn minst voorbarig", stelt Grünfeld. Prijsopdrijving loert om de hoek.

Porthos is inmiddels volgeboekt. „Maar de verzamelleiding op land is bewust veel groter gemaakt. Andere bedrijven kunnen zich aansluiten, zodat hun uitstoot naar andere velden op de Noordzee kunnen”, zegt Meeuwsen van Porthos. Kunstmestfabrikant Yara kreeg deze week €30 miljoen subsidie van het kabinet om vanaf 2026 broeikasgassen op te slaan in gasvelden in Noorwegen.

In de schaduw van Porthos is het project Aramis, vernoemd naar de Drie Musketiers van Alexander Dumas, al in voorbereiding. Daarin werkt Gasunie samen met Shell en TotalEnergies en Energiebeheer Nederland. Aramis’ lege gasreservoirs liggen veel verder uit de kust, maar hebben veel meer capaciteit. Het derde project, Athos, stopte nadat grote uitstoter Tata Steel als klant afhaakte omdat het voor groene waterstof kiest.

Ophaaldienst
Ondertussen zijn bedrijven ook buiten Rotterdam al bezig met het afvangen van hun uitstoot. Afvalenergiecentrale AVR bijvoorbeeld bouwde onder meer in Duiven een eigen installatie om per jaar 60.000 ton CO2-uitstoot af te vangen.

Neptune Energy, de grootste gasproducent op de Noordzee, zit behalve in Aramis ook in project om uitstoot op te halen. Met het grote Noorse CapeOmega tuigde Neptune het project Noordkaap op, werkend vooral vanuit de Eemshaven. Omdat de toegang tot de pijpleidingen voor sommige industrieën beperkt zal zijn, aldus directeur Lex de Groot, zullen schepen de uitstoot ophalen bij de bedrijven, ook via rivieren, ophalen en die op zee vanuit Groningen rechtstreeks in zijn lege gasvelden injecteren. Energiereus RWE meldde zich al als klant.

René Peters, energiespecialist van TNO dat series studies naar de opslag deed, voorziet een groeimarkt als Porthos van start gaat en de volgende projecten klanten krijgen. „In water- en oliedragende lagen is de opslag al gelukt en inmiddels praktijk. De technologie voor injectie in lege velden is technisch bewezen. Met de grote behoefte in de industrie verwacht ik dat de Noordzee veel meer gebruikt gaat worden om de klimaatdoelen te behalen”, stelt hij.

Perspectief nodig
De interesse is er absoluut, merkt Eli Elderkamp, specialist in energietransitie bij Rabobank. „Er is risico omdat het nieuwe technologie is, maar bedrijven willen investeren”, zo bleek recent ook tijdens een conferentie van ABN Amro. „Zoals bij alle nieuwe technologie hebben zij helderheid nodig over vergunningen, hun wettelijke verantwoordelijkheden ook komende jaren”, zegt hij.

„De vergunningen moeten solide zijn, zodat je ook over vijftien jaar nog mag opslaan. Dan kan het snel gaan. De techniek ziet er positief uit, het heeft grote potentie”, zegt zijn collega Zahra Janipour, specialist in energie bij de bank.

„We zien nu vanuit Rotterdam veel vraag, ook nieuwe industrie. We kijken daarom uitdrukkelijk naar uitbreiding richting Zeeland en Antwerpen met een leiding, en via de Delta Rhine Corridor van Rotterdam langs Moerdijk naar Zuid-Limburg en Noordrijn-Westfalen in Duitsland”, zegt Meeuwsen van Porthos. „Alle bedrijven zoeken naar schonere methoden al, dat is evident voor ze. Maar bedrijfseconomisch gezien is er nu geen ontkomen aan dat je voorlopig CO2 gaat opslaan opslaan.”

Twaalf projecten voor een klimaatneutrale haven
In de Rotterdamse haven lopen nu 12 energietransitieprojecten om een klimaatneutrale haven te worden:

1 Porthos, ofwel Port of Rotterdam CO2 Transport Hub and Offshore Storage.

2 WarmtelinQ is de ondergrondse leiding waarmee restwarmte uit de Rotterdamse haven naar Den Haag wordt getransporteerd om huizen en bedrijven te verwarmen. Aanleg is al bezig.

3Waterstofleiding Rotterdam wordt een waterstofnetwerk dat vanaf 2030 grote industriële regio’s in Nederland en omliggende landen als België en Duitsland met elkaar verbindt. Rotterdam is het startpunt van de leiding.

4 Aanlanding windpark Hollandse Kust Zuid. Dit jaar is het laatste deel van het project van 139 windmolens op zee aangesloten op het Rotterdamse hoogspanningsnet dat anderhalf miljoen huishoudens stroom moet bieden.

5 Uitbreiding van Sif op de Maasvlakte met een tweede fabriek waar funderingen voor windmolens op zee worden gebouwd.

6 Holland Hydrogen I op de Maasvlakte wordt de grootste groene waterstoffabriek van Europa en produceert vanaf 2025 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag.

7 Verzwaring elektriciteitsnet door Tennet en Stedin om voldoende groene stroom te garanderen.

8 Project met enkele tientallen landen om import waterstof op gang te brengen als vervanger van gas.

9 Bioraffinaderij Shell in Pernis voor de productie van biobrandstoffen en duurzame brandstof voor de luchtvaart.

10 Bioraffinaderij Neste voor duurzame brandstof voor de luchtvaart.

11 ZES (opgezet door ING, Engie en Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam) plaatst eind 2023 de eerste van negen batterijcontainers om binnenvaartschepen elektrisch te kunnen laten varen.

12 Aanleg van Walstroom, zodat schepen aan de kade voor elektriciteit hun motoren niet hoeven te laten draaien.

Gemaakt door SIF? > www.telegraaf.nl/images/770x433/filte...
337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 10,160
Verschil +0,020 (+0,20%)
Hoog 10,180
Laag 10,100
Volume 5.454
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 3.731