Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 » | Laatste
aossa
0
quote:

maci schreef op 18 december 2023 17:39:

[...]

Ja duhhh; die info plaatste ik meermaals hier, maar vorige week ging de vaart zuidwaarts.
Inderdaad, er wordt rond de kaap gevaren.
Dat kost extra tijd en geld...

;-(
GiGa
0
maci
0
quote:

GiGa schreef op 20 december 2023 15:29:

Zo zo de divi's zijn al weer netjes binnen! Zoals altijd precies op tijd.
Wil je svp melden hoeveel € het bruto dividend was?
Eekhoorn50
0
quote:

maci schreef op 20 december 2023 15:32:

[...]

Wil je svp melden hoeveel € het bruto dividend was?
Volgens mijn gegevens; EUR 0.528414
maci
0
Dank je Eekhoorn.

Ik vraag me af of de koers momenteel laag gehouden wordt. Dit omdat in Q1 komend jaar er een bod op alle aandelen komt.
Dat zal ± € 15,77 zijn.
Bieder is er bij gebaat, mits hij zijn bod daadwerkelijk wil omzetten in aandelen de koers laag te houden.

Het wordt interessant te volgen of het is in te schatten in hoeverre het bod kans van slagen maakt.
Als de koers tot en met de datum van het bod kunstmatig wordt beïnvloed zal deze, met de huidige toestand in de wereld wellicht omhoog schieten, of zie ik het fout?
Becb
0
Hey. Ik heb een tijdje geleden mijn aandelen verkocht aangezien er een vaste prijs op per aandeel ligt op Euronav tot in Q1 2024. De aandeelprijs zal dus niet hoger gaan tot aan het moment van het bod. Bovendien zit het dividend IN het bod: Nu ligt de prijs voor Q1 2024 dus vast op het oorspronkelijke bod minus het dividend. En uiteraard heb je belastingen betaald op dat dividend.
zit ik hierboven met een fout in mijn redenering?

Het zijn nu de wintermaanden. Traditioneel hebben de tankerwaarden de neiging om dan wat te stijgen. Door niet over te stappen naar een ander aandeel verlies je die stijging. Intussen staat de markt on fire. Door de problemen met die Houthis vaart iedereen rond kaap de goede hoop en gaan ALLE scheeptransport aandelen stijl omhoog. Euronav niet! Zie hierboven ... Daar verdien je dus nougabollen aan tot aan het afwikkelen van het bod.

Gezien het gewicht van Suezmax in Euronav nu verdienen Euronav nu veel geld. Hoe meer ze verdienen hoe groter het dividend en hoe groter je belastingen dus hoe meer geld je als aandeelhouder VERLIEST.

Kan iemand een reden geven om belegt te zijn in Euronav op dit moment??

Natuurlijk verandert alles op het moment dat het bod afgewikkeld is. Misschien is het dan een moment om te kopen?
Becb
0
quote:

GiGa schreef op 20 december 2023 15:29:

Zo zo de divi's zijn al weer netjes binnen! Zoals altijd precies op tijd.
Maar wat ben je met die dividend als de aandeelprijs evenredig naar beneden gaat met GEEN optie tot aan het bod dat die aandeelprijs weer gaat stijgen?

Wel. Okee. Roerende voorheffingen! Vadertje staat bedankt je.

...ik snap het echt niet...
Becb
0
Allee... Pas op. Ik kan de bal hier misslaan. Maar gezien de vlakke lijn sinds aankondiging van het bod en de nu lagere vlakke lijn sinds uitbetalen dividend denk ik het niet
Becb
0
@maci Er wordt niets beïnvloed. Als ik jouw fiets koop, en ik zeg dat ik er 100 euro voor betaal in maart van volgend jaar. Denk je dan dat je intussen een koper gaat vinden die er tijdelijk 120 EUR voor wil betalen? De prijs ligt vast! En daalt dan nog eens door de roerende voorheffing die je intussen betaald.

Bovendien willen de Saverijsen helemaal jouw aandelen niet. Ze zijn slechts wettelijk verplicht een openbaar bod te doen omdat ze meer dan x procent aandelen hebben. Ze gaan dus geen hoger bod doen of zo.

Natuurlijk. Als blijkt dat door de gebeurtenissen Euronav meer waard is, nou ja. Dan is het mss interessant om vlak voor het bod goed aandelen in te slaan. Zoals boortham aangeeft is de downside risico zeer laag geworden
boothram
0
=een reden om in te stappen zou kunnen zijn dat een partner in het kapitaal stapt, en bereid is om eenzelfde prijs te betalen, eventueel ex-dividend.

indien een hoog dividend wordt betaald dient wellicht slechts op een deel roerende voorheffing betaald, niet op de hergeinvesteerde meerwaarde van de verkoop aan Antigoon, sorry Fred. ik schat die meerwaarde tussen 15 en 20% van de ontvangen som: dus zowat 2 $ per aandeel. Indien daarnaast nog 8$ wordt betaald, kan wellicht nog 2$ zonder voorheffing en 2 $ voorheffing op resterende 6$.
Dat zou een dividend zijn net 10 euro voor cmb en voor wie moet 2$ voorheffing. De particulier zal in dat geval wellicht verkopen met coupon. Het aandeel zou dus onder de 8$ zakken...10$ voor de particulier. De cash van de reus zou weg zijn, maar de afschrijvingen en de nog niet uibetaalde winsten komen bij euronav. Indien er een verschil was tussen intrensieke waarde (23$/17,8) en de geboden prijs dan wordt het 13$ waarde voor een koers van 7.8. voor de particulier komt die gemiste onroerende voorheffing erbij, kost dus 9,8. Die intrensieke waarde verschilt met de biedprijs van frederiksen omdat de waarde van de resterende vloot van 3 miljard met ruim 10% gestegen zijn, en ook nog de cashflow over de laatste periodes en bij de biedprijs geld ook een redelijke discount van 10%: dus was de intrensieke 'equity value' toen geschat op 20,5$ die na een half jaar dus zeer voorzichtig op 23$ kan geschat worden. Zal de particulier verkopen? Wellicht om goedkoper terug in te kopen, maar ik denk dat hij dan die 10 euro zal moeten neertellen. Er is dus een grote marge voor verkoop aan institutiionelen.
Het is de bedoeling de beursnotering te behouden, en gezien de gigantische nood aan vers geld voor de enrgietransitie, kan CMB beter zoeken naar partners, die met een forse disconut vers geld kunnen bieden. In het achterhoofd ook die diepzeeexploitatie... Enkele miljardjes erbij zou zomaar de europese doelstellingen dichterbij brengen, aan uiterst aantrekkelijke voorwaarden.
CMB wil die aandelen niet? Nee, ze willen geld. denk aan cop28
Philocaro
0
De Saverys geven geen cadeaus. Fredriksen heeft 18,43 USD netto ontvangen, maar alle andere aandeelhouders zullen daadwerkelijk niet die kans krijgen. Het zal tijd kosten om misschien de vruchten te plukken van de nieuwe strategie. Er is dus een grote kans dat de markt negatief zal reageren op deze nieuwe situatie..Mijn geld dat geïnvesteerd is in Euronav sinds de aankondiging van het bod is dood geld, en dat tot het eerste kwartaal van 2024
boothram
0
zie bericht aankoop cmb-tech. Cmb heeft dus nu het geld om zoveel aandelen euronav te kopen als ze willen. Kan dus veel meer worden dan die 50%. Hiermee worden de kansen op een superdividend van 10 euro veel kleiner... Of CMB-tech te duur gekocht wordt? nog te onderzoeken: ook veel orders voor nieuwbouw.
Er blijt nog de winst van de verkoop, die eventueel samen met kwartaalwinst kan uitbetaald zonder voorheffing... (2$ net + 50$ct uit q4 na voorheffing?).
aossa
0
De naam van de vennootschap zal wijzigen en wordt "CMB.TECH".

De naam "Euronav" blijft behouden voor de tankerdivisie.

zie Persbericht:
www.euronav.com/nl/investeerders/nieu...
boothram
0
in 2026 zou euronav dus beschikken over een gigantische groene vloot. Dit maakt het wel minder waarschijnlijk dat men veel dividend direct betaald, en wel eventueel zelfs kapitaal verhoogd.
De courante winst is onderworpen aan voorheffing.
De nieuwe investeringen zullen ook toelaten te genieten van subsidies en fiscale vrijstellingen.
Vraag is of ze al dan niet beroep zullen doen op vers kapitaal en welk dividend wordt betaald.
Zonder dividend las ik hier op forum een foute waarde voor euronav: namelijk ex coupon q4?
aan 1,1$ per euro is dat 16,24 euro- eventueel q4 dividend. Het slotdividend dus, meestal betaald na goedkeuring van algemene jaarvergadering, ik denk dus na het bod. Eventueel een dividend op basis van meerwaarde, vrij van voorheffing zou dan wel waarschijnlijker zijn.
Voor de aandeelhouder die aan roerende voorheffing onderworpen zou het intressanter zijn geen dividend in specieen te ontvangen, maar bv. een nieuw aandeel voor 2 coupons. die coupons zouden dan op de beurs kunnen verkocht worden ten voordele van de huidige eigenaars. die kunnen dan kiezen, verkopen of ...kopen. Een kapitaalverhoging dus ten belope van de couponwaarde, die op de beurs wordt betaald. Een nieuw aandeel per 2 oude: de eigenaar zouden bijvoorbeeld de helft hun aandelen op de beurs kunnen verkopen, maar de dividenden uitwisselen: dan hebben ze hun dividnd ook net, en euronav moet het dividend niet betalen. Dergelijke coupon zou algauw 6$ waard zijn. Euronav geeft niets uit, behalve dan die nieuwe aandelen, maar spaart het dividend. Aan 12 $ voor een nieuw aandeel is een stevig dividend te verwachten: een vliegwiel, investeerders in CMB-tech hebben op de nieuwe investering direct een hoog dividend, vooral dan door suezmax. En een tech investering, met wel een stevig investeringsprogramma zeer goed mogelijk gemaakt met de afschrijvingen en desinvesteringen van de huidige vloot. Of het zal werken? ik denk het wel...
Hopelijk wordt de doorsnee belegger de kans gegeven om zijn dividend te herbeleggen, zonder voorheffing? Dan moet hij wel het aandeel verkopen, en het dividend investeren.
Ik ben bereid dergelijke kapitaalverhoging voor te stellen op de komende vergaderingen, en als men dat wenst, dan zoek ik ook nog partners om die kapitaalverhoging te realiseren, op zijn minst een mogelijkheid creerend om niet de dupe te zijn van een hoog dividend..
Gooss
0
Die Saverysen kopen en verkopen met hetzelfde gemak als ik die een brood gaat kopen...
De overname prijs (1,150 miljard dollar) is, volgens het persbericht, de waarde van CMB.tech min de schulden. Volledig in cash betaald. De zaken bij Euronav gaan waarschijnlijk zo goed dat ze die schulden gemakkelijk aankunnen met de vrije cashflow.
aossa
0
Bij keuzedividend in aandelen is ook voorheffing verschuldigd.
De aandelen worden beschikbaar met de nettodividenden in ruil.

Voorheffing vervalt wanneer dividenden als kapitaalsvermindering worden voorgesteld (geen uitkering in aandelen mogelijk hierbij).

Blijft over de verkoop aandeel voor de knip van het dividend en heraankoop aandeel ex-dividend. Doch hierop worden 2x beurstaksen à 0,35% geheven op de totale som. Enkel te overwegen bij hoog dividend, anders is het sop de kool niet waard.
aossa
0
Saverys over verkoop CMB.TECH aan Euronav:
'Dit creëert meer waarde dan geld op rekening te zetten’


Vandaag om 15:33
Update om 15:52

Topman Alexander Saverys ontkent dat er door de verkoop van de groene energiepoot CMB.TECH aan de olietankerrederij Euronav, waarde voor de beleggers verdwijnt. 'In ruil voor de cash komen er schepen ter waarde van 3,65 miljard dollar op de balans.'

Wat vindt u van de waardering waarmee CMB.TECH aan Euronav wordt verkocht?

Alexander Saverys: 'We vinden de waarde billijk. Het is een optelsom van de waarde van de schepen en de andere onderdelen van CMB.TECH. Het ligt aan de onderkant van de vork van de waardering door de expert, die werd aangesteld door de onafhankelijke bestuurders van Euronav.'

Is die niet opvallend hoog in vergelijking met de waardering die eind 2021 aan CMB.TECH werd gegeven? Wat is er in tussentijd veranderd?

Saverys: 'CMB.TECH einde 2021 was een compleet ander bedrijf dan CMB.TECH einde 2023. Er zijn heel veel nieuwe contracten voor schepen bijgekomen. Het ene kan niet vergeleken worden met het andere.'

Dreigt hierdoor niet veel cash uit Euronav te verdwijnen?

Saverys: 'In ruil voor de cash komen er schepen ter waarde van 3,65 miljard dollar op de balans van Euronav. Wij vinden dit een heel goede investering voor het bedrijf die meer waarde zal creëren dan het geld gewoon op de rekening te laten. Daarenboven kunnen we in een klap onze strategie van diversifiëren en vergroenen enorm versnellen.'

Waarvoor zal die cash gebruikt worden bij CMB? Dient die om de schulden aan de banken af te lossen?

Saverys: 'Ja, die zal onder meer gebruikt worden om de schulden te betalen die we met CMB aangegaan zijn om de aandelen van John Fredriksen (kernaandeelhouder van Frontline, red.) te kopen.'

Waarom hebben jullie de naam Euronav niet meteen veranderd in CMB.TECH?

Saverys: 'Het is onze intentie van dit te doen eens het openbaar overnamebod op de Euronav-aandelen is afgelopen. We zullen wel de naam Euronav behouden voor de tankerdivisie.'

Hoe schat u de reactie van de beleggers in volgende week bij heropening beurs?

Saverys: 'Het was onze wens om snel duidelijkheid te verschaffen aan onze beleggers op de vraag: wat gaan jullie met de cash van de verkoop van 24 olietankers aan Frontline doen? We wilden die duidelijkheid verschaffen voordat het openbaar bod geopend wordt begin februari. Dit zal ons ook toelaten meer informatie te verschaffen in de komende weken.'

Bron: De Tijd
Donatello
0
Well in het Engels, nederlands eronder...maar op tradewinds...

Euronav spends half Fredriksen cash on $1.15bn buy of Saverys’ CMB.TECH green startup
Chief executive says move is a ‘diversification and decarbonisation’ play for tanker owner, which will take on the cleantech firm’s name

22 December 2023 21:45 GMT UPDATED 22 December 2023 22:10 GMT
By Eric Priante Martin in Miami
Euronav has agreed to invest tanker cash in a greener future by buying up the clean technology arm of its largest shareholder, Compagnie Maritime Belge (CMB).

In a move that comes just a month after the Saverys family’s CMB wrested control of the tanker giant in a deal with rival John Fredriksen, the shipowner will throw down $1.15bn in cash to buy CMB.TECH.

Euronav besteedt de helft van Fredriksen cash aan de aankoop van Saverys’ groene start-up CMB.TECH ter waarde van $1,15 miljard
De CEO zegt dat de stap een ‘diversificatie- en decarbonisatie’-spel is voor de tankereigenaar, die de naam van het cleantechbedrijf zal aannemen

22 december 2023 21:45 GMT BIJGEWERKT 22 december 2023 22:10 GMT
Door Eric Priante Martin in Miami
Euronav heeft ermee ingestemd om tankergelden te investeren in een groenere toekomst door de schone technologietak van haar grootste aandeelhouder, Compagnie Maritime Belge (CMB), op te kopen.

In een actie die komt slechts een maand nadat CMB van de familie Saverys de controle over de tankergigant heeft overgenomen in een deal met rivaal John Fredriksen, zal de reder $1,15 miljard in contanten neerleggen om CMB.TECH te kopen.
Donatello
0
Zeker geen onmiddelijke meerwaarde als je ziet dat ze er 1,15 miljard voor vragen... en er zelf minder dan 100miljoen instaken voor cmb.tech... enigste winnaar is Saverys en de belegger weer de dupe... jaarrekening kan je opvragen
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 15,870
Verschil +0,350 (+2,26%)
Hoog 15,890
Laag 15,530
Volume 58.088
Volume gemiddeld 221.562
Volume gisteren 43.784