Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Barbier
1
Aandelen tip Belgie:

Euronav*
Euronav behoort tot de grootste tankrederijen van de wereld en is naast Euronext Brussel ook genoteerd in New York. Het concern, dat in Amerikaanse dollars rapporteert, boekte over het vierde kwartaal van 2015 een ebitda van $160,6 mln, het hoogste resultaat sinds het derde kwartaal van 2008. De winst per aandeel over geheel 2015 kwam uit op $2,25, tegen een verlies van $0,39 het jaar ervoor. De lage olieprijs stimuleert de vraag naar transport en dus de huur van tankers. Euronav denkt dat de goede marktomstandigheden nog wel even zullen aanhouden. Het aanbod van nieuwe schepen is goed gespreid over de komende drie jaar, aldus het bedrijf, en zou door de vraag opgevangen moeten kunnen worden. Daarom houdt het management vast aan het beleid om 80% van de nettowinst uit te keren, exclusief bijzondere posten zoals de winst op verkoop van schepen. Dat zou een totaaldividend van $1,80 over 2015 impliceren. Op de huidige koers van €9,10 spreken we over een geweldig rendement van 19,7%. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en risico’s zijn er dan ook wel degelijk. Zo hebben tankers steeds meer moeite hun lading tijdig te lozen vanwege de drukte in de havens. Veel olietankers worden momenteel voor opslagcapaciteit gebruikt omdat de olietanks aan land zo goed als vol zitten. Dit kan uiteindelijk negatief uitwerken op de cijfers van Euronav. Analisten zien de winst de komende jaren weliswaar behoorlijk teruglopen, maar dan nog lijkt het aandeel zeer goedkoop. ABN Amro hanteert een koersdoel van €18, KBC Securities houdt het op €16,50. Deutsche Bank is een stuk sceptischer geworden en heeft het advies voor Euronav en sectorgenoten onlangs verlaagd naar ‘houden’ vanwege het risico van overaanbod van schepen.

Uit Beleggers belangen

Naar aanleiding van onze Belgische aandelentips van vorige week vraagt u ons in welke mate Euronav vergelijkbaar is met het Rotterdamse Vopak. U geeft zelf al aan dat Vopak vooral actief is met opslag, terwijl Euronav zich richt op de verhuur van grote olietankers voor transport. Beide activiteiten liggen in elkaars verlengde.

Vopak heeft een mondiaal marktaandeel van circa 10% en terminals in de meest strategische hubs van de wereld

Toch mag Vopak als een veel stabielere belegging worden gezien. Het concern heeft een mondiaal marktaandeel van circa 10% en terminals in de meest strategische hubs van de wereld. Daarmee is Vopak goed gewapend tegen de steeds sterker wordende concurrentie. Euronav kan zich veel lastiger onderscheiden en is een stuk cyclischer dan Vopak. Opslagcapaciteit bijbouwen is ook lastiger dan een extra schip in de vaart brengen.

De resultaten van Euronav laten dan ook een veel onrustiger beeld zien dan die van Vopak. Het afgelopen jaar werden er weliswaar recordcijfers geboekt, maar over 2014 zat het bedrijf diep in de rode cijfers. Het zijn vooral de afschrijvingskosten op de schepen die een groot deel van de winst afromen.
Vopak en Euronav zijn twee aandelen met verschillende karakteristieken en andere rendement/risicoverhoudingen. Voor beide aandelen geldt wel dat een goede timing van essentieel belang is.
toontjeavanti
0
quote:

what-to-do? schreef op 18 maart 2016 13:42:

kan iemand mij vertellen hoe het zit met dividend en (call)opties?
Als je opties hebt dan krijg je natuurlijk geen dividend uitgekeerd.
de tuinman
0
"Zo hebben tankers steeds meer moeite hun lading tijdig te lozen vanwege de drukte in de havens. Veel olietankers worden momenteel voor opslagcapaciteit gebruikt omdat de olietanks aan land zo goed als vol zitten. Dit kan uiteindelijk negatief uitwerken op de cijfers van Euronav."

Ik dacht dat hier ook een serieuze vergoeding tegenover stond.
Heeft dit dan toch een negatieve invloed?
Kan iemand dit uitleggen.
jessebrown
0
Nieuw day-low het is trekken aan een dood paard,geweldige resultaten maar het moet
omlaag.
aossa
0
@tuinman:

misschien is hier wat te vinden als antwoord op je vraag (oudere artikels)
marketrealist.com/2016/02/euronavs-ca...

EURONAV heeft 2 FSO tankers, dwz VCLL tankers omgebouwd als drijvende opslagtank.

11 tankers opereren onder time contract, gehuurd voor 5 tot 6 jaar, sommige contracten eindigen in 2016 en 2017.

De overige tankers (80%) opereren op de spot market, dwz contracten van haven tot haven. (lege tankers zijn een verliespost, volle niet)
jessebrown
0
aossa
0
quote:

kusadasi schreef op 18 maart 2016 17:45:

250.000 stuks in de eindveiling en zo hebben ze er weer veel stukken opgeraapt.
Volume vandaag 1 miljoen aandelen !
[verwijderd]
0
Ik heb vandaag weer plukken bijgekocht. Zou nog keer 2 kunnen maar liever niet. Zeker is dat Q1 heel erg goed gaat zijn. Beter dan Q4 2015 en als je dan bedenkt dat er weinig extra kosten gemaakt hoeven te worden voor extra opbrengsten dan zou de wpa in Q1 wel eens heel verbluffend kunnen zijn.

Waarom dan niet omhoog?

Zijn de resultaten al in de koers ingeprijsd? Nee dat denk ik niet. Ze noteren nu tegen een kw van circa 4,5 op basis van resultaat 2015. Ik ga er van uit dat 2016 beter gaat worden. Q1 is beter dan het beste kwartaal vorig jaar. De gemiddelde dagprijs is verhoogd van 60-62k begin van het jaar naar 90-95k nu. Dat is nogal een prijswijziging.
Gaan die prijzen in de komende maanden flink dalen?
Ik verwacht van niet. De olieproductie is nog altijd fors en de vraag is minder, de opslagplaatsen zitten vol. Wat doen ze laten de voorraden langer in de tankers zitten.
April komt er een nieuwe OPEC meeting. Gaan daar beperkingen afgesproken worden.
Denk van wel maar Iran gaat daar niet in mee, die komen net oo stoom. Verder kan je afvragen wat de mogelijkheden zijn voor Venezuela die kampen met begrotingstekorten en Rusland gaat al niet veel beter.
Nieuwe schepen. Ja die staan in bestelling maar volgens Euronav voornamelijk om oude vloot te vervangen en de laatste tijd zijn de bestellingen hard teruggelopen omdat de banken het te risicovol vinden om te financieren.

Ik verwacht hierdoor dat de resulaten in ieder geval dit jaar flink verder opgevoerd worden en data-opslag termijn de koers gaat volgen. Bij een flinke Spike omhoog stap ik er wel uit want het is een zeer volatiele business en de winnaar van vandaag kan zo maar eens de verliezer van morgen zijn. Tot die tijd, ik denk circa 1 jaar, haal ik de dividenden op en wacht rustig op de koersstijging, die in mijn ogen niet kan uitblijven.

Succes

Weet iemand of er flink short gegaan wordt im dit fonds? Want het is natuurlijk wel een mooi fonds om te shorten gezien de volatiliteit.
toontjeavanti
0
quote:

gerard_ecb schreef op 18 maart 2016 18:26:

Weet iemand of er flink short gegaan wordt im dit fonds? Want het is natuurlijk wel een mooi fonds om te shorten gezien de volatiliteit.
Gerard, misschien heb je hier iets aan?

shortsell.nl/short/Euronav/all/archived

[verwijderd]
0
Gaat dit aandeel nog is een keer richting de 11e, dan kan ik uitstappen...wat een dom aandeel
[verwijderd]
0
Prachtige cijfers 2015, prima dividend in het vooruitzicht in mei (ruim 7% op deze koers) en zelfs nog betere resultaten in het vooruitzicht over Q1. En een koers van lik me vestje. De zeer hoge volumes de laatste dagen geven mij toch stevig de indruk dat er 1 0f meerdere partijen stevig inkopen. Slimme computerhandel zorgt er voor dat zij het goedkoop kunnen doen. Ik blijf zitten tot de Q! en dividend. De koersmanipulatie tot die tijd neem ik voor lief. Koers komt zeker nog. Snap niet wie waarom nu verkoopt....Geen andere fonds waar de kansen zo dik zijn als hier.
jessebrown
1
What Do Wall Street Analysts Recommend for Teekay Tankers?
Market Realist By Sue Goodridge
March 15, 2016 9:04 PM
????
Teekay Tankers' 4Q15 Results: A Fleeting Glimpse

(Continued from Prior Part)

TNK’s ratings
Wall Street analysts have a 12-month price target of $8.15 for Teekay Tankers (TNK), compared with the price of $4.24 on February 23, 2016. A total of 13 analysts gave recommendations on the company’s stock that day.

The company has “buy” recommendations from 69% of analysts covering the stock. It has “hold” recommendations from 15% of analysts, and another 16% of analysts give it a “sell” rating, according to the Bloomberg consensus. Let’s look at what analysts are recommending for other crude (DBO) tanker companies.

Analysts’ recommendations for TNK’s peers
DHT Holdings (DHT) has “buy” ratings from 88% of analysts covering the stock. It has “hold” ratings from 12% of analysts and none of the analysts give it a “sell.”

Tsakos Energy Navigation (TNP) has “buy” ratings from 100% of analysts. Euronav (EURN) has 91% “buy” ratings and 9% “hold” ratings from analysts.

57% of analysts give Nordic American Tanker (NAT) “buy” recommendations, and the remaining 43% give it “hold” recommendations. Frontline (FRO) has the lowest amount of “buy” ratings at 47%. 42% of analysts give it “hold” ratings, and the remaining 11% call it a “sell.”

Analysts’ revenue estimates
As we’ve already seen in earlier articles, Teekay Tankers’ has a bright outlook for the crude tanker industry in 2016. Also, the company’s acquisitions in 2015 will substantially add to its revenues. Wall Street analysts are estimating that TNK’s revenues for 2016 will be $608 million, compared with its 2015 revenues of $514 million. In 2017, analysts anticipate a revenue drop to $536 million.

Wall Street analysts estimate that TNK’s EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation, and amortization) for 2016 will be $326 million, against $265 million in 2015. Investors interested in a broad exposure to industrials could invest in the SPDR Dow Jones Industrial Average ETF (DIA).

Browse this series on Market Realist:

Part 1 - Teekay: What Key Insights Can We Gain from Its Conference Call?
Part 2 - Teekay Tankers: What’s the Outlook for Crude Tanker Demand?
Part 3 - How Will New Crude Tanker Trade Routes Affect Trade Dynamics?

jessebrown
1
Euronav NV (NYSE:EURN) Sellers Covered 17.92% of Their ShortsDavid Hannula | March 19, 2016


The stock of Euronav NV (NYSE:EURN) registered a decrease of 17.92% in short interest. EURN’s total short interest was 2.63 million shares in March as published by FINRA. Its down 17.92% from 3.20M shares, reported previously. With 1.01 million shares average volume, it will take short sellers 3 days to cover their EURN’s short positions. The short interest to Euronav NV’s float is 2.42%. The stock decreased 1.39% or $0.15 on March 18, hitting $10.68. About 1.13 million shares traded hands. Euronav NV Ordinary Shares (NYSE:EURN) has declined 24.42% since August 13, 2015 and is downtrending. It has underperformed by 22.24% the S&P500.

Out of 16 analysts covering Euronav NV (NYSE:EURN), 0 rate it “Buy”, 0 “Sell”, while 0 “Hold”. This means NaN are positive. Euronav NV was the topic in 8 analyst reports since August 21, 2015 according to StockzIntelligence Inc.
[verwijderd]
0
De shorters hebben, zeker de laatste dagen (verhoudingsgewijs zeer hoge omzetten), zeer goedkoop kunnen coveren. Ezels hebben hen de kans geboden om dat te doen.
Opstapelen
0
Zit al even Euronav te bestuderen.
Kan iemand mij vertellen waarom dit aandeel onder een k/w van 5 staat?
En komt nog eens bij dat dividend 'schrikbarend'hoog is.
Met andere woorden, waarom staat dit aandeel niet allang plus 20?
Nog geen positie.
[verwijderd]
0
quote:

Opstapelen schreef op 21 maart 2016 11:52:

Zit al even Euronav te bestuderen.
Kan iemand mij vertellen waarom dit aandeel onder een k/w van 5 staat?
Met andere woorden, waarom staat dit aandeel niet allang plus 20?
Nog geen positie.
Bovenstaande is alvast ook wat het management van Euronav zelf denkt over hun eigen aandeel.
Voor mij is het duidelijk dat je op de beurs nooit naar een logica moet gaan zoeken want die is er gewoon niet te vinden. Markten zijn nu eenmaal irrationeel en die irrationaliteit kan desgewenst ook zeer lang aanhouden.
[verwijderd]
0
Zo. Weer in de min en pas 180.000 stukjes verhandeld. Binnen het uur weer naar een klein plusje en in het komende 3,75 uur een 4 * zo hoge omzet dan in de afgelopen 4,75 uur.
Althans dat was wat de laatste dgn van vorige week gebeurde..
NSBB
0
ook in de VS gaan al de gerelateerde bedrijven zoals euronav stevig in de min.Vraag me af of een notering op NYSE voor euronav wel zin heeft,veel heeft het aan de koers allezins nog niet bijgedragen.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 15,720
Verschil +0,090 (+0,58%)
Hoog 15,880
Laag 15,680
Volume 35.658
Volume gemiddeld 218.146
Volume gisteren 37.295