Heineken ziet herstel in Europa

Door AFN op 1 augustus 2016 07:26 | Views: 4.889

Heineken ziet herstel in Europa

AMSTERDAM (AFN) - Hogere bierverkopen in bijna alle delen van de wereld hebben de winst van Heineken afgelopen maanden gestuwd en de brouwer verwacht die lijn de komende maanden door te kunnen trekken. Het concern zag de verkopen afgelopen halfjaar vooral in opkomende markten als Vietnam en Mexico sterk groeien, maar ook in Europa liepen de zaken goed.

Heineken voerde zijn omzet afgelopen halfjaar met 2 procent op, tot 10,1 miljard euro. Daarbij werd 4 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder. Die groei zat vooral in het eerste kwartaal. Tussen april en juni zwakte de toename af tot iets minder dan 2 procent.

De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten, liep met 7 procent op tot 977 miljoen euro. De operationele winst was daarbij met 1,7 miljard euro 10 procent hoger dan in de eerste helft van 2015. Heineken verwacht de winst en omzet in heel 2016 te kunnen laten groeien. De winstmarge verbetert daarbij naar verwachting met circa 40 basispunten.

Toenemende tegenwind

Topman Jean-François van Boxmeer sprak van een ,,heel goed'' eerste kwartaal en een ,,solide'' tweede. Hij wees daarbij op de positieve bijdrage uit Europa, waar de lijn omhoog is ingezet, terwijl de kosten goed onder controle worden gehouden.

In de komende maanden verwacht het bedrijf toenemende tegenwind door ongunstige wisselkoerseffecten en de vergelijking met de relatief sterke resultaten van een jaar eerder. Vooral in Europa draaide Heineken vorig jaar een sterke zomer. Die prestatie zal heel moeilijk te herhalen zijn, zei financieel directeur Laurence Debroux tegen AFN.

De gevolgen van de brexit zijn voor Heineken nog niet in te schatten, aldus Debroux. Ze wees er daarbij wel op dat de Britse markt voor Heineken op zichzelf staat. Van veel ex- en import uit en naar het land is geen sprake. Mogelijk maakt de waardedaling van het pond het wel aantrekkelijker om meer cider uit Britse brouwerijen te exporteren, voegde ze daaraan toe.

Opkomende markten

Daarnaast blijven de economische omstandigheden in diverse opkomende markten moeilijk. Dit geldt vooral in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, die door Heineken als één regio worden geteld. Daar liepen de verkopen vorig kwartaal met 6 procent terug. Afrika blijft in de visie van Heineken echter een continent met een grote toekomst. Van een verandering van strategie op het continent is volgens Debroux dan ook geen sprake.

In Europa en op de Amerikaanse markten werd circa 2 procent meer bier aan de man gebracht. In Azië werd met een plus van 16 procent veruit de sterkste groei geboekt.

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.