Premier May gaat voor 'harde' brexit

Door AFN op 17 januari 2017 14:20 | Views: 4.390

LONDEN (AFN/RTR) - Groot-Brittannië zal bij het vertrek uit de Europese Unie ook afscheid nemen van de Europese interne markt. Dat heeft de Britse premier Theresa May dinsdag gezegd in een uitgebreide toespraak waarin ze haar plannen voor de brexit uit de doeken deed.

Ze wil nu handelsafspraken maken met de EU om het handelsverkeer zo soepel mogelijk te laten verlopen. May verklaarde dat het besluit om de EU te verlaten, zal worden voorgelegd aan het parlement ter stemming. De premier gaf aan dat Groot-Brittannië graag een belangrijke Europese samenwerkingspartner wil blijven.

Het Britse pond ging omhoog tijdens de toespraak van May. De munt steeg circa 2 procent in waarde. De beurs in Londen ging verder omlaag.

Reacties

43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
0
@Sloeki:
"Groot Brittannië voor Britten."
Zeker geen geschiedenisles gehad. Dit is toch te triest voor woorden.
Handelen op een internationale beurs en dan nationalisme voor staan.
Dat begrijp ik niet.
gyronando
0
@ winst en verlies Laat ik het erop houwen dat ze daar erg graag staakten in het verleden .
[verwijderd]
0
$euri:
dat is wel heel erg comfortabel redeneren.
Ahold, Unilever, Shell, ASML, noem ze maar op opereren internationaal,hebben te maken met allerlei wetgeving vanuit talloze landen.Aandelen van hen worden graag gekocht. Er kan geld mee verdient worden, nietwaar? Die bedrijven en hun respectievelijke aandelen zijn niet zo interessant geworden doordat die bedrijven NOOIT over de grens hebben gekeken. Integendeel. Juist doordat ze over de grenzen zijn gegaan valt er een hoop aan hen te verdienen.
Dat neemt niet weg dat er aan globalisering ook negatieve effecten kleven. Maar de enige manier om hier een fatsoenlijke balans tot stand te brengen is om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven,zonder elkaar in het verdomhoekje te zetten.
pietje-2005
0
Sloekie schreef o.a:
"zoals May het zei: ,,Geen gedeeltelijk lidmaatschap van de Europese Unie, geen associatielidmaatschap of een vorm die ons half binnen en half buiten de EU houdt. We streven niet naar een model dat al door andere landen gebruikt wordt. We willen ook niet delen van ons lidmaatschap houden, als we vertrekken.'' Groot-Brittannië wordt weer van de Britten, zo was de boodschap"
Aan het einde staat: . . . als we vertrekken.
Haha, wat een politieke kolder weer, toch?
Allemaal voor de een of andere buhne; mogelijk zonden ze reclameblokken uit halverwege die speech?
[verwijderd]
0
@pietje-2005
Sloekie schreef o.a:
"zoals May het zei: ,,Geen gedeeltelijk lidmaatschap van de Europese Unie, geen associatielidmaatschap of een vorm die ons half binnen en half buiten de EU houdt. We streven niet naar een model dat al door andere landen gebruikt wordt. We willen ook niet delen van ons lidmaatschap houden, als we vertrekken.'' Groot-Brittannië wordt weer van de Britten, zo was de boodschap"
Aan het einde staat: . . . als we vertrekken.
Haha, wat een politieke kolder weer, toch?
Allemaal voor de een of andere buhne; mogelijk zonden ze reclameblokken uit halverwege die speech?"

Maar wat is nou je punt?
innicksname
0
Het zal voor Groot-Brittannië nog een hele kluif worden om betere voorwaarden te bedingen dan ze nu hebben. Vermoed dat ze liever niet dezelfde tarieven betalen als Noorwegen om te blijven profiteren van toegang tot de Europese markt. Engelsen zijn goed in het uiten van grote woorden. Ze zijn behoorlijk eigenwijs. Dat valt ze soms te prijzen, maar ik weet niet of dit voor hen de beste keuze is. We gaan het zien :-)
pietje-2005
0
quote:

winstenverlies schreef op 17 januari 2017 19:35:

@pietje-2005
Sloekie schreef o.a:
"zoals May het zei: ,,Geen gedeeltelijk lidmaatschap van de Europese Unie, geen associatielidmaatschap of een vorm die ons half binnen en half buiten de EU houdt. We streven niet naar een model dat al door andere landen gebruikt wordt. We willen ook niet delen van ons lidmaatschap houden, als we vertrekken.'' Groot-Brittannië wordt weer van de Britten, zo was de boodschap"
Aan het einde staat: . . . als we vertrekken.
Haha, wat een politieke kolder weer, toch?
Allemaal voor de een of andere buhne; mogelijk zonden ze reclameblokken uit halverwege die speech?"

Maar wat is nou je punt?
Het wordt allemaal zo zeker gebracht, maar er staat nog wel: ALS we vertrekken ;-)
En, dat is verbrande turf, of niet?
Rtb
0
Gister waren Boris en Trump nog aan het blitzen over een eerlijk handels verdrag, die zal waarschijnlijk heel eerlijk voor de VS zijn er de britten zullen altijd bakzijl halen in de obscure handels tribunalen die in VS zullen zitten...
Sloeki
0
quote:

Bellboy12 schreef op 17 januari 2017 17:30:

Jullie vergissen je. Ik ben niet pro Europa maar pro Nederland.
En ik ben van mening dat zowel de Brexit, maar zeker een door sommigen gewenste Nexit, zeer in het nadeel van Nederland is.
Ik hoor graag van jou waarom een Nexit "zeer" nadelige gevolgen gaat hebben voor Nederland. Wat zijn die "nadelige" gevolgen dan, of ben je intussen dusdanig geïndoctrineerd door Brussel dat je niet meer objectief kan nadenken?
$euri
0
quote:

winstenverlies schreef op 17 januari 2017 19:13:

$euri:
dat is wel heel erg comfortabel redeneren.
Ahold, Unilever, Shell, ASML, noem ze maar op opereren internationaal,hebben te maken met allerlei wetgeving vanuit talloze landen.Aandelen van hen worden graag gekocht. Er kan geld mee verdient worden, nietwaar? Die bedrijven en hun respectievelijke aandelen zijn niet zo interessant geworden doordat die bedrijven NOOIT over de grens hebben gekeken. Integendeel. Juist doordat ze over de grenzen zijn gegaan valt er een hoop aan hen te verdienen.
Dat neemt niet weg dat er aan globalisering ook negatieve effecten kleven. Maar de enige manier om hier een fatsoenlijke balans tot stand te brengen is om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven,zonder elkaar in het verdomhoekje te zetten.
Alle genoemde bedrijvenn handelen neem ik ook aan met Zwitserland en andere niet aangsloten Europese landen
[verwijderd]
0
Sloeki:
"Ik hoor graag van jou waarom een Nexit "zeer" nadelige gevolgen gaat hebben voor Nederland. Wat zijn die "nadelige" gevolgen dan, of ben je intussen dusdanig geïndoctrineerd door Brussel dat je niet meer objectief kan nadenken? "

Dat bedoel ik nou. Terecht vraag je zijn naar argumenten om zijn stelling te onderbouwen maar tegelijkertijd ga je uit van de premisse dat bellboy12 is geindoctrineerd door Brussel en dat dus eigenlijk zijn mening er niet meer toe doet. Is het wel eens bij je opgekomen dat mensen zelfstandig tot een oordeel kunnen komen?
Mensen die lezen, onderzoek doen, die niet hun oren laten hangen naar wat anderen zeggen? Die zelfstandig tot een oordeel komen?
Ook al bevalt het oordeel jou dan niet? Wie ben jij om een gesprekspartner te diskwalificeren? Op grond waarvan doe je dat?
Met welk recht?
$euri
1
We kunnen ook weer ouderwets zeggen dat we het eens zijn dat we het oneens zijn.
Afgezaagd, maar diegene die voor een nexit zijn, en zij die er tegen zijn zullen elkaar niet overtuigen, en dat hoeft ook niet.
euco
0
@winstenverlies: Met $euri kun je alleen in discussie als je anti-Europa bent. Anders neemt hij je niet serieus omdat je geïndoctrineerd bent.
[verwijderd]
0
Het UK zal onder de "Paraplu komen van de VS met volledige bescherming van haar autonomie in weerwil van heel dat "EU Circus.
G.S.
[verwijderd]
0
$euri:
" We kunnen ook weer ouderwets zeggen dat we het eens zijn dat we het oneens zijn.
Afgezaagd, maar diegene die voor een nexit zijn, en zij die er tegen zijn zullen elkaar niet overtuigen, en dat hoeft ook niet."

Dat zei Voltaire op een andere manier ook al. Alleen hij gunde de ander het licht in de ogen. En dat zou zou hier ook wel eens vaker mogen gebeuren.

[verwijderd]
0
quote:

hap schreef op 17 januari 2017 15:41:

Alsof ze de keus had tussen een hard en een soft Brexit. Het UK krijgt geen deelname aan de interne markt als ze ook geen vrij verkeer van personen toelaten. Als je kiest voor een Brexit, is dat automatisch voor een hard Brexit, of hadden die 52% voor-Brexit stemmers gedacht dat het allemaal wel los zou lopen?

Ik zie de Schotse premier Sturgeon trouwens alweer de messen slijpen (die is ook niet op haar mondje gevallen). Zo'n Droste cacaobus effect in nationalisme, waarbij het ene afscheidingsreferendum leidt tot het andere, vind ik trouwens wel vermakelijk. Misschien heb je ook wel pockets in Schotland die sterk voor een Brexit zijn, zoals bijvoorbeeld Londen in Engeland overwegend voor remain heeft gestemd.
Madame heeft niks te willen.

En de Britse volksvertegenwoordiging gaat niet zomaar akkoord.
$euri
0
quote:

euco schreef op 17 januari 2017 20:42:

@winstenverlies: Met $euri kun je alleen in discussie als je anti-Europa bent. Anders neemt hij je niet serieus omdat je geïndoctrineerd bent.
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
Of laat dat even zien
43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.