Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Door AFN op 21 augustus 2018 10:01 | Views: 7.904

Shell gaat waterstoftankstations bouwen

DEN HAAG (AFN) - Shell bouwt mee aan een netwerk van waterstofstations in Nederland. Het olie- en gasconcern begint met het aanleggen van vier Shell-stations waar dit mogelijk is: twee in de regio Amsterdam, een in Den Haag en een in het Drentse Pesse. Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.

,,We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland, en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations'', benadrukt topvrouw Marjan van Loon van Shell Nederland. Zij rijdt zelf ook in een waterstofauto.

Volgens het bedrijf zitten er veel voordelen aan rijden op waterstof. Daarmee heeft een auto een groot bereik en het enige restproduct is waterdamp uit de uitlaat. Deze manier van rijden draagt dus bij aan een betere luchtkwaliteit. Ook is het mogelijk de waterstof te produceren met behulp van duurzame energiebronnen zoals wind- of zonne-energie.

Waterstofproject

De waterstofstations van Shell maken onderdeel uit van het internationale waterstofproject H2Benelux. Dit betreft meerdere stations in België, Nederland en Luxemburg. De overheden van die landen leveren door middel van subsidies eveneens een bijdrage.

Ook in Duitsland timmert Shell aan de weg. Hier werken bedrijven samen met de overheid aan een netwerk van vierhonderd waterstofstations tegen eind 2023, waarvan er 230 van Shell zullen zijn. Volgens Shell bestaan er in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Californië eveneens samenwerkingen op dit vlak.

Reacties

42 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Woudsehoeve
0
quote:

dasD schreef op 21 augustus 2018 12:17:

Bellboy het is heel eenvoudig.

Electrisch:
- vol ingezet door meeste autofabrikanten
- heel China gaat voor electrisch
- accus worden beter en lichter
- uiteindelijk zijn electrische autos veeel goedkoper te produceren. Minder complex, geen zwaar motorblok en transmissie.
- meer vrije ruimte in het voertuig, door minder ruimte aandrijftrein.
- zeer lage onderhoudskosten.
- meeste mensen maken korte ritten, dus die long range is voor een klein deel van de bevolking
- thuis kun je opladen, zie je mensen thuis waterstof tanken?

Waterstof:
- nog steeds een verbrandingsmotor en oude transmissie dus zwaar
- veiligheid tankstations. Je denkt toch niet dat er in de steden waterstof tankstations komen? Never nooit nie.
- waterstof moet ook getransporteerd worden met vrachtautos naar de tankstations. Enig idee wat de veiligheidsvoorschriften zullen zijn?
Duurder transport.
- er komt niet slecht water uit de uitlaat. Er komt altijd olie mee omdat verbrandingsmotoren nu eenmaal gesmeerd moeten worden.
- alle autobedrijven moeten cursusssn mkrijgen hoe met waterstofauto om te gaan. Waterstof kan heeeeel gevaarlijk zijn.
- onderhoudskosten nog steeds als van ouds.
- parkeergarages/kelders met waterstofautos. Gaat nooit toeglaten worden. Denk global.

Moet ik nog doorgaan?

De conversie verliezen van Waterstof productie is gewoon beschamend. scheelt een factor 4 tov full EV.

Maar en waterstof auto heeft geen verbrandings-motor maar een brandstof cel welke stroom produceert. Verder is het gewoon een Elektrische auto inclusief accu. De brandstof cel werkt nl pas na ongeveer 30 min ......
42 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.