'Beleggersvertrouwen naar laagste stand sinds 2012'

Door AFN op 28 maart 2020 08:20 | Views: 9.802

'Beleggersvertrouwen naar laagste stand sinds 2012'

AMSTERDAM (AFN) - Het vertrouwen van Nederlandse beleggers is door de coronacrisis gezakt tot het diepste punt sinds november 2012, meldt ING in zijn Beleggersbarometer. In bijna een maand tijd daalde die van 127 naar 82 punten. "De chaos op de financiële markten en de scherpe daling van de AEX door de uitbraak van het coronavirus zijn duidelijk terug te zien in het vertrouwen van Nederlandse beleggers", aldus ING.

Volgens de bank zijn beleggers veel van hun vertrouwen in de algemene Nederlandse economie, hun eigen financiële situatie en hun beleggingsportefeuille kwijtgeraakt. Ook zijn de vooruitzichten van beleggers op de toekomstige stand van de AEX behoorlijk minder rooskleurig. De gemiddelde belegger verwachtte begin maart nog een stand van 527 punten in juni. Twee weken later daalde de gemiddelde verwachting tot 432 punten. Zo'n 20 procent houdt zelfs rekening met een stand van onder de 425 punten.

Door de volatiliteit wordt er minder gehandeld. In februari werd er nog door 61 procent gehandeld. Deze maand blijkt 51 procent van de beleggers geen veranderingen in de portefeuille te hebben aangebracht. Een kwart van de beleggers wil zijn of haar beleggingsgedrag aanpassen als gevolg van de uitbraak van het nieuwe coronavirus.

Recessie

"Vier op de tien beleggers verwacht dat de coronacrisis blijvende gevolgen zal hebben voor het dagelijks leven en voor bedrijven", meldt ING. Bijna alle beleggers verwachten een effect op de wereldeconomie. Bijna de helft denkt dat dit effect zich beperkt tot de komende zes maanden. Bijna 40 procent denkt dat de effecten in heel 2020 voelbaar zullen zijn. 12 procent verwacht een recessie.

Een derde verwacht dat de beurzen komende maand weer gaan aantrekken. Bijna de helft verwacht een verdere daling. "Deze verdeeldheid zie je op de beurs terug", zegt Bob Homan, hoofd van het ING Investment Office. "Per saldo dalen de beurzen echt stevig, maar op hersteldagen schiet het ook met procenten tegelijk omhoog."

Reacties

59 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Rubicon
0
quote:

jan de vakman schreef op 28 maart 2020 11:50:

....
Morgen,thuis,op bezoek bij de grote MEDICIJNMEESTER,toen ze het HEM zeer kwalijk namen,dat HIJ met tollenaren en zondaren de maaltijd gebruikte,zei HIJ; de gezonden hebben de artsen niet nodig,maar de zieken,wie met zijn voor eeuwige,dodelijke zondekwaal in ZIJN wijd uitgebreide armen,aan het kruis vlucht,vind zeer wonderbaarlijke genezing, ...
Het virus is des gesels Gods.
Hoop echter niet dat het een "eeuwige,dodelijke zondekwaal" betreft, want dat klinkt niet als goed voor de beleggingsportefeuille.
Wellicht kun je dat voor de zekerheid nog even navragen...
peter545
0
@Brogembank, U heeft 100% gelijk. Daarom duimpje omhoog van mij.
Ik zou nóg verder willen gaan dan U, dit om onze welvaart te beschermen:
Onze regering gokt steeds weer op één paard.
Voorbeeld: de huizen moeten nu - vanwege het milieu - allemaal ELEKTRISCH verwarmd worden.
Ikzélf zou zeggen: laat de keuze volledig(!) aan de mensen - zélf over. Er is keuze zat:
aardgas, elektriciteit, zonnepanelen, hout, aardwarmte, kolen enz. enz.
Diversificatie is het enig juiste en correcte antwoord op het energievraagstuk. Dit, mede gezien enkele onvoorziene noodsituaties, zoals natuurgeweld, oorlog, of handelsdreigingen.

Datzelfde geldt voor onze industrie. Wij moeten weer opnieuw zelfvoorzienend worden. Dus haal het handwerk en overig wel of niet 'eenvoudig' werk weer naar Nederland terug. Dat zou vele directe voordelen met zich meebrengen, zoals werk voor de eenvoudigere mensen onder ons (niet iedereen is geschikt voor de universiteit).

@Marcel, ik zal het even aan God vragen.

Sorry, God zei mij dat Hij niet van 'straf' houdt voor het kwade dat wij doen. Wél houdt Hij van 'beloning' voor het goede wat wij doen voor onze medemensen. God heeft ons mensen niet nodig, maar wij mensen hebben Hem wél nodig.
Sir Cryptalot
2
Altijd hilarisch hoe Peter545 twijfelt aan alle 'deskundigen' die mogelijk wel een universitaire studie hebben afgerond maar hier zelf een economisch systeem loopt te prediken waar die kop noch kont van begrijpt.

Ik vermoed dat je gewoon dat de tijd mist dat je op je werk nog wat te zeggen had en dan maar hoopt dat hier iemand naar je luistert.
peter545
0
@Sir Cryptalot,
Daar hebben we de angsthaas weer. Ik had U al 'n tijd gemist. Moest U nog bekomen van Uw griepje (lees: corona - kater)?
Maar, met één ding heeft U gelijk: ik wantrouw de WHO en hun zogenaamde 'deskundigen'.
Zij weten niéts zeker en tóch zaaien ze steeds weer paniek. (Zet zelfs DIT feit U niet aan het denken?)
Pas over 'n paar jaar weten wij wie gelijk heeft.
Sir Cryptalot
0
En meteen schelden als je geconfronteerd wordt met je eigen tekortkomingen. Jammer Peter. Niet geheel onverwacht. Maar toch jammer.
boer
0
quote:

Marcel schreef op 28 maart 2020 12:38:

[...]

Het virus is des gesels Gods.
Hoop echter niet dat het een "eeuwige,dodelijke zondekwaal" betreft, want dat klinkt niet als goed voor de beleggingsportefeuille.
Wellicht kun je dat voor de zekerheid nog even navragen...

Het is de eind tijd pestelenties oorlogen besmetelijke ziekten te verglijken met dplagen in Egypthe
boer
0
Even afwachten wat er dinsdag van nieuws komt als het posietif is gaan we door naar boven met negatief nieuws naar 389
peter545
0
@Sir Cryptalot,
Ik heb nóg 'n paar dingen van mijn ouders geleerd:
1.
vreemden met 'U' aanspreken (vooral als ze in leeftijd gevorderd zijn). Dus ik zou U willen zeggen: leer allereerst algemene fatsoensregels en kom dan terug;
2.
leer lezen (=begrijpend lezen) en onthou wat U gelezen heeft + pas toe wat U gelezen heeft;
3.
geef antwoord als iemand (vooral 'n oudere) iets aan U vraagt.
DNFTT
0
quote:

Sir Cryptalot schreef op 28 maart 2020 13:07:

Altijd hilarisch hoe Peter545 twijfelt aan alle 'deskundigen' die mogelijk wel een universitaire studie hebben afgerond maar hier zelf een economisch systeem loopt te prediken waar die kop noch kont van begrijpt.

Ik vermoed dat je gewoon dat de tijd mist dat je op je werk nog wat te zeggen had en dan maar hoopt dat hier iemand naar je luistert.
Een viroloog kan weloverwogen besluiten nemen op zijn/ haar vakgebied, maar heeft geen kaas gegeten wat het stilleggen van een economie met de welvaart doet.
De logica ontgaat mij, wel achter elkaar in de lift van een flatgebouw waar een virus geduldig op de drukknoppen wacht, maar geen 5 jongeren buiten bij elkaar?
Scholen dicht, maar de bouwmarkten open? Werknemers met 90% loon doorbetaling naar huis sturen?? Laat ze helpen met voorbereidingen om zieken op te vangen, en laat ze eenzame ouderen helpen met boodschappen of bellen.
Sir Cryptalot misschien doe jij dadelijk hetzelfde als Peter, omdat jouw baan niet meer bestaat.
Rubicon
0
quote:

Japio_ schreef op 28 maart 2020 14:42:

[...]

Een viroloog kan weloverwogen besluiten nemen op zijn/ haar vakgebied, maar heeft geen kaas gegeten wat het stilleggen van een economie met de welvaart doet.
...

Absoluut een terecht punt.
Een specialist kan vanuit zijn expertisedomein bijzonder rationele adviezen verstrekken. Deze adviezen moeten uiteindelijk wel meegewogen worden in het totale spectrum van beleidsadviezen om tenslotte tot een afgewogen totaalpakket aan richtlijnen en regelgeving te komen.

Verstrekte adviezen vanuit virologische hoek: prima. Echter in de vorming van het totaalpakket is er gierend uit de bocht gevlogen. Uiteindelijke besluitvorming heeft zich teveel laten leiden door de vox populi: bijvoorbeeld ouders van schoolkinderen en schoolbesturen die zich sterk makend voor sluiting, meer lieten leiden door emotie dan door ratio. Winkels sluiten, de gehele economie platgooien is overtrokken en de kosten staan niet in verhouding.
peter545
0
Ik heb áltijd geleerd, zelf de feiten te beoordelen en daarnaar te handelen en dus om niet automatisch anderen achterna te lopen.
Het was in de eerste paar dagen dat corona hier in Nederland aankwam, dat ik opmerkte dat corona 'n griep is, Niémand had dit nog opgemerkt. Het is al vanaf toén, dat @Sir Cryptalot vreemd deed. Dat is sindsdien onveranderd gebleven.
Men kan veel dingen van @Sir Cryptalot en mij zeggen, maar het is niet waar dat @Sir Cryptalot vlug van mening verandert, zelfs niet als ie de desastreuze economische gevolgen van de lock down bemerkt.
peter545
0
Dadelijk sterven ouderen en gehandicapten van eenzaamheid, puur en alleen omdat zij zich niet alleen kunnen redden. Mij is onbekend of dat wel/niet al is gebeurd.
Wat merk ik als oudere gehandicapte van hulp?
Antwoord: NIÉTS (op één telefoontje na) ...

Ik woon in een flat voor ouderen (was vroeger een bejaardenhuis).
In dat complex is álles gesloten vanwege corona-gevaar.
Mijn buren zijn resp. 94 en 98 jaar; ikzelf ben afhankelijk van 'n scootmobiel; mijn kinderen wonen tientallen km van mij verwijderd.
Als antwoord op mijn hulpvraag aan de plaatselijke supermarkt: "Tja, wij kunnen U niet helpen vanwege de corona-crisis."
Dus ben ik 'n tiental keren op mijn scootmobiel naar de supermarkt gegaan ('n besteldienst zou dat gemakkelijk in één keer kunnen doen). Dus 10 x gevaar voor 'n verkeersongeval + 10 x gevaar om corona te krijgen/te geven.
[verwijderd]
1
Ik snap de zorgen over de economie. Aan de andere kant lopen we nu al tegen de grenzen aan van wat de zorg kan leveren. De electieve zorg is nagenoeg tot stilstand gekomen.
Zonder de maatregelen zouden we 3x zoveel mensen op de IC krijgen. Die capaciteit is er niet, dus dat zou betekenen dat het aantal doden vele malen hoger zou zijn doordat de benodigde zorg niet zou kunnen worden geboden.
De Nederlandse intensieve zorg staat nu al op omvallen. Zonder maatregelen zou iedereen uit angst uiteindelijk ook zijn thuis gebleven, maar veel te laat. Want dan hadden we de 20-50 jarigen beademing moeten ontzeggen bij gebrek aan capaciteit.
Dan had je èn de economische schade èn de doden gehad. Dus de keus van lockdown is een juiste geweest. Of we net op tijd waren of net te laat gaan we de komende dagen/weken merken.
Bedenk dat de situatie in Italië nog immer verder escaleert, ondanks dat het noorden ondertussen al 3 weken geleden dicht ging. Daar gaan mensen dood door gebrek aan basale zorgmiddelen. Artsen en verpleegkundigen gaan dood als gevolg van gebrek aan hulpmiddelen en kunnen zelf niet meer gered worden agv gebrek aan beademingscapaciteit.

Ten slotte: we kunnen onze eigen economie wel open gooien, maar daarmee schieten we op de lange termijn niks op, aangezien de economie afhankelijk is van handel met andere landen en die gaan de komende tijd krimpen, dus bij ons ook.
jan de vakman
1
Natuurlijk bedoel ik met onze dodelijke zondekwaal niet corona,de kwaal waar ik over spreek hebben we vrijwillig en moedwillig op gelopen in het Paradijs,nochtans mochten onze stamouders die heerlijke plaats verlaten,met de belofte op zak van de REDDER der wereld,de DOKTER voor alle kwalen,de HEILAND!!,daarom pleit ik ook voor heropening van kerken en cafees,met inachtneming van 1,5 meter ruimte,een mens moet geestelijk ook gezond blijven,we zijn sociale wezens,Adam voelde zich alleen in het paradijs en kreeg een hulp tegenover hem naast zich,waar hij zeer blij mee was,overheid,laat het middel niet erger dan de kwaal zijn,van de week zei een vooraanstaand medicus op bnr; er gaan meer doden vallen door uitgestelde noodzakelijke operaties,dan door corona,die kant moeten we dus niet verder op,handhaaf alle redelijke voorkom regels,maar veroorzaak niet zoals bij lang durige beademing blijvende,ernstige longschade,dat geld ook maatschappelijk en ekonomisch!!SJALOOM111
peter545
0
@Katagua, gek hé: Vroeger (= tm midden jaren '60) toen de zorg werd overgelaten aan zusters + scholing werd gegeven door zusters en broeders, toen waren er óók gevaarlijke virussen. En toen hoorde je niémand klagen.
Tegenwoordig is de zorg overgenomen door leken en ... meteen wordt moord en brand geschreeuwd.
Evenzo vergaat het de scholen.
Het lijkt wel of elke moeilijkheid meteen 'n onoplosbaar probleem lijkt te zijn geworden. Zou een en ander met geloof te maken kunnen hebben?

Ik kan nog maar één ding bedenken: zijn wij misschien allemaal watjes geworden? (watjes = mensen zonder kracht en zonder wil)

@jan de vakman, U heeft helemaal gelijk. Duimpje omhoog.
peter545
0
[verwijderd]
1
quote:

peter545 schreef op 28 maart 2020 16:54:

@Katagua, google maar eens op:
Griepgolf van 2018 tegenover coronavirus van 2020
Op dit soort onzin ga ik niet verder reageren. U vergelijkt een behandelbaar probleem (ARDS) met een influenza die we niet anders kunnen behandelen dan we altijd doen.
Ja ik hoor bij de groep die u watjes noemt .
Kun je ook vergelijken met hoeveel mensen dood gaan aan ondervoeding, diarree, roken en luchtvervuiling.
peter545
0
@Katagua, jongen, pak je toch bij elkaar en laat je niet opjutten.
Een mens kan niet meer doen dan 'z'n uiterste best'.
Ikzelf heb ook lange, zeer lange werktijden gehad. En dát niet voor éven, maar jarenlang.
Mijn ouders zeiden gewoon: "daar wordt je groot en sterk van."
[verwijderd]
1
quote:

peter545 schreef op 28 maart 2020 16:44:

Ik kan nog maar één ding bedenken: zijn wij misschien allemaal watjes geworden? (watjes = mensen zonder kracht en zonder wil)
Pandemietjes bedoelt u?
59 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.