Ondernemers overwegen volgende week 'hoe dan ook' zaak te openen

Door AFN op 22 februari 2021 19:41 | Views: 5.766

AMSTERDAM (ANP) - Het gonst door WhatsApp-groepen van ondernemers om de zaak "hoe dan ook te openen" volgende week, wat premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge dinsdag ook te melden hebben op de persconferentie. Volgens directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond Anne Schroën klinkt "de roep om opening, met of zonder toestemming van de overheid, steeds luider in ondernemerskringen". Schroën hoort het van boekverkopers, maar ook van andere winkeliers "waar de stemmen nog radicaler zijn dan in de boekenbranche".

"De financiële druk bij ondernemers wordt groter, waardoor de spanning stijgt en de urgentie tot opening toeneemt", aldus Schroën. "Als dinsdag het perspectief wordt dat we het tot Pasen moeten volhouden, dan denk ik niet dat ondernemers dat kunnen opbrengen." In mkb-kringen wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar de persconferentie dinsdag.

"Er moet iets gebeuren en het liefst met wat maatwerk", zegt boekhandelaar Fabian Paagman. Want stiekem de deuren openen kan misschien bij kleinere winkels in dorpen op het platteland, in de stad sta je "meer in de spotlights", aldus de Haagse boekhandelaar die de regels dus gewoon zal opvolgen.

Volgens hem is het gebrek aan maatwerk het probleem. "Winkelen op afspraak kan nuttig zijn voor kleinere winkels, maar voor grote winkels en warenhuizen is het zinloos." Hij wijst verder op de inconsequentie dat bij supermarkten "ook niet slechts één klant welkom is". Het lijkt Paagman daarom een goed idee om veel meer onderscheid te maken tussen de verschillende branches, tussen winkels in de stad of in een dorp en de winkelgrootte.

Reacties

32 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
W. Buffetkast
2
Open kan alleen onder duidelijke wetgeving, een cultuur om de regels na te leven, gevoed door een hoge pakkans/straf bij overtreding. Hoe harder we roepen dat alles weer open kan zonder regels onder het mom dat het virus alleen de 80+ ers raakt hoe ongefundeerder de discussie wordt.

Vergelijk het eens met het verkeer. Als je binnen blijft en niet aan het verkeer deelneemt, dan ben je het veiligst.
Ga je toch naar buiten, dan weten we dat het belangrijk is afstand te houden en elkaar de ruimte te geven (niet bumperklevers, door rood rijden of veel te hard te rijden). Dit met het risico op een boete, aanrijding die in de meeste gevallen hopelijk met blikschade afloopt maar helaas ook met gewonden en doden.

In 2020 waren er 600 verkeersdoden, versus 15000 coronadoden. Indien iemand gevaarlijk gedrag in het verkeer vertoond (met alcohol op rijden of bumperklevers) schreeuwen we moord en brand, maar als het over Corona gaat lijkt er Steeds meer een ontkenning van de ernst van het virus plaats te vinden, en moet alles weer kunnen.

We schaffen de verkeersregels toch ook niet af omdat er weinig doden zijn? Waar zijn al die mensen die over #ikdoenietmeermee vielen Een halfjaar geleden, gebleven? Duurt het die mensen nu ook te lang?

Het zit in ons gedrag, we zullen moeten leren elkaar de ruimte te geven, afstand te houden en elkaar aan te spreken / een systeem moeten hebben handhavend op te kunnen treden indien dat niet gebeurd. Bijna iedereen vind het fijn Te hard te rijden en op de weg zijn we allemaal een betere chauffeur dan de rest, maar we hebben geleerd ons relatief goed aan de regels te houden Waardoor het aantal verkeersslachtoffers de zorg niet op slot zet.
InvestoPedia
0
Heb ik nou al een paar keer eerder gehoord. Vervolgens wordt het niet gedaan.. eerst zien dan geloven.
Oebababoela
0
quote:

Patience schreef op 23 februari 2021 00:10:

[...Dat komt omdat de politici hun compenseert ze krijgen gratis water en elektriciteit en hoeven geen huur te betalen.
Hoe kom je aan die onzin....
Oebababoela
0
quote:

W. Buffetkast schreef op 23 februari 2021 07:30:

Open kan alleen onder duidelijke wetgeving, een cultuur om de regels na te leven, gevoed door een hoge pakkans/straf bij overtreding. Hoe harder we roepen dat alles weer open kan zonder regels onder het mom dat het virus alleen de 80+ ers raakt hoe ongefundeerder de discussie wordt.

Vergelijk het eens met het verkeer. Als je binnen blijft en niet aan het verkeer deelneemt, dan ben je het veiligst.
Ga je toch naar buiten, dan weten we dat het belangrijk is afstand te houden en elkaar de ruimte te geven (niet bumperklevers, door rood rijden of veel te hard te rijden). Dit met het risico op een boete, aanrijding die in de meeste gevallen hopelijk met blikschade afloopt maar helaas ook met gewonden en doden.

In 2020 waren er 600 verkeersdoden, versus 15000 coronadoden. Indien iemand gevaarlijk gedrag in het verkeer vertoond (met alcohol op rijden of bumperklevers) schreeuwen we moord en brand, maar als het over Corona gaat lijkt er Steeds meer een ontkenning van de ernst van het virus plaats te vinden, en moet alles weer kunnen.

We schaffen de verkeersregels toch ook niet af omdat er weinig doden zijn? Waar zijn al die mensen die over #ikdoenietmeermee vielen Een halfjaar geleden, gebleven? Duurt het die mensen nu ook te lang?

Het zit in ons gedrag, we zullen moeten leren elkaar de ruimte te geven, afstand te houden en elkaar aan te spreken / een systeem moeten hebben handhavend op te kunnen treden indien dat niet gebeurd. Bijna iedereen vind het fijn Te hard te rijden en op de weg zijn we allemaal een betere chauffeur dan de rest, maar we hebben geleerd ons relatief goed aan de regels te houden Waardoor het aantal verkeersslachtoffers de zorg niet op slot zet.
Onzin vergelijking. Flinke bezuinigen op de zorg de laatste 20 jaar, google eens hoeveel zorgmedewerkers er de laatste jaren wegbezhuinigd zijn. Daar betalen we nu de rekening van. Waar praten we ocer, een tekort an 500 bedden, laat het in het ergste geval 2000 bedden zijn. Daar ga je een hele economie voor platleggen? Bijna 18 miljoen verplcht opsluiten na 21:00 uur? En kom niet aan met het zal jezelf maar overkomen of je familie blablabla, die plaat s inmiddels al grijs gedraaid.

En zoek ook eens op griepvirus 2018, toen lagen de ziekenhuizen ook vol en moesten heel veel operaties worden uitgesteld.
Krentenmenten
0
Open it! Als de statistiek er op wijst dat de gemiddelde dodelijke Corona leeftijd 80+ is, dan moeten we open! Anders kunnen we beter ook stoppen activiteiten waar ook dodelijke risico’s zijn op een jongere leeftijd.

Wat mevrouw Baarsma en heer Teulings betreft, goede economen, maar mogen kennelijk niet afwijken v d beleidslijn van hun werkgevers. Google it.... Doet me denken aan ‘n liedje van klein orkest!
[verwijderd]
0
Onder druk van de haag zijn enkele figuren van enige importantie verdwenen bij Herstel.nl
Die hysterische mevrouw(met die vuurspugende ogen) is teruggeroepen via haar CEO uit Utrecht.
Zo werkt het nou eenmaal! een hogere hand, onbekende krachten sturen dat gewoon, geen complotten, gewoon enkele telefoontjes die er op moeten hinten.

Is Rabo een hysterische bank? nog niet, maar ze waren wel hard op weg om het te worden.

Ik denk dat mevrouw Baardsma dit jaar nog de bank uit Utrecht gaat verlaten.
W. Buffetkast
0
quote:

Aliflop schreef op 23 februari 2021 08:08:

[...]

Onzin vergelijking. Flinke bezuinigen op de zorg de laatste 20 jaar, google eens hoeveel zorgmedewerkers er de laatste jaren wegbezhuinigd zijn. Daar betalen we nu de rekening van. Waar praten we ocer, een tekort an 500 bedden, laat het in het ergste geval 2000 bedden zijn. Daar ga je een hele economie voor platleggen? Bijna 18 miljoen verplcht opsluiten na 21:00 uur? En kom niet aan met het zal jezelf maar overkomen of je familie blablabla, die plaat s inmiddels al grijs gedraaid.
Ja want iedereen zag deze pandemie aankomen natuurlijk.. achteraf is het altijd makkelijk het beter te weten.
Een tekort aan bedden ondanks we de hele economie op slot hebben staan, stel je voor dat we iedereen z’n vrije gang laten gaan. Dan heb je het echt niet over die aantallen waar jij aan refereerd, of denk je echt nog steeds dat het allemaal onzin is, een groot complot van de pedobestuurders natuurlijk. Lastig hè omgaan met verandering, ontkenning is de eerste emotie.
W. Buffetkast
0
quote:

Aliflop schreef op 23 februari 2021 08:08:

[...]

En zoek ook eens op griepvirus 2018, toen lagen de ziekenhuizen ook vol en moesten heel veel operaties worden uitgesteld.
Goh je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten dat we in 2018 ook het hele jaar in lockdown zaten om de aantallen griepgevallen binnen de perken te houden. Touche man!
Sustainable
0
Bah, wat een geklaag. We zijn een verwend volkje geworden waarbij we gaan zitten mokken als het niet direct gaat zoals 'ik' het wil. Toon ruggengraat, volg de richtlijnen van de lock down zo goed mogelijk op en over een aantal maanden wordt het beter met de vaccinaties en de zomer. En over een jaar is het leven nagenoeg weer normaal.
Optimistische realist
1
quote:

W. Buffetkast schreef op 23 februari 2021 08:21:

[...]

Goh je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten dat we in 2018 ook het hele jaar in lockdown zaten om de aantallen griepgevallen binnen de perken te houden. Touche man!
Daar gaat het dus om. Toen deden we volstrekt normaal en gaven we niet iemand de schuld als een ander griep kreeg. En nu doen we allemaal ineens heel raar en is een ander per ongeluk besmetten een misdaad. Waarom bij de griep niet en Corona wel? Dat komt doordat we idioot zijn gaan reageren op een normale infectie ziekte die voor sommige zwakkeren het volstrekt normale laatste zetje is; een uitzondering daar gelaten
W. Buffetkast
0
quote:

Optimistische realist schreef op 23 februari 2021 08:47:

[...]

Daar gaat het dus om. Toen deden we volstrekt normaal en gaven we niet iemand de schuld als een ander griep kreeg. En nu doen we allemaal ineens heel raar en is een ander per ongeluk besmetten een misdaad. Waarom bij de griep niet en Corona wel? Dat komt doordat we idioot zijn gaan reageren op een normale infectie ziekte die voor sommige zwakkeren het volstrekt normale laatste zetje is; een uitzondering daar gelaten
Heel normale infectieziekte inderdaad precies hetzelfde.. het is allemaal een groot complot burgertje pesten ;)
naarden
0
32 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.