TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
[verwijderd]
0
TomTom Telematics Geverifieerd account @TomTomWEBFLEET 17 minuten geleden

We're getting ready to take a look at the future of LCV fleet management at today's #exploreLCV event. Some interesting sessions ahead.


Dus even corporate.tomtom.com/releases.cfm in de gaten houden de komende uurtjes.

13.30u George de Boer en aansluitend om 14.00u Mark Lovett van Leaseplan UK. Als er een PB komt verwacht je dat in het timeframe 13.00u-15.00u.

twitter.com/LeasePlanUK/status/882164...
[verwijderd]
2
quote:

W schreef op 4 juli 2017 10:49:

[...]

precies en daarom moet er ook wat gebeuren, want wij schieten er geen f..k mee op als de kaarten of heel TT straks onder een ander dak zitten en er is een sweet-deal voor de founders die meekunnen met newco en wij stonden erbij en keken ernaar en daarom moet er ook reuring komen binnen TT.

De HD maps markt wordt een miljardenmarkt. Ja, er komen meerdere spelers, maar er is ook een grotere taart te verdelen. Dat TomTom het samen met Bosch doet, is alleen maar goed. Dit wordt geen Bosch product, maar een TomTom map, met daarin lagen die ofwel door Bosch (zoals die radar) of samen ontwikkeld zijn. Er is een analist die navraag heeft gedaan en daar kwam uit dat Bosch waarschijnlijk een kickback-fee krijgt. Dus TomTom stuurt de rekening en een deeltje daarvan gaat naar Bosch voor de radar-data van hen die in de TomTom HD map zitten. Prima toch?

HD maps may need to be updated as much as daily for certain regions. For example, a busy city street that goes through construction and pedestrian areas might need more frequent data than a long, uninterrupted freeway. Ristevski (ex-HERE) says that opens up the possibility of a subscription model that could one day bring in "billions" for mapping companies.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 4 juli 2017 11:17:

[...]

De HD maps markt wordt een miljardenmarkt. Ja, er komen meerdere spelers, maar er is ook een grotere taart te verdelen. Dat TomTom het samen met Bosch doet, is alleen maar goed. Dit wordt geen Bosch product, maar een TomTom map, met daarin lagen die ofwel door Bosch (zoals die radar) of samen ontwikkeld zijn. Er is een analist die navraag heeft gedaan en daar kwam uit dat Bosch waarschijnlijk een kickback-fee krijgt. Dus TomTom stuurt de rekening en een deeltje daarvan gaat naar Bosch voor de radar-data van hen die in de TomTom HD map zitten. Prima toch?

HD maps may need to be updated as much as daily for certain regions. For example, a busy city street that goes through construction and pedestrian areas might need more frequent data than a long, uninterrupted freeway. Ristevski (ex-HERE) says that opens up the possibility of a subscription model that could one day bring in "billions" for mapping companies.
Bosch levert een product met radars en sensors etc. en heeft daarbij een kaart nodig. Deze kunnen ze bij andere producenten afnemen, of delen daarvan. Dus Bosch kan daarbij kiezen voor TomTom maar ook voor anderen (Google, apple etc). Dus het is niet TomTom die Bosch gebruikt maar andersom
bekeken
0
Naast alle interessante weerspiegelingen op dit forum is het misschien ook handig om af en toe naar de financiële fundamentals van de onderneming te kijken. Uiteindelijk wordt de koers met name bepaald door de verwachtingen ten aanzien van de winst, cash flow enz.

Ik heb het afgelopen jaar gekeken naar de winstverwachtingen van de heren analisten en de daaruit volgende waarderingen. Als we er vanuit gaan dat koersen over de lange termijn altijd bewegen naar de gemiddelde waardering over een langere periode, kun je op basis van dat gemiddelde en de verwachtingen t.a.v. omzet, EBITDA, EBIT en WPA een verwacht koersdoel berekenen.

Op basis van de consensus cijfers, zoals die door TT worden gepubliceerd heb ik deze berekeningen gemaakt en de ontwikkeling van dat koersdoel blijkt een redelijke afspiegeling te zijn van de actuele koersbewegingen.

Op basis van de hoge winstverwachtingen, zoals die leefden na de HERE deal liep het koersdoel op tot bijna € 12. de koers heeft dat niveau inderdaad bereikt, maar daarna liep het koersdoel terug als gevolg van de winstwaarschuwingen en magere guidance voor 2016 en nu ook 2017.

Inmiddels is op basis van de groeivooruitzichten van de non-consumer activiteiten, de verwachting voor de winstontwikkeling weer opgelopen en is ook 2019 verwachting aan de consensus toegevoegd.

Op basis van de huidige verwachtingen (consensus post Q1) is mijn berekende koersdoel € 12.16.
[verwijderd]
2
@bekeken

Waardering op basis van WPA is bij TomTom grote onzin.
De afgelopen jaren is er voor vele honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten direct afgeboekt. Daarnaast is een spaarpot aan defrev opgebouwd (=uitgestelde winst).

Alles bij elkaar heeft de productontwikeling van het nieuwe real-time platform en de HD-map/roadDNA al snel een miljardje gekost. Die kosten drukken de wpa enorm. En met de huidige onderwaardering zijn we als kleine aandeelhouders als de dood dat we worden opgelicht bij een smerige delisting tegen een prikkie van 12 euro door exit-boeven en hun dirty banken.

Je kunt dus veel beter kijken naar de huidige minimale assetwaarde en die is voor een azijnpisser als MdD 17 euro, maar volgens marktexpert Roger Lanctot zo'n 40 euro.
Als je naar de peers kijkt (HERE voor maps, Fleetmatics voor telematics, Garmin voor consumer etc.), dan is dat bedrag van Lanctot een stuk geloofwaardiger.

[verwijderd]
1
quote:

KarenT schreef op 4 juli 2017 12:00:

[...]

Bosch levert een product met radars en sensors etc. en heeft daarbij een kaart nodig. Deze kunnen ze bij andere producenten afnemen, of delen daarvan. Dus Bosch kan daarbij kiezen voor TomTom maar ook voor anderen (Google, apple etc). Dus het is niet TomTom die Bosch gebruikt maar andersom
RRS = roadDNA en vandaar ook dat het een samenwerking is van Bosch en TomTom. Bosch levert de radar en TomTom de HD-map. Voor de laag daartussen hebben ze onderling afspraken gemaakt.

HERE zou dat ook kunnen gebruiken, maar dan moeten ze hun basistechnologie wel op orde brengen en afrekenen bij Bosch-TomTom voor de patenten. Dat zie ik op termijn wel gebeuren want "ohne radar und roadDNA ist alles nichts"!
Jejo303
0
quote:

groeibriljant schreef op 4 juli 2017 12:15:

[...]

RRS = roadDNA en vandaar ook dat het een samenwerking is van Bosch en TomTom. Bosch levert de radar en TomTom de HD-map. Voor de laag daartussen hebben ze onderling afspraken gemaakt.

HERE zou dat ook kunnen gebruiken, maar dan moeten ze hun basistechnologie wel op orde brengen en afrekenen bij Bosch-TomTom voor de patenten. Dat zie ik op termijn wel gebeuren want "ohne radar und roadDNA ist alles nichts"!
Jawohl! De koers van TomTom!!!
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 4 juli 2017 11:17:

[...]

De HD maps markt wordt een miljardenmarkt. Ja, er komen meerdere spelers, maar er is ook een grotere taart te verdelen. Dat TomTom het samen met Bosch doet, is alleen maar goed. Dit wordt geen Bosch product, maar een TomTom map, met daarin lagen die ofwel door Bosch (zoals die radar) of samen ontwikkeld zijn. Er is een analist die navraag heeft gedaan en daar kwam uit dat Bosch waarschijnlijk een kickback-fee krijgt. Dus TomTom stuurt de rekening en een deeltje daarvan gaat naar Bosch voor de radar-data van hen die in de TomTom HD map zitten. Prima toch?

HD maps may need to be updated as much as daily for certain regions. For example, a busy city street that goes through construction and pedestrian areas might need more frequent data than a long, uninterrupted freeway. Ristevski (ex-HERE) says that opens up the possibility of a subscription model that could one day bring in "billions" for mapping companies.
Justin, zo staat het toch echt niet in het persbericht van Bosch. Als je het hele verhaal leest dan is het duidelijk dat Bosch zich positioneert als leverancier van mobiliteitsoplossingen, met hun eigen HD map. Dat het een TT HD map is met een Bosch layer dat interesseert vervolgens niemand. Het contract zal zijn tussen de OEM en Bosch. Dit is overigens ook zo gepresenteerd op de beleggersdag door TT zelf.

Ik vind dit geen probleem maar dan moet het verdienmodel wel duidelijk zijn voor TT. Jarenlang ontwikkelkosten opschrijven ten koste van winstgevenheid is prima. Maar dan wil ik als aandeelhouder wel delen in de uiteindelijke return on investment.

Misschien moet Bosch dan maar gewoon een multiple van de winst + alle winstdrukkingen in het verleden op de plank leggen voor de HD maps. Dan ben ik er uit en heb mijn return on investment van niet uigekeerd dividend. Een eurootje of 20 lijkt me dan wel voldoende.
[verwijderd]
0
Start of day2 of #cconf17 - Charles Davies, CTO of @TomTom talking about their future. They spend 27% of t/o on R&D
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 4 juli 2017 07:21:

Retro-fitting van de bestaande vloot kan ook een belangrijke (zij het tijdelijke) markt worden.

Bij de buren gebeurt er het volgende op dit gebied:
360.here.com/2017/06/15/xee-partners-...

Ik meen ook partners voor TomTom op dit gebied te hebben zien langskomen, maar kan even zo gauw geen concrete namen bedenken. Iemand anders?
Wat dacht je van TT(T) zelf?

Overigens is het leuk om even door te scrollen naar het commentaar aan het eind van bovengenoemde link. Daar wordt HERE me toch een partijtje afgemaakt!
[verwijderd]
0
Mijn aandelen hebben me deze vakantie ook weer niet teleurgesteld: altijd, maar dan ook echt áltijd als ik met vakantie ga dan zakt het allemaal als een pudding in elkaar. Maar ik weiger om me daar op vakantie druk over te maken.
Maar goed, weer terug van een heerlijk weekje Andalusië. TomTommetje in de huurauto gezet: nagenoeg onbruikbaar in Malaga. Niet te geloven hoeveel false positives er gegeven worden op rotondes waar er helemaal geen rotondes zijn. Voor de rest kloppen de vele snelheidsaanduidingen van TomTom op de gewone doorgaande wegen zelden of nooit (is vaak in de war met onderborden waar pijltjes voor de uitvoegstroken staan lijkt het wel). Hoe dat ooit moet met een zelfrijdende auto in een verkeersbeeld waar er ook nog veelal not-connected auto's rijden is mij vooralsnog een raadsel. Je gaat er toch min of meer van uit dat het tegen de 100% betrouwbaar zal moeten zijn.

@KarenT en @Groeibrljant:
Alle publicaties wijzen er op dat de ruwe RRS-data eerst door de TomTom middleware-fabriek gehaald moeten worden om bruikbare updates op te leveren. Dus zelfs in een model waar de OEM-er wel Bosch kiest, maar niet voor TomTom HD-maps, kan het in mijn ogen tóch zo zijn dat TomTom de sensordata verwerkt (uncompiled mapdata) en de updates naar de uiteindelijke mapping provider verstuurt, deze compileert de data in het eigen mapping formaat.

Zie ook de slides die Xynix even hiervoor heeft gepost: twitter.com/jeremy_morley/status/8821...
bekeken
0
@groeibriljant, dat ben ik met je eens, maar omdat ik een lange termijn gemiddelde gebruik (10 jaar), zitten daar ook de lage K/W's in van 2008-2012, wat het gemiddelde voor de wpa naar beneden brengt.

De asset waarde is wat mij betreft ook vele malen hoger, maar omdat TomTom een geïntegreerd bedrijf is, is het veel moeilijker om dat uit elkaar te trekken.
[verwijderd]
0
quote:

bekeken schreef op 4 juli 2017 12:27:

@groeibriljant, dat ben ik met je eens, maar omdat ik een lange termijn gemiddelde gebruik (10 jaar), zitten daar ook de lage K/W's in van 2008-2012, wat het gemiddelde voor de wpa naar beneden brengt.

De asset waarde is wat mij betreft ook vele malen hoger, maar omdat TomTom een geïntegreerd bedrijf is, is het veel moeilijker om dat uit elkaar te trekken.
Consumer, Telematics en Maps zijn toch echt andere divisies. Trek je ook zo uit elkaar en de overlap regel je onderling met een contract. Partijen als Garmin en Fleetmatics kopen ook gewoon hun maps/services in via een contract.
mjmj
0
quote:

Hik schreef op 4 juli 2017 12:26:

Mijn aandelen hebben me deze vakantie ook weer niet teleurgesteld: altijd, maar dan ook echt áltijd als ik met vakantie ga dan zakt het allemaal als een pudding in elkaar. Maar ik weiger om me daar op vakantie druk over te maken.
Maar goed, weer terug van een heerlijk weekje Andalusië. TomTommetje in de huurauto gezet: nagenoeg onbruikbaar in Malaga. Niet te geloven hoeveel false positives er gegeven worden op rotondes waar er helemaal geen rotondes zijn. Voor de rest kloppen de vele snelheidsaanduidingen van TomTom op de gewone doorgaande wegen zelden of nooit (is vaak in de war met onderborden waar pijltjes voor de uitvoegstroken staan lijkt het wel). Hoe dat ooit moet met een zelfrijdende auto in een verkeersbeeld waar er ook nog veelal not-connected auto's rijden is mij vooralsnog een raadsel. Je gaat er toch min of meer van uit dat het tegen de 100% betrouwbaar zal moeten zijn.

@KarenT en @Groeibrljant:
Alle publicaties wijzen er op dat de ruwe RRS-data eerst door de TomTom middleware-fabriek gehaald moeten worden om bruikbare updates op te leveren. Dus zelfs in een model waar de OEM-er wel Bosch kiest, maar niet voor TomTom HD-maps, kan het in mijn ogen tóch zo zijn dat TomTom de sensordata verwerkt (uncompiled mapdata) en de updates naar de uiteindelijke mapping provider verstuurt, deze compileert de data in het eigen mapping formaat.

Zie ook de slides die Xynix even hiervoor heeft gepost: twitter.com/jeremy_morley/status/8821...
Welcome back, je kritische geest werd node gemist!

Ik ben geen frequente TT gebruiker maar tijdens een weekje Italie had ik zo mijn bedenkingen bij de interface met mijn geleende pnd. En af en toe krijg ik route aanduidingen die niet meer klopten vanwege een wegonderbreking die allang waren opgelost. Zo precies en accuraat is TT niet als ik op mijn beperkte steekproef moet afgaan.
DerksVisie
1
quote:

mjmj schreef op 4 juli 2017 12:38:

[...]

Welcome back, je kritische geest werd node gemist!

Ik ben geen frequente TT gebruiker maar tijdens een weekje Italie had ik zo mijn bedenkingen bij de interface met mijn geleende pnd. En af en toe krijg ik route aanduidingen die niet meer klopten vanwege een wegonderbreking die allang waren opgelost. Zo precies en accuraat is TT niet als ik op mijn beperkte steekproef moet afgaan.
Dat is een onmogelijke steekproef. Welk model TomTom was het, heeft die de nieuwste update geïnstalleerd. Etc.. Etc.. en de meest up-to-date kaarten van TomTom zijn nog niet beschikbaar voor de consument alleen voor de professional (zoals de wekelijkse updates)

[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 4 juli 2017 12:38:

[...]

Welcome back, je kritische geest werd node gemist!

Ik ben geen frequente TT gebruiker maar tijdens een weekje Italie had ik zo mijn bedenkingen bij de interface met mijn geleende pnd. En af en toe krijg ik route aanduidingen die niet meer klopten vanwege een wegonderbreking die allang waren opgelost. Zo precies en accuraat is TT niet als ik op mijn beperkte steekproef moet afgaan.
Het kan ook anders. Mijn TomTom is connected en up to date en die neem ik altijd mee op reis. Werkt perfect en beter dan de inbouwnavigatie van de huurauto. Enkele weken terug in Italie ook weer; de trafficborden op de snelweg gaven een vertraging van 15 minuten naar de luchthaven. Dan schrik je je rot als je een vlucht moet halen en aan de late kant bent. De TomTom met real-time traffic gaf geen vertraging. Gelukkig had de TomTom gelijk.

@Hik
De binnenstad van Malaga ligt behoorlijk overhoop ivm de aanleg van nieuwe metrolijnen. Ik kom er zeer regelmatig (heerlijke Spaanse stad en prachtige omgeving/achterland ook) maar heb verder geen enkel probleem met de TomTom anders dan dat die wegomleidingen/gewijzigde verkeerssituaties in de binnenstad vervelend kunnen zijn (die mijd ik inmiddels ook).
Qua wisselende snelheden word je trouwens wel helemaal gek in Spanje. Vooral op de provinciale wegen heb je continue andere maximumsnelheden. Heel kort na elkaar en veelal volstrekt onlogisch ook. Is idd wel een probleem voor de SDC.
[verwijderd]
0
quote:

DerksVisie schreef op 4 juli 2017 12:41:

[...]

Dat is een onmogelijke steekproef. Welk model TomTom was het, heeft die de nieuwste update geïnstalleerd. Etc.. Etc.. en de meest up-to-date kaarten van TomTom zijn nog niet beschikbaar voor de consument alleen voor de professional (zoals de wekelijkse updates)

Het is een 510 met de meest recente kaarten die ik kon updaten. Apparaat zelf zegt: Europe with Benelux buildings v990.8307 (uitgegeven 04/2017), dus echt recent vind ik dat niet.
Ik ga er trouwens van uit dat iedere kaartleverancier deze fouten in het bestand heeft zitten. Maar het blijft verbazing bij mij opwekken.
Dokus
0
quote:

groeibriljant schreef op 4 juli 2017 12:49:

[...]

Het kan ook anders. Mijn TomTom is connected en up to date en die neem ik altijd mee op reis. Werkt perfect en beter dan de inbouwnavigatie van de huurauto. Enkele weken terug in Italie ook weer; de trafficborden op de snelweg gaven een vertraging van 15 minuten naar de luchthaven. Dan schrik je je rot als je een vlucht moet halen en aan de late kant bent. De TomTom met real-time traffic gaf geen vertraging. Gelukkig had de TomTom gelijk.

@Hik
De binnenstad van Malaga ligt behoorlijk overhoop ivm de aanleg van nieuwe metrolijnen. Ik kom er zeer regelmatig (heerlijke Spaanse stad en prachtige omgeving/achterland ook) maar heb verder geen enkel probleem met de TomTom anders dan dat die wegomleidingen/gewijzigde verkeerssituaties in de binnenstad vervelend kunnen zijn (die mijd ik inmiddels ook).
precies, het ligt er maar net aan welk product je hebt. Volgens mij, maar correct me of im wrong, heb je geen realtime updates op de PND kastjes. Die zal je dus zelf moeten updaten en daar kan dan ook nog een fee tegenover staan.
[verwijderd]
0
mobile.reuters.com/article/marketsNew...

Bosch says demand for driver assistance systems taking off

By Edward Taylor | FRANKFURT

German auto supplier Robert Bosch [ROBG.UL] has seen a surge in demand for radar systems and video sensors as automakers race to add driver assistance features and automated functions to cars.

The company said on Tuesday it expected sales of radar systems to leap by 60 percent, and video sensors by 80 percent, this year.

It forecast sales at its mobility solutions division, which makes sophisticated safety systems as well as autonomous car components, would grow around 7 percent this year, benefiting from a broader push to make vehicles more intelligent.

Last year, the mobility solutions division - which employs 227,000 staff - made 43.9 billion euros ($49.8 billion) in sales, accounting for 60 percent of Bosch's sales.

"We are growing faster than the market," management board member Rolf Bulander said in a statement.


Ik vond die 7% voor 2017 al zo laag, zeker als dat 3 maal de marktgroei zou zijn. Maar als je dus naar ADAS/SDC-sensoren kijkt zie je inderdaad groeicijfers die meer aansluiten bij wat je zou verwachten.
Rambo77
6
www.leaseplan.nl/documents/10182/7012...

TomTom is wel degelijk de partner van LeasePlan betreffende fleetmatic oplossingen. In de link staan paketten die ze aanbieden in combinatie met de prijzen.
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 okt 2024 17:35
Koers 5,015
Verschil -0,085 (-1,67%)
Hoog 5,130
Laag 5,015
Volume 113.515
Volume gemiddeld 188.806
Volume gisteren 107.858