PERSBERICHT: AkzoNobels resultaten over het vierde kwartaal en het volledige jaar 2019 laten zien dat de transformatie op koers ligt, met een verbetering van de winstgevendheid, ondanks lagere vraag vanuit de markt
FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Akzo Nobel -split-
74,58 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam
12 februari 2020
AkzoNobels resultaten over het vierde kwartaal en het volledige jaar
2019 laten zien dat de transformatie op koers ligt, met een verbetering
van de winstgevendheid, ondanks lagere vraag vanuit de markt
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publiceert resultaten voor het vierde
kwartaal en het hele jaar en 2019
Hoogtepunten Q4 2019:
-- Aangepast bedrijfsresultaat1 23% gestegen naar EUR223 miljoen (2018:
EUR181 miljoen), ondanks een lagere vraag vanuit de markt
-- Rendement op verkopen (ROS) exclusief niet-toegewezen kosten2 steeg naar
11,0% (2018: 9,0%)
-- Bedrijfsresultaat was EUR173 miljoen (2018: EUR68 miljoen); operationele
marge (OPI) verbeterde tot 7,7% (2018: 2,9%)
-- Voortgang op het gebied van kostenbesparingen; EUR10 miljoen aan
kostenbesparingen
-- Omzet 3% lager en 4% lager in constante valuta3, met een positieve
prijs/mix van 1% meer dan geneutraliseerd door 4% lagere volumes
-- Aangepast bedrijfsresultaat steeg met 23% naar EUR223 miljoen (2018:
EUR181 miljoen) dankzij voortdurende prijsinitiatieven, kostenbeheersing
en kostenbesparingsprogramma's; ROS steeg tot 9,9% (2018: 7,8%)
-- Bedrijfsresultaat was EUR173 miljoen, inclusief EUR50 miljoen negatieve
impact van geïdentificeerde posten gerelateerd aan
transformatiekosten en non-cash waardeverminderingen (2018: EUR68 miljoen
inclusief EUR113 miljoen negatieve geïdentificeerde posten);
operationele marge verbeterde tot 7,7% (2018: 2,9%)
Volledig jaar 2019:
-- Omzet was stabiel, met een positieve prijs/mix van 4% en een bijdrage
door acquisities van 1%, geneutraliseerd door 5% lagere volumes door onze
strategie van 'value over volume'
-- Aangepast bedrijfsresultaat steeg met 24% naar EUR 991 miljoen (2018: EUR
798 miljoen) dankzij prijsinitiatieven en kostenbesparing; ROS steeg tot
10,7% (2018: 8,6%); ROS exclusief niet-toegewezen kosten steeg tot 12,0%
(2018: 10,6%)
-- Bedrijfsresultaat steeg met 39% tot EUR 841 miljoen, inclusief EUR 150
miljoen negatieve impact van geïdentificeerde posten voornamelijk
gerelateerd aan transformatiekosten en non-cash waardeverminderingen,
gedeeltelijk geneutraliseerd door winst uit verkoop in lijn met
optimalisatie van het netwerk van activa (2018: EUR605 miljoen, inclusief
EUR193 miljoen negatieve impact van geïdentificeerde posten,
voornamelijk gerelateerd aan EUR130 miljoen aan transformatiekosten en
EUR57 miljoen aan eenmalige non-cash pensioenkosten); operationele marge
verbeterde tot 9,1% (2018: 6,5%)
-- Netto inkomsten van de hele operatie bedroegen EUR539 miljoen, inclusief
EUR22 miljoen van beëindigde bedrijfsactiviteiten (2018: EUR6,674
miljoen, inclusief EUR6,264 miljoen van beëindigde
bedrijfsactiviteiten)
-- Voorgesteld slotdividend van EUR1,49 per aandeel
AkzoNobel CEO, Thierry Vanlancker:
"Onze resultaten van 2019 laten zien dat we op koers liggen met onze
transformatie. We hebben goede vooruitgang geboekt, ondanks dat we te
maken hadden met hogere kosten voor grondstoffen en een lagere vraag
vanuit de markt. In de tweede helft van 2019 slaagden we erin onze
prestaties verder te verbeteren, waardoor ons zakelijk rendement op
verkopen met bijna 200 basispunten steeg tot 12,5%.
We zijn onze belofte nagekomen en hebben na de verkoop van Specialty
Chemicals EUR6,5 miljard uitgekeerd aan onze aandeelhouders.
Tegelijkertijd zijn we blijven investeren in onze toekomst. We hebben
een investering van EUR50 miljoen opgestart in onze activiteiten op het
gebied van houtcoatings in Noord-Amerika, hebben de acquisitie van
Mapaero afgerond om onze wereldwijde positie op het gebied van aerospace
coatings te versterken en hebben ons innovatie-ecosysteem Paint the
Future verder uitgebreid.
De ware drijvende kracht achter de prestaties van AkzoNobel zijn onze
toegewijde en diverse collega's over de hele wereld. Samen blijven we
ons richten op het realiseren van onze 'Winning together: 15 by 20
strategie in het komende jaar."