'Schrappen van dividend hoog op agenda van Shell'

Door AFN op 24 april 2020 13:23 | Views: 30.635

'Schrappen van dividend hoog op agenda van Shell'

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Het wel of niet schrappen van dividend staat hoog op de agenda van Shell, in aanloop naar de handelsupdate over het eerste kwartaal. Dat stellen analisten van JPMorgan nadat branchegenoot Equinor afzag van zijn plannen voor een winstuitkering.

Equinor is de eerste van de grote olieconcerns die zijn dividend in de ban doet. Branchegenoten met hoge schuldniveaus zoals Shell zullen waarschijnlijk volgen, stellen de analisten. Zij rekenen voor dat Shell en andere branchegenoten waarschijnlijk voldoende geld hebben om dividenden in het komende jaar tot anderhalf jaar te betalen. Toch geeft de coronacrisis een perfect moment voor het management om zonder te veel ophef het dividend te schrappen en het geld voor iets anders te gebruiken.

Het schrappen van dividend kan door de markt als positief worden gezien, vinden de marktvorsers. Dat gebeurt als het geld gebruikt worden om schulden af te betalen, te investeren of energietransitie te versnellen.

Het aandeel Shell stond vrijdag omstreeks 13.00 uur 1 procent lager op 16,36 euro.

Reacties

51 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
[verwijderd]
0
Pernis, Botlek, de hele regio...op hoeveel procent draait dat nu?
Dat moet RDS toch gewoon communiceren met de aandeelhouders?
Delange1971
0
quote:

poicephalus schreef op 26 april 2020 08:40:

[...]
De chemie draait al 2 maanden zwaar verlies. Voor de toekomst wordt groter verlies voorzien, maar weer stil leggen van Moerdijk kost ook gigantisch, zeker met de daaraan dure opstart die ooit weer plaats moet vinden.
Helaas willen de meeste dat hier niet horen.
Dat is zeer slecht nieuws, ik hoorde dat ze de TA van MEOD was uitgesteld om bij de Etheenoxide nog wat geld te halen viel. 2018 was Moerdijk nog goed voor 1 miljard dollar Cash....
[verwijderd]
1
quote:

Delange1971 schreef op 26 april 2020 08:26:

Ik werk bij Shell en ben zoals de meeste shell’ers aandeelhouder. Maar het ziet er heel slecht uit de komende twee jaar. Dividend schrappen en aandelen uitgeven en schuld afbouwen. Shell leent nu al voor 6%!!! Raffinaderijen zijn gedeeltelijke dicht, alleen om chemie draaiend te houden. Ik reken op een verlies van 1 miljard dit kwartaal en 3 miljard in Q2. Er is bij Shell intern gecommuniceerd dat we pas over twee jaar weer winst draaien maar dan moet vanaf mei alles weer gaan draaien!! (Bron Pernis journaal van Jos van Winsen).
Shell kan verliesgevende onderdelen afstoten.
Als de regering meent dat werkegelegeheid gesubsidieerd moet worden moet het kabinet dat doen. Net zo goed als ze KLM-AF subsidiëren.

Overigens: Ik heb laatst uitgerekend dat Shell gemiddeld 2,75% rente betaalt.
www.shell.com/investors/financial-rep...
Er is inderdaad de duurste obligatie (tot 2038) die 6,375% doet.
Daar staan er een heleboel van 1... 1,5% tegenover.

Ik ben een aandeelhouder, omdat ik het dividend handhaven bij Shell zie als een gentleman's agreement.
Shell heeft vaker voor hete(re) vuren gestaan. Voor de situatie zoals nu hebben ze strategieën in hun draaiboek staan. Ik bespeur eigenlijk geen twijfel bij Van Beurden c.s., ze weten wat ze moeten doen.
[verwijderd]
0
quote:

poicephalus schreef op 26 april 2020 08:40:

[...]
De chemie draait al 2 maanden zwaar verlies. Voor de toekomst wordt groter verlies voorzien, maar weer stil leggen van Moerdijk kost ook gigantisch, zeker met de daaraan dure opstart die ooit weer plaats moet vinden.
Helaas willen de meeste dat hier niet horen.
Als ik zoek op "Pernis journaal van Jos van Winsen" kom ik allemaal ellende tegen.
Als ze alleen maar verlies draaien: sluiten die hap.
Kattuk
0
Middag,
heb ze afgelopen vrijdag verkocht op 16 (aankoop, 15,25). Nee, heb er geen fiducie in dat ze dividend gaan uitkeren. Te veel onzekerheden. Die coronacrisis slaat echt een mokerslag aan de economie, cultuur enz.
Weert=No.1
0
Ik heb geen idee over het te voeren dividendbeleid, maar zie wel dat ze in 2016 0,35 winst maakten en 1,70 uitkeerden. Wellicht is het nu heel anders. Bij geen dividend gaat de koers uiteraard wel omlaag.
[verwijderd]
0
Wedden dat Shell gewoon dividend uitkeert, maar in aandelen. of naar keuze met de aanbeveling, graag in aandelen.

Waarom zie ik niets terug van die optie in het schrijven van mevrouw Bloomberg.
Thorgall
0
quote:

tafon schreef op 24 april 2020 14:33:

Dividend schrappen zal nu niet gebeuren men kijkt nog even de kat uit de boom.
Onder invloed van een schalie olie productie vermindering van ca 30% is de verwachting dat olie eind dit jaar weer op Euro 45 staat en volgend jaar minimaal Euro 60.

inderdaad, wat een prutsers bij JP Morgan. Geen enkel historisch besef. RD is de witte raaf op de beurs. Nimmer het dividend verlaagd. Het handhaven ervan zit bovenin hun DNA. Deze reputatie gaan ze niet te grabbel gooien voor een paar maanden lagere tarieven. Deze stromen heeft RD al vele malen meegemaakt en ze altijd hetzelfde om dividend te kunnen handhaven: investeringen omlaag en lenen. 99,99% zeker dat het dividend de komende kwartalen gehandhaafd blijft. Shalie wordt snel uitgerookt en zal vraag en aanbod in evenwicht gaan brengen op termijn. Shell weet dat ook. Komt goed.
Thorgall
1
quote:

Delange1971 schreef op 26 april 2020 08:26:

Ik werk bij Shell en ben zoals de meeste shell’ers aandeelhouder. Maar het ziet er heel slecht uit de komende twee jaar. Dividend schrappen en aandelen uitgeven en schuld afbouwen. Shell leent nu al voor 6%!!! Raffinaderijen zijn gedeeltelijke dicht, alleen om chemie draaiend te houden. Ik reken op een verlies van 1 miljard dit kwartaal en 3 miljard in Q2. Er is bij Shell intern gecommuniceerd dat we pas over twee jaar weer winst draaien maar dan moet vanaf mei alles weer gaan draaien!! (Bron Pernis journaal van Jos van Winsen).
Intern gecommuniceerd dat ze 2 jaar geen winst draaien? Ten eerste is dat koersgevoelige info die niet gedeeld mag worden. Je bent lekker bezig dus!

Ten tweede geloof ik natuurlijk niets van deze persoonlijke voorspelling van jou, omdat de winst met name wordt bepaald door de ontwikkeling van de olieprijs. En die weet Shell ook niet. Wel weet ik dat ze rekenen met een prijs van boven de 50. Dat je bij Shell werkt maakt je niet meteen een goede informant. Sterker nog, als de top zou weten dat je dit soort berichten plaatst in het openbaar zou je zeker op het matje geroepen worden. 2 jaar geen winst maken...wat een onzin.
Neutraal-1
1
quote:

Thorgall schreef op 27 april 2020 08:07:

[...]Intern gecommuniceerd dat ze 2 jaar geen winst draaien? Ten eerste is dat koersgevoelige info die niet gedeeld mag worden. Je bent lekker bezig dus!

Ten tweede geloof ik natuurlijk niets van deze persoonlijke voorspelling van jou, omdat de winst met name wordt bepaald door de ontwikkeling van de olieprijs. En die weet Shell ook niet. Wel weet ik dat ze rekenen met een prijs van boven de 50. Dat je bij Shell werkt maakt je niet meteen een goede informant. Sterker nog, als de top zou weten dat je dit soort berichten plaatst in het openbaar zou je zeker op het matje geroepen worden. 2 jaar geen winst maken...wat een onzin.
Duidelijk een fake bericht. Er is nog steeds winst las ik deze morgen.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-270420-140/Wins...
Sukh Baatar
0
quote:

Thorgall schreef op 27 april 2020 08:07:

[...]Intern gecommuniceerd dat ze 2 jaar geen winst draaien? Ten eerste is dat koersgevoelige info die niet gedeeld mag worden. Je bent lekker bezig dus!

Ten tweede geloof ik natuurlijk niets van deze persoonlijke voorspelling van jou, omdat de winst met name wordt bepaald door de ontwikkeling van de olieprijs. En die weet Shell ook niet. Wel weet ik dat ze rekenen met een prijs van boven de 50. Dat je bij Shell werkt maakt je niet meteen een goede informant. Sterker nog, als de top zou weten dat je dit soort berichten plaatst in het openbaar zou je zeker op het matje geroepen worden. 2 jaar geen winst maken...wat een onzin.
en als hij hoog genoeg in de boom zat dan zou hij te veel plichtsbesef en angst hebben om hier zullen info te delen terwijl als hij daar te laag voor in de boom zit zijn voorspelling kompleet nergens op gebaseerd is

lijkt me een poging tot een shuffle van M. Cock
51 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.