AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG september 2017: Dobberen of doorstomen

785 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 36 37 38 39 40 » | Laatste
[verwijderd]
0
Lithium and battery-themed ETF jumps to six-year high

Published: Sept 18, 2017 3:28 p.m. ET



By
RYAN
VLASTELICA
MARKETS REPORTER

An exchange-traded fund dedicated to lithium miners and battery producers surged on Monday, advancing to a multiyear high on volume that was many times its daily average. The Global X Lithium & Battery Tech ETF LIT, +2.17% advanced 1.7% to $38.50, hitting its highest level since August 2011, according to FactSet data. More than 1.9 million shares exchanged hands, well above the fund's 30-day average, which is less than 440,000. Thus far this year, the ETF has advanced more than 58%.

www.marketwatch.com/story/lithium-and...
[verwijderd]
1
Kijk maar naar de grondstofprijzen voor Li en Co, deze blijven maar stijgen.

Li
tradingeconomics.com/commodity/lithium
Co
tradingeconomics.com/commodity/cobalt

Kijk maar naar de koers van SQM (lithium) en overige lithium spelers en let vooral op de koers van KAT (cobalt) als deze over 3 maanden productie gaat draaien.
[verwijderd]
0
quote:

Tellme schreef op 19 september 2017 15:34:

Kijk maar naar de grondstofprijzen voor Li en Co, deze blijven maar stijgen.

Li
tradingeconomics.com/commodity/lithium
Co
tradingeconomics.com/commodity/cobalt

Kijk maar naar de koers van SQM (lithium) en overige lithium spelers en let vooral op de koers van KAT (cobalt) als deze over 3 maanden productie gaat draaien.

handige site,dank.
Tom3
0
De lithiumboom krijgt in de VS krijgt bijna beangstigende trekken: Albemarle koerst nu weer meer dan 3% hoger

www.bloomberg.com/quote/ALB:US
[verwijderd]
1
Goedenavond,

'k weet niet of onderstaand artikel al elders in het AMG forum is geplaatst:

www.tijd.be/bear-and-bull/Beleggers-d...

In ieder geval ontvangt AMG een positieve recensie.

Succes en groeten,
65+
Tom3
0
Hier nog een beschouwing van begin dit jaar over de vanadiummarkt. De verwachting dat de prijs niet boven de $ 40 zou komen is in ieder geval behoorlijk overtroffen. De hamvraag is hier of de mijnbouw zich zo snel kan aanpassen aan de gestegen vraag. Dat Evraz in Zuid -Afrika momenteel niet kan produceren, heeft zeker bij gedragen aan de recente prijsstijgingen. Het lijkt me dat het verdienmodel van AMG terzake nog het minst risicovol is. Door de gestegen vraag (verwacht wordt een plus van 45%) zit AMG de komende paar jaren in ieder geval goed.
www.vanadiumcorp.com/news/blog/535-va...
adritromp
0
DeZwarteRidder
0
quote:

Tom3 schreef op 20 september 2017 08:23:

Is recycling van batterijen geen optie voor AMG? American Manganese maakt er werk van.
americanmanganeseinc.com/american-man...
Kunnen ze die tent niet overnemen?
DeZwarteRidder
0
quote:

65+ schreef op 19 september 2017 22:11:

Goedenavond,
'k weet niet of onderstaand artikel al elders in het AMG forum is geplaatst:
www.tijd.be/bear-and-bull/Beleggers-d...
In ieder geval ontvangt AMG een positieve recensie.
Succes en groeten,
65+
Kun je dit artikel helemaal plaatsen? Wij kunnen het niet openen.
de bolle
2
Elk bedrijf dat iets met lithium te maken heeft, staat tegenwoordig in de gratie bij beleggers. Maar is de hype rond de grondstof voor batterijen van elektrische auto’s terecht?
Recent advies

Tesla kopen of verkopen?
Bekijk hier het advies op belegger.be

Volkswagen AG Vz kopen of verkopen?
Bekijk hier het advies op belegger.be

Iedereen rekent op de doorbraak van de elektrische auto, en dat beïnvloedt nu ook de beurskoersen van toeleveranciers. Zo zijn bedrijven die werken met lithium - de grondstof voor de cruciale lithium-ionbatterijen van e-auto’s - erg populair bij beleggers. Ook kleine Belgische investeerders raken overtuigd van de lithium-iontechnologie. Bij verschillende onlinebrokers is een beurstracker die de lithiumsector’ volgt (zie grafiek) al enkele weken een van de meest verhandelde effecten.

Het is moeilijk om op een andere manier mee te surfen op de trend. De grondstof zelf wordt (nog) niet verhandeld op de beurs, en er zijn amper bedrijven die zich toespitsen op lithium. In eigen land is er Umicore, de materialengroep die wereldmarktleider is in legeringen voor de kathodes voor lithium-ionbatterijen. Maar Umicore maakt geen deel uit van de LIT-index, waarop de populaire beurstracker gebaseerd is.
© Mediafin © Mediafin

‘Alleen enkele jonge mijnbouwers zijn puur met lithium bezig,’ zegt analist Stijn Demeester, die voor ING bedrijven uit de chemie- en grondstoffensector opvolgt. ‘Vaak bezitten ze land waar lithium in de grond zit, maar hebben ze niet de expertise om op grote schaal te produceren. De moeilijkheid is om de grondstof in een bewerkbare vorm te krijgen.’ Zeldzaam is de grondstof niet, in tegenstelling tot wat velen denken. ‘Lithium is het minst zeldzame metaal ter wereld.’
Zoutvlakten van Latijns-Amerika

Het is aanwezig op alle continenten, maar een voor de hand liggende bron is het water onder de zoutvlakten in Latijns-Amerika. Door dat water in grote bassins te laten verdampen - lithium is ook het lichtste metaal ter wereld - kan men lithium distilleren. ‘Het is een chemisch proces dat moeilijk op gang te brengen is, waardoor veel projecten vertraging oplopen’, zegt Demeester. ‘Het duurt ook vrij lang voor de uiteindelijke levering kan plaatsvinden. De kosten om de distillatie op te starten zijn dan weer relatief laag.’ Dat staat in contrast met de klassieke mijnbouw. Het productieproces duurt er minder lang maar kost aanzienlijk meer.

Door het moeizame distillatieproces voor lithium is de hype goed nieuws voor bedrijven in de sector. ‘Het trekt kapitaal aan en dat is heel erg nodig,’ redeneert Demeester. ‘Er moet productiecapaciteit bijkomen. Eigenlijk is de hele keten om batterijen te maken niet klaar voor de grote vraag. Dat beïnvloedt natuurlijk de prijzen voor lithiumconcentraat.’

De koersgrafiek van de lithiumtracker verraadt dat de markten niet voor de eerste keer opgewonden raken over batterijen. Rond 2010 vonden hybride wagens en smartphones hun weg naar het grote publiek. Ook toen gold de redenering dat de productiecapaciteit ruim tekort zou schieten voor de toekomstige vraag.

Een valse start, noemt Demeester het. ‘Vandaag is het absoluut terecht dat de verwachtingen gestegen zijn. De nieuwsstroom over bijvoorbeeld het dieselschandaal bij Volkswagen en de nieuwe wagens van Tesla helpen daarbij.’
Dominante technologie

Steeds meer landen en autofabrikanten maken concrete plannen om de klassieke verbrandingsmotor definitief te parkeren. Daarnaast zijn batterijen broodnodig voor de overgang naar hernieuwbare energie. Groene stroombronnen zoals de zon of de wind zijn immers niet overal en altijd beschikbaar. ‘Dat is pas de volgende stap, en wie weet spreken we tegen dan over een andere dominante technologie’, blijft Demeester voorzichtig. ‘E-wagens zullen zeker bij de lithiumfamilie blijven. De standaarden die nu goedgekeurd zijn, blijven tien jaar of langer geldig.’

Een favoriet van de ING-analist is AMG. Het Nederlandse bedrijf haalt al sinds 1978 tantalum uit de grond, dat vandaag vooral benut wordt in elektronica zoals smartphones en computers. ‘AMG ontgint al jaren een ruwe vorm van lithium als bijproduct van zijn mijnactiviteit. Het heeft dat bijgehouden en zit op een grote voorraad. Het investeert nu in een fabriek om lithiumconcentraat te maken.’
Bron: De Tijd
geldmaker
0
Nou mijn wens om AMG in de etalage te zetten is uitgekomen.
Nu nog na de TIJD naar FD TELEGRAAF etc.
Veel succes allen vandaag.
Tom3
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 20 september 2017 08:29:

[...]
Kunnen ze die tent niet overnemen?
Dat was ook mijn idee, is nog betaalbaar.
[verwijderd]
0
www.globaltimes.cn/content/1066387.shtml

China's Internet of Vehicles set for fast growth

The IoV will be future of the automobile industry and might nurture a market worth anything from from 200 billion to 9 trillion US dollars by 2025," said Huang Haiyan, CEO of Techcode.
aandeeltje!
0
Nou het ziet er allemaal mooi uit toch als ik dit allemaal tot mij neem. AMG gaat de 10x halen t.o.v. dieptepunt. Min of meer op de helft in notime!
Over 9 maandjes staat AMG op de diverse lijstjes van producenten LI.
En dat de rest ook goed loopt!
Dat gaat wat beloven.
785 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 36 37 38 39 40 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 17:39
Koers 23,080
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 23,320
Laag 22,680
Volume 207.792
Volume gemiddeld 233.920
Volume gisteren 207.792