AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG - 2022: dit jaar moet het gebeuren!

9.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 ... 472 473 474 475 476 » | Laatste
Questions
0
quote:

voda schreef op 7 juli 2022 17:12:

17:06
*Jefferies verlaagt koersdoel AMG van 42,00 naar 39,00 euro
17:06
*Jefferies handhaaft koopadvies op AMG
Natuurlijk, want ze zitten scheef en de koers moet omhoog.
Lepre Chaun
2
De huidige situatie is vergelijkbaar met de eerste inflatiegolf begin jaren ’70.

Alleen is het tekort aan grondstoffen nu een stuk groter door de energietransitie.

Waardoor deze bull markt véél heviger gaat zijn.

Grondstofprijzen zullen nóg harder stijgen
dat de wereld in 2030 onder meer 2 keer zoveel koper, 11 keer zoveel nikkel en 18 keer zoveel lithium nodig zal hebben als nu.

Als je die razendsnel stijgende vraag combineert .
VS is de markt voor elektrische auto's nu stevig aan het groeien.

Super-sized
Het aantal elektrische modellen is daar afgelopen jaar bijna verdrievoudigd naar 33, terwijl er dit jaar nog tientallen nieuwe modellen bij komen.
Waaronder een aantal elektrische super-sized pickup trucks, die héél veel koper, lithium etc. bevatten.

De vraag naar koper, nikkel, kobalt, lithium blijft stug doorstijgen, de komende 15 jaar niet genoeg aanbod is.
Wat betekent dat volgende stijgingsfase in deze supercycle op het punt van aanbreken staat.
Want op de langere termijn zullen grondstofprijzen alléén maar harder stijgen.
Snovkov
0
Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
Laurens Bouckaert - 2 uur geleden
|

7

Delen

Een EU-voorstel om lithium, een cruciaal bestanddeel voor de batterijen van elektrische voertuigen, als ‘giftig’ te classificeren, zou nefast zijn voor de Europese competitiviteit. Dat menen zeven organisaties uit de metaalindustrie.

Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
© Aangeboden door Business AM
Voorstel EU om lithium als ‘giftig’ te klasseren “mogelijk grote gevolgen voor Europese fabrikanten EV-batterijen”
In een open brief die deze week naar de beleidsmakers van de EU is gestuurd, hebben zeven metaalorganisaties hun “diepe bezorgdheid” uitgesproken over een voorstel van het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA). Steen des aanstoots is de suggestie van het in Helsinki gebaseerde ECHA om lithium in te delen als een “categorie 1A reproductietoxine”. Daarover bericht de Financial Times.

Europa dreigt zo nog verder achterop te hinken tegenover China in de race om EV-metalen, waarschuwt onder meer Eurometaux, een groep die een paar van de grootste Europese metaalproducenten vertegenwoordigt.

Slecht voor de vruchtbaarheid?
Het voorstel om lithiumcarbonaat, -hydroxide en -chloride te etiketteren als stoffen die slecht zijn voor de vruchtbaarheid en het leven van ongeboren kinderen kunnen schaden, is begin dit jaar aan de Europese Commissie voorgelegd. Het wordt momenteel bestudeerd, en een definitief besluit van de beleidsmakers wordt eind 2022 of begin 2023 verwacht.

In hun schrijven opperen de metaalorganisaties dat het wetenschappelijk bewijs “te zwak” is om zo’n strenge classificatie te “rechtvaardigen”. Zo’n etiket zou bovendien grote gevolgen hebben voor de Europese Green Deal-doelstellingen voor elektrische voertuigen, batterijen en cruciale grondstoffen.

“Een ongerechtvaardigde classificatie van lithiumzouten zal (…) onzekerheid brengen voor bedrijven die langetermijninvesteringen willen doen in de Europese raffinage- en recyclingcapaciteit”, klinkt het.

Energietransitie op losse schroeven
De Europese Unie is al tientallen jaren bezig haar milieu- en klimaatregels te verstrengen. Brussel wil het hele continent tegen het midden van de eeuw koolstofneutraal maken. Tegelijkertijd streeft de Europese bureaucratie naar de beste bescherming tegen milieuvervuiling ter wereld.

Nieuwe ontdekking over zonnepanelen zorgt voor prijsdoorbraak
Advertentie
Zonnepaneel Experts
Nieuwe ontdekking over zonnepanelen zorgt voor prijsdoorbraak
De energietransitie en het koolstofvrij maken van de maakindustrie en de elektriciteitscentrales impliceren een massale inzet van hernieuwbare energiebronnen, vooral zonne- en windmolenparken. Maar deze kunnen, afhankelijk als ze zijn van iets grilligs als het weer, niet continu energie leveren. In een wereld waarin alsmaar meer geleund wordt op groene energiebronnen zullen technieken voor energieopslag dus bijzonder belangrijk worden. Daarom rekent de EU heel erg op batterijen.

De centrale rol in de productieketen voor EV-batterijen heeft ertoe geleid dat lithium in 2020 is toegevoegd aan de lijst van cruciale grondstoffen van de EU. Van het metaal, dat gewonnen wordt uit pekel in Zuid-Amerika of uit gesteente in Australië, bestaan momenteel geen commerciële raffinaderijen in Europa.

Hierdoor zijn Europese batterijfabrikanten voor hun bevoorrading bijna volledig afhankelijk van China, waar meer dan 90 procent van het geraffineerde lithium in de wereld wordt geproduceerd. Kortom: de hele Europese energietransitie zou dus op losse schroeven komen te staan door de mogelijke classificatie van lithium als giftig materiaal.

“Zo al moeilijk genoeg”
James Ley, van consultancygroep Rystad Energy, zei dat deze eventuele klassering “lijnrecht” stond tegenover de doelstelling van de EU om tegen 2035 alleen maar wagens zonder CO2-uitstoot te verkopen. “Dat was al moeilijk genoeg zonder extra beperkingen op te leggen aan de binnenlandse lithiumproductie”, liet hij optekenen door de FT.
Lepre Chaun
0
Brazilië versoepelt regel op lithiumexport te midden van stijgende vraag.

Uit gegevens van SGB blijkt dat het land momenteel goed is voor ongeveer 1,5% van de wereldwijde lithiumproductie, met slechts twee Braziliaanse mijnbouwbedrijven die daar actief zijn - CBL en AMG Brasil.

Het verwacht echter dat dit aandeel de komende tien jaar zal oplopen tot 5%.

Brazilië zal in een onverslaanbare positie verkeren om Noord-Amerika en Europa te bevoorraden, de zogenaamde Atlantische keten, waar de eindverbruikers van elektrische voertuigen zijn", vertelde ze aan Reuters.

www.reuters.com/markets/commodities/b...
Lepre Chaun
0
Lithiumprijzen

Aangezien de verkoop van elektrische voertuigen naar verwachting robuust zal blijven, zou dit leiden tot hogere binnenlandse prijzen voor lithiumchemicaliën, aldus bronnen.

. De lithiumprijzen blijven echter op recordhoogtes.

www.spglobal.com/commodityinsights/en...
Lepre Chaun
2
Vraag naar metaal zal alleen maar toenemen

'De markt lijkt volledig gefocust op de zorgen over tragere economische groei, en de invloed daarvan op de vraag naar metalen op de korte en middellange termijn', schrijft Warren Patterson, hoofd grondstoffen bij ING. Ook de markt is volgens hem 'fundamenteel weinig veranderd'. De behoefte aan energie en metalen blijft enorm en zal in de meeste gevallen toenemen.

Sommige grondstofanalisten zijn daarom bang dat we in een supercyclus zitten, een langere periode waarin de prijzen zeer hoog blijven, omdat het aanbod achterblijft bij de vraag.

Grondstoffen delven is vanwege allerlei redenen namelijk problematisch, en controversieel. Daarom blijven de meeste beleggers liever ver weg van deze industrie.

Onterecht, vindt Lucas White, grondstoffenbelegger bij de Amerikaanse vermogensbeheerder GMO. Diverse metalen zijn essentieel voor de transitie naar groene energie. 'In plaats van olie, steenkool en gas, gebruiken we lithium, nikkel, kobalt, en mangaan voor batterijen, vanadium om energie mee op te slaan, zilver en polysilicium voor zonnepanelen, ijzer en zink voor windturbines, en koper voor ... Nou, voor zo'n beetje alles', schrijft hij in een recente marktanalyse.

Aandelen in mijnbouwbedrijven zijn daarom 60% goedkoper dan het gemiddelde Amerikaanse aandeel, kijkend naar winsten, bezittingen en uitgekeerde dividenden. En de verwachte kasstromen zijn enorm, vooral als grondstoffen de komende jaren duur blijven. White: 'Veel van de grootste grondstofbedrijven zouden dan binnen enkele jaren hun schulden kunnen afbetalen, alle uitstaande aandelen kunnen opkopen, en alsnog vele miljarden dollars overhouden.'

de behoefte aan metalen wordt enorm schrijft White

Bron:FD

www.gmo.com/globalassets/articles/qua...
Deventenaarforever
1
2 dagen achter elkaar in het groen eindigen. Dat was echt lang geleden. Een kinderhand is snel gevuld.
Just lucky
1
quote:

Willempie schreef op 8 juli 2022 18:05:

2 dagen achter elkaar in het groen eindigen. Dat was echt lang geleden. Een kinderhand is snel gevuld.
Deze week weer een waardeloze prestatie, op weekbasis alles omhoog, maar AMG weer een negatief weekslot.
[verwijderd]
1
Natuurlijk is het allemaal zwaar klote Just lucky, maar ik was bang dat het deze week nog onder de € 20,00 zou eindigen, dus een sluiting op day high van € 23,08 is dan toch een heel klein lichtpuntje.

Een stijging op de cijfers van bijv. 10% op een koers van € 15,00 zou onverteerbaar zijn, maar we zijn er nog niet helaas.
Fox WIld
0
@Just Lucky
Ik heb de indruk dat je er langzaamaan depressief van wordt...

De week was trouwens negatief maar het weekslot was positief!
Just lucky
6
quote:

Fox WIld schreef op 8 juli 2022 18:51:

@Just Lucky
Ik heb de indruk dat je er langzaamaan depressief van wordt...

De week was trouwens negatief maar het weekslot was positief!
Niet depressief, maar ik heb nog nooit een dergelijk koersverloop gezien bij zulke resultaten en verwachtingen. Vind het onbegrijpelijk, misschien moet ik nog meer geduld hebben.
Lepre Chaun
3
Lithiumproducenten bullish on demand, samenwerkingssleutel voor wereldwijde aanbodgroei

Ik denk niet dat er veel industrieën zijn die de komende jaren zo'n goed groeivooruitzicht hebben - en dat betekent dat er veel lithium nodig zal zijn", zei Felipe Smith van SQM tijdens een panel tijdens het evenement in Phoenix. “We zullen overal de productie van lithium nodig hebben. Dat geldt natuurlijk ook voor Chili, maar ook voor de VS, Europa en Afrika.”

Aangezien de verkoop van elektrische voertuigen naar verwachting zal blijven stijgen in belangrijke markten, zal de vraag naar lithium naar verwachting exponentieel groeien, en als er één ding is waar producenten het over eens zijn, is dat er meer aanbod nodig is. Cijfers over hoeveel output nodig zal zijn, variëren enigszins, maar de snelheid waarmee de industrie moet opschalen om die niveaus te bereiken, is ongekend.

Wereldwijde aanbodgroei nodig In tegenstelling tot de zorgen over het overaanbod die Goldman Sachs aan de kaak stelde, zei Norris van Albemarle dat om de vraag bij te houden, elke bestaande producent die vandaag de markt bevoorraadt, het komende decennium elke twee tot drie jaar moet verdubbelen. "Geen enkele producer is tot nu toe in staat geweest om dat betrouwbaar te doen", vertelde hij het publiek in Phoenix tijdens zijn keynote-presentatie.

investingnews.com/lithium-producers-b...
Hopper58
0
quote:

Just lucky schreef op 8 juli 2022 19:03:

[...]Niet depressief, maar ik heb nog nooit een dergelijk koersverloop gezien bij zulke resultaten en verwachtingen. Vind het onbegrijpelijk, misschien moet ik nog meer geduld hebben.
Just Lucky,

Het is op dit moment hetzelfde bij alle wat 'avontuurlijke' aandelen en zelfs bij hele saaie robuuste aandelen.

Bij mijn aandelen: Qualcomm, Infineon, Flatex (eergisteren eindelijk verkocht en dedju ze gaan toch wel + 5 % omhoog), Prosus (ging eindelijk als een trein door aandeleninkoop, maar gisteren even door de knieën)

Mijn inschatting is dat we naar 35 € naar de cijfers toe en misschien even daarvoor of daarna mogelijk een tijdelijke koersval door winstnames+shorters.
[verwijderd]
3
Om alles even in perspectief te plaatsen. Schimmelbusch vindt dat de waarde van AMG op zo'n 10 tot 15 maal de EBITDA kan worden gewaardeerd. AMG verwacht binnen 5 jaar een EBITDA te halen van 500 miljoen. Dan zou de waarde van AMG volgens Schimmelbusch zo'n € 165,00 tot € 250,00 per aandeel (behoren te) bedragen.

Conclusie: we kunnen nog stijgen...
DeZwarteRidder
0
quote:

Frankie12 schreef op 9 juli 2022 09:26:

Om alles even in perspectief te plaatsen. Schimmelbusch vindt dat de waarde van AMG op zo'n 10 tot 15 maal de EBITDA kan worden gewaardeerd. AMG verwacht binnen 5 jaar een EBITDA te halen van 500 miljoen. Dan zou de waarde van AMG volgens Schimmelbusch zo'n € 165,00 tot € 250,00 per aandeel (behoren te) bedragen.

Conclusie: we kunnen nog stijgen...
Helaas zal Heinz dat niet meer meemaken............
[verwijderd]
0
Heinz is een ouwe taaie hoor. Mijn vader is 95 geworden en mijn moeder 94, beiden in het volle bezit van hun geestelijke vermogens, dus het zou zomaar kunnen dat Heinz in ieder geval nog 5 jaar meegaat. Dan is het nog maar een broekje van begin 80, haha.
DeZwarteRidder
0
quote:

Frankie12 schreef op 9 juli 2022 09:32:

Heinz is een ouwe taaie hoor. Mijn vader is 95 geworden en mijn moeder 94, beiden in het volle bezit van hun geestelijke vermogens, dus het zou zomaar kunnen dat Heinz in ieder geval nog 5 jaar meegaat. Dan is het nog maar een broekje van begin 80, haha.
Misschien kan hij een rollator krijgen op kosten van de zaak..............
[verwijderd]
0
Ik denk wel dat Heinz binnen afzienbare termijn (zeer ruim voor die 5 jaar) stopt als CEO, maar dat hij een soort van adviseursrol gaat krijgen.
9.510 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 ... 472 473 474 475 476 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 12:35
Koers 22,700
Verschil -0,600 (-2,58%)
Hoog 23,820
Laag 22,420
Volume 124.206
Volume gemiddeld 236.747
Volume gisteren 476.759