Historische koersval Adyen laat zien dat het betaalbedrijf steeds minder uniek is
FD: Rutger BetlemLennart Zandbergen
In twintig jaar dook een AEX-fonds niet zo hard naar beneden als Adyen donderdag deed: bijna 40%. Het bedrijf en zijn aandeelhouders voelen de pijn van een sterk verharde concurrentiestrijd tussen betaalbedrijven.
In het kort:
Voormalig beurslieveling Adyen verloor donderdag €17,5 mrd aan beurswaarde.
Beleggers stelden hun beeld van het betaalbedrijf bij na presentatie van slechte resultaten.
Adyen heeft last van een prijzenslag bij betaalbedrijven.
Het aandeel van het Nederlandse betaalbedrijf Adyen kelderde donderdag met bijna 40%. Die mokerslag voor aandeelhouders was de grootste daling voor een AEX-fonds sinds 2003, toen Ahold 63% verloor na een boekhoudschandaal. Daarbij werd de handel in het aandeel ook kortstondig stilgelegd, om beleggers op adem te laten komen.
Door de koersval was Adyen bij het sluiten van de beurs €17,5 mrd minder waard. Dat is een stevige stap terug ten opzichte van de ongekende opmars sinds de beursgang in 2018. Het betaalbedrijf was lang een van de meest voorspelbare AEX-fondsen. Het wist zelfs in moeilijke tijden hard te groeien en, ongebruikelijk voor een rap uitbreidend techfonds, stevige winsten te boeken.
Beleggers zagen Adyen als een bedrijf dat betere diensten leverde dan zijn concurrenten, en dus een hogere prijs kon vragen. Ook leek het er lang op dat klanten die er eenmaal zitten, er niet meer weggaan.
Amerika
Vanwege de halfjaarresultaten die de in 2016 opgerichte Amsterdamse onderneming donderdag naar buiten bracht lijken beleggers dat beeld bij te stellen. De meeste grote onlineretailers werken met meerdere partijen die op Adyen lijken. Vooral in de Verenigde Staten is een prijzenslag bezig, waarbij techbedrijven veel van aanbieder wisselen om hun kosten te drukken. Dat raakt de omzet van de Amsterdammers hard: die groeide nog nooit zo langzaam.
'De prijsdruk in deze markt gaat voorlopig niet meer weg, en ook de macro-economische omstandigheden maken het voor Adyen moeilijker', zegt Jefferies-analist Hannes Leitner.
Grondstof
Daarmee lijkt er voor betaalbedrijven een nieuwe realiteit te zijn ontstaan, waarin hun diensten niet langer uniek zijn, maar meer een grondstof zijn voor bedrijven. Niet heel anders dan hoe de diensten van KPN essentieel zijn voor bedrijven, maar ze de telecomprovider geen megawinsten opleveren.
Adyen erkent dat de groei in Noord-Amerika beneden verwachting is. Die was 23% van jaar op jaar. Vorig jaar lag het tempo met 52% nog een stuk hoger. De VS werd bij vorige cijferpresentaties gezien als belangrijkste groeimarkt. 'Het zal moeilijk worden om de groei te versnellen', stelt Leitner, verwijzend naar de huidige concurrentiestrijd.
Lange termijn
Het aandeel Adyen koerste de hele dag al op een min van tegen de 30%, maar toen ceo Pieter van der Does en cfo Ethan Tandowsky 's middags met analisten spraken, ging er nog eens een stevige hap uit het aandeel. De twee negeerden in hun presentatie de koersval volledig. De top van Adyen staat erom bekend nooit commentaar te geven op de koers: het bedrijf gaat er prat op alleen naar de lange termijn te kijken.
Van der Does stelde dat hij teleurgesteld is in de groeicijfers, maar optimistisch over de strategie. Leitner: 'Een management kan tijdens een call het vertrouwen terugwinnen door concreet te zijn over wat de plannen zijn om weer op het juiste spoor te komen. Die kans namen ze niet.'
Een belangrijk onderwerp tijdens de call was de keuze van Adyen om veel personeel aan te trekken, iets waar beleggers bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal ook ontstemd over waren.
Door het schrale investeringsklimaat in de techsector ligt techtalent voor het oprapen. Adyen, dat miljarden aan cash op de balans heeft en schuldenvrij is, sloeg zijn slag en nam honderden nieuwe techneuten en verkoopmedewerkers aan. Een investering in de toekomst, zegt het bedrijf, maar wel een die nu veel geld kost.
Van €80 mrd beurswaarde naar €28 mrd
De ebitda (de winst voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) bedroeg €320 mln, 10% minder dan een jaar eerder en 13% onder de verwachting van analisten. De ebitdamarge daalde daarmee tot 43%.
Adyen verwerkte in de eerste helft van 2023 voor €426 mrd aan betalingen voor onder andere Uber, H&M en Oracle. Dat was 23% meer dan een jaar eerder maar 8% minder dan verwacht.
Door het marktwaardeverlies van €17,5 mrd was Adyen bij het sluiten van de beurs €28 mrd waard. In 2021 piekte het bedrijf nog boven de €80 mrd.
Adyen is niet het enige betaalbedrijf dat zijn waarde onderuit ziet gaan. Het Amerikaanse Stripe had ooit een prijskaartje van bijna $100 mrd, maar haalde recent geld op tegen een waardering van de helft daarvan. En investeerder Blackstone acht zijn investering in het Nederlandse Mollie nu 60% minder waard, zo meldde Bloomberg.