'Laden accu gaat naar tien minuten'
'Grote vraag houdt prijzen elektrische auto's hoog'
Sneller opladen, een groter rijbereik en accu's die vrijwel volledig te recyclen zijn. 'Elektrisch rijden boekt komende jaren flink vooruitgang', zegt Christoph Starzynski van Mercedes-Benz.
Ook bij Mercedes werken ingenieurs aan de accu van de toekomst. Er is nog veel mogelijk en er wordt nog van alles uitgeprobeerd, zegt Christoph Starzynski, die de ontwikkeling leidt van alle personenauto's van MercedesBenz. Maar hij ziet geen toekomst voor batterijwisselstations zoals het Chinese merk Nio op steeds meer plekken in Europa neerzet.
,,Het is beter om te investeren in een nieuwe generatie accu's en laadpalen waarmee je je auto zo snel mogelijk kunt opladen'', meent hij. ,,Anders moet je als fabrikant overal van die batterijwisselstations gaan bouwen, je auto's ervoor aanpassen en ook nog eens een flinke hoeveelheid extra batterijen op voorraad hebben. Ik verwacht komende jaren gigantische verbeteringen in de laadsnelheid. Dat maakt het wisselen van batterijen overbodig.''
Laden in 10 minuten
Starzynski ziet nu al veel vooruitgang. ,,We werken nu aan het reduceren van een half uur naar 20 minuten laadtijd. De volgende stap zal tegen 2030 bereikt zijn. Ik ga ervan uit dat laden dan richting de 10 minuten gaat. Mijn ultieme doel is dat volledig opladen straks net zo snel gaat als het voltanken van een benzineauto: met naar de kassa lopen en daar wellicht in de rij moeten staan kan dat zomaar 10 minuten duren voordat je weer op pad bent.''
Reikwijdte
In onderzoeken komt vaak naar voren dat benzinerijders de overstap nog niet willen maken vanwege het beperkte rijbereik.
Onnodig, meent Starzinsky: ,,Reikwijdte is vooral een psychologisch begrip. Bijna niemand rijdt 500 kilometer per dag, maar mensen willen gewoon zeker weten: als ik die 500 kilometer een keer nodig heb, moet het kunnen.
Ons huidige, elektrische topmodel EQS heeft een actieradius van 751 kilometer. Kleinere auto's komen minder ver dan grote, dat is altijd zo geweest. De benzineversie van de Mercedes A-Klasse, ons kleinste model, heeft ook geen 80 liter-tank om een zo groot mogelijke actieradius te verkrijgen. In een kleine elektrische auto kun je onmogelijk een heel grote batterij stoppen. Die zou hem onbetaalbaar maken. Als zo'n accu er al in past.''
Duurder dan benzineauto
Starzynski vreest wel dat elektrische auto's voorlopig flink duurder blijven dan benzineauto's: ,,Ik denk niet dat de prijzen van accu's nog veel dalen. Er is nu eenmaal wereldwijd meer vraag dan aanbod naar elektrische auto's en dat houdt de prijzen hoog. Je kunt als fabrikant daarom maar beter investeren in elektrische auto's die minder stroom verbruiken. Daarmee kan je in elk geval de gebruikskosten voor de klant omlaag brengen.''
Langzaam maar zeker lukt het ook steeds beter om de accu's uit afgedankte elektrische auto's te recyclen, zegt Starzynski. ,,Het is nu al mogelijk om meer dan 96 procent van de batterijpakketten uit elektrische auto's te herverwerken. Dat blijkt vooral de moeite waard om de schaarse grondstoffen in accu's opnieuw te kunnen gebruiken.''
Mercedes-Benz bouwt in het Duitse Kuppenheim de eerste fabriek die het vrijwel volledig recyclen van batterijpakketten mogelijk maakt. Het initiatief wordt ondersteund door de Duitse overheid en de Technische Universiteit van Berlijn. Eind dit jaar zal de fabriek al operationeel zijn, maar het gaat nog om een proefproject. Want de recycling is en blijft nog wel even een intensief en duur karwei.