junkyard schreef op 3 januari 2022 19:24:
De verschuivende behoefte naar online en snellere bezorging (wat niet te stoppen is) vind ik niet positief voor een winkelcentrum, ondanks dat een darkstore zou kunnen huren in een winkelcentrum (zolang gemeenten dit tolereren).
Het is ook niet zozeer positief voor het winkelcentrum in zijn hoedanigheid van bezoeklocatie, doch is het wel positief voor de community aangezien zij toegang krijgt tot de diensten van flits bezorgers. Voor de eigenaren van een winkelcentrum kan het wel positief zijn indien een ruimte met bijvoorbeeld een aparte achteringang doch niet optimaal gelegen voor traffic nu toch verhuurd kan worden. Daarnaast oneens met de stelling dat darkstores stevige huurprijzen betalen, of dat er in de buurt niets anders te huren zou zijn.
www.cnbc.com/2021/12/29/rapid-deliver...
In stedelijke woongebieden zoals Amsterdam Zuid, Wassenaar, Hillegersberg rest deze flitsbezorgers weinig anders dan winkelruimte te huren om dicht bij de klanten te zitten. Hier in Hillegersberg heeft Flink een voormalige woonwinkel gehuurd, welke eigendom in van de woonwinkelfamilie.De kracht van een winkelcentrum (t.o.v. losse winkelpanden in de buurt) zit juist in de combinatie van huurders, het investeren in een goed onderhouden pand, en de klanten die dit trekt. Een darkstore betaalt hier geen cent extra huur voor, een pand hoeft niet mooi te zijn en klanten lopen alleen maar in de weg.
Eens, alleen bij structurele leegstand in bepaalde hoeken moet je openstaan voor nieuwe initiatieven.Jonge gezinnen hebben het vaak druk, en zullen naar mijn mening er toch deels voor kiezen om niet (of minder vaak) naar een winkelcentrum af te reizen als er meer en sneller kan worden bezorgd. Natuurlijk zullen de liefhebbers van versproducten nog steeds naar een winkelcentrum of de lokale markt gaan.
Duidelijk dat ik deze flitsbezorgers meer als bedreiging kenmerk (voor groei potentieel winkelcentra) dan als een kans, maar dit zal komende jaren vast duidelijker worden en ik begrijp dat erover getwist kan worden. Ik ben benieuwd hoe diep de zakken zijn van de flitsbezorgers, en of dit fenomeen zich zal verspreiden over grotere delen van Nederland. Ik ben bang dat alles wat mensen meer gemak oplevert snel went, en blijvend is.
Ik zie eerder een integratie van supermarkten in de bezorgdiensten zoals de Jumbo Gorillas deal toont. Dus wellicht is supermarktvastgoed nog niet zo’n zekere belegging meer, doch blijken de flag ship destinations zoals de MotN het ultieme retailgoud. We gaan het meemaken.