Het is voor PNL niet zo spannend om een kluisjessyteem uit te rollen in combinatie met de bestaande PNL App.
De waardering van InPost is wel jaloersmakend. Inpost geeft aan voor de webshops te werken, oa Allegro als veruit de grootste klant.
PNL is veel dieper geïntegreerd met haar klanten door oa goede ICT, EDI en sortering. Het gaat een hele klus worden voor Inpost om direct te concurreren met PNL of DHL. De grote dienstverleners gaan echt geen half miljoen betalen per kluisje.
Het zou PNL overigens wel sieren als ze dit soort innovaties aanbieden. Het is geen rocketscience en neemt druk weg van de lastmile delivery.
Inpost heeft strak wel een dilemma..... zijn ze bereid om de parcelcarriers als potentiële klant te zien of gaan ze de concurrentie aan.
Stel je voor; PNL parcelboxes bij elk Shell tankstation, NS Stations en Jumbo eo AH. Idem in Belgie.
PNL verzorgt afhaling bij webshops, sortering, mngt vd parcelsboxjes. Volledig geïntegreerde keten met webshops cq eCommerce, digitale ondersteuning via App. Klant heeft optie; afhaal eo thuislevering. Dit is moeilijker voor Inpost omdat ze de sorteercentra en infrastructuur niet hebben.
Ik hoop dat onze nieuwe Chief Digital Officer, hier snel werk van maakt en dat we dit terugvinden in de waardering. De helft van InPost.
Inpost overgewaardeerd en gehyped, PNL ondergewaardeerd en gedownplayed