BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM december 2021

946 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 44 45 46 47 48 » | Laatste
HenkdeV
1
BAM 2,696
17:35:19
-0,012
-0,44%

Heijmans 13,480
17:35:09
+0,200
+1,51%

Ze zijn de regie kwijt.

Op weekbasis toch nog een dikke cent hoger.
[verwijderd]
1
quote:

HenkdeV schreef op 10 december 2021 13:21:

[...]

Was dit verhaal:

Bouwfout in vloer van Belastingdienst-torens in Apeldoorn van 8-12.

En bij het kinderziekenhuis zijn ook nog wat kleine probleempjes.
Pfff...echt werkelijk ONGELOOFLIJK!!
Kan BAM ook eens iets bouwen wat geen problemen opleverd ?
Dit begint zorgelijke proporties aan te nemen.
HenkdeV
1
quote:

30jaarErvaring schreef op 10 december 2021 18:25:

[...]

Pfff...echt werkelijk ONGELOOFLIJK!!
Kan BAM ook eens iets bouwen wat geen problemen opleverd ?
Dit begint zorgelijke proporties aan te nemen.
Ach lees ook nog even de posting van 13.42 uur.

Bovendien is er ook veel ten goede gekeerd.

En met 30 jaar ervaring weet jij wel, dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als opgediend.
cash is king
1
quote:

HenkdeV schreef op 10 december 2021 12:57:

[...]

Nou allemaal. Het AZ verhaal en het bollenvloerverhaal van gisteren ervaar ik niet als prima berichten.
Klein bier!
cash is king
1
quote:

HenkdeV schreef op 10 december 2021 17:40:

BAM 2,696
17:35:19
-0,012
-0,44%

Heijmans 13,480
17:35:09
+0,200
+1,51%

Ze zijn de regie kwijt.

Op weekbasis toch nog een dikke cent hoger.

Zolang Heijmans niet onder de 13 zakt of boven de 15 komt, vind ik het prima. En BAM moet niet onder de 2,60 zakken. Een beetje zijwaartsen tot de jaarcijfers prima en dan verder omhoog bij beide.
€d_Modus Vivendi
1
Construction of the world’s largest sea lock in IJmuiden complete
December 10, 2021, by Zlatan Hrvacevic

Construction works on the world’s largest sea lock in IJmuiden are now fully complete, according to the Dutch water agency Rijkswaterstaat.

The new sea lock – being 70 metres wide, 500m long and 18m deep – will greatly improve the accessibility of the Port of Amsterdam and stimulate the region’s economy by providing tide-independent space for the increasingly large seafaring vessels.

At the moment, the new IJmuiden sea lock is being tested extensively, so that it can be officially opened at the beginning of next year.

The official opening of the new lock will take place on Wednesday, 26 January 2022, from 12.00 to 15.00 LT, during which the entire IJmuiden lock complex will be closed to navigation.

The contract for this new lock system was awarded in 2015 to the OpenIJ, a consortium comprising of BAM PPP PGGM, VolkerWessels, and DIF. Construction activities – which were carried out by a BAM Infra and VolkerWessels – kicked off in early 2016 and were completed this fall.

The consortium was supported by Van Oord and Boskalis for all the dredging and groundwork operations, including dry earthmoving activities, the excavation of a part of the Zuidersluiseiland, the dredging of the new access channels (sea side and North Sea canal side), the dredging of the new Sluiskolk and the application of the new soil protection.

After completion, the Van Oord – Boskalis will also be responsible for keeping the canals at the designed depth for a period of 26 years.
www.dredgingtoday.com/2021/12/10/cons...
€d_Modus Vivendi
1
www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief...

Eerste passagiersschip geschut in Zeesluis IJmuiden
Door Redactie | 9 december 2021 | Geplaatst in IJmuiden e.o.

IJmuiden – Vrijdagochtend toch een klein historisch momentje rond de nieuwe Zeesluis IJmuiden. Deze tijd wordt er druk getest in en rond de sluis, en zijn er al heel wat schepen geschut. Maar vrijdag werd een passagiersschip geschut: de 238 meter lange Bolette van Fred Olson Cruise Lines, onderweg naar Amsterdam. Een schip met een Nederlands tintje: de Bolette is de voormalige Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn die sinds augustus dit jaar onder de nieuwe naam vaart. Tja, en als die sluis toch zo groot is, plemp je er gewoon nog een groot schip bij: de 199 meter lange bulkcarrier Glory Harvest, ook onderweg naar Amsterdam.
www.jutter.nl/eerste-passagiersschip-...
HenkdeV
2
quote:

Maria Geertruida schreef op 10 december 2021 22:07:

[...]
Zolang Heijmans niet onder de 13 zakt of boven de 15 komt, vind ik het prima. En BAM moet niet onder de 2,60 zakken. Een beetje zijwaartsen tot de jaarcijfers prima en dan verder omhoog bij beide.
Deal.
Kbg
3
Stukje uit de @@nd€€lhoud€®

BAM in het elftal
In ons beleggingselftal hebben we besloten afscheid te nemen van de twee ETF’s die er nog in zaten. We zijn een aandelensite en het is daarom beter in het elftal pure aandelen te selecteren, hoewel we ons realiseren dat we daarmee meer risico nemen.

De drie nieuwe aandelen die erin zijn gekomen zijn BAM, OCI en ASMI. In dit artikel leggen we de beleggingscase BAM uit.

Het pad voor BAM is al eerder uitgezet door Heijmans. De Brabantse bouwer kwam in 2017 zwaar in de problemen met een aantal projecten die gierend uit de klauw liepen. De voormalige ceo werd ingewisseld voor een nieuwe sterke man (Ton Hillen) die resoluut de slechtlopende projecten uit de boeken wiste.

Dat kostte geld wat werd goedgemaakt door de buitenlandse vestigingen te verkopen. Tafelzilver inderdaad, maar ook een kleinere span of control. Inmiddels blaakt Heijmans weer van gezondheid, het profiteert volop van de sterke huizenmarkt maar heeft ook de winstmarges bij de Infratak sterk verbeterd.

Bij BAM is, zij het op grotere schaal, momenteel hetzelfde proces lopende. BAM heeft veel reputatieschade opgelopen door allerlei te goedkoop aangenomen projecten die uit de klauw liepen. Daar wordt nu door de nieuwe ceo Ruud Joosten (links op de foto) schoon schip gemaakt.

Ook BAM profiteert momenteel volop van de welig tierende huizenmarkt. En er is meer: de infratak kan betere prijzen bedingen omdat de concurrentie bij de aanbesteding van grote projecten een stuk minder fel is en wat te denken van de kantoorgebouwen die per 1 januari 2013 allemaal klimaatneutraal moeten zijn?

BAM wordt nu nog redelijk ondergewaardeerd omdat Ruud Joosten niet al te hoog van de toren wil blazen én de oude projecten nog niet volledig uit de boeken zijn. De outlook van BAM is dus nog zeer voorzichtig.

Dat zagen we bij de Q3-presentatie. Hoewel er voor de eerste negen maanden al een ebitda was van €223 mln (marge 4.2%) ging de bouwer voor de jaarprognose nog steeds uit van een ebitda marge van 3,5%.

Omgeslagen op een totale omzet dit jaar van laten we zeggen €7 miljard komen we dan uit op een geschoonde ebitda van €245 mln waardoor er in het vierde kwartaal nog slechts een ebitda van €22 mln nodig is. Mind you: het vierde kwartaal is doorgaans het sterkste bij bouwers omdat veel projecten tegen het einde van het jaar afgerond worden.

Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. BAM moet weer vertrouwen tanken van de financiële markten, er is in het verleden veel misgegaan. Daarom blijft het aandeel, met een huidige waardering van 6 maal de ebit, achter bij de peers.

Slechts betere resultaten en wat tijd kunnen de bouwer er weer bovenop helpen. We denken dat de nieuwe leidsman Ruud Joosten op het goede spoor zit en, met vallen en opstaan, het bouwbedrijf weer goed onder controle krijgt.

Minder grote en moeilijke projecten (De nieuwe Kuip werd al afgezegd vanwege inflatie) en meer focus op woningbouw gaan BAM de komende jaren helpen aan een verhoogde zichtbaarheid op de onderliggende resultaten.

Heijmans is het lichtend voorbeeld, al zal je ze dat in Bunnik nooit horen zeggen. Met de sterke woningmarkt én kantorenmarkt zijn er voor BAM het komende decennium voldoende mogelijkheden om weer gezond winstgevend te worden.

De langetermijndoelen gaan uit van een ebitdamarge van 5% met een omzet van €5,5 miljard, een ebitda dus van €275 mln. Die omzet is niet in beton gegoten en kan hoger, er is voldoende werk. Als alles verloopt volgens plan, kan BAM de komende jaren toe naar een winst per aandeel van €0.35-0,40 of zelfs hoger als de omzet niet al te zeer wegzakt.

Analisten zijn ook nog voorzichtig, het gemiddelde koersdoel ligt op €3,13 met een Moderate Buy. Onlangs kwam wel analistenhuis Kempen met een mooie opwaardering, dat koersdoel ging van €2,70 naar €3,60.

Analistenadvies: Moderate Buy
Koersdoel: €3,13
Zoals gezegd, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ook wat de koersdoelen betreft geldt dit: men legt de lat nog laag voor BAM. Gaandeweg zullen we zien hoe de executie van het veranderplan uitpakt. Lukt dit, dan zit er veel meer koerswinst in het vat dan een magere €3,13 of €3,60.
innicksname
1
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 11 december 2021 08:20:

www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief...

Eerste passagiersschip geschut in Zeesluis IJmuiden
Door Redactie | 9 december 2021 | Geplaatst in IJmuiden e.o.

IJmuiden – Vrijdagochtend toch een klein historisch momentje rond de nieuwe Zeesluis IJmuiden. Deze tijd wordt er druk getest in en rond de sluis, en zijn er al heel wat schepen geschut. Maar vrijdag werd een passagiersschip geschut: de 238 meter lange Bolette van Fred Olson Cruise Lines, onderweg naar Amsterdam. Een schip met een Nederlands tintje: de Bolette is de voormalige Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn die sinds augustus dit jaar onder de nieuwe naam vaart. Tja, en als die sluis toch zo groot is, plemp je er gewoon nog een groot schip bij: de 199 meter lange bulkcarrier Glory Harvest, ook onderweg naar Amsterdam.
www.jutter.nl/eerste-passagiersschip-...
Mooi bericht en gelukkig geen dt :-)
€d_Modus Vivendi
1
quote:

innicksname schreef op 11 december 2021 12:00:

[...]
Mooi bericht en gelukkig geen dt :-)
je bedoelt dat de schepen anders geschud zouden worden en dat de sluis er echt wat te klein voor is?
cash is king
1
quote:

Kbg schreef op 11 december 2021 09:31:

Stukje uit de @@nd€€lhoud€®

BAM in het elftal

Ook BAM profiteert momenteel volop van de welig tierende huizenmarkt. En er is meer: de infratak kan betere prijzen bedingen omdat de concurrentie bij de aanbesteding van grote projecten een stuk minder fel is en wat te denken van de kantoorgebouwen die per 1 januari 2013 allemaal klimaatneutraal moeten zijn?

Uit welk welk jaar stamt dit artikel?
Kbg
1
quote:

Maria Geertruida schreef op 11 december 2021 12:41:

[...]
Elk welk jaar stamt dit artikel?
Een tik fout van de auteur.
Het moet 2023 zijn. Dan moeten alle kantoorpanden energie neutraal zijn.
Ik ga jullie niet op zadelen met oude koek.
Fijn weekend!
[verwijderd]
1
quote:

Kbg schreef op 11 december 2021 12:46:

[...]

Een tik fout van de auteur.
Het moet 2023 zijn. Dan moeten alle kantoorpanden energie neutraal zijn.
Ik ga jullie niet op zadelen met oude koek.
Fijn weekend!
Bron?
Geloof hier helemaal geen ene snars van !
Jijzelf wel dan ?
Weet je wel wat je zegt ?
Kbg
1
quote:

30jaarErvaring schreef op 11 december 2021 13:40:

[...]

Bron?
Geloof hier helemaal geen ene snars van !
Jijzelf wel dan ?
Weet je wel wat je zegt ?

Alle kantoorpanden/ bedrijfspanden moeten vanaf 2023 minimaal energie label c hebben.
Ik snap het verder prima. Een fijn weekend.
HenkdeV
2
De langetermijndoelen gaan uit van een ebitdamarge van 5% met een omzet van €5,5 miljard, een ebitda dus van €275 mln. Die omzet is niet in beton gegoten en kan hoger, er is voldoende werk. Als alles verloopt volgens plan, kan BAM de komende jaren toe naar een winst per aandeel van €0.35-0,40 of zelfs hoger als de omzet niet al te zeer wegzakt.

Dat is bij een dergelijke marge en omzet wel een hele lage winst per aandeel.
K.W. van 8 is redelijk normaal voor een bouwer., dus het koersdoel is niet zo moeilijk te berekenen.
Staat er ook nog bij: Kan BAM de komende jaren toe naar..........
Kbg
1
quote:

HenkdeV schreef op 11 december 2021 14:14:

Staat er ook nog bij: Kan BAM de komende jaren toe naar..........

De 10!!! :p
HenkdeV
1
quote:

Kbg schreef op 11 december 2021 14:34:

[...]

De 10!!! :p
Dat wordt een hele toer omdat te onderbouwen:-)).
Moet BAM naar een netto marge toe richting de 6%.
Hoop het nog mee te maken.
946 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 44 45 46 47 48 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 mei 2024 17:35
Koers 3,704
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 3,730
Laag 3,676
Volume 1.327.485
Volume gemiddeld 1.364.452
Volume gisteren 1.327.485