Vopak « Terug naar discussie overzicht

Vopak 2022

4.926 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 243 244 245 246 247 » | Laatste
Ron Kerstens
0
Het hele artikel uit Fd van vandaag;

In het kort

Kanselier Olaf Scholz wil minder afhankelijk worden van Russisch gas.
De import van vloeibaar gas en de bouw van terminals kan daarbij helpen.
Nederlandse partijen zijn bereid daar fors in te investeren.

De Nederlandse olietycoon Marcel van Poecke verdubbelt zijn investeringen in Wilhelmshaven tot €5 mrd, door een terminal voor vloeibaar aardgas toe te voegen aan een geplande waterstoffabriek.

Van Poecke heeft met zijn investeringsmaatschappij AtlasInvest, vaak samen met het Amerikaanse Carlyle, veel grote belangen in de energie. Hij zou in tien stappen €25 mrd willen investeren. Dat bevestigt Otto Waterlander, de chief operational officer van Tree Energy Solutions (TES). Vanuit deze Belgische vennootschap initieert Marcel van Poecke samen met zijn broer Paul het megaproject.

Zondag kondigde kanselier Olaf Scholz in de Bondsdag aan dat Duitsland zo snel mogelijk twee terminals voor vloeibaar aardgas, ofwel lng, wil bouwen. Het betreft een locatie in Brunsbüttel en een locatie in Wilhelmshaven, allebei aan de Duitse kust van de Noordzee.

Staatssecretaris Patrick Graichen van het Duitse ministerie van economische zaken en klimaatactie kon woensdag nog niet zeggen hoe de overheid hierin wil participeren, via een staatsdeelname, garanties of leningen.
Mislukte terminal

Meer Nederlandse partijen helpen Duitsland met miljardeninvesteringen om zo snel mogelijk minder afhankelijk te worden van Russisch aardgas. Zo werken in Brunsbüttel het Nederlandse tankopslagbedrijf Vopak en Gasunie al vijf jaar met een Duitse partner aan een terminal voor lng. Maar door onder andere bureaucratische obstakels en verzet van milieugroepen wil die niet van de grond komen.

De terminal in Brunsbüttel, die voornamelijk met Nederlands geld zal worden gebouwd, had al klaar moeten zijn, maar leek op sterven na dood. Vopak is als actieve deelnemer afgehaakt met een afschrijving van €11,1 mln. Nu de Duitse overheid betrokken is, komt het project mogelijk alsnog in een stroomversnelling.

Gasunie beperkt zich in een reactie tot de opmerking dat de gesprekken met de Duitse overheid over de terminal zich in ‘de afrondende fase bevinden’. Het staatsbedrijf hoopt dit jaar nog te kunnen starten met het aanleggen van de terminal.

Graichen weersprak woensdag dat de terminal tot nog toe niet van de grond kwam vanwege vergunningen. 'Het waren bedrijfseconomische redenen. Russisch aardgas was veel goedkoper dan vloeibaar gas. Nu zitten we in een heel nieuwe situatie', aldus de Duitse staatssecretaris.
Export opgevoerd

Duitsland import nu 55% van zijn aardgas uit Rusland. Nog nooit waren de opslagterminals voor het Russische aardgas zo leeg als de afgelopen weken. Dat is volgens de Duitse regering een onaanvaardbaar risico.

De Verenigde Staten en Qatar hebben de export van vloeibaar gas opgevoerd. Via onder andere de haven van Rotterdam en pijpleidingen naar Duitsland kunnen de oosterburen vloeibaar gas geleverd krijgen. Met de nieuwe terminals moet het laden en lossen van tankers en de tijdelijke opslag ook mogelijk worden aan de eigen noordkust.
Nieuwe situatie

Investeerder Van Poecke had tot voor kort alleen plannen om een waterstoffabriek op industriële schaal te bouwen. De Duitse regering heeft de investeerder gevraagd in het plan een lng-terminal te integreren. Het plan bevindt zich in de ontwikkelfase. Vergunningen zijn er nog niet, aldus Waterlander.

‘De situatie is van de ene op de andere dag veranderd’, zegt de coo van TES, die voorheen bestuurder was bij het Oekraïense staatsgasbedrijf Naftogaz. ‘Duitsland moet voor zichzelf zorgen. Het contract voor de Russische gastoevoer via Oekraïne loopt in 2024 af en ook Nord Stream is onzeker. Door ons project aan te passen en te versnellen zouden we Duitsland voor een derde in de behoefte aan gas kunnen voorzien.’
Van Poecke zet hoog in

De terminal kan in 2025 klaar zijn, zegt hij. De beoogde eerste investering was volgens hem €2,5 mrd, maar kan met de additionele terminal voor vloeibaar aardgas oplopen tot €5 mrd. ‘Het hangt af van de bereidheid van de Duitse overheid om afnamegaranties te geven.’

Het Duitse energiebedrijf Uniper had ook plannen voor een terminal in Wilhelmshaven, maar dat project is stukgelopen en ingeruild voor een plan voor een groen waterstofknooppunt. Mogelijk wordt dat ook extra leven ingeblazen met de steun van de Duitse overheid. Waterlander zegt dat zijn onderneming openstaat voor samenwerking met Uniper.
Nadruk op 'groen'

Het consortium in Brunsbüttel, met Vopak en Gasunie, heeft goede hoop dat zijn project alsnog van de grond komt. ‘Het gaat om zeer complexe, kostenintensieve en langjarige investeringen’, zegt woordvoerder Katja Freitag. ‘Wij blijven overtuigd van de noodzaak.’

Met dit project was oorspronkelijk een investering beoogd van €300 tot €500 mln, maar de plannen zijn tussentijds flink uitgebreid.

Om meer steun te verwerven is recent nadruk gelegd op het ‘groene’ karakter. Als het tijdperk van fossiel gas voorbij is kan er klimaatneutraal gas worden opgeslagen, zegt Freitag. Ook deze partijen spreken over een mogelijke ‘hub’ voor groene waterstof.

In Stade wordt ook nog gewerkt aan een derde lng-terminal, maar ook daar is er vertraging. De Deutsche Umwelthilfe (DUH) houdt vast aan het verzet tegen de terminals omdat ze primair fossiele energie opslaan. De milieuorganisatie noemt de groene beloftes voor Brunsbüttel greenwashing.

HD_Erik
1
Toch triest dat er eerst half Europa in brand moet staan voor men tot inkeer komt dat je óók LNG nodig hebt.
cash is king
1
quote:

MFCons schreef op 2 maart 2022 14:31:

[...]

Precies, en dan maakt de beleggingsstrategie ook niet meer uit. Dus dat scenario zal/kan dan ook niet ingeprijsd worden.
Laat ons hopen dat de rijke elite nu genoeg reden heeft om wel weer mee te spelen.

Het nodeloos bombarderen van burgers en het stilstaan bij Kiev geef mij wel hoop. Zou zomaar een manier kunnen zijn om tot een voor Rusland gunstig akkoord te komen. E.g. Krim+Don+Luh+Marienpol.

Ik weet alleen niet of Ukraine liever sterft dan dat toelaat.
Het zou kunnen, dat er een voor Rusland gunstig akkoord uitrolt. Alleen heeft dat voor Rusland weinig tot geen materiële waarde. De westerse landen + Japan +Zuid-Korea zijn niet gebonden aan dit mogelijke akkoord. Men is nu druk bezig om Rusland economisch de nek om te draaien en maakt goede vorderingen. Men zal aan Rusland zeer vergaande eisen stellen. Rusland zal zeker in 1e instantie niet aan deze eisen willen voldoen. Maar de tijd werkt in het nadeel van Rusland en hoe langer men wacht met toegeven aan de eisen, hoe desastreuzer voor de Russische economie. En een dreiging met kernwapens houdt wel de NAVO buiten de deur, maar is geen wapen tegen economische sancties.
EQ140
0
Poetin geeft niets om de sancties. Zijn plan is om Rusland groot te maken.Het wordt voor Europa een onvoorspelbare angstige uitkomst. Het is voor Oekraïne zeer triest dat hun land aan puin gaat. Hitler deed het met Warschau als afschrikking naar andere landen toe.
LL
1
NEWS update German LNG Terminal
05 March 2022 12:37

German LNG Terminal in implementation phase with new shareholder structure

Brunsbüttel / Hamburg, 5 March 2022

In view of current political developments and their impact on the gas market, the shareholders and management of German LNG Terminal GmbH on the one hand and the German Federal Government on the other have agreed on key points for further planning.

On Friday, 4 March 2022, Gasunie and the Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) (on behalf of the German Federal Government) signed a Memorandum of Understanding (MoU) to take the project into a next phase and start the joint construction of the LNG terminal in Brunsbüttel. KfW will join the project as a shareholder.

The current shareholders have agreed that Gasunie is the best partner for the German government to complete the terminal project quickly and successfully in order to ensure stable energy supply with gas and enhance security of supply in Germany. Having worked together to build up the company, Vopak LNG Holding BV and Oiltanking GmbH, a subsidiary of Marquard & Bahls AG, will leave the group of shareholders ultimately by May 2022.

Kees van Seventer (President, Vopak LNG) and René Anghel (CFO, Oiltanking GmbH) said:
"The state participation and the leadership of Gasunie enable the necessary accelerated realization of the terminal. It is in the interest of securing the energy supply of Northwest Europe. The framework including commercial conditions of this state participation and a private ownership are different and so Vopak and Oiltanking have decided not to participate further in the implementation of the project. We wish the project the greatest possible success."

One consequence of the change in the shareholder structure will be that the former joint managing director Philipp Kroepels will return to Oiltanking GmbH. The shareholders expressly thank Philipp Kroepels for his work in building up the company under challenging conditions. Dr Michael Kleemiß (54) will remain Managing Director. Michael Kleemiß has almost 25 years of experience in the natural gas business in both Germany and the Netherlands. He has been working on the project for a long time and is now at the helm.

Both the shareholders and the management reaffirmed their intention to move the terminal project forward quickly. The planning approval process, which was started last year, is being moved ahead at full speed. In addition, the consortium of the general contractor (EPC) Cobra/Sener will be commissioned to start the preparatory work immediately.

Background to the project

The project includes a jetty with two berths for vessels up to Q-Max size and facilities for the distribution of LNG by tankers, railway tanker wagons and smaller vessels. The documents submitted also serve to establish the permissibility of the planned terminal at the site. The proposed terminal at Brunsbüttel will be constructed for the import and onward distribution of LNG. It will have two LNG tanks with a capacity of 165,000 m³ each and an LNG regasification plant. The terminal will thus have the capacity to inject up to 8 billion Nm³ of natural gas per year into the network.

Contact:
Katja Freitag
German LNG Terminal GmbH
Tel.: +49 30 20642-975 / mobile +49 152 21700511
katja.freitag@GermanLNG.com

Dr Frank Laurich
Laurich & Kollegen
Tel.: + 49 (0)40 75 25 77 - 990
frank.laurich@laurich-kollegen.de

bron:
www.vopak.com/newsroom/news/news-upda...
voda
0
Vopak geeft belang in Duitse LNG-terminal op

Door ABM Financial News op zaterdag 5 maart 2022
Views: 13

(ABM FN-Dow Jones) Vopak en Oiltanking stappen uit een joint venture voor een nieuwe LNG Terminal in het Duitse Brunsbüttel. Dit maakte het Nederlandse tankopslagbedrijf zaterdag bekend zonder financiële details te melden.

Gasunie en de Kreditanstalt für Wiederaufbau, namens de Duitse overheid, hebben vrijdag een intentieverklaring getekend om het project naar de volgende fase te brengen en gezamenlijk de terminal in Brunsbüttel in aanbouw te nemen.

Dit betekent dat de Kreditanstalt für Wiederaufbau toetreedt als aandeelhouder, terwijl Vopak en Oiltanking uiterlijk per mei dit jaar vertrekken als aandeelhouder.

In een toelichting liet Vopak weten dat de terminal nodig is om de energieaanvoer van Noordwest-Europa te garanderen. Omdat de belangen van de overheden anders zijn dan van commerciële partijen, hebben Vopak en Oiltanking besloten om afscheid te nemen van hun belang in het project.

Vopak was zaterdag nog niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: ABM Financial News
rewi
0
[verwijderd]
3
quote:

rewi schreef op 5 maart 2022 14:19:

Is dat nou slecht of goed nieuws voor de aandeelhouders ? Ik heb geen idee.
Ik denk dat ze nu wel een goede prijs vangen.
[verwijderd]
1
De duitsers doen niet bepaald makkelijk met de vergunningen, misschien is dat de reden dat Vopak al eerder had besloten er geen energie meer in te steken. Plus dat de installatie nu ook Waterstof-ready moet zijn.
www.ndr.de/nachrichten/schleswig-hols...,brunsbuettel640.html
Fezpatrick
0
Ik mag hopen dat ze er financieel goed uitspringen, ze hebben in het verleden al eens een flinke afschrijving gedaan op dit project.
En hoe staat het eigenlijk met de voorgenomen verkoop van de Australische terminals, blijkbaar staan de kopers daar ook niet in de rij.
Bas2012
3
Als ik zo de berichtgeving lees mbt Duitsland valt mij op dat het lijkt alsof de terminal nu obv strategische opslag gaat draaien en daarmee een navenant commerciele contractstructuur. (beter gezegd volledig gereguleerd) Ik vermoed een structuur waarbij je als aandeelhouder zeg max 5 % gegarandeerd rendement krijgt, het terminal model is simpel RWE boekt de gehele capaciteit en garandeert een strategische voorrraad aan te houden en krijgt daar een fee voor. Terminal design simpel door veel opslag en send out capaciteit en geen toeters en bellen met trading/overslag etc. Wat is hierin de meerwaarde voor Vopak (en ook Oiltanking)? 0,0 dus verstandig ze gaan er lekker uit en ze zullen hun ingelegde geld wel (deels) terugkrijgen (wellicht dan terugdraaien afschrijving) en dan focus verder op Gate terminal.
LL
0
quote:

Bas2012 schreef op 6 maart 2022 10:18:

Als ik zo de berichtgeving lees mbt Duitsland valt mij op dat het lijkt alsof de terminal nu obv strategische opslag gaat draaien en daarmee een navenant commerciele contractstructuur. (beter gezegd volledig gereguleerd) Ik vermoed een structuur waarbij je als aandeelhouder zeg max 5 % gegarandeerd rendement krijgt, het terminal model is simpel RWE boekt de gehele capaciteit en garandeert een strategische voorrraad aan te houden en krijgt daar een fee voor. Terminal design simpel door veel opslag en send out capaciteit en geen toeters en bellen met trading/overslag etc. Wat is hierin de meerwaarde voor Vopak (en ook Oiltanking)? 0,0 dus verstandig ze gaan er lekker uit en ze zullen hun ingelegde geld wel (deels) terugkrijgen (wellicht dan terugdraaien afschrijving) en dan focus verder op Gate terminal.
Bedankt weer voor deze wijze woorden! Mijn hoop is nog steeds gevestigd op een mogelijke Engro Vopak deal in Pakistan ter uitbreiding van de LNG portfolio.

augaf.com/engro-and-royal-vopak-consi...
voda
0
07:09
*Jefferies verlaagt advies Vopak van Kopen naar Houden
07:09
*Jefferies verlaagt koersdoel Vopak van 42,00 naar 35,00 euro
N audio
2
quote:

Bas2012 schreef op 6 maart 2022 10:18:

Als ik zo de berichtgeving lees mbt Duitsland valt mij op dat het lijkt alsof de terminal nu obv strategische opslag gaat draaien en daarmee een navenant commerciele contractstructuur. (beter gezegd volledig gereguleerd) Ik vermoed een structuur waarbij je als aandeelhouder zeg max 5 % gegarandeerd rendement krijgt, het terminal model is simpel RWE boekt de gehele capaciteit en garandeert een strategische voorrraad aan te houden en krijgt daar een fee voor. Terminal design simpel door veel opslag en send out capaciteit en geen toeters en bellen met trading/overslag etc. Wat is hierin de meerwaarde voor Vopak (en ook Oiltanking)? 0,0 dus verstandig ze gaan er lekker uit en ze zullen hun ingelegde geld wel (deels) terugkrijgen (wellicht dan terugdraaien afschrijving) en dan focus verder op Gate terminal.
Ik had voor mezelf ook een Jip en Janneke theorie. Alleen op geen stukken na zo mooi onderbouwd als deze van Bas. Commercieel gezien vermoedelijk geen meerwaarde (meer) voor Vopak. Dan kan je er beter uit gaan.
Fezpatrick
0
Het lijkt wel of VOPAK uitstel van betaling heeft aangevraagd...pffff...waar eindigt dit ?
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

Fezpatrick schreef op 7 maart 2022 09:16:

Het lijkt wel of VOPAK uitstel van betaling heeft aangevraagd...pffff...waar eindigt dit ?



Gaat het zo slecht met het bedrijf dan? De koers staat nu al op -14%!
Calendar
0
Geschreven call's teruggekocht en extra puts geschreven. Vopak is zit nog maar beperkt in olie. Ik denk dat de markt dit even vergeten is en onderstaand niet goed interpreteert:

Analist David Kerstens waarschuwde dat het tankopslagbedrijf geconfronteerd kan worden met overcapaciteit in de Rotterdamse haven, goed voor circa 30 procent van de omzet van Vopak. De analist benadrukte de afhankelijkheid van Russische olie en gas. Die aanvoer is goed voor ongeveer 25 procent van de overslag in de grootste haven van Nederland, waardoor een herstel van de bezettingsgraad en de prijzen meer tijd vergt.

Aangezien er nog geen zicht is op een mogelijk herstel, verlaagde de zakenbank de taxatie voor de winst per aandeel Vopak in 2022 met ongeveer 15 procent van 2,85 naar 2,43 euro.

Kerstens verwacht niet dat een strategie-update van de nieuwe topman in mei tot een herstel van de aandelenkoers zal leiden.
4.926 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 243 244 245 246 247 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:35
Koers 37,320
Verschil -0,100 (-0,27%)
Hoog 37,640
Laag 37,200
Volume 161.291
Volume gemiddeld 187.687
Volume gisteren 179.043