Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
KCNIB
1
quote:

DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:09:

[...]
Op juiste tijdstip gedaan, neem dan alle pijn dan maar gelijk. Elke accountant vind het prima of flink af te boeken. Denk dat de transactie met Amazon en de biedingen uit het eerste verkoopproces de input waren.
Wat is de huidige boekwaarde? 6,7 miljard - 3 miljard? Of 4,7 miljard bij overdracht aandelen JET - 3 miljard?
DeWalt
6
quote:

KCNIB schreef op 13 januari 2023 23:12:

[...]

Wat is de huidige boekwaarde? 6,7 miljard - 3 miljard? Of 4,7 miljard bij overdracht aandelen JET - 3 miljard?
Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
Neunelf4S
1
quote:

DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:29:

[...]
Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
Nooit geweten dat leningen zoveel waard waren. Zelf heb ik ze liever niet.
Neunelf4S
0
quote:

Steef89 schreef op 13 januari 2023 19:50:

[...]

Jitse wilt weer miljardair worden, daar heb je zeker een punt.
Hij kan wel meer wilten.....
Jong Belegen
9
quote:

KCNIB schreef op 13 januari 2023 18:24:

[...]

Hoe minder afbouw hoe beter denk ik dan. Zodra Grub eruit is komt Jitse met buybacks en kunnen ze tegen hogere koers terugkopen.
Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
vlug
1
quote:

Jong Belegen schreef op 14 januari 2023 07:09:

[...]

Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
vlug
0
quote:

DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:29:

[...]
Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
Er is jaarlijks ook sprake van reguliere afschrijvingskosten op de immateriële vaste activa van Grubhub.
vlug
0
vlug
0
quote:

vlug schreef op 14 januari 2023 08:50:

[...]Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
Doordat de rentelasten niet heel hoog zijn en door de verkoop van Ifood de balans verder versterkt wordt zullen deze verder dalen. Blijven nog reguliere afschrijvingskosten over. Het lijkt er dan ook steeds beter uit te zijn. In de huidige jaarrekening zit nog de eenmalige afboeking van Grubhub maar ook de boekwinst op Ifood. De ebitdata waren in 2021 € 350 miljoen negatief. De afschrijvingskosten ongeveer € 445 miljoen. De bijdrage Ifood vervalt in 2023 en het verschil tussen rentelasten en rentelasten zal kleiner worden door de Ifood deal.
Neunelf4S
0
quote:

vlug schreef op 14 januari 2023 08:50:

[...]Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
Dus geen ebita maar ebitdata?

JET is aardig aan het financieel jongleren om nog een positief getal te laten zien.

De Vpb wordt berekend effectief berekend over de binnenlandse winst. De Nederlandse tak draait nog niet zo slecht dus Vpb in de nabije toekomst is reëel.
> Iannuzi
4
quote:

Jong Belegen schreef op 14 januari 2023 07:09:

[...]

Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
Doe nou eens lief! Waarom op de man? Laten we het over JET hebben. Maakt het forum ook gezelliger. Dankjewel!
> Iannuzi
2
Er zijn inmiddels 24 sponsoren voor het stoppen van de Feecaps. Nog 2 te gaan!!!!!!
Eagle1959
5
Waar je naar moet kijken bij JET is "adjusted Ebitda"en de cahflow. Het grote plaatje is volgens mij dat Grubhub destijds door de aandeelhouders is betaald + waarschijnlijk wat leningen (die er dus dan nog wel kunnen zijn en waarvan de rentekosten invloed hebben op de netto winst en niet op de ebitda of adjusted ebitda). Voor de cashflow zijn daarvan dan de aflossingen en de rentelasten van belang . Het stuk wat destijds door de aandeelhouders is betaald (emmissie) voor Grubhub is alleen voor de aandeelhouders van toen van belang, het was voor hun pijnlijk. In adjusted ebitda worden dit soort afwaarderingen niet meegenomen omdat het de huidige operationele resultaten niet beïnvloedt. Je hebt deelnemingen en assets waar het bedrijf geld mee verdient en in de toekomst zal gaan verdienen. Dat wat je ermee kunt verdienen is van belang en niet wat het boekhoudkundig waard was of waarvoor je het in het verleden gekocht is. M.a.w. boekhoudkundige afwaarderingen, wat wel invloed heeft voor de netto winst, heeft voor de aandeelhouder geen waarde omdat de verdiencapaciteit of verkoopwaarde al in de koers is verdisconteerd. Uiteraard is de balanspositie van een bedrijf ook van belang en daar heeft JET een belangrijke troef wat je niet terugziet in de adjusted ebitda. Immers men heeft 2 miljard cash in een tijd waarin geld weer schaars wordt. Men heeft leningen waarop minder rente hoeft worden betaald dan men zelf op hun cashpositie kan ontvangen. Men kan daardoor ook de obligaties goedkoper terug kopen omdat de bezitters van deze obligaties te weinig rendement ontvangen tov.. Deze balanspositie is op zich dus al heel positief voor de aandeelhouder. Als de adjusted ebitda positief is en de feecaps eraf gaan is dat naast de sterke balans een mooie positie. Als uitsmijter nog even: de Grubhub aankoop betekende wel veel meer aandelen dus er is toen wel verwatering ontstaan. Maar voor het bedrijf JET is dat niet van belang, alleen voor de aandeelhouders. En dit soort waardedalingen zijn allang in de koers verdisconteerd.
Shadow
0
quote:

Eagle1959 schreef op 14 januari 2023 09:50:

Waar je naar moet kijken bij JET is "adjusted Ebitda"en de cahflow. Het grote plaatje is volgens mij dat Grubhub destijds door de aandeelhouders is betaald + waarschijnlijk wat leningen (die er dus dan nog wel kunnen zijn en waarvan de rentekosten invloed hebben op de netto winst en niet op de ebitda of adjusted ebitda). Voor de cashflow zijn daarvan dan de aflossingen en de rentelasten van belang . Het stuk wat destijds door de aandeelhouders is betaald (emmissie) voor Grubhub is alleen voor de aandeelhouders van toen van belang, het was voor hun pijnlijk. In adjusted ebitda worden dit soort afwaarderingen niet meegenomen omdat het de huidige operationele resultaten niet beïnvloedt. Je hebt deelnemingen en assets waar het bedrijf geld mee verdient en in de toekomst zal gaan verdienen. Dat wat je ermee kunt verdienen is van belang en niet wat het boekhoudkundig waard was of waarvoor je het in het verleden gekocht is. M.a.w. boekhoudkundige afwaarderingen, wat wel invloed heeft voor de netto winst, heeft voor de aandeelhouder geen waarde omdat de verdiencapaciteit of verkoopwaarde al in de koers is verdisconteerd. Uiteraard is de balanspositie van een bedrijf ook van belang en daar heeft JET een belangrijke troef wat je niet terugziet in de adjusted ebitda. Immers men heeft 2 miljard cash in een tijd waarin geld weer schaars wordt. Men heeft leningen waarop minder rente hoeft worden betaald dan men zelf op hun cashpositie kan ontvangen. Men kan daardoor ook de obligaties goedkoper terug kopen omdat de bezitters van deze obligaties te weinig rendement ontvangen tov.. Deze balanspositie is op zich dus al heel positief voor de aandeelhouder. Als de adjusted ebitda positief is en de feecaps eraf gaan is dat naast de sterke balans een mooie positie. Als uitsmijter nog even: de Grubhub aankoop betekende wel veel meer aandelen dus er is toen wel verwatering ontstaan. Maar voor het bedrijf JET is dat niet van belang, alleen voor de aandeelhouders. En dit soort waardedalingen zijn allang in de koers verdisconteerd.
Mooie analyse.
vlug
0
quote:

Neunelf4S schreef op 14 januari 2023 09:26:

[...]

Dus geen ebita maar ebitdata?

JET is aardig aan het financieel jongleren om nog een positief getal te laten zien.

De Vpb wordt berekend effectief berekend over de binnenlandse winst. De Nederlandse tak draait nog niet zo slecht dus Vpb in de nabije toekomst is reëel.
typefout. Inderdaad ebitda.
Neunelf4S
0
Maakt niet uit, maar Vpb kunnen ze straks wel moeten betalen. Je gooit niet alle wereldwinst op 1 hoop en belast het dan in Nederland. Zo werkt dat niet.
vlug
0
quote:

Neunelf4S schreef op 14 januari 2023 10:46:

Maakt niet uit, maar Vpb kunnen ze straks wel moeten betalen. Je gooit niet alle wereldwinst op 1 hoop en belast het dan in Nederland. Zo werkt dat niet.
Zal nog even kijken hoe ze het hebben geregeld.
Steef89
4
Ik heb weer wat nieuws gevonden, redelijk belangrijk ook zo te zien. Er is een nieuwe meeting gepland door dezelfde committee als die de fee caps bill in behandeling heeft.

legistar.council.nyc.gov/MeetingDetai...

Als je die bill erbij pakt

legistar.council.nyc.gov/LegislationD...

Dan zie je dus dat hij dezelfde status had in juni 22 en dat hij dus nog 2 stappen moet doorlopen voordat er gestemd kan worden. Zie de kalender uit de eerste link.

Sowieso lijkt deze bill ook heel spannend te zijn vanwege het volgende:

A Local Law to amend the administrative code of the city of New York, in relation to restricting the provision of eating utensils, condiment packets, napkins and extra eating containers, and clarifying the definition of third-party courier service
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:36
Koers 13,870
Verschil -0,330 (-2,32%)
Hoog 14,230
Laag 13,820
Volume 1.563.751
Volume gemiddeld 2.408.542
Volume gisteren 1.798.628