Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

[verwijderd]
0
quote:

The Strategist schreef op 10 augustus 2023 09:05:

[...]

Wat ik wel weet is dat TKWY op de dag van de cijfers 10% omhoog ging! Dit nav HJ cijfers hiervoor is Jitse verantwoordelijk voor toch?
Misschien even goed je huiswerk doen.
RDOW
1
Daar ben ik het dus mee oneens.

Deze lage koersen zijn perfect voor een SBB. Eerst die 150mil maar eens op maken en dan met het juiste nieuws komen

-Fee caps -> GH verkoop
-Nieuwe CFO die een nieuwe GAH binnen hengelt
-Verbeterde outlook 2024
-Jitse schuift eindelijk aan bij Albert ;-)
voda
0
Sectorbericht:

Recordresultaat voor HelloFresh

Outlook gehandhaafd.

(ABM FN-Dow Jones) HelloFresh heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een recordresultaat geboekt. Dit bleek donderdag uit cijfers van de Duitse aanbieder van maaltijdboxen.

In het afgelopen kwartaal kwam de aangepaste EBITDA uit op 191,9 miljoen euro, een recordresultaat voor het bedrijf. Een jaar eerder bedroeg de EBITDA 145,9 miljoen euro. HelloFresh profiteerde van een significante uitbreiding van de zogeheten contribution-marge tot 28,4 procent, een sterke orderontwikkeling en een gestegen waarde per bestelling.

De omzet kwam afgelopen kwartaal uit op 1,9 miljard euro, hetgeen op jaarbasis een groei betekende van een procent tegen constante wisselkoersen.

In het afgelopen halfjaar was de vrije kasstroom 38 miljoen euro positief.

Outlook

In juli scherpte HelloFresh de winstverwachtingen aan en die werden donderdag gehandhaafd. Dit betekent dat voor heel 2023 wordt uitgegaan van een omzetgroei tegen constante wisselkoersen van 2 tot 8 procent. De aangepaste EBITDA zal tussen 470 miljoen en 540 miljoen euro uitkomen, denkt HelloFresh.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
The Strategist
0
quote:

RDOW schreef op 10 augustus 2023 09:10:

Daar ben ik het dus mee oneens.

Deze lage koersen zijn perfect voor een SBB. Eerst die 150mil maar eens op maken en dan met het juiste nieuws komen

-Fee caps -> GH verkoop
-Nieuwe CFO die een nieuwe GAH binnen hengelt
-Verbeterde outlook 2024
-Jitse schuift eindelijk aan bij Albert ;-)
Helemaal mee eens!
Mr Trade
0
Wat ik niet begrijp is de manier waarop long Holder hun positie afbouwen.
Je zou zeggen dat het geleidelijk afbouwen van de positie veel rendabeler is dan het dumpen van een x aantal stukken elk moment dat de koers wat oploopt.
Zo zag je ook gister, de koers staat in no time op 15EUR om vervolgens te eindigen op 14,50.

Dan zou je zeggen laat de koers doorlopen voordat je weer begint te dumpen (scheelt op 300-400k stukken toch een slordige 150-200k).
The Strategist
3
quote:

Baksteen schreef op 10 augustus 2023 09:03:

[...]

Hij is de oprichter/ceo en stuurt het schip de verkeerde kant op.
Het grote verschil met jou is hij stuurt een internationaal miljarden bedrijf aan en jij alleen je PC!
Mr Trade
0
Ben voornamelijk benieuwd wie de stukken opvangt.
Er worden elke minuut zo'n 5-8k stukken verhandeld en dus rond deze prijzen ook opgekocht.
Deel zal wel naar JET aandelen inkoop gaan, benieuwd welke partij de overige stukken opkoopt (van 900k stukken reguliere handel naar 1.9MLN stukken reguliere handel, naast de eindveiling)
Juargo
0
Mr Trade
3
quote:

Juargo schreef op 10 augustus 2023 09:48:

Hoe sneller de grote partij eruit is, hoe beter lijkt mij in ieder geval
Met de volumes van afgelopen week moet het toch snel gaan zou je zeggen.
Ben ook benieuwd of ze hun hele positie willen afstoten of slechts een deel.

Lijkt erop dat de 14,50 hierbij een belangrijke rol speelt, zou me niets verbazen als er onderling een dealtje is gemaakt.
Templeton wil eruit en een andere partij wil ze hebben.
valeo 325
0
quote:

Mr Trade. schreef op 10 augustus 2023 09:16:

Wat ik niet begrijp is de manier waarop long Holder hun positie afbouwen.
Je zou zeggen dat het geleidelijk afbouwen van de positie veel rendabeler is dan het dumpen van een x aantal stukken elk moment dat de koers wat oploopt.
Zo zag je ook gister, de koers staat in no time op 15EUR om vervolgens te eindigen op 14,50.

Dan zou je zeggen laat de koers doorlopen voordat je weer begint te dumpen (scheelt op 300-400k stukken toch een slordige 150-200k).
Dat klopt wat je zegt maar zouden ze deze partij in 1 keer aanbieden aan een andere wordt er meestal een korting op gegeven
Van 10 tot 15 procent
Dus kun je het beter zo doen
Mr Trade
0
quote:

valeo 325 schreef op 10 augustus 2023 09:59:

[...]
Dat klopt wat je zegt maar zouden ze deze partij in 1 keer aanbieden aan een andere wordt er meestal een korting op gegeven
Van 10 tot 15 procent
Dus kun je het beter zo doen
Die korting is er nu ook :)
Chessplayer1992
9
Ik vraag me af of ik het nu verkeerd zie; of dat het in analistenland onnodig moeilijk wordt gemaakt.

Ja: we komen uit een wereld met historisch bizar lage rentestanden. Ja, het geld kon niet op. Ja, alles draaide om groei, groei, groei. En DCF.

Maar: de rente begint normalere standen aan te nemen. DCF geeft een waardering van 0 als toekomstige kasstromen en winst negatief is.

Wat gebeurt er: analisten blijven (bijna krampachtig) naar groei kijken en dat vergelijken tussen de bezorgbedrijven. De vraag die ik heb is dan dat indien je business significant aanpast om richting winstgevendheid te gaan, of een vergelijking van groei dan helemaal opgaat. Groei, omzet en winst bijten elkaar.

Als ik naar de voor mij belangrijkste uitgangspunten kijk:

Take rate:
- Deliveroo: take rate in UKI en International allebei 29%.
- Delivery Hero: take rate in Europe 20% (Glovo was in 2022 meer dan 50% van de Europe GTV van DH). Middle east (waar Deliveroo ook actief is) 27%.
- JET: UKI 20%. Noord Europa 16%. Zuid-europa / Australië 21%. Amerika 22%.
Conclusie --> Deliveroo lijkt zich in de UKI op den duur uit de markt te prijzen. Ik kan niet anders dan dat concluderen.

Winstgevendheid:
- JET en Roo komen allebei op 1,1% adj. ebitda uit. Maar: JET maakt nog flink verlies in Zuid-Europa / Australië en nog problemen in Amerika. Dit gaat ofwel ook winstgevend worden, of er wordt op den duur simpelweg mee gestopt (ga ik niet vanuit).
- Roo kan de take rate (omzet) eigenlijk niet meer verhogen
- Kosten van HQ bij Roo zijn gigantisch (147 mln EUR), groter dan JET (100 mln EUR) terwijl JET meer dan 3x zo groot is in termen als GTV.
- Al blijft Deliveroo zelfstandig bestaan, dan zullen ze nooit heel winstgevend worden.

Waarom gaat Deliveroo voor een dividenduitkering, en niet voor een inkoop van eigen aandelen? Simpel: ze zien dit zelf ook. Inkoop van eigen aandelen stuwt de koers, maar daar hebben ze geen belang bij. Ze willen gewoon overgenomen worden. Kosten kunnen dan omlaag. Dan resteert mogelijk een rationeel bestaand.

En Delivery Hero --> leuk en aardig, maar de groei is overal flink lager dan de inflatie (ze zitten met name in landen met een hogere inflatie en economische groei). In Europa zijn ze zelfs nog adjusted ebitda verliesgevend. Los van de eventuele boetes en rechtzaken met Glovo (wat inmiddels meer dan 50% van hun Europese business is).

Ik ben vast blinded door mijn vertrouwen in JET ...
The Strategist
1
Tweet van You-R-Cancelled!: From today's $roo results analysts at Citi conclude that it appears $tkwy is regaining market share in UK and Ireland from $roo. #buy recommendation for Just Eat Takeaway
Chessplayer1992
1
quote:

The Strategist schreef op 10 augustus 2023 11:55:

Tweet van You-R-Cancelled!: From today's $roo results analysts at Citi conclude that it appears $tkwy is regaining market share in UK and Ireland from $roo. #buy recommendation for Just Eat Takeaway
Mooi. Het helpt natuurlijk flink als de groei ook groter is dan bij concurrenten. Het ergste dat nu kan gebeuren is dat Deliveroo overgenomen wordt. Gezien de rentestand zie ik het niet snel gebeuren.

Ik gok dat eind april 2024 duidelijk is wat de stand van zaken is in de delivery markt; inclusief weerspiegeling van de koersen. Dit duurt niet lang meer. Mogelijk dat er nu nog verwarring is, gezien de berichten op twitter. Maar nog 2 of 3 kwartalen verder zal de onduidelijkheid er niet langer zijn.

JET investeert nog hevig in UK, Deliveroo kan zich dit niet langer veroorloven.
The Strategist
0
Afgelopen weekend had ik al voorgesteld om ROO over te nemen! @seva je zou vandaag na de cijfers hier nog op terugkomen. Ik zie je reactie tegemoet.
Chessplayer1992
0
quote:

The Strategist schreef op 10 augustus 2023 12:12:

Afgelopen weekend had ik al voorgesteld om ROO over te nemen! @seva je zou vandaag na de cijfers hier nog op terugkomen. Ik zie je reactie tegemoet.
Qua businessmodel past het volgens mij gewoon niet bij JET. Levert dan nog zeker een jaar gedoe op voordat alles gelukt is. Enige synergie op dat moment is dat de kosten beter gespreid kunnen worden. Vervolgens zit je in veel landen nog met rechtzaken. Middle east past er niet direct bij; is de vraag of dat qua cultuur gaat matchen (JET zet heel erg in op diversity).

Dus dan moet je daarna weer onderdelen verkopen. Ik betwijfel het.

Wat ik me nog wel afvraag: waarom rapporteert Deliveroo zo duidelijk dat het slecht gaat in Frankrijk. What happens. JET is daar niet heel groot (alleen in grote steden actief, of zelfs gestopt?). Nummer 2 na Deliveroo is Uber? Weten we daar iets van?

Wel interessant ..
Instapmoment
0
quote:

Mr Trade. schreef op 10 augustus 2023 09:49:

[...]

Lijkt erop dat de 14,50 hierbij een belangrijke rol speelt, zou me niets verbazen als er onderling een dealtje is gemaakt.
Templeton wil eruit en een andere partij wil ze hebben.
Dat zouden ze dan toch niet via de reguliere beurs doen, eerder via een dark pool of andere OTC-transactie.
SEVA_
1
quote:

The Strategist schreef op 10 augustus 2023 12:12:

Afgelopen weekend had ik al voorgesteld om ROO over te nemen! @seva je zou vandaag na de cijfers hier nog op terugkomen. Ik zie je reactie tegemoet.
Op eigen kracht is beter. Roo is enkel interessant voor de UK, laat JET het daar nu iets beter doen QoQ.
Arthur Hastings
1
Citaat van de CEO van Deliveroo:

"We've got big ambitions (...) but you don't need all of it, and the responsible thing is to return some of it to shareholders," he said.

Shares in Deliveroo, which are up 44% so far this year, were up 3% by 1007 GMT.

Best zuur als je dit vergelijkt met JET. ROO 47% up, wij 27% down. Verschil van 75%. Zij hebben 1 miljard cash en geven 25% terug, wij hebben 1.5 miljard en krijgen 150 miljoen terug ( 10%). Bij elkaar geteld een verschil van dik 80%.
Ik weet dat het niet volledig klopt, maar in grote lijnen is dit teleurstellend..
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:36
Koers 13,975
Verschil -0,035 (-0,25%)
Hoog 14,285
Laag 13,815
Volume 1.643.771
Volume gemiddeld 2.408.655
Volume gisteren 2.412.741