Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.190 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 » | Laatste
nine_inch_nerd
0
Topje van de ijsberg.
Green Ammonia: Thyssenkrupp Uhde Signed a Contract With Ark Energy for the Han-Ho H2 Hub Feasibility Study
fuelcellsworks.com/news/green-ammonia...
nine_inch_nerd
0
Nog eentje, dan.
Zelfs de groten zijn dommeriken....

Cummins and Chevron Advance Strategic Collaboration on Hydrogen and Natural Gas Initiatives
fuelcellsworks.com/news/cummins-and-c...
DeZwarteRidder
0
Ook leuk om te weten:

Plug Power verkoopt in H1 voor ca 52 miljoen aan energie en waterstof.

En de pure kostprijs van deze levering is ca 219 MILJOEN........!!!!!!!
nine_inch_nerd
0
Verkeerde draadje, Ridder. -lol-

Het is niet zwart en ook niet wit, de oplossing zal ergens tussenin liggen.
Joni-2
1
01.08.2023 11:27

De Duitse regering en de Europese Commissie zijn het eens geworden over een financieringskader voor nieuwe gascentrales. Maandenlang worstelden ze met het vinden van sleutelfiguren voor de geplande financiële steun.

Federaal minister van Economische Zaken Robert Habeck en de EU-Commissie zijn het eens geworden over 'vangrails' voor overheidssubsidies voor nieuwe gascentrales die later ook met waterstof kunnen worden geëxploiteerd.

De bouw van nieuwe waterstofcentrales kan nu ook door de staat worden gesubsidieerd, maakte het ministerie van Economische Zaken bekend. De vooruitgang die met de Europese Commissie is geboekt, is een belangrijke eerste stap, ook al betekent dit niet dat de voorgestelde maatregelen al zijn goedgekeurd op grond van de staatssteunwetgeving.

Volgens het ministerie vormt de voortgang met de EU-Commissie het kader voor een nationale energiecentralestrategie. Habeck kondigt dit al langer aan. Concreet wordt volgens het ministerie 8,8 gigawatt aan nieuwe centrales aanbesteed, die vanaf het begin met waterstof worden geëxploiteerd.

Tegen 2035 moet ook tot 15 gigawatt aan waterstofcentrales worden aanbesteed, die tijdelijk met aardgas kunnen worden geëxploiteerd totdat ze zijn aangesloten op het waterstofnet.

www.tagesschau.de/wirtschaft/unterneh...
nine_inch_nerd
1
quote:

Joni-2 schreef op 14 augustus 2023 11:00:

01.08.2023 11:27

De Duitse regering en de Europese Commissie zijn het eens geworden over een financieringskader voor nieuwe gascentrales. Maandenlang worstelden ze met het vinden van sleutelfiguren voor de geplande financiële steun.

Federaal minister van Economische Zaken Robert Habeck en de EU-Commissie zijn het eens geworden over 'vangrails' voor overheidssubsidies voor nieuwe gascentrales die later ook met waterstof kunnen worden geëxploiteerd.

De bouw van nieuwe waterstofcentrales kan nu ook door de staat worden gesubsidieerd, maakte het ministerie van Economische Zaken bekend. De vooruitgang die met de Europese Commissie is geboekt, is een belangrijke eerste stap, ook al betekent dit niet dat de voorgestelde maatregelen al zijn goedgekeurd op grond van de staatssteunwetgeving.

Volgens het ministerie vormt de voortgang met de EU-Commissie het kader voor een nationale energiecentralestrategie. Habeck kondigt dit al langer aan. Concreet wordt volgens het ministerie 8,8 gigawatt aan nieuwe centrales aanbesteed, die vanaf het begin met waterstof worden geëxploiteerd.

Tegen 2035 moet ook tot 15 gigawatt aan waterstofcentrales worden aanbesteed, die tijdelijk met aardgas kunnen worden geëxploiteerd totdat ze zijn aangesloten op het waterstofnet.

www.tagesschau.de/wirtschaft/unterneh...
Extra:
German government to spend €18.6bn on hydrogen from its Climate and Transformation Fund in 2024-27
www.hydrogeninsight.com/policy/german...
nine_inch_nerd
0
DeZwarteRidder
0
Duitser krijgt offerte voor vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV: 104.000 euro

Een Duitse automobilist kreeg de schrik van zijn leven toen hij 104.000 euro moest betalen voor een vervangingsonderdeel van zijn Hyundai SUV. Dat is ruim twee keer meer dan de nieuwprijs van zijn auto.
Erik Kouwenhoven 16-08-23, 06:15 Laatste update: 16-08-23, 17:11

Toen de Duitse Hyundai-eigenaar Till Westberg na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers plotseling stilviel met zijn SUV, liet hij hem slepen naar de dealer. Daar werd hem een offerte voor de reparatie voorgelegd. Op die offerte stond een bedrag van maar liefst 103.764,17 euro vermeld voor een nieuwe brandstofcel, waarmee zijn auto in een klap total loss kan worden verklaard.
Lees ook

Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)

Westberg, it’er van beroep, heeft dan ook geen gewone auto, maar een Hyundai ix35 FCEV. Dat is een van de eerste productieauto’s met een waterstofaandrijving en het belangrijkste onderdeel van die auto's is de brandstofcel. Daarin wordt waterstof uit een tank aan boord gecombineerd met zuurstof uit de lucht. De cel wekt elektriciteit op, die vervolgens weer een elektromotor aandrijft.
Zuiver water als uitstoot

Velen beschouwen de brandstofcelaandrijving als dé technologie van de toekomst, omdat er geen extreem zware accu's voor nodig zijn. En in plaats van uitlaatgassen blijft alleen zuiver water over. Het nadeel is dat er relatief veel energie verloren gaat. Niet alleen bij het maken van de waterstof - waarvoor elektriciteit nodig is - maar ook voor het in de auto omzetten van waterstof naar elektriciteit.

Dat laatste gebeurt dus in die brandstofcel. Westberg was vanaf het begin enthousiast over zijn auto: ,,De Hyundai accelereerde snel, reed bijna geruisloos en legde 450 tot 500 kilometer af. Super geschikt voor dagelijks gebruik”, zei hij tegen de Duitse krant Bild. Hij kocht de auto in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs 114 kilometer om te tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof.
Pionier op gebied van brandstofceltechnologie

Westberg vindt dat Hyundai de auto, die volgens hem nog niet klaar was voor serieproductie, moet terugnemen, al is de fabrieksgarantie van vijf jaar allang verlopen. Tegenover Bild laat een woordvoerder van Hyundai weten: ,,De reparatie is zo duur, omdat het om een zeldzaam model gaat. De ix35 was een pionier op het gebied van brandstofceltechnologie.” Het model is gemaakt van 2013 tot 2018. In totaal werden er ongeveer 1.000 exemplaren verkocht.
Reclameblunder met iX35 Fuel Cell

Hyundai blunderde tijdens de introductie van deze Hyundai met een reclamefilmpje waarin een treurige man een zelfmoordpoging onderneemt. De Engelse Hyundai-tak toonde de commercial op televisie. In de reclame is te zien hoe een man zich in zijn auto opsluit nadat hij een slang van de uitlaat naar het raam heeft geleid om zo te stikken in de uitlaatgassen. De grap was dus dat hij zich in een Hyundai iX35 Fuell Cell bevindt, die alleen waterdamp uitstoot. Hyundai bood excuses aan en de commercial verdween snel van de buis.
Prijs per kilo

Hyundai heeft nog altijd een auto op waterstof te koop. Dit is de Nexo, die zo'n 70.000 euro kost. En bij Toyota is de Mirai te koop. Dat model is ongeveer even duur als de Hyundai Nexo. Verder zijn er geen fabrikanten die deze auto's te koop aanbieden. Nederland telt op dit moment 19 waterstoftankstations, maar dat aantal groeit snel. Waterstof wordt niet verkocht per liter maar per kilo. Een kilo kost ongeveer 15 euro en op een kilo kunnen dit soort auto's ongeveer 100 kilometer rijden.
nine_inch_nerd
0
DeZwarteRidder
0
Column: EU-heffing op vervuilend staal moet zich nog bewijzen

Casper Burgering
1 uur geledenin Financieel

De EU-grens krijgt vanaf 2026 een nieuwe bewaking. Dan wordt de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) actief, als vervanging voor de gratis emissierechten onder het EU-emissiehandelssysteem (ETS).

Het CBAM zet een heffing op de koolstof die in koolstofintensieve goederen zitten en van buiten de EU komen, waaronder staal. Zo moet het mechanisme onze staalfabrieken in de EU beschermen tegen goedkopere en viezere importstaal, zonder zo’n koolstofheffing. Het maakt in theorie het speelveld gelijk, het zet vergroening in beweging en gaat koolstoflekkage tegen. De echte effectiviteit van het mechanisme blijft echter onzeker.
Staalroutes

Grofweg bestaan er twee routes om staal te produceren. De geïntegreerde route is gebaseerd op de productie van ijzer uit ijzererts. Dit is de primaire route van staalproductie, via de zogenoemde ’Blast Oxygen Furnace’ (BOF). De verbruikte energie via de BOF-route is vooral afkomstig van fossiele brandstof (voornamelijk cokeskolen). Het is de goedkoopste (en meest vervuilende) manier van staal produceren. Wereldwijd maakt nog steeds 71% van de staalproducenten gebruik van deze route.

Daarnaast bestaat er de ’recyclingroute’, waarbij schroot wordt gebruikt als de belangrijkste ijzerhoudende grondstof. In totaal 29% van alle staalfabrieken produceren op deze wijze. Het wordt ook wel de secundaire route van staalproductie genoemd, wat via de ’Electric Arc Furnace’ (EAF) loopt. Bij de EAF-route wordt met name veel elektriciteit verbruikt, en het is daarmee ’schoner’ dan de BOF-route. Maar het kan echt veel schoner. De EAF-manier van staalproductie is ook erg geschikt voor de verwerking van direct gereduceerd ijzer (DRI). Het DRI-proces is bijna de sleutel van de poort naar het koolstofarme rijk. Het staat daarmee meer dan ooit erg in de belangstelling. Maar dit proces maakt staal duur, want het proces verbruikt veel (groene en dure) waterstof.
Duurder staal

Groen staal zal waarschijnlijk 30 tot 40% duurder zijn dan gewoon staal, waardoor het niet concurrerend is zonder een instrument zoals de voorgestelde koolstofgrensbelasting (CBAM)”, zei de Duitse minister van Economische Zaken een paar jaar geleden. Hij had gelijk, hoewel de meningen over de hoogte nogal uiteen lopen. Nog voor de zomerstop kondigde SSAB – een Zweedse producent van staal en één van de koplopers in Europa wat betreft groen staal initiatieven – aan dat haar fossielvrije staal waarschijnlijk 20 tot 30% duurder zou kunnen uitvallen dan het conventionele staal. Ook andere staalproducenten claimen dat de productiekosten van groen staal een stuk hoger liggen, waarbij sommigen een toename van 60% voorzien. Groen staal vergt namelijk veel investeringen.

Volgens Mission Possible Partnership – een alliantie van bedrijven die zich inzetten voor het koolstofvrij maken van productieprocessen – zou de transitie naar groen staal een extra investering van $6 miljard per jaar vergen. Maar de organisatie voorspelt ook dat de gemiddelde kosten van koolstofvrij staal uiteindelijk met slechts 15% zouden stijgen. Want zij menen dat de kosten van waterstof en hernieuwbare energie op de langere termijn zullen dalen.
Effectiviteit CBAM

Er is dus nog veel onzekerheid over het effect van de groene transitie op de uiteindelijke prijs van groen staal. Zonder doorslaggevende informatie hierover blijft de vraag hangen of CBAM het echte goede antwoord is. Want de effecten van CBAM kunnen wereldwijd zomaar nadelig uitpakken.

Dat blijkt ook uit een studie in Fundamental Research opgemaakt door Xinlu Sun (et al., maart 2023). De onderzoekers tonen met hun studie aan dat de effectiviteit van de CBAM om het risico op koolstoflekkage aan te pakken, beperkt is. Daarnaast concluderen zij dat het mechanisme ook welvaartsverliezen oplevert, wat met name voor ontwikkelingslanden nadelig uitpakt. Dit is vooral het geval op het moment dat er mondiaal vergeldingsmaatregelen op CBAM komen.

Niet vreemd dus dat CBAM internationaal nog steeds als controversieel wordt aangeduid.

Casper Burgering werkt sinds 2006 bij het Economisch Bureau van ABN AMRO als senior econoom en maakt deel uit van de afdeling Sustainability Research.
voda
0
Scotland proposes £2.7 billion new green hydrogen pipeline to Europe

The Scottish government alongside industry partners proposed on Thursday an offshore hydrogen pipeline connecting the country to Europe as part of its ambitions to become a leading green hydrogen exporter.

Aberdeen-based Net Zero Technology Centre (NZTC) revealed in a new report that the “optimal route to market” for Scotland’s green hydrogen is through a new, purpose-built pipeline link through Danish and Norwegian waters. The so-called Hydrogen Backbone Link (HBL) project would run from Flotta in Scotland to Emden in Germany, stirring away from the UK North Sea’s existing oil and gas infrastructure.

With a £2.7 billion ($3.4 billion) capex, the pipeline could supply 10% of the projected European demand by the mid-2030s, creating 700 jobs and delivering an internal rate of return (IRR) of 6%. The research carried out by NZTC studied several route options, including one via the rest of the UK with both new and repurposed onshore pipelines, passing through France, Belgium, Netherlands, Germany and Denmark.

The study modelled a 10-GW pipeline capacity, suggesting transportation costs of €0.32/kg or €0.36/kg, compared to over €1/kg from other routes. NZTC says that Scotland’s “moderately higher green hydrogen production costs [at €2.4/kg] are balanced out by its low cost of transport.”

The proposed route allows for accelerated delivery of green hydrogen from multiple Scottish producers to export markets in Germany and beyond, says Thomas Atherton, senior energy developments consultant at Xodus Group. “The proximity of the route to multiple wind farms areas allows for potential connectivity to wind-powered offshore hydrogen electrolysers in future,” he adds.

With some of Europe’s highest capacity factors for offshore wind (around 60%), Scotland aims to become a net exporter of green energy by 2045, with up to 94 terawatt-hours exported annually to Europe. Earlier this year, the country approved over 30 GW of marine wind projects. The HBL would require 10 GW of wind farm capacity. Its proposed route also closely follows German offshore wind projects.

“The Scottish government recognises the importance of developing hydrogen pipelines to unlock Scotland’s export potential,” comments Scotland’s energy secretary Neil Gray. “We want to work collaboratively with partners across Europe to advance infrastructure which ensures security of supply in Europe and positions the North Sea as a centre for low-cost hydrogen production.”

Project partners, which include Shetland Island Council, EnQuest, Kellas Midstream, Crown Estate Scotland and Shell, now plan to evaluate the next steps required to progress to construction and start-up of the HBL. NZTC has also had contributions from Xodus, DNV-GL, Wood., Wood Mackenzie and Worley. The National Grid and SGN are strategic partners.

Scotland’s major export potential lies in its abundant natural resources, skilled workforce and proximity to an “energy-hungry” market in northwest Europe. However, “to maximise this, will take accelerated and increased government and industry investment, rapid development of infrastructure and cross border collaboration over the next decade,” warns HBL project manager Callum Milne.

The EU is expected to import 333 TWh/y of hydrogen in 2030 and 1,000 TWh/y in 2050. The proposed pipeline could export 35 TWh/y of the gas to the bloc in 2030, increasing to 94 TWh/y in 2050.

www.kallanish.com/en/news/power-mater...
nine_inch_nerd
0
FD artikel

Brusselse waterstofsubsidies plaatsen Nederlandse sector voor een dilemma

De Europese ‘waterstofbank’, die Brussel een jaar geleden aankondigde, start eind november met de veiling van €800 mln aan subsidies. Nederlandse waterstofmakers kijken met interesse naar dit nieuwe potje. Maar ze worstelen met het verbod op het combineren van Europese en nationale subsidies. Temeer nu de Nederlandse overheid nagenoeg gelijktijdig een eigen subsidieregeling in de markt zet.

Dat stelt NL Hydrogen, de branchevereniging voor de Nederlandse waterstofsector, na een rondvraag onder haar leden. ‘In de basis staat de sector positief tegenover de Brusselse plannen’, zegt Alice Krekt, directeur van NL Hydrogen. ‘Maar er leven wel wat aandachtspunten. Dat de Europese subsidies niet te combineren zijn met andere subsidies is er daar eentje van.’

Krekt wijst op de situatie in de VS, waar bedrijven simpelweg $3 per kilo groene waterstof krijgen. ‘Heel eenvoudig. In Europa is het vaak ingewikkeld.’ Marcel Galjee, directeur van het groene waterstofbedrijf HyCC, onderschrijft dit. ‘De Europese en nationale instrumenten zouden elkaar moeten versterken. Nu moet je als bedrijf een afweging maken.’

Naar beide potjes hengelen, vervolgens afwachten welke aanvraag succesvol is en dan een keuze maken, ligt volgens Galjee niet voor de hand. ‘Een aanvraag kost veel tijd, geld en energie.’ Hij kan zelf nog niet zeggen wat HyCC gaat doen. ‘We zijn de voorwaarden nog aan het bestuderen.’

Grote ambities

De Europese Unie ziet groene waterstof – geproduceerd met stroom van zon of wind – als belangrijk bij de transitie naar een klimaatneutrale toekomst. De ambities zijn groot, maar er is sprake van een patstelling. Groene waterstof is soms wel drie tot vijf keer duurder dan grijze waterstof, die voortkomt uit fossiele brandstoffen.

Potentiële afnemers wachten met investeringen in schone productielijnen, omdat ze eerst zeker willen zijn dat er straks genoeg groene waterstof beschikbaar is. Producenten wachten ook, omdat ze zeker willen weten dat hun groene waterstof straks afgenomen wordt.

De Europese waterstofbank moet deze impasse doorbreken door producenten te compenseren voor het verschil tussen hun kostprijs en de prijs die de markt wil betalen, waarmee de zogeheten ‘onrendabele top’ wordt weggenomen.

Binnen de Nederlandse regeling is €246 mln beschikbaar. Deze werkt op dezelfde manier als de Europese regeling, maar daarnaast is er ook subsidie beschikbaar voor de investering in de productiecapaciteit zelf.

Goedkope zonnestroom

Wie een lage kostprijs heeft, kan voor iedere euro subsidie meer groene waterstof produceren. Dat zou Zuid-Europese landen als Spanje een voordeel kunnen geven in de race om de Europese subsidies, omdat ze profiteren van een overvloedig aanbod aan zonnestroom - goedkoper dan stroom van, bijvoorbeeld, wind op zee.

Maar de suggestie dat Nederlandse bedrijven dus maar beter naar het nationale potje kunnen hengelen, is volgens NL Hydrogen en HyCC te kort door de bocht. ‘Natuurlijk, de kosten van elektriciteit zijn een belangrijke factor', zegt Galjee van HyCC. 'Maar niet de enige. Qua infrastructuur heeft Nederland misschien weer een voordeel en met de chemische sector hebben we een grote afnemer in huis.’

Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen kondigde de Europese waterstofbank een jaar geleden aan. In maart werd een pilotveiling in november in het vooruitzicht gesteld en een kleine twee weken terug volgden de voorwaarden hierbij.

Zo mag een project maximaal een derde van de subsidiepot, oftewel €266,7 mln, opstrijken. De minimumproductiecapaciteit is 5 megawatt en een project moet binnen vijf jaar na toekenning van de subsidie met de productie beginnen, anders komt de subsidie weer te vervallen.

Dat laatste kan ook gebeuren als de productie drie jaar lang minder dan 30% bedraagt van wat bij de aanvraag werd aangegeven.

Gelijk speelveld

Het verbod om subsidies te stapelen, rechtvaardigt de Commissie door te wijzen op het ongelijke speelveld dat ontstaat als bedrijven uit lidstaten met veel publieke steun gaan concurreren met bedrijven uit landen die niet zulke regelingen hebben.

De Europese waterstofbank krijgt een steunbudget van €3 mrd. De veiling later dit jaar is dus niet meer dan een eerste stap. ‘De Amerikanen hebben met hun groene steunplan IRA de aftrap gegeven, dus de EU moet ook iets doen’, zegt Jörg Gigler van Topsector Energie, een organisatie die zich inzet voor duurzame en betaalbare energie-innovaties. ‘Ik denk dat deze Europese veiling interessant is voor tien à vijftien Nederlandse partijen. Het is een goede eerste stap, maar uiteindelijk moet je serieus de portemonnee trekken om een signaal af te geven.’

De Europese brancheclub Hydrogen Europe gaf eerder te kennen dat de EU €3 mrd per jaar aan steun nodig heeft om de ambities waar te kunnen maken.
nine_inch_nerd
0
nine_inch_nerd
0
Ursula Von Der Leyen’s Bold Claim: Europe Is Outpacing China and the U.S. in Hydrogen Energy
FuelCellsWorks September 13, 2023
fuelcellsworks.com/news/ursula-von-de...
5.190 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 -0,34%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%