Nicole Froeling, Freek Verhulst 27-10-23, 11:30 Bron: BN DeStem
Tweedehands asfalt, aangelegd met groene stroom: wegen in West-Brabant worden stap voor stap schoner
OUDENBOSCH/ROOSENDAAL - Duurzaamheid is niet het eerste waar je aan denkt als het over asfaltwegen gaat. Toch wordt asfalt in onze regio stap voor stap ‘groener’: Brabanders rijden steeds vaker over gerecyclede, olievrije wegen.
Het asfalt zoals de meesten van ons dat kennen wordt bij elkaar gehouden door bitumen, een restproduct van olieraffinaderijen. In Oudenbosch ligt sinds woensdag een wegvak in de Boutweg waarin dat is vervangen door het plantaardige lignine: een stof die ook takken en boomstammen stevigheid geeft.
De gemeente Halderberge wil dit olievrije asfalt de komende tijd op veel meer plekken inzetten. En nodigde ook projectleiders van de andere De6-gemeenten uit voor een werkbezoek om de kennis over dit duurzamere 'hars-asfalt’ te delen met Etten-Leur, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert.
We willen mee voorop lopen in nieuwe technieken. BAM wil dat ook en investeert daar ook in
Arwen van Gestel
Dat werkbezoek valt een week nadat Roosendaal een nieuw contract voor wegenonderhoud tekende waarin groener werken ook een grote rol speelt. Die gemeente verlengde de samenwerking met aannemer BAM met vier jaar. Volgens wethouder Arwen van Gestel is duurzaamheid een van de prioriteiten in het nieuwe contract. ,,We willen mee voorop lopen in nieuwe technieken. BAM wil dat ook en investeert daar ook in.”
Lage temperatuur
Bram van Mooij, Roosendaler en directeur productie bij BAM Infra: ,,We produceren ons asfalt al bij lage temperatuur (dat kost dus minder energie, red.) en gebruiken veel gerecycled asfalt. Dat wordt de komende jaren nog veel meer.” Ook neemt BAM Infra stap voor stap afscheid van machines die op benzine of diesel lopen: ,,Over drie jaar moet al ons buitenwerk elektrisch gebeuren.”
In Roosendaal werkt BAM al met elektrische walsen, elektrisch transport en het veeg- en freeswerk gaan straks ook elektrisch. Daarnaast rijdt BAM de transportritjes van en naar de asfaltcentrale in Bergen op Zoom met elektrische Volvo-trucks. De walsen bouwde BAM in eigen beheer om naar elektrisch, want te koop zijn ze nog niet.
En net als de gemeente Halderberge geven ook Roosendaal en de BAM de voorkeur aan fossielvrij asfalt, al krijgt het daar voorlopig nog een andere vorm.
30 tot 60 procent minder uitstoot
Halderberge wil vanaf nu waar dat logisch is werken met asfalt dat zoveel mogelijk fossielvrij is. Eerder dit jaar rekenden onderzoekers in Wageningen uit dat de aanleg van asfalt zoals Halderberge dat gaat gebruiken - op ligninebasis, zonder bitumen - zorgt voor 30 tot 60 procent minder uitstoot van broeikasgassen dan traditioneel asfalt.
Ons asfalt is al laagtemperatuurasfalt. Dat wordt bij een temperatuur tussen de 110 en 120 gemaakt, in plaats van 160 graden
Iwan Trompert
En dat is alleen nog maar de toplaag, meestal de helft tot een kwart van de dikte van het hele wegdek. Ook de basislagen daaronder worden in Halderberge steeds groener, meldt die gemeente desgevraagd. Die bestaat voor het grootste deel uit gerecycled materiaal uit oude wegen. Ook in Roosendaal wil de BAM de hoeveelheid gerecycled materiaal in nieuwe wegen trouwens snel opschroeven.
Niet alleen de gebruikte materialen ín het asfalt kunnen dat groener maken, maar ook de manier waarop het wordt geproduceerd. Iwan Trompert, bedrijfsleider asfaltmaterieel bij BAM: ,,Ons asfalt is al laagtemperatuurasfalt. Dat wordt bij een temperatuur tussen de 110 en 120 gemaakt, in plaats van 160 graden.”
Zo experimenteren verschillende gemeenten elk op hun eigen manier met methodes om wegen te vergroenen. Deel van een veel bredere ontwikkeling, vinden ze in Halderberge. Over minder dan dertig jaar moet Nederland helemaal klimaatneutraal zijn: dan moet onze netto uitstoot van broeikasgassen nul zijn. Dat betekent dat alle materialen en werkwijzes die voor uitstoot zorgen op de schop moeten. Daar hoort wegbeheer dus ook bij.
Proef
Halderberge ziet het eerste wegvak met ‘harsasfalt’ aan de Boutweg dan ook niet als een proef: dit is een eerste stap naar een gemeente vol groenere wegen. Waar zowel de onderlaag als de toplaag van een weg vervangen moet worden, wil Halderberge dat voortaan in principe met dit fossielvrije asfalt doen, of met hergebruik van materialen. Ook al is het iets duurder. ,,Dit is een ontwikkeling die we willen dragen.”
Een beetje spannend is dit wel, want net als bij elke andere nieuwe ontwikkeling weet de gemeente ook met het fossielvrije asfalt nog niet 100 procent zeker hoe het zich op lange termijn zal gedragen. Halderberge gaat ervan uit dat het asfalt zo'n acht jaar meegaat, net als gewoon asfalt. ,,Maar: zeker weet je dat pas na acht jaar.”