Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatakkoord wordt een grandioze mislukking

101 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
a.voordedorst
0
luchtschip
0
quote:

josti5 schreef op 2 november 2023 12:39:

[...]
---------------
Lijkt verdacht sterk op de internetzeepbel van begin deze eeuw.
En daarna is het nooit meer wat geworden met internet --een totaal fiasco ????

Zo gaat het ook met windenergie --nu staat het in de kinderschoenen met aanloopprobleempjes totdat het zich dominant ontwikkelt

Paniekzaaiers hebben nu goede tijden en zijn haantje de voorste met hun hulpeloos gekraai
DeZwarteRidder
0
In kolenstad Gelsenkirchen grijpt de lucht je bij de keel

Pakweg een derde van de fijnstof en stikstofdioxide in Brabant en Limburg kwam vorig jaar uit het buitenland. Vooral in steden dicht bij de grens, zoals Heerlen en Kerkrade, blijkt Duitsland de grootste luchtvervuiler. Verslaggever Guy Hoeks bezocht kolenstad Gelsenkirchen. ,,Er zijn meer slechte dan goede dagen.”
Guy Hoeks 03-11-23, 09:45 Laatste update: 03-11-23, 10:51

De lucht voelt dik aan, de smog van de auto’s blijft hangen in de straten van Gelsenkirchen. Het verkeer dat uit veelal vrachtwagens bestaat, raast door de Bochumer Strasse, een afgeleefde verkeersader die meer leegstaande etalages telt dan bomen. Welkom in de smerigste stad van Duitsland, midden in het Ruhrgebied, 80 kilometer onder Winterswijk.

Volgens het Europees Milieuagentschap is Gelsenkirchen midden in het Ruhrgebied de stad in Duitsland waar de meeste fijnstof, stikstofdioxide en ozon vrijkomt. De voormalige kolenstad neemt de 245ste plaats in, van de in totaal 375 meest vervuilende steden in Europa. Het Milieuagentschap, dat de WHO-norm hanteert, schat de concentratie van fijnstof in Duitsland tussen 6,9 en 12,4 microgram per kubieke meter. Daarmee zitten de Duitsers wereldwijd in de middenmoot.

Halina woont er al 32 jaar en is inmiddels gewend aan de slechte luchtkwaliteit. ,,Het komt door de ontelbare aantallen auto’s’’, zegt ze op een toch opgewekte toon. De in Polen geboren vrouw weet uit ervaring: ,,Er zijn plekken waar het nog erger is.’’

Als Michaela Goldt-Holstein ’s ochtends het raam van haar kantoor opendoet, voelt de lucht nog fris aan. ,,Maar gaandeweg de dag voel je dat de luchtkwaliteit verslechtert.’’ De 57-jarige Goldt-Holstein werkt voor een Duits adviesorgaan voor scholen in Gelsenkirchen, dat een kwart miljoen inwoners heeft.
Veertien steenkoolmijnen

Na de Tweede Wereldoorlog was Gelsenkirchen met veertien mijnen en ongeveer zeventig schachten een van de grootste kolensteden van Europa. Daarnaast had de stad een eeuw lang een florerende staalindustrie. Vanaf de jaren 60 gingen de eerste mijnen dicht. De laatste mijn sloot ongeveer vijfentwintig jaar geleden. Dat zorgde voor een massawerkloosheid van 30 procent. Nog altijd zit ruim 15 procent van de inwoners zonder baan. Bijna de helft van de kinderen groeit op in armoede.

,,Hoewel ze eind jaren 80 in onbruik raakten, ruik je af en toe nog een steenkooloven.’’ Op deze zonnige dag is de lucht niet eens zo slecht, zo valt te lezen op de website van het Landesamt für Natur, Umwelt und Verbraucherschutz, het departement dat de luchtkwaliteit in deelstaat Noordrijn-Westfalen meet. ,,Er zijn meer slechte dan goede dagen’’, klaagt de geboren en getogen Gelsenkirchener Sonja, terwijl ze naar haar keel grijpt om de ernst van de situatie aan te duiden.

Volgens het RIVM, dat de luchtkwaliteit in Nederland nauwkeurig in kaart brengt, kwam vorig jaar pakweg een derde van de fijnstof en stikstofdioxide in Brabant en Limburg uit het buitenland. ,,Grosso modo is Duitsland de grootste vervuiler, vooral in steden dicht bij de grens zoals Heerlen en Kerkrade’’, vertelt Joost Wesseling, senior onderzoeker bij het RIVM.
Zware industrie

Michaela Goldt-Holstein vindt het overdreven om te stellen dat Duitsland hier schuld aan heeft. Want de zware industrie is voor een deel verdwenen uit het Ruhrgebied, onderbouwt ze. ,,En we krijgen net zo goed fijnstof van jullie, het stopt niet bij de grens.’’ Ondertussen ziet het RIVM dat de luchtkwaliteit de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd. ,,We horen misschien geluiden van inwoners die klagen over een viezere lucht, maar het tegendeel is waar’’, zegt Wesseling.

De katalysator van een schonere lucht is de Europese klimaatwet die overheden, bedrijven en burgers verplicht om tot 2030 de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55 procent te reduceren. Wesseling: ,,Denk aan algemene emissieplafonds en reductiedoelstellingen. Voor verkeer gaat het bijvoorbeeld heel expliciet om de steeds lagere uitstoot waaraan voertuigen in de verschillende Euro-klassen moeten voldoen.’’

Voor milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe gaat het in veel steden in het Ruhrgebied niet snel genoeg. Essen, dat grenst aan Gelsenkirchen en twee keer zoveel inwoners telt, bekommert zich volgens de Duitse non-profitorganisatie te weinig om de luchtkwaliteit.

Ook in Nederland is de lucht op veel plekken nog altijd ongezond, de Wereldgezondheidsorganisatie dringt aan op het verder terugdringen van emissies. ,, Maar we constateren wel dat de concentraties afnemen’’, zegt RIVM-onderzoeker Wesseling, die de app Mijn Luchtkwaliteit ontwikkelde.
Biologisch afbreekbaar

In de drukke Bochumer Strasse is Julia Jacobs in de keuken in de weer met een bestelling. Naast het verzorgen van catering biedt ze zitplaatsen aan voor gasten die willen lunchen. Vandaag staat er spaghetti bolognese op het menu. De ingrediënten zijn biologisch, de servetten en kassabon biologisch afbreekbaar. ,,Ik vind het heel belangrijk om milieubewust bezig te zijn.’’ Ook Jacobs is zich bewust van de slechte luchtkwaliteit. ,,Toch ken ik geen stad die zoveel parken telt.’’ Ze slaat een folder van Gelsenkirchen open. Ze heeft gelijk – het wemelt van het groen.

Met haar onderwijsorganisatie zetelt Goldt-Holstein in het wetenschapspark van Gelsenkirchen, een imposant, glazen gebouw dat symbool staat voor de transformatie van staalstad naar ‘denkfabriek’. ,,Vroeger had Gelsenkirchen de bijnaam de stad van duizend vuren. Maar dat is totaal veranderd. Desondanks hou ik van Gelsenkirchen, ik ben een kind van het Ruhrgebied’’, zegt ze fier.

Ook ondernemer Jacobs, eveneens geboren in Gelsenkirchen, deelt dat gevoel. ,,Ik ben van de Kohlenpott, we zijn een direct en trots volk.’’. Ze ziet veel mensen, zoals een collega-ondernemer in een koffiebar, die er wat van proberen te maken. ,,En kijk naar de moestuin hier tegenover. Daar verbouwen mensen elke dag verse groenten.’’
DeZwarteRidder
0
Weerzin tegen Hugo’s dure 'dwangpomp': ’Het groene denken slaat door’

Kleis Jager
Aangepast: 23 min geleden2 uur geledenin Binnenland

WILLEMSTAD - Demissionair woonminister Hugo de Jonge wil zoveel mogelijk huiseigenaren die een nieuwe cv-ketel nodig hebben, verplichten tot een warmtepomp. Omdat dit goed zou zijn voor het klimaat. Maar de ’dwangpomp’ blijkt in de meeste gevallen te duur terwijl de besparing van broeikasgas gering is.

„Denken ze nog weleens na in Den Haag?” Marten Meijer (72) vraagt het zich af. „De warmtepomp is in veel gevallen krankzinnig duur”, zegt hij in zijn comfortabele vrijstaande woning vlak bij de historische vesting van Willemstad. „Voor modale inkomens is het onbetaalbaar. Maar wij vinden het ook belachelijk veel geld.”

Het huis van Meijer, gepensioneerd registeraccountant, lijkt heel geschikt voor een warmtepomp die werkt op elektriciteit. Tochtige, oudere woningen krijg je er niet warm mee. Maar de zijne, bouwjaar 1993, heeft energielabel A. Meijer wijst op de HR++ ramen en de twintig zonnepanelen op het dak.

Bent u recent omgeschoold naar wamtpompmonteur en wilt u daarover vertellen? Mail (met telefoonnummer) naar nieuwsdienst@telegraaf.nl of app naar onze whatsapp tiplijn. Zet ons nummer in je telefoon: +31 613650952

Hij liet uitrekenen wat een hybride warmtepomp zou kosten. Anders dan bij de veel duurdere volledig elektrische pomp, is de hybride variant voor de verwarming op koude dagen en het meeste warme water afhankelijk van een cv-ketel, van gas dus.

Tegenvaller

Maar ook met een hybride warmtepomp bespaar je nog veel gas, weet Meijer, gemiddeld zestig procent. Warmtepompen zijn daarentegen grote stroomverbruikers. „Met onze zonnepanelen zouden we voordelig uit zijn, dachten we. Alleen viel dat erg tegen.” De eerste offerte kwam op 7595 euro, de tweede op 9275 euro. „Na aftrek van de subsidie zouden we 4895 of 6425 euro kwijt zijn.”

Dat is niet wat Meijer is voorgespiegeld door minister De Jonge (Volkshuisvesting). Die wil huiseigenaren vanaf 1 januari 2026 verplichten een hybride warmtepomp aan te schaffen als zij hun cv-ketel moeten vervangen. De Jonge claimt dat 2,7 miljoen huiseigenaren hun warmtepomp binnen zeven jaar kunnen terugverdienen. „De warmtepomp draagt bij aan het klimaat en verlaagt de energierekening”, zei De Jonge nog enthousiast in mei. „Wij willen dat iedereen mee kan doen, daarom zijn er subsidies en leningen.”

Bekijk ook:
Driekwart huiseigenaren tegen gedwongen warmtepomp, dan maar snel nog gasketel
’Onrealistische cijfers’

Inmiddels is het de vraag wat er van de verplichting terecht komt. Volgens een onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) begin deze maand halen hooguit 270.000 woningbezitters de terugverdientijd van zeven jaar. Dat is maar tien procent van de 2,7 miljoen van De Jonge. „Er is gewerkt met onrealistische cijfers over het gasverbruik van woningen en er is geen rekening gehouden met de inflatie en onderhoudskosten”, zegt Valeska Hovener van de VEH.

Veel huiseigenaren voelen zich gesterkt door het onderzoek. Meijer was een van de vele lezers die reageerde op een oproep van De Telegraaf om zijn mening over de warmtepomp te geven. Uit de meer dan vijftig reacties spreekt onrust en verontwaardiging over de manier waarop Den Haag de burger op kosten dreigt te jagen.

Het is bovendien de vraag of de warmtepomp wel zo heilzaam is voor het klimaat. „Het is een grote investering, die relatief weinig uitstoot van CO2 bespaart”, zegt bijvoorbeeld David Smeulders, hoogleraar energiesystemen aan de TU Eindhoven.
Belangrijk waar stroom van is gemaakt

Om het nut van de warmtepomp te bepalen, is het belangrijk te weten waar de stroom van is gemaakt die de warmtepomp verbruikt. „Want als de oorsprong van de elektriciteit gas is, in plaats van wind en zon, dan verplaatsen we het verstoken van gas alleen maar van huis naar de gascentrale. Daar schiet het klimaat niets mee mee op.”

Als twee tot drie miljoen huishoudens een warmtepomp hebben, berekende Smeulders in 2019, zou Nederland 1 tot 2 megaton minder CO2 uitstoten; op een totaal van 160 megaton. De som zou er nu iets gunstiger uitzien, omdat er inmiddels meer zon- en windstroom beschikbaar is. „Maar nu raakt het stroomnet verstopt, omdat het al die elektriciteit die afhankelijk is van het weer niet aankan.”

Bekijk ook:
Warmtepomp blijkt enorme vervuiler, noodmaatregel in de bouw
’Isoleren is beter’

Vandaar dat De Jonge zijn kaarten zet op de hybride warmtepomp. „Daarmee kun je het stroomnet ontlasten. Maar het nadeel daarvan is natuurlijk dat je niet van het gas af komt.” Uiteindelijk, concludeert Smeulders, kan Nederland heel goed zonder warmtepomp. „Het is het beter om huizen te isoleren. Dat levert meer op tegen lagere kosten.”
DeZwarteRidder
0
Grote bedrijven beloven lagere CO2-uitstoot, maar meesten stranden in uitvoering

Theo Besteman
Aangepast: 23 min geleden
26 min geledenin Financieel

Amsterdam - Van de tweeduizend grootste beursgenoteerde bedrijven heeft 4% concrete plannen om de CO2-uitstoot te verlagen volgens klimaatakkoorden.

De helft van de tweeduizend grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld heeft wel doelen geformuleerd om in 2050 zogeheten ’netto nul’ uitstoot te hebben bereikt. Dat is in zestien maanden tijd een stijging met 40%. Maar als het om uitvoering komt volgens de eisen van de richtlijnen die de Verenigde Naties heeft gesteld voor wat een kwalitatief goede verlaging van uitstoot inhoudt, dan slagen maar weinig ondernemingen.

Tegelijkertijd stellen bedrijven bij het opstellen van hun doelen om schadelijke uitstoot van broeikasgassen de eisen van de Verenigde Staten als absoluut minimum te hanteren.

Volgens Net Zero Tracker, het onafhankelijk onderzoeksbureau waarbij universiteiten als die van Oxford hebben aangesloten, constateert in een nieuw rapport dat het aantal bedrijven dat bij de tweeduizend uit de top van de lijst van zakenblad Forbes hoort met 40% is toegenomen afgezet tegen vorig jaar, tot ruim duizend. Samen zijn ze goed voor $27.000 miljard omzet.
Achterblijvers

Maar hooguit 4% van de bedrijven neemt de hordes zoals de eis om alle uitstoot van het bedrijf te betrekken en onmiddellijk te zijn begonnen met het terugdringen van die CO2-uitstoot. Ook laten veel bedrijven niet zien hoe ze met tussentijdse doelen bij de reductie van die uitstoot gaan komen.

Bekijk ook:
Nederland niet op koers om in 2030 te voldoen aan Europese doelen om energie te besparen

Van alle concerns die wel aan de eisen voldoen, gaat het bij veruit de meerderheid om maar een beperkt aantal doelen nog. Zo’n 37% blijkt zijn zogeheten scope 3-uitstoot te hebben afgedekt, dat is de indirecte uitstoot van CO2, veroorzaakt door bedrijvigheid van hun directe klanten en leveranciers.

„Veel geformuleerde doelstellingen om tot netto-nul te komen zijn nog weinig geloofwaardig”, aldus John Lang, projectleider van de Net Zero Tracker, bij de uitkomsten. Maar Lang prijst de bedrijven, in ieder geval hebben de meesten plannen. „We kunnen met zekerheid zeggen dat de meeste van de grootste beursgenoteerde bedrijven kiezen om tot netto nul uitstoot te komen.”

Dubai-top

„Bedrijven zullen veel meer moeten doen om hun doelen te halen”, stelt Takeshi Kuramochi, onafhankelijk onderzoeker bij NewClimate Institute, dat is opgericht om uitstoot te verlagen.

Het rapport van Net Zero Tracker verschijnt op een strategisch moment. Eind deze maand komen de meesten landen in Dubai bijeen om te praten over hoe ze nieuwe stappen moeten zetten om de klimaatopwarming drastisch te beperken.

Nederland blijkt ook niet op koers te liggen om in 2030 te kunnen voldoen aan Europese doelen om op uitstoot en energie te besparen, zo bleek eind oktober uit de jaarlijkse Klimaat- en Energieverkenning (KEV).
DeZwarteRidder
0
Drama bij leveranciers zonnepanelen: prijzen omlaag, maar huishoudens haken toch af

Theo Besteman
Aangepast: Gisteren, 20:14Gisteren, 19:32in Financieel

Amsterdam - Leveranciers van zonnepanelen in Nederland kampen met drastische afname van orders. Bedrijven zijn omgevallen, snijden in hun voorraden en trekken de buikriem aan. Toch zijn zonnecellen in geen jaren zo goedkoop geweest. „Er ontstaat een nieuw dieptepunt in de prijs.”

Vorige week ging in Oldenzaal Van Daalen Montage, een bedrijf dat al jaren zonnepanelen, laadpalen en zonneboilers plaats, financieel over de kop. „We hopen dat de curator snel een doorstart voor elkaar krijgt”, zegt een medewerker. Deze zomer vroeg de leverancier EnErGe uit Almere zijn faillissement aan, in Limburg bivakkeerden enkele bedrijven op het randje.

Grote faillissementen zijn er nog niet. „Wat we wel zien is een toename van het aantal wanbetalingen, wat uiteindelijk ook een toename van het aantal faillissementen zou kunnen betekenen”, aldus de woordvoerder van de kredietverzekeraar Atradius.

Ondernemers die zonnepanelen produceren en installeren kampen volgens een rondgang langs leveranciers met een grote teruggang van orders. Tegelijkertijd voelen ze nog de inflatie. Installatiebedrijven spreken van een teruggang met 30 tot 70% ten opzichte van de maanden na de Russische inval in Oekraïne. De producenten en installateurs konden toen de vraag naar panelen voor eigen schone stroom niet aan. De gasprijs spoot omhoog, iedereen zocht naar goedkopere alternatieven. De wachttijden voor zonnepanelen liepen op.
’Zorgen’

Branchevereniging Holland Solar meldde onlangs zich ’zorgen’ te maken. Niet alleen dipt het aantal aanvragen van panelen bij particulieren, ook het aantal zonnestroomprojecten neemt af.

De Europese branchevereniging SolarPower Europe luidt de noodklok: de dalende opbrengsten bij hoge inflatie hebben een ’zeer precaire situatie’ voor fabrikanten veroorzaakt.

De installatiebranche heeft de omzetten in de eerste maanden van dit jaar nog met bijna 20% zien toenemen. Maar de vaart is eruit. De eerste generatie voorlopers heeft de panelen al lang en breed op het dak liggen. Eén op de vier huishoudens tapt er stroom mee af, op twee miljoen huizen samen zo’n 59 miljoen stuks.

Maar de volgende generaties aarzelen. De omstandigheden zijn drastisch gewijzigd: bijna de helft van de eigenaren van panelen zou die momenteel niet nog eens aanschaffen, zo blijkt uit marktonderzoek van zonne-energiebedrijf Soly. De financiële voordelen worden steeds kleiner. Uit Google-speuracties blijkt dat consumenten fors minder naar panelenprijzen zoeken.
Gasprijs

„De vraag blijft nog steeds hoog maar de hausse lijkt over”, nuanceert Maurice van Sante, econoom bij ING na onderzoek.

Huishoudens kijken wel anders naar de energiemarkt. Allereerst daalde de gasprijs de afgelopen tijd fors. Die gasprijs, gekoppeld aan de stroomprijs, komt al maanden niet meer in de buurt van recordtarieven van vorig jaar. Voor huishoudens die nog niet ’om’ zijn, en wel bespaarden op hun verbruik, is er kortom minder reden panelen te plaatsen. Daarnaast verdwijnt waarschijnlijk het voordeel van ’salderen’: particulieren mogen nu nog het overschot aan eigen stroom wegstrepen tegen het totaalverbruik.

De overheid is echter van plan dit ’salderen’ in stappen te schrappen, beginnend vanaf 1 januari 2025. Maar de Eerste Kamer twijfelt en een besluit kan maanden duren. Die onzekerheid doet consumenten twijfelen. Bovendien verraste energieleverancier Vandebron veel particulieren: de leverancier legt klanten een heffing op van €10 tot €20 per maand op die zijn kosten voor het terugleveren van stroom moeten compenseren. Stroom opwekken wordt duurder.

Maar aan de inkoopkant gloort hoop. In augustus zakte de prijs dankzij massale productie in China voor een standaard zonnecel naar 16,5 dollarcent, destijds een dieptepunt. Die prijs is, dankzij grote voorraden, weinig vraag en aanhoudend veel productie uit China, nu tot 14 dollarcent gedaald. Het betekent dat het nog nooit zo goedkoop was om zonnepanelen aan te schaffen. Ook als de terugverdientijd is opgelopen door de lage stroomprijs, blijven panelen financieel interessant voor huishoudens, stelt kenniscentrum Milieu Centraal.
’Slagveld’

De jonge energiemarkt is opnieuw in de rui gegaan. Een aantal monopolisten vecht met nieuwkomers. „Vaak zie je dat als de markt doorbreekt het een slagveld wordt als er een paar monopolisten de markt naar zich toetrekken”, zegt een econoom.

„Op de lange termijn zal de vraag hoog blijven vanwege de verduurzaming en structurele woningschaarste”, constateert ook Van Sante van ING.

Maar richting dat groeiherstel lijdt de sector voorlopig. Ondernemers hebben een fors overschot opgestapeld liggen, terwijl de vraag koeltjes blijft. „In de huidige grote voorraden zit liquiditeit vast, wat ervoor kan zorgen dat ondernemingen niet meer tijdig aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen”, aldus de woordvoerder van kredietverzekeraar Atradius.
DeZwarteRidder
0
Overvecht aardgasvrij in 2030? Dat blijkt nog geen gegeven te zijn: ‘Kosten voor bewoners blijven te hoog’

Bewoners van de Utrechtse wijk Overvecht-Noord krijgen dit jaar niet meer te horen hoe ze van het gas af moeten. De kosten voor huiseigenaren zijn nog te hoog. Het verlagen van deze eigen bijdrage is volgens wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks, klimaat en energie) complex en vergt tijd.
Richard Hoving 07-11-23, 05:00

Ongeveer achtduizend woningen en gebouwen in het noordelijke deel van Overvecht moeten in 2030 aardgasvrij zijn. Overvecht-Noord wordt zodoende de eerste wijk van Utrecht die van het gas afgaat. Een deel van de huishoudens is al aangesloten op het warmtenet en hoeft alleen maar over te stappen op elektrisch koken. Het gaat om zowel koop- als huurwoningen.

Overvecht-Noord moet in 2030 afgekoppeld zijn van gasleidingen

Het project ‘Overvecht-Noord aardgasvrij’ loopt al sinds 2017. Volgens de jongste berekening van de gemeente moeten huiseigenaren die van gasverwarming overstappen op een warmtenet tussen de 1500 tot 2000 euro betalen. ‘Dat vinden we, zeker voor Overvecht-Noord met de beschikbare subsidies en vanwege de financiële kwetsbaarheid bij veel bewoners, te hoog’, schrijft wethouder Van Hooijdonk in een brief aan de gemeenteraad.

De gemeente Utrecht streeft ernaar dat Overvechters met een koophuis als ze van het gas afgaan geen eigen bijdrage betalen. ‘De hoogte van de eigen bijdrage is, zo menen wij, bepalend of een aanbod voor een aansluiting op het warmtenet betaalbaar en daarmee aantrekkelijk genoeg is’, aldus de wethouder. Voor huurders van corporatiewoningen geldt al geen eigen bijdrage. De woningbouwcorporatie betaalt de overstap naar aardgasvrij, met behulp van landelijke subsidies.
Kosten overstap

Bij het aanleggen van warmtenetten is het volgens Van Hooijdonk gebruikelijk om de eigenaar van de aan te sluiten panden een eenmalige eigen bijdrage te vragen. De reden is dat bij de aanleg van warmtenetten de investering zich in de regel niet in zijn geheel terugverdient. Deze zogenoemde ‘onrendabele top’ die overblijft, wordt verdeeld over de aan te sluiten panden. Hier bovenop komen nog kosten voor de overstap naar elektrisch koken en de bouwkundige kosten voor het inpassen van de ‘afleverset’ die de warmte in de woning aflevert.

De inzet van de gemeentes om een zo groot mogelijk deel van de onrendabele top en de overige kosten af te dekken met subsidies. In Overvecht-Noord is dit ten dele gelukt. De komende maanden gaan gemeente, woningcorporaties en energiebedrijf Eneco onderzoeken of de eigen bijdrage die nu nog overblijft verder omlaag kan.

Volgens wethouder Van Hooijdonk is het verlagen van de eigen bijdrage ‘complex’. Het vergt ook veel tijd. In het eerste kwartaal van 2024 verwacht ze meer duidelijkheid te kunnen geven. Voor de wethouder is dit een tegenvaller. Ze wil juist vaart maken met het overstappen op schone energie.

De garantie dat de kosten voor huiseigenaren op 0 euro uit zullen komen, geeft de wethouder niet in de brief aan de gemeenteraad. ‘Het is op dit moment nog geen uitgemaakte zaak dat we onze inzet, samen met de andere betrokken partijen, weten te realiseren’.
8,45 miljoen euro

De gemeente Utrecht wees het noordelijke deel van Overvecht zes jaar geleden aan als ‘proeftuin’. De keuze viel onder andere op dit deel van de stad omdat woningcorporaties hier veel huizen hebben. Het is handig om het opknappen van deze woningen te combineren met de overstap naar aardgasvrij, zo was de gedachte. Voor het project Overvecht-Noord aardgasvrij is 8,45 miljoen euro beschikbaar.

In 2050 moeten alle woningen en gebouwen in Nederland van het aardgas af zijn. Utrecht heeft op weg hiernaartoe ruim twee jaar geleden 24 buurten met ongeveer 40.000 woningen aangewezen die als eerste aan de beurt zijn. Het gaat om bijna een derde van alle woningen in de stad.
DeZwarteRidder
0
Balen van stekkerbus
Grote zorgen bij vishandelaren om verbod op dieselbusjes: ’Einde verhaal als dit overal beleid wordt’

Kleis Jager
Aangepast: 20 min geleden1 uur geledenin Binnenland

Met verkiezingen in aantocht gaan politici weer het land in, van Goes tot Delfzijl. Wat zou ú hun willen zeggen over een prangende kwestie uit uw regio? De Telegraaf gaat alvast in gesprek met gewone Nederlanders. Vandaag: de Volendamse vishandel en het verbod op dieselbusjes.

Bij de koffieautomaat in de hal van P. Bond en Zonen, waar Volendamse vishandelaren zich verzamelen, gaat het onderwerp veel over de tong: het zogenoemde zero-emissiebeleid ofwel het verbod op dieselbusjes en -bestelwagens. Over anderhalf jaar zijn deze voertuigen niet meer welkom in tientallen Nederlandse gemeenten.

„Een absurde maatregel”, zegt Jan Karregat, die met een viskar op de markt in Breukelen staat. Elektrische bussen zijn al gauw twee keer duurder en kunnen veel minder, weet hij. „Ik heb het laatst gevraagd bij de autodealer: hij had een Mercedes Sprinter in de aanbieding van 170.000 euro. Maar die trekt maar 1400 kilo. Wat moet je dan met een viskar die ruim 3000 kilo weegt?”

Nu blijft Karregat voorlopig buiten schot. Want Breukelen, gemeente Stichtse Vecht, staat nog niet op de lijst van gebieden die op het punt staan dieselbussen in de ban te doen.

Maar voor Jaap Bond die elke zaterdag zijn kar parkeert op de markt aan de Lindengracht in Amsterdam, ziet het er niet goed uit.
’Niet rendabel’

Bond wijst op zijn kar met opschrift Bond Fish die hij met een IVECO-bestelbus uit 2010 op zijn bestemming brengt. Vanaf volgend jaar mag hij met deze wagen Amsterdam niet meer in, Bond heeft er een brief over gehad.

Investeren dan maar in een elektrische wagen? „Voor een wagen die ik één dag in de week nodig heb, is dat niet rendabel”, zegt hij hoofdschuddend. „Ook al is er een beetje subsidie en zijn elektrische bussen goedkoper in het gebruik.”

Als Bond Amsterdam verliest, houdt hij drie markten over: Schagen, Hilversum en Weesp. Jaaps broer Peter is twee dagen per week in Amsterdam en beschikt over een dieselvrachtwagen van een jaar oud die zijn viswagen – een gevaarte van 5000 kilo – aankan.

Overgangsregeling

Peter Bond komt in aanmerking voor een overgangsregeling omdat zijn vrachtwagen in een gunstiger emissieklasse valt: hij mag nog tot tot 1 januari 2028 op de Lindengracht staan.

„Het is te hopen dat er snel elektrische alternatieven zijn waarmee wij uit de voeten kunnen”, zegt Jaap Bond. „Tot die tijd leven wij in onzekerheid en dat vreet aan je. Het is niet te hopen dat dit overal beleid wordt, want dan is het einde verhaal.”

Het verbod op dieselbussen komt boven op een andere grote klacht: de schaarse vergunningen. Vergunningen voor standplaatsen zijn niet meer voor het leven, gemeenten kunnen ze na een paar jaar ook aan een ander geven. „Maar om te investeren moet je verder dan een paar jaar kunnen kijken”, zegt Jaap Bond.
Ondernemers

Volendam is een dorp van ondernemers, op weinig plaatsen in Nederland zal het aantal zelfstandigen zo hoog zijn. „Nergens worden zo veel bedrijven geraakt door dit wanbeleid”, zegt Karregat. „Er rijden hier ’s ochtends vroeg tweeduizend busjes het dorp uit, en dan hebben we het alleen over iedereen hier die in de bouw werkt.”

Veel kleine bedrijven – schilders, loodgieters, stukadoors, tegelzetters et cetera – hebben laten weten dat ze niet meer zullen werken in Amsterdam, weet hij. „Ze hebben het druk genoeg, ze kunnen zonder de hoofdstad.”

Karregat stelt voor langs te gaan bij bouwondernemer Martin Binken, om de hoek bij Bond op het bedrijventerrein. De VAB afbouwgroep van Binken is gespecialiseerd in plafonds, tussenwanden, stuk-, schilder- en tegelwerk.

Martin Binken (VAB Afbouw) kan de zware gipsplaten en cementzakken beperkt vervoeren met elektrische bussen.
Actieradius

„Wij moeten mee met deze tijd”, zegt Binken in zijn directiekamer. „Maar wij wachten af, want dit is niet uitvoerbaar.”

Binken heeft een vloot van vijftig bestelwagens. Die vervang je niet door elektrische exemplaren zonder brokken te maken, legt hij uit. „Elektrische busjes hebben in theorie een actieradius van 350 kilometer. Als het koud is, is dat 250 kilometer. Rij je met een pallet gips van 1000 tot 1500 kilo, dan is je batterij na 150 kilometer leeg. Daar heb je dus weinig aan als je bijvoorbeeld in Den Haag of Rotterdam werkt.”

En dan is er nog het gebrek aan laadpalen en de problemen op het stroomnet. „Ik kan hier wel laadplekken maken, ik heb de ruimte. Maar als we hier in Volendam ’s avonds allemaal gaan laden, gaan de lichtmasten van de FC Volendam uit.”
Huiverig

Niet alleen Binken, heel ondernemend Nederland is huiverig voor de stekkerbestelbus. Van de bijna één miljoen bestelbusjes in Nederland is volgens ING Lease nog maar 1,4 procent elektrisch.

Uiteindelijk, zegt Binken, zijn de plannen niet doordacht. „Het gaat steeds over de de noodzaak van minder uitstoot van broeikasgas. Maar je hoort zelden iemand die je kan uitleggen hoe dit allemaal moet in de praktijk.”

De oplossing is simpel, meent Karregat. „Geef alle marktjongens en alle bouwjongens alsjeblieft een ontheffing. Anders gaan heel veel bedrijven eraan onderdoor.”

www.telegraaf.nl/nieuws/1631230515/gr...
voda
0
Het wordt steeds gekker met verzinnen van maatregelen...

Eigen Huis ziet niets in klimaatlabel: ’jaagt huiseigenaar onnodig op kosten’
PIETER VAN ERVEN DORENS

Gisteren, 17:11in GELD

AMSTERDAM - Financieel toezichthouder AFM dringt aan op betere informatie over overstromingsrisico’s en funderingsschade bij huizen, om kopers te beschermen. Het opperde daarbij het idee van een verplicht klimaatlabel. Een slecht plan, vindt Vereniging Eigen Huis.

De risico’s in een bepaald gebied kan je niet zomaar vertalen naar het risico voor een individueel huis, zegt Eigen Huis. „Over de kwaliteit van de funderingen van individuele woningen is veel informatie niet beschikbaar. In lagergelegen delen van Nederland en op veen- en kleigrond kan er sprake zijn van een verhoogd risico, maar als individuele huiseigenaren maatregelen hebben genomen, kan een gebiedsindicatie onjuiste informatie geven”, aldus de organisatie.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/102013333...

Laat dat klimaatlabel geen papieren tijger zijn

Het is een nobel streven om alle woningen in Nederland te voorzien van een klimaatlabel, schrijft onze chef nieuws Saskia van Westhreenen. Maar laat dit geen papieren tijger zijn die vooral kassa is voor de branche van de woningtaxateurs.

Saskia van Westhreenen 07-11-23, 19:42 Laatste update: 07-11-23, 19:50
7 REACTIES

Iedereen kent die kaartjes wel waarop is te zien wat er met Nederland gebeurt als de dijken doorbreken. Dan ligt de helft van de huizen in het water. Nu is dat niet een erg realistisch scenario. Maar de kans op natte voeten als gevolg van de klimaatverandering wordt wél groter. En wat er kan gebeuren als rivieren buiten hun oevers treden, daar weten ze sinds juli 2021 in Limburg alles van. Menigeen zag daar zijn boedel verloren gaan.

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/commentaar/laat-dat-klimaat...
DeZwarteRidder
0
Plan ombouw kolencentrales met CO2-afvang ontlokt nieuwe strijd om biomassa: ‘Fnuikend voor de bossen’

Om steenkolen vaarwel te zeggen wenst energiebedrijf RWE haar kolencentrales in Geertruidenberg en de Eemshaven per 2030 volledig te laten draaien op biomassa. De CO2 die daarbij vrijkomt wil het bedrijf opslaan onder de grond of hergebruiken. Natuuractiegroepen zijn fel tegen. ,,Elke twee dagen een schip vol houtpellets, dat is fnuikend voor de biodiversiteit en de bossen.”
Edwin Timmer 10-11-23, 09:15

RWE, het van oorsprong Duitse energiebedrijf, denkt met haar plan een flinke stap te zetten voor de Nederlandse klimaataanpak. Volgens het project BECCUS moet in de Amer- en de Eemshavencentrale straks koolstof uit verbrande biomassa worden afgevangen, opgeslagen en mogelijk hergebruikt. Jaarlijks wil RWE 11 tot 14 megaton CO2 opslaan in oude gasvelden onder de zeebodem.

,,Die hoeveelheid is gelijk aan 7 tot 9 procent van de jaarlijkse Nederlandse uitstoot”, zegt RWE-woordvoerster Marjanne van Ginkel. Omdat biomassa volgens de - omstreden - rekenregels van het VN-klimaatpanel IPCC klimaatneutraal is, zou het afvangen voor Nederland zelfs meetellen als negatieve emissie. Van Ginkel: ,,Deskundigen zijn het erover eens dat we onze klimaatdoelen niet halen zonder CO2 uit de atmosfeer te verwijderen.”
Stoppen met steenkool

Stoppen met steenkool moet RWE sowieso. Van Ginkel: ,,Dan kun je de centrales sluiten of kijken of er een alternatief is.” Beide centrales dicht doen in 2030 is niet verstandig, meent het bedrijf. ,,Dan zou er een te groot gat in de opwekking van stroom ontstaan. Vier miljoen huishoudens gebruiken onze elektriciteit en warmte. Biomassa is een mogelijk alternatief.”

Natuuractiegroepen zien de plannen echter niet zitten. Comité Schone Lucht (CSL), Dogwood Alliance (VS) en het Save Estonia’s Forestst (Estland) hebben een kritische zienswijze ingediend tegen het opstarten van het vergunningsproces voor de ombouw. Eerder klonk voor de zomer in de Tweede Kamer al grote twijfel over de techniek die RWE wil toepassen.

,,Zes miljoen ton biomassa wil RWE in de Eemshaven verbranden. Dat zijn tweehonderd bulkcarriers met 30.000 ton houtpellets per jaar. Dit is echt fnuikend voor het ecosysteem en de biodiversiteit in Amerikaanse en Baltische bossen, en het versterkt juist het klimaatprobleem”, zegt CSL-voorzitter Fenna Swart. Met 6 miljoen ton zou de Eemshavencentrale zelfs meer biomassa verstoken dan de geplande biomassacentrale van Vattenfall in Diemen, waarvan de Raad van State onlangs de omgevingsvergunning vernietigde.

De natuuractiegroepen noemen BECCUS een ‘peperdure, onbewezen techniek’. Eerdere proefprojecten in de wereld, ook met afvang van CO2 bij kolencentrales, bleken volgens hen weinig succesvol. CSL waarschuwt dat de belastingbetaler straks weer miljarden euro’s moet ophoesten. Swart verwijst naar de Britse milieu-denktank Ember die in 2021 uitrekende hoeveel subsidie CO2 afvang en opslag zou kosten bij de Engelse biomassacentrale Drax: 36,9 miljard euro.

Afgelopen juni sprak onderzoeker Timothy Searchinger van de Princeton University tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Hij bestrijdt het idee dat CO2-afvang biomassa klimaatneutraal zou maken of zelfs negatieve emissies oplevert. ,,Wanneer hout wordt geoogst, gaat tenminste de helft van de koolstof van de boom verloren en vervliegt in de lucht. Ook bij het drogen van hout en het maken van pellets gaat koolstof verloren.” Een techniek als BECCUS voorkomt, aldus Searchinger, minder dan de helft van de totale CO2-uitstoot door boskap en houtverbranding. En het is de vraag of het bos terug groeit.

RWE meent dat het project wel duurzaam is, al erkent ze de gevoeligheid van het dossier. ,,Niemand beweert dat biomassa de enige oplossing is. Maar dit is de weg van transitie”, aldus de woordvoerster. Er is nog een extra reden waarom de Eemshaven- en de Amercentrale volgens RWE onmisbaar zijn. ,,Ze helpen als regelbaar vermogen naast het fluctuerende aanbod van zon en wind”, zegt Van Ginkel. Bovendien zou alleen ‘resthout’ worden verbrand uit productiebossen.

'Resthout’ is een mythe, reageert CSL. Volledige bomen verdwijnen in houtpelletfabrieken. Daarbij benadrukt Swart dat biomassa vervuilender is dan gas en steenkool. ,,Er is ook voldoende gas als transitiebrandstof. Tennet heeft in 2022 aangegeven dat sluiting van de kolencentrales de leveringszekerheid niet in gevaar brengt. Zolang de overheid miljarden euro’s subsidie blijft betalen, zal RWE zich achter een rookgordijn van opgestookte bossen verschuilen.”

Van groot belang is hoe een volgend kabinet zich opstelt. Nederland is uitgegroeid tot Europa’s grootste importeur van houtpellets. Toch koos het Nederlandse kabinet een kritischer koers dan Brussel. Onder druk van een Europese petitie met 300.000 handtekeningen, op initiatief van CSL, en kritiek van diverse wetenschapskoepels, besloot minister Rob Jetten (Klimaat) in 2022 te stoppen met het subsidiëren van nieuwe biomassaprojecten.
Groen licht voor bosverbranding

,,Wat mij betreft komen er geen nieuwe subsidies voor verbranding van biogrondstoffen", zegt demissionair minister Jetten tegen deze krant. ,,Als bedrijven plannen hebben om van kolen naar biomassa te gaan, dan zullen we die bekijken, maar zonder dat er overheidsgeld bij komt. Ik wil echt voorkomen dat we bomen kappen voor elektriciteit. Biogrondstoffen kun je beter gebruiken voor bijvoorbeeld circulaire plastics.’’

Brussel geeft in haar herziene richtlijn voor hernieuwbare energie wel groen licht voor bosverbranding. Als eurocommissaris weigerde Frans Timmermans (Klimaat) biomassa het etiket duurzaam te ontnemen. Tegenstander Swart: ,,Opmerkelijk genoeg voert hij nu campagne voor GroenLinks-PvdA met een verkiezingsprogramma dat biomassa juist wil afbouwen. Het was voor onze biodiversiteit, luchtkwaliteit en klimaat beter geweest als hij dat eerder had bedacht. Nu zitten we nog vijf tot vijftien jaar vast aan Europese wetgeving die kaalkap aanjaagt.”

Onlangs presenteerde het Wereldnatuurfonds een rapport waarin ze analyseert welke Brusselse beleidsmaatregelen de eigen Europese klimaatdoelen in de wielen rijden. Naast het niet belasten van kerosine en het gratis weggeven van uitstootrechten onder het Emissiehandelssyteem zet WNF één ding bovenaan: de Brusselse steun voor biomassaverbranding als energiebron.
DeZwarteRidder
0
Markt voor elektrische auto’s zakt in

De verkoop van elektrische auto’s zakt in. Kopers twijfelen omdat over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. En het deflatiespook doemt op: waarom nu zo’n elektrische auto kopen als ze steeds goedkoper worden?

Wie een elektrische auto rijdt, hoeft geen wegenbelasting te betalen, maar dat verandert vanaf 2025. In dat jaar gaat een kwart van het belastingtarief gelden en vanaf 2026 moet de volle mep worden betaald. Die motorrijtuigenbelasting tikt aan, want hoe zwaarder hoe duurder, en elektrische auto’s zijn 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Zo gaat een kleine elektrische Fiat 500 op basis van het gewicht 720 euro per jaar aan wegenbelasting kosten en een Tesla Model X zelfs 1800 euro.
DeZwarteRidder
0
Waar Europa vooral hoopt op schone groene waterstof, een energiedrager gemaakt van stroom van zon- en windparken, ziet private equity daar geen geld in. „Groene waterstof zal financieel nooit uit kunnen. Het is buitengewoon duur om te maken. Dat zal zo blijven. Groene waterstof maken loopt tegen de grenzen van wetten van fysica aan. Het kan nooit opschalen zoals iedereen zonnepanelen heeft genomen. Waterstof is de perfecte oplossing die economisch nooit haalbaar wordt. Bedrijven en overheden zullen nooit brandstof accepteren die vier keer duurder is dan de rest.”

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/
DeZwarteRidder
0
Ons klimaatbeleid zorgt niet voor minder, maar juist voor extra CO2-uitstoot
Van Andel 1511
Linkse politici deden afgelopen zondag in Amsterdam mee aan een demonstratie ‘voor klimaat en rechtvaardigheid’.
Door Maarten van Andel
15 november 2023
Geplaatst in EnergieKlimaat

In 2021 stootte de wereld 45 procent meer CO2 uit dan in 2001. Het energieverbruik nam in die periode met 43 procent toe, en de wereldbevolking met 27 procent. We hebben nu dus per wereldburger 14 procent meer CO2-uitstoot en 13 procent meer energieverbruik dan 20 jaar geleden. Bovendien is de energiemix verslechterd, we stoten nu per kilowattuur en per exajoule energie 1,2 procent méér CO2 uit dan aan het begin van dit millennium.

Ik kan me voorstellen dat u dit liever niet leest. Ik schrijf het ook liever niet op, maar de feiten liggen toch echt op straat. Sinds de inzet van ‘de energietransitie’ zijn we per wereldburger steeds meer energie gaan verbruiken en CO2 gaan uitstoten. De vraag waarom het huidige energie- en klimaatbeleid zo’n fiasco blijkt dringt zich op. Mijn nieuwe boek Kies Wijzer Klimaat laat zien dat het falen van de huidige energietransitie in feite goed verklaarbaar is.

In mijn boek geef ik een samenhangende analyse van alle energieopties, van de huidige beleidsmaatregelen, en van de verkiezingsplannen van politieke partrijen. Zo’n integraal overzicht was er nog niet. De rode draad in de huidige energietransitie is de overmatige inzet op verduurzaming van onze energievoorziening, en veel te weinig aandacht voor verduurzaming van ons energieverbruik. Belangrijke Nederlandse en Europese maatregelen ter verduurzaming van de energievoorziening verhogen het wereldwijde energieverbruik en de CO2-uitstoot, in plaats van die te verlagen.
Biomassa is de meest contraproductieve maatregel

De meest contraproductieve energiemaatregel is de door voormalig EU-commissaris Frans Timmermans vurig nagestreefde biomassa. Biomassa wordt daardoor in de EU nog steeds officieel als CO2-neutraal aangemerkt, terwijl we al jaren weten dat biomassa bij verbranding zelfs 10 tot 20 procent meer CO2 uitstoot dan steenkool. Het argument dat die CO2 over bijvoorbeeld 50 jaar weer is opgenomen door nieuwe biomassa is voor de klimaatdoelen van 2050 irrelevant. Het gaat ook daarna niet op zolang we sneller biomassa verbranden dan dat het bijgroeit.

Bovendien is de biomassa die de EU verbrandt voor het overgrote deel afkomstig van levende bomen, gekapt in de Baltische staten en in Noord-Amerika. Dat gaat ten koste van natuurlijke biodiverse bossen. Al dat hout moet versnipperd en gedroogd worden, en over duizenden kilometers worden vervoerd. Aangezien een ton hout slechts half zoveel energie oplevert als een ton steenkool, vergt dat per kilowattuur veel meer transportenergie. Frans Timmermans is nu als GroenLinks-PvdA leider tegen biomassa, en ik zou graag van hem vernemen waarom hij zijn eigen EU-beleid ineens wil bestrijden.
Waterstof en aardgasverbod verhogen eveneens CO2-uitstoot

Waterstof is eveneens een grote oorzaak van meer energieverbruik en CO2-uitstoot. Waterstof is niet zoals aardgas een delfstof en energiebron. We moeten het eerst maken, en daarvoor is veel energie nodig. Bij elke vorm van waterstofproductie (grijs, blauw, groen) gaat ruwweg de helft van die energie verloren. Vrijwel alle waterstof in de wereld wordt gemaakt van aardgas. Waterstofproductie voor energietoepassingen is zo een grote verspiller van fossiele brandstof en zelfs van hernieuwbare energie. Daarmee verhoogt in plaats van verlaagt waterstof de wereldwijde CO2-uitstoot.

Aardgasloze huizen en elektrisch rijden veroorzaken ook extra CO2-uitstoot. Warmtepompen en elektrische auto’s zijn op zichzelf wel efficiënter dan cv-ketels en brandstofauto’s, maar dat wordt grotendeels teniet gedaan doordat ze extra fossiele stroomopwekking veroorzaken. Hernieuwbare energie is immers schaars (in Nederland ongeveer 7 procent van het totaal, als we biomassa niet meetellen), en kan niet reageren op toenemende vraag.
Elektrische auto’s en getalm met kernenergie werken ook tegen

Bovendien vergen meer elektrische auto’s en warmtepompen door intensieve milieuschadelijke lithium- en kobaltmijnbouw meer energie om te maken, en veroorzaken ze meer netcongestie. Dat doen meer windmolens en meer zonnepanelen eveneens. Nieuwe woonwijken, bedrijven, windparken en zonneparken komen daardoor op wachtlijsten voor een stroomaansluiting. Bestaande woningen en bedrijven vertonen een toenemende neiging om fossiel te gaan bijstoken met inefficiënte kachels en aggregaten. Klimaatminister en D66-leider Rob Jetten heeft nog niet uitgelegd waarom hij de netcongestie nu een crisisaanpak waard vindt, terwijl hij vijf jaar geleden als D66-fractievoorzitter vervroegde sluiting van stabiele kolencentrales propageerde.

Het getalm in de afgelopen jaren met kernenergie als stabiele grootschalige CO2-vrije energiebron veroorzaakt ook al meer CO2-uitstoot dan nodig. Duitsland heeft kernenergie zelfs helemaal afgezworen sinds april 2023, en daarom de bruinkoolwinning opgevoerd. Mede daardoor stoot Duitsland per burger bijna tweemaal zoveel CO2 uit als Frankrijk met 58 kerncentrales. Kernenergie heeft net als alle andere energieopties nadelen en risico’s, maar als we voor CO2-reductie willen gaan is het effectiever en veiliger dan veel andere energieopties.
CO2-export is geen CO2-reductie, integendeel

Het afstoten (of wegjagen) van zware industrie verhoogt eveneens de wereldwijde CO2-uitstoot. China produceert nu al meer dan de helft van alle staal, cement en zonnepanelen in de wereld, met India als nummer twee. Die industrie is daar waarschijnlijk minder efficiënt dan in Europa. In elk geval is de CO2-uitstoot per burger in China en India meer dan verdubbeld sinds 2001. Nederland en Europa hebben daaraan bijgedragen door in de afgelopen 20 jaar eigen CO2-uitstoot onder het mom van 25 procent EU-reductie naar Azië te verplaatsen. Het mondiale totaal is mede daardoor alleen maar toegenomen.
Feiten en getallen in plaats van meningen en overtuigingen

Dit alles is geen opiniërend pleidooi voor of tegen welke energiemaatregel dan ook. Voor of tegen iets zijn is niet van belang, want een energietransitie is geen sportwedstrijd. Dit alles is een pleidooi om de feiten en getallen van de afgelopen jaren goed te analyseren, daar heldere conclusies uit te trekken, en ineffectieve beleidsmaatregelen te stoppen. Dat is geen schande en geen gezichtsverlies, dat is een teken van wijsheid. Elke burger, ondernemer en politicus kan verkeerde keuzes maken, en dat hoeft geen ramp te zijn. Het wordt pas een ramp als we daar niks van leren en tegen beter weten in door blijven denderen op doodlopende wegen.

Met de actualiteit van gisteren en vandaag hebben we alles in handen om veel effectiever en veel goedkoper daadwerkelijk energie en CO2 te gaan besparen in de wereld. Het is daarbij zaak om objectief, open en eerlijk te zijn, allerlei subjectieve opinies en overtuigingen af te leggen, en veel meer feitelijk en integraal naar de belangrijkste energieopties en landen in de wereld te kijken. Mijn doel met Kies Wijzer Klimaat is om dat te bevorderen. Een energietransitie is veel te belangrijk om als internationale competitie te beschouwen. Alleen het mondiale totaal telt.

Maarten van Andel is chemicus en publiceerde in november 2023 zijn nieuwe boek ‘Kies Wijzer Klimaat’. Praktische gids voor consument en kiezer.’ Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal en kost 17,50. Het boek is overal verkrijgbaar, zoals ook in de winkel van Wynia’s Week .
DeZwarteRidder
0
Om aan vraag te voldoen
Energiebazen: er is bijna €1000 miljard extra nodig voor stroomnet

Theo Besteman
Gisteren, 16:51in Financieel

Amsterdam - Stroomnetten moeten voor zeker €920 miljard versterkt worden om opstoppingen en uitval voor bedrijven en consumenten te voorkomen. Op zee wordt ’waarschijnlijk meer verwacht’.

Dat staat in de Winter Outlook van ENTSO-E, de vooruitblik van deze sector. Onderzoekers melden in de studie voor Europa hoe zeker het nog is dat er voldoende elektriciteit is voor het winterseizoen in Europa. Inkopers kunnen daarop inspelen.

Deze coördinator, met de Nederlandse Susana De Almeida De Graaff van TenneT in het bestuur, schetst nu een scenario met honderden miljarden noodzakelijke investeringen tot 2050.

Daar staat voor Europese consumenten wel een besparing aan systeemkosten van €9 miljard per jaar tegenover. Door versterking van de interne Europese markt zullen de prijzen door concurrentie dalen, waar consumenten dan weer van profiteren, aldus ENTSO-E.
Windparken

Het zijn grote bedragen. Dit jaar wordt zo’n €20 miljard in nieuwe stroomhuisjes, zwaardere kabels en verdeelstations zo groot als een voetbalveld gestoken, om aan de explosieve vraag naar stroom voor batterijauto’s, warmtepompen en elektriciteit voor de zware industrie te voorzien die van gas en olie af stapt. In 2040 moet die investering al €35 miljard per jaar erbij zijn.

In september waarschuwde deze Brusselse coördinator de Europese leiders al: ook vanwege de aanvoer van heel veel meer stroom van nieuwe windparken is drastische uitbouw van netwerken nodig.

De 39 netbeheerders in 35 landen, zoals het Nederlandse TenneT, vormen het grootste onderling verbonden spinnenweb van elektriciteitsnetten ter wereld.
Overbelasting

Door een sterke toename van stroom van zonne- en windparken en opwek van consumenten is het netwerk in Europa overbelast. In oktober meldde minister Jetten (Klimaat en Energie) dat in alle regio’s nieuwe aansluitingen maar beperkt of helemaal niet mogelijk zijn. Ondernemers krijgen geld als ze op piekuren minder stroom aan het net aanbieden.

Wil de Europese verduurzaming volgens de grote Green Deal, met de verlaging in Nederland van de CO2-uitstoot in 2030 met 55% ten opzichte van 2019, dan moet Europa over zeven jaar al 111 gigawatt aan capaciteit hebben opgetuigd. En nog eens een verdrievoudiging daarvan in 2050 naar 317 gigawatt.

Verkoop Duitse tak

In Nederland is de in 1998 opgerichte TenneT Transmission System Operator aangewezen als netbeheerder voor het hoogspanningsnet. Sinds de Splitsingswet van 2006 nam het meerdere regionale hoogspanningsbedrijven over. Het ging in 2009 als eerste beheerder de landsgrens in Europa over en kocht voor €885 miljoen het Duitse net van producent E.ON.

Zijn onderdeel TenneT Duitsland wordt momenteel verkocht aan Duitsland, de onderhandeling hierover bevinden zich in de eindfase. De verkoop zou de Haagse schatkist €22 miljard opleveren.
DeZwarteRidder
0
Oud-minister Gerda Verburg wil weer polderen om uit energiecrisis te komen: ’Het loopt overal vast’

Theo Besteman
1 uur geledenin Financieel

Amsterdam - Na twaalf jaar buitenland in topfuncties schrikt oud-minister Gerda Verburg (CDA). In Nederland is de manier van samen afspraken maken en uitruilen teloor gegaan. De nieuwe voorzitter van de branchevereniging voor gasbedrijven pleit voor hernieuwd polderoverleg. „Maar mét een duidelijke routekaart, want het loopt overal vast.”

Teruggekeerd in Nederland begin dit jaar ziet Verburg tijdens haar ’herinburgering’ vanuit een vakantieparkwoning de gevolgen van de grootste energiecrisis in decennia. „Binnen enkele maanden had íedereen overal zonnepanelen op de daken gelegd. Door al de opgewekte stroom kon het stroomnet dat niet meer aan, iedere keer viel het uit.

Een tekenend voorbeeld van de congestie die ons te wachten staat. Daarnaast vertelt de shock na de Russische inval in Oekraïne je dat er onvoldoende strategisch is nagedacht over de Nederlandse energie. Er is geen langetermijnplan”, aldus de kersverse voorzitter van branchevereniging Element.NL namens twaalf grote gasbedrijven. „Dat is niet wezenlijk veranderd.”

Overal stranden vernieuwingen, constateert ze al pratend en fietsend: bij de boeren door het stikstofarrest, in de woningbouw, in de zorg, de voedselsector en het onderwijs. „Alles gaat ontzettend moeizaam. Op veel terreinen vinden mensen elkaar niet meer. Met polderen breng je partijen bij elkaar. Echt noodzakelijk, want je hebt elkaar in Nederland altijd weer nodig.”

Waarom lukt het niet meer?

„Lastig. We hebben allemaal die stip aan de horizon: in 2050 moeten we CO2-neutraal zijn in onze energie. Maar iedereen blijft in de eigen bubbel. Als je een vermeend belang komt, worden mensen onzeker. De een schreeuwt, de ander doet het via Facebook. We zijn collectief onzeker geworden; in onze wolk voelen we ons veilig. Iedereen verdedigt zijn eigen belang, gaat actievoeren voor het klimaat. Maar met alleen jezelf vastplakken op de A12 red je het klimaat ook niet.”

Weinig effectief.

„De weg naar een CO2-neutrale maatschappij wordt te weinig met alle betrokkenen besproken. We zitten in zo’n geweldig georganiseerde samenleving, dat iedereen denkt dat de politiek alle problemen oppakt. We zijn verleerd om als bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld dingen zelf te doen. Daar moeten we wel naartoe, samenwerking zoeken.”

Welke gevolgen zijn er?

„Na ondertekening van het klimaatakkoord van Parijs was de vraag: hoe voeren we dat dan uit? Als je als bedrijf niet meer mag investeren in het zoeken naar nieuwe gasvelden, dan mis je uiteindelijk kritische massa om je productie op peil te houden. Dan wordt er vervolgens niet meer geïnvesteerd, dan krijg je de juiste technische mensen niet meer op een project, dan heb je de materialen niet. In die energietransitie mogen niet de huishoudens en de bakker op de hoek financieel de dupe worden van hoge prijzen. Zij hebben de zekerheid van betaalbare energie nodig. Maar partijen vinden elkaar niet altijd meer.”

Vroeger klopte je aan bij het ministerie?

„Dat kan ook nu nog wel. Maar het gesprek moet breder plaatsvinden dan alleen in Haagse torens.Wat gebeurt er als nu de windsector zegt: wij kunnen de komende tijd even niet leveren wat van ons verwacht wordt. Doodgewoon omdat we het financieel niet rond krijgen. Er ligt geen strategisch plan om ondanks zo’n hobbel in de windsector naar het einddoel van CO2-neutraal werken in 2050 te komen. De overheid moet met sectoren die route uitzetten.”

Jullie pleiten natuurlijk voor gas.

„ Onze bedrijven voelen dat ze te lang in de staart van het gesprek over energie hebben gezeten. We kregen onze vergunningen, dan konden we vervolgens produceren. We willen een aantrekkelijk pakket op tafel leggen. Daarbij hoort dat de overheid meer zekerheid moet bieden. Laten we realistisch blijven: 90% van alle huishoudens is nog steeds afhankelijk van aardgas. Dat heeft de crisis toch wel geleerd. Je hebt gas voorlopig nodig. Nederland kan dankzij zijn kleine velden zo in een derde van de gasvraag voorzien. Van iedere euro inkomsten daaruit gaat zeventig cent aan belastingheffing via de Staat naar onze samenleving. Geld dat je kunt investeren in de verduurzaming van onze economie. Of het betaalbaar houden van de energie.”

Maar zelfs in de crisis werd gas geïmporteerd.

„Het importeren van lng uit Qatar of uit de Verenigde Staten is niet de juiste keuze. In die landen is op een veel minder duurzame manier geproduceerd, je hebt ook veel transportkosten en de Nederlandse samenleving verdient er - anders dan bij eigen gasvelden - via belastingheffing niks aan..”

Jullie bedrijven hadden toch eerder moeten winnen?

„Dan zeg ik tegen de regering: waar waren jullie met de vergunningen. Die kregen de bedrijven niet. De procedures in Nederland, dat is echt een enorme bottleneck. Als je bovendien ziet hoe sommige organisaties alles aanvechten bij de rechter – wat hun goed recht is – dan helpt het allemaal niet. Alle verkiezingsprogramma’s staan vol met bestaanszekerheid, maar wat ga jij doen zonder energie?”

Veel velden zijn aangeboord, daar kon u toch versnellen?

„Op korte termijn kan daar gaswinning beginnen. Wanneer? Over twee, drie jaar. Ja, zo lang duur het. De overheid moet hierin realistisch in de spiegel kijken.”

Maar we hebben nú gas nodig.

„Er gebeurt al veel. We kunnen met elkaar gaan jij-bakken, en er is emotie, maar we moeten aan de slag. Ik heb een achtergrond in de boerensector. Als je boeren spreekt, dan hebben ze een plan waar ze over vijftien jaar willen staan. Maar ze zoeken perspectief van de overheid nu het stikstofdossier speelt, dat je onderweg niet ingehaald wordt door regels. Dat geldt ook voor de gassector.”
CV

Gerda Verburg (Zwammerdam, 1957) begint haar carrière bij de Christelijke Plattelands Jongeren, stapt in 1982 over naar vakbond CNV en komt in 1998 voor het CDA in de Tweede Kamer
DeZwarteRidder
0
Zeespiegelstijging van drie meter? Valse hoop, maak er maar tien meter van

OpinieDe Deltacommissie concludeerde onlangs dat we met de huidige aanpak ons land kunnen beschermen tegen drie meter zeespiegelstijging. Valse hoop, stelt Sjoerd Groeskamp. Het zal eerder tien meter worden.
Sjoerd Groeskamp 01-12-23, 10:04

Gelukkig. We hoeven ons geen zorgen te maken. Tot drie meter zeeniveaustijging zitten we veilig achter de dijken. Over tot de orde van de dag. Afgelopen november verscheen het tussenrapport van het kennisprogramma zeespiegelstijging van de Deltacommissie.

Die onderzoekt wat de mogelijke gevolgen van de zeespiegelstijging zijn voor ons land en verkent maatregelen die ons voorbereiden op de gevolgen. De conclusie die de meeste aandacht kreeg was: ‘Als we verder gaan met deze aanpak, is het waarschijnlijk technisch mogelijk om Nederland tot drie meter zeespiegelstijging tegen overstromingen te blijven beschermen’. Het is valse hoop. In het rapport staat ook dat zoetwaterbeschikbaarheid nu al onder druk staat en met een beetje meer opwarming dit al niet meer gegarandeerd is. Zoetwaterbeschikking is voor landbouw, natuur, industrie en huishoudens van essentieel belang. Een oplossing wordt nog niet geboden. Is dijken ophogen wel een oplossing? De VN waarschuwde vorige week dat we nog steeds afstevenen op drie graden opwarming. Daar hoort op termijn minimaal vijf meter zeeniveaustijging bij. Het KNMI stelde afgelopen oktober dat een stijging van meer dan 15 meter mogelijk is. Onzekerheid zit hem in hoe snel de gletsjers op Groenland en Antarctica smelten.

Misschien kunnen we beter op zoek gaan naar een Europese oplossing

Momenteel komen er bijna maandelijks studies beschikbaar die concluderen dat ze veel sneller smelten. Gletsjers met elk een capaciteit voor vele meters zeeniveaustijging. De snelheid waarmee het stijgt is onzeker, maar een totale stijging van drie meter is conservatief. Tien meter komt waarschijnlijk meer in de buurt. Er is genoeg bewijs uit het verleden dat dit echt mogelijk is met de huidige CO2-concentraties. Een betere interpretatie van het Deltacommissie-rapport is dat we tijd kunnen kopen om ons voor te bereiden op de ‘echte’ zeeniveaustijging. Bij het realiseren van deze bescherming voor Nederland kan zandwinning al een probleem worden. Wat als andere delen van Europa ook dijken gaan bouwen of ophogen?

Misschien kunnen we beter op zoek naar een oplossing op Europees niveau. Ik geef toe, het is een lekker gevoel dat we voorlopig veilig zijn. Ook een effectief signaal naar de huizenmarkt en naar bedrijven, zodat ze zich zullen blijven vestigen en investeren. Yes we can! Wir schaffen das. Nederland Waterland. Maar strijk niet gerustgesteld neer in de luie stoel. Naast zeeniveaustijging zijn er meer vreselijke gevolgen door klimaatverandering.

Bovendien is ons vertrouwen in onze waterdefensie een achilleshiel. Misschien ook een reden waarom er in de laatste verkiezingen 92 zetels gingen naar partijen die klimaatverandering niet serieus aanpakken. We voelen ons nog niet bedreigd. Maar ga eens aan de kust staan en verbeeld je Nederland met ruim drie verdiepingen water erbovenop. Want daar hebben we het over. Natuurlijk hebben we enorme dijken nodig (adaptatie), maar klimaatverandering tegengaan (mitigatie) is de enige maatregel die Nederland echt kan redden.

Als we dat niet doen, smelt er zoveel ijs, dan is geen dijk hoog genoeg. Nederland Onderwaterland.

Sjoerd Groeskamp is fysisch oceanograaf aan het NIOZ koninklijk instituut voor onderzoek der zee.
DeZwarteRidder
0
Gas en olie blijven populaire brandstoffen, ondanks ‘groene’ plannen van landen

Grote olie- en gasproducerende landen hebben voorlopig geen plannen om te stoppen met het oppompen van die fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd hebben veel van deze landen beloofd om in de toekomst per saldo geen CO2 meer uit te stoten.
Economieredactie 06-12-23, 09:00 Laatste update: 09:10

1 reactie

Dat concluderen dataverzamelaars van de Net Zero Tracker, een organisatie die inspanningen van overheden en bedrijven tegen klimaatverandering bijhoudt.

Uit gegevens van de onafhankelijke onderzoeksgroep, waar ook de universiteit van Oxford aan verbonden is, laten zien dat 69 olie- en gaslanden hebben beloofd om op een gegeven moment netto nul CO2 uit te stoten. Het gaat bijvoorbeeld om de Verenigde Staten, Saudi-Arabië, China, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten. Maar drie kleine producenten, Denemarken, Spanje en Frankrijk, hebben ook plannen opgesteld om uiteindelijk te stoppen met boren naar olie en gas.
Discussie op klimaattop

Net Zero Tracker, waar onder andere de universiteit van Oxford aan verbonden is, vindt dat de gegevens een kloof blootleggen tussen de doelstellingen van landen om de opwarming van de aarde tegen te gaan en hun concrete plannen daarvoor. Op dit moment vinden op de klimaattop in Dubai felle discussies plaats over of het gebruik van fossiele brandstoffen helemaal moet stoppen of alleen afgebouwd.

De voorzitter van het VN-panel voor klimaatwetenschap, Jim Skea, verklaarde deze week dat het wereldwijde olieverbruik in 2050 met 60 procent moet zijn gedaald om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad te beperken. Het gasverbruik moet dan 45 procent omlaag. Het gebruik van steenkolen, die erg vervuilend zijn, moet bovendien volledig zijn gestopt.

De Verenigde Arabische Emiraten krijgen als gastland van de klimaattop COP28 ook veel kritiek omdat de topman van staatsoliebedrijf Adnoc, Sultan al-Jaber, voorzitter is van het evenement. Adnoc heeft juist plannen om zijn productiecapaciteit voor olie en gas uit te breiden.

Mensen die beweren dat het in de grond houden van olie goed is voor de energietransitie zitten er in ieder geval naast, concludeert secretaris-generaal Haitham Al Ghais van de Opec. Dit zal eerder leiden tot ‘energiechaos’, volgens hem. ,,Wij vinden het zwartmaken van de industrie geen constructieve aanpak.”
DeZwarteRidder
0
Rondgang van De Telegraaf:
’Groot rijbewijs voor stekkerbus maakt pakketje, loodgieter en klusser duurder’
author avatar

Yteke de Jong
3 uur geledenin Financieel

Amsterdam - De pakketbezorging, klusser en loodgieter worden duurder door de eis van een groot rijbewijs voor zwaardere elektrische busjes. Dat blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. Vanaf 1 juli volgend jaar moeten chauffeurs van stekkerbusjes een zogeheten C-rijbewijs hebben, waarmee ook een vrachtwagen bestuurd zou kunnen worden.

Momenteel rijden er slechts 900 elektrische bussen van het zwaardere type rond in Nederland, waarvan 600 van pakketbezorger DHL. „We zullen de zwaardere bussen vanaf 1 juli niet meer volledig beladen als gevolg van de groot rijbewijseis.

Dat betekent ongeveer 30% minder vracht in deze bussen. Dat is minder efficiënt. Voor de verdere toekomst investeren we in kleinere dus lichtere bestelauto's met stekker, want we blijven inzetten op een volledig elektrische vloot", zegt een woordvoerder van DHL desgevraagd.

Het omscholen van de pakketbezorgers van een B- naar een C-rijbewijs is niet direct een oplossing, aldus DHL. Er zijn veel chauffeurs in opleiding, maar die zijn hard nodig voor de grote trucks, aldus de zegsman. „Met een C-rijbewijs gaat de chauffeur in kwestie niet meer op de bestelauto werken.” PostNL zegt dat de beslissing slechts een paar honderd auto's betreft en dat vooral toekomstige investeringen opnieuw bekeken zullen worden.

"Hogere kosten"

Er is al een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, dus ondernemers met elektrische bestelbussen die te zwaar zijn zullen mensen moeten opleiden. Dat leidt tot hogere kosten, zegt transporteconoom Albert Jan Swart van ABN Amro.

Ondernemingen die onvoldoende personeel met C-rijbewijs hebben, zullen de bussen minder zwaar kunnen beladen, waardoor ze vaker moeten rijden, wat eveneens tot hogere kosten leidt. „Ook kan de consument het merken als hogere transportkosten worden doorberekend in de prijzen van producten of diensten. Ik verwacht dat het probleem voor pakketbezorgers nog meevalt, omdat die vaak relatief korte afstanden rijden en daardoor een kleinere batterij nodig hebben, waardoor de voertuigen wat lichter zijn. Lastiger zal het ook worden voor de klusser, bouwvakker of loodgieter, die veel spullen meebrengen en vaak verder moeten rijden”, aldus Swart.

Een complicatie in het rijbewijzendrama is dat er over een jaar, per 1 januari 2025, veertig gemeenten fossiel zakelijk verkeer willen verbieden. Er rijden nu 1 miljoen bestelwagens rond in Nederland, die dus in een hoog tempo vervangen moeten worden, zelfs als de overgangstermijn van een paar jaar in aanmerking genomen wordt.

Nu het Openbaar Ministerie de druk opvoert in de transportbranche met de verplichting van een C-rijbewijs per 1 juli dreigt de e-bus aan de kant te raken, aldus installatiebranchekoepel Techniek Nederland „Er moet nieuwe regelgeving komen, maar dan mag je hopen dat onze leden vanaf 1 januari 2025 wel met een rijbewijs B in de elektrische bus kan stappen. Die oplossing is er nu niet. Onze vrees is dat de e-busjes straks aan de kant staan. De verduurzaming wordt gestraft", aldus een zegsman.

Transport en Logistiek Nederland hoopt dat de wet wordt aangepast, zodat de zwaardere stekkerbussen boven de 3500 kilogram ook gereden kunnen worden met een rijbewijs B.

De Vereniging Eigen Rijders stelt in een reactie dat de regels voor de rijbewijzen Europees zijn vastgelegd in verband met de veiligheid. „Met een dieselbus van dezelfde zwaarte moet je ook een groot rijbewijs hebben. Het is vreemd dat er dan een uitzondering moet komen voor deze elektrische bussen, want de verkeersveiligheid verandert niet. De praktijk staat de wens van elektrificatie wederom in de weg. Allereerst is een elektrische bus al niet te betalen voor een kleine ondernemer, ten tweede kan hij daar dan straks ook niet eens in rijden. Dit wordt een ramp, want waarom zou Nederland een uitzondering krijgen in de EU?", zegt Klaas de Waardt van de VERN.
DeZwarteRidder
0
Komst groot waterstofproject Delfzijl op lange baan om tegenwind in markt
Aangepast: Gisteren, 22:00Gisteren, 20:35in Financieel

DELFZIJL (ANP) - Een groot groen waterstofproject op het Chemiepark Delfzijl wordt uitgesteld tot op zijn vroegst 2028. Volgens initiatiefnemer HyCC gaan de ontwikkelingen op de waterstofmarkt namelijk trager dan voorzien. Daarnaast zijn de kosten voor waterstofprojecten en hernieuwbare stroom de laatste jaren gestegen.

Het was de bedoeling om bij de Groningse plaats groene waterstof te gaan produceren met water en hernieuwbare energie. De waterstof zou dan gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld de productie van duurzame brandstof voor vliegtuigen.

Bekijk ook:
Complete Zweedse stad moet worden verplaatst voor energietransitie: ’Ze snijden ons helemaal af’

Dat alles leek erg interessant, ook gezien een Europese richtlijn die industrieën en brandstofproducenten verplicht tot het gebruik van groene waterstof voor een deel van hun productie om daarmee de CO2-uitstoot te verlagen. Maar volgens HyCC bevinden de regels zich in Nederland nog in de implantatiefase. De onderneming verwacht nu pas tegen 2030 een volwassen markt voor groene waterstof.

"Cruciaal belang"

„Groene waterstof is van cruciaal belang om Nederlandse industrieën te verduurzamen en de nationale klimaatdoelstellingen te behalen. Tegelijkertijd zijn de regels voor gebruik van waterstof nog in ontwikkeling en de huidige marktomstandigheden zijn nog niet op het niveau dat nodig is om het project op de gewenste schaal uit te voeren. Daarom zijn we genoodzaakt om de opzet en planning van het project aan te passen”, zegt HyCC-bestuurder Marcel Galjee in een verklaring.

Voor het project, genaamd H2eron, was al voor 40 megawatt aan nodige elektrolysers besteld bij de Noorse firma Nel. HyCC heeft die bestelling nu geannuleerd. Het bedrijf, een samenwerkingsverband van Macquarie’s Green Investment Group en het Nederlandse chemiebedrijf Nobian, bekijkt daarnaast of al gemaakte afspraken met leveranciers moeten worden aangepast aan de nieuwe planning.

HyCC heeft ook besloten om als het project later wel tot uitvoer wordt gebracht, in te zetten op een hogere capaciteit. Bij 50 in plaats van 40 megawatt zouden de kosten per kilogram aan geproduceerde waterstof namelijk lager uitvallen. HyCC is daar naar eigen zeggen ook al met elektrolysersmaker Nel in gesprek.

Eerder dit jaar paste Tata Steel zijn waterstofplannen voor de verduurzaming van het hoogovencomplex bij IJmuiden ook al aan. De overstap op productie met behulp van waterstof kan volgens het staalconcern pas „zodra waterstof in voldoende hoeveelheden en tegen de juiste prijs beschikbaar komt.” Wanneer dat zal zijn, is nog niet duidelijk.
101 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 0,00%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%