Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

BYD---Build Your Dreams

75 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD.

208.600+3.400 (+1.657%)
At close: 04:09PM HKT
.
Eindelijk iets wat lijkt op enige correctie, was een forse dip.
Willy B.
0
Kan wel eens goed nieuws zijn voor Chinese autobouwers

www.standaard.be/cnt/dmf20231218_9417...

De Duitse regering heeft besloten om abrupt een einde te maken aan de premies bij de aankoop van een elektrische auto. Experts waarschuwen voor de gevolgen voor de Duitse autosector en de economie.

Duitse consumenten die een subsidie wilden aanvragen voor de aankoop van een elektrische wagen, werden afgelopen zaterdag in snelheid gepakt. Het ministerie van Economie kondigde aan dat aanvragen vanaf maandag niet meer aanvaard zullen worden. Sinds 2016 werd in Duitsland in totaal 10 miljard euro aan premies uitbetaald, en werden ongeveer 2,1 miljoen elektrische wagens aangekocht. Dagelijks kwamen er zo’n 1.400 aanvragen binnen, de gemiddelde financiering bedroeg 4.000 euro. Aan die groene geldstroom komt nu onverwacht snel een einde.

De aankondiging komt op een moment waarop nieuw onderzoek aantoont dat de prijzen van elektrische auto’s in Duitsland dit jaar fors in de lift zitten. In vergelijking met vorig jaar zou de gemiddelde prijs van een elektrische auto bij onze oosterburen met liefst 4.000 euro zijn gestegen, tot 52.700 euro. Die stijging treft volgens het Handelsblatt vrijwel alle segmenten in de autoverkoop. Zo is de prijs voor een VW ID.3 gestegen van 38.060 naar 39.995 euro in de basisversie en van 43.720 naar 47.595 euro in de duurste uitrustingslijn.

Duitse oppositiepartijen, de CDU op kop, beschuldigen Berlijn ervan tienduizenden autokopers in de steek te laten en eisen minstens een overgangsregeling. Daar wil de Duitse regering niet van weten. Een woordvoerder erkende dit weekend dat de beslissing “een betreurenswaardige situatie” is voor de consument, maar dat ze noodzakelijk was, “omdat er niet meer genoeg geld zal zijn om nog rekening te houden met aanvragen na zondag”.

De kritiek op de beslissing is niet mals. Volgens analist Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research in Duisburg kan de beslissing dramatische gevolgen hebben voor de toekomst van de autosector. “De concurrentiekracht van de autoconstructeurs zal door de maatregel ernstig ondermijnd worden”, verklaart hij in de krant Rheinische Post. Het wordt voor Duitse autobedrijven nog moeilijker om te concurreren met goedkope Chinese elektrische auto’s, die zwaar worden gesubsidieerd door de overheid.

Handelsblatt waarschuwde dit weekend dan weer dat de afschaffing van de premie een gevaar vormt voor de doelstelling om tegen 2030 15 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen te hebben. “De doelstelling werd al bestempeld als extreem irrealistisch. Nu lijkt het totaal illusoir”, aldus de krant.

Maar de Duitse regering houdt voet bij stuk. In het ARD-programma Report from Berlin verwierp minister van financiën, Christian Lindner, resoluut de kritiek van de oppositie. “Het was altijd duidelijk dat het geld voor de milieupremie op een gegeven moment op zou zijn”, benadrukte de leider van de liberale FDP. “Er was nooit een vaste einddatum voorzien.”

De schrapping van de aankooppremie voor elektrische auto’s is volgens hem “een rechtstreeks gevolg” van een eerdere uitspraak van het grondwettelijk hof in Karlsruhe, dat op 15 november oordeelde dat Berlijn in strijd met de grondwet handelde door 60 miljard euro aan niet-gebruikte coronasteun over te hevelen naar een klimaatfonds.

De uitspraak van Duitslands hoogste gerechtshof zette eerdere toezeggingen en uitgaven van de begroting voor 2023 en 2024 zwaar onder druk. De Duitse regering werd daardoor gedwongen om eerder afgesproken begrotingsafspraken grondig te herzien. Dat leidde tot wekenlange extra begrotingsgesprekken en uiteindelijk de aankondiging van een aantal forse extra besparingen.

Als reactie op deze ingrijpende begrotingscrisis zag de Duitse coalitieregering zich bovendien verplicht om de zogeheten “Schuldenbremse” , de grondwettelijk vastgelegde rem op schulden, voor het vierde jaar op rij buiten werking te stellen. De Schuldenbremse stelt dat het Duitse begrotingstekort niet meer dan 0,35 procent van het bbp mag bedragen. Hierdoor kan Duitsland dit jaar nog eens 25 miljard extra lenen om het begrotingstekort aan te vullen.

Dat heeft ingrijpende gevolgen voor de economische groei in Duitsland. De Duitse economie zal dit jaar naar verwachting licht krimpen en volgend jaar nauwelijks groeien, omdat de vraag vanuit het buitenland zwak is, overheidssubsidies voor de groene transitie aan banden worden gelegd en hoge rentetarieven de bedrijvigheid temperen, voorspelde de Duitse Bundesbank eind vorige week.
GakGak
0
www.ad.nl/auto/frankrijk-sluit-chines...
.
De autolobby is nog onverminderd sterk en zal ook zeker in Duitsland nog voor creatieve oplossingen zorgen.
Voorlopig is de koper van wat minder dure EV´s (gemaakt in China) de klos ondanks al die mooie beloftes
en vooruitzichten.

De wal keert het schip.
voda
0
Regering VS overweegt hogere heffingen op Chinese elektrische auto's
21-dec-2023 07:47

Ter bescherming van eigen autosector.

(ABM FN-Dow Jones) De Amerikaanse regering overweegt een verhoging van de importtarieven op Chinese elektrische auto's, ter bescherming van de eigen productie en afzet van auto's. Dit schreef The Wall Street Journal donderdag op basis van bronnen.

De Chinese auto-industrie is nog altijd in staat om goedkoper auto's te produceren dan Amerikaanse autofabrikanten. De regering Biden heeft op een Chinees automerk als BYD al een importtarief van 25 procent ingesteld, maar wil dit mogelijk verhogen.

De Amerikaanse regering heeft onder voormalig president Donald Trump al heffingen op Chinese goederen ingesteld ter waarde van circa 300 miljard dollar.

In november liet Biden weten niet toe te willen staan dat China de markt voor elektrische auto's gaat domineren.

De regering overweegt ook tariefsverlagingen op producten die het strategisch niet belangrijk genoeg acht, aldus de bronnen.

Een woordvoerder van de National Security Council gaf donderdag geen commentaar op de overwegingen van de regering Biden.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
1
Chinese autobouwer BYD op koers om Tesla weer te verslaan
15 min geleden in FINANCIEEL

SHENZHEN (ANP/BLOOMBERG) - BYD, China’s grootste fabrikant van elektrische auto’s, ligt op koers om zijn Amerikaanse concurrent Tesla voor het tweede jaar op rij te passeren op het vlak van productieaantallen. De Chinezen produceerden vorig jaar meer dan drie miljoen auto’s, maakte BYD bekend.

Tesla moet zijn jaarcijfers nog rapporteren, maar bouwde in de eerste drie kwartalen van afgelopen jaar 1,35 miljoen auto’s. In 2022 rolden er bij Tesla 1,37 miljoen auto’s van de band. Bij BYD waren dat er toen 1,88 miljoen. De meeste auto’s van BYD zitten in een lagere prijsklasse dan die van Tesla, het bedrijf van Elon Musk. In Nederland verkoopt het Chinese concern modellen als de Dolphin, Tang, Han, Seal en Atto3.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/632376544...
Willy B.
0
www.tijd.be/ondernemen/auto/chinees-b...

De Chinese e-autobouwer BYD is er in de laatste drie maanden van vorig jaar voor het eerst in geslaagd meer elektrische wagens te verkopen dan zijn Amerikaanse concurrent Tesla.

Elon Musk barstte ruim tien jaar geleden nog in lachen uit toen een journalist wilde weten of hij het Chinese BYD als een concurrent zag voor zijn automerk Tesla. 'Heb je hun auto's al gezien?', zei hij toen spottend.

De Chinese autobouwer BYD verkocht in het laatste kwartaal van 2023 meer dan 526.000 elektrische wagens.
De groep overvleugelt zo voor het eerst zijn Amerikaanse concurrent Tesla, al verkoopt die op jaarbasis nog altijd meer elektrische wagens.
De voorbije jaren groeide BYD vooral sterk in China, maar het heeft zijn pijlen nu ook op de buitenlandse markt gericht. De focus ligt vooral op Europa.
Intussen lachen de Chinezen. BYD, kort voor Build Your Dreams, bleek eind vorig jaar voor het eerst Tesla te hebben voorbijgestoken als de grootste fabrikant van elektrische wagens ter wereld. Op nieuwjaarsdag maakte BYD bekend dat het in de laatste drie maanden van vorig jaar 526.406 elektrische auto's heeft verkocht. Tesla strandde in dezelfde periode op 483.173 leveringen, leren cijfers die het Amerikaanse bedrijf dinsdag heeft vrijgegeven.

Op basis van de cijfers over heel 2023 is Tesla wel nog de grootste fabrikant van elektrische wagens. Het bedrijf van Musk verkocht vorig jaar in totaal ruim 1,8 miljoen auto's, BYD 1,6 miljoen. Maar dat weerhield de Chinese autobouwer er dinsdag niet van zichzelf nu al uit te roepen tot wereldkampioen in de productie van energiezuinige auto's.

De verkoopcijfers ogen alvast indrukwekkend. BYD, dat ook hybride voertuigen maakt, verkocht vorig jaar in totaal meer dan 3 miljoen auto's, 62 procent meer dan het jaar ervoor. De verkoop van elektrische wagens steeg in de eerste elf maanden van 2023 met 37 procent, schrijft de krant The Wall Street Journal, die cijfers van de Vereniging van Chinese Autofabrikanten kon inkijken.

BYD, dat sinds 2008 de superbelegger Warren Buffett tot een van zijn grootste aandeelhouders mag rekenen, heeft de sterke groei voornamelijk te danken aan de enorme binnenlandse vraag naar elektrische wagens. Die wordt aangevuurd door de overheid. Peking wil dat tegen 2025 minstens een vijfde van de auto's die worden verkocht, draait op wat het 'nieuwe energie' noemt: een plug-inhybride, een auto met waterstofmotor of een volledig elektrische wagen. Tegelijk voerde BYD stevige prijsverlagingen door, onder meer ook om Tesla te kunnen inhalen op de Chinese markt.

BYD verkocht vorig jaar in totaal meer dan 3 miljoen auto's.
Maar de ambities gaan verder dan China. BYD wilde in 2023 buiten China 200.000 elektrische wagens verkopen, dit jaar moet dat het dubbele worden. In Europa wil BYD tegen het einde van het decennium in de top drie van best verkopende automerken van Europa staan. Met dat doel voor ogen kondigde BYD enkele weken geleden aan dat het een nieuwe autofabriek gaat bouwen in Hongarije, waar het al een busfabriek heeft.

In België en Luxemburg, waar de autobouwer sinds vorig jaar actief is, hoopt BYD tegen 2028 10.000 auto's te verkopen. Eind vorig jaar gaf een Belgische manager van BYD nog aan De Tijd mee dat de Chinese groep al een duizendtal wagens heeft verkocht in ons land.

BYD wil over vijf jaar minstens in de top drie van de best verkopende automerken in Europa staan.
Ondanks de torenhoge ambities en de prijsoorlogen met Tesla en andere spelers op de Chinese markt slaagt BYD erin winst te boeken. Eind oktober maakte de autobouwer een derdekwartaalwinst van omgerekend 1,4 miljard euro bekend, ruim 82 procent meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Waarnemers wijzen op de enorme efficiëntie van het bedrijf. BYD controleert zowat de hele productieketen van zijn wagens, tot en met de mijnen waar het lithium voor de batterijen uit de grond wordt gehaald.
Willy B.
0
Dit is een erg interessant artikel, maar ga het niet posten omdat het veel te lang is. Dus enkel leesbaar voor abonnee's De Tijd:

www.tijd.be/ondernemen/auto/je-krijgt...
Willy B.
0
www.tijd.be/politiek-economie/belgie/...

De openbaarvervoersmaatschappij De Lijn koopt haar standaardbussen in de komende jaren niet langer alleen bij het Belgische Van Hool en het Nederlandse VDL, maar ook bij het Chinese BYD.

De Lijn sluit een raamakkoord voor de aankoop van 500 standaard elektrische bussen bij BYD Europa. Een eerste bestelling van 92 bussen is geplaatst. Ze worden gemaakt in een BYD-fabriek in Hongarije. De bestelling is goed voor een investering van ruim 43 miljoen euro. Vanaf begin 2025 verschijnen ze op de Vlaamse wegen.

Dat is slecht nieuws voor de Belgische busbouwer Van Hool en de Nederlandse fabrikant VDL. Beide bouwden de voorbije jaren de standaardbussen van De Lijn, dankzij een raamcontract uit 2021. Dat blijft gelden, maar de Europese spelers krijgen nu een te duchten extra concurrent naast zich.

Dat die niet Europees is, kan een gevoelig punt zijn. Al bouwt Van Hool zijn lijnbussen niet in zijn fabriek in Lier, maar in Macedonië.

Naast standaardbussen bestelde De Lijn de voorbije maanden ook nog andere elektrische bussen. Er zijn 109 elektrische gelede bussen in bestelling bij het Italiaanse Iveco, 17 elektrische bussen voor 'hoogwaardig openbaar vervoer' (HOV) bij VDL en 6 kleine elektrische bussen bij Yes-EU.

In 2035 wil De Lijn uitsluitend met uitstootvrije bussen rijden. 'Deze bestelling van een volgende reeks e-bussen is uitstekend nieuws voor de reizigers en het behalen van onze klimaatdoelstellingen', zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken (Open VLD).
GakGak
0
BYD Company Limited (1211.HK)
HKSE - HKSE Delayed Price. Currency in HKD

198.400-1.000 (-0.502%)
At close: 04:08PM HKT
.
Al een half jaar vrij zwak, de koers van BYD maar de Chinese overheid moet eens aan steun gaan denken ipv afbraak.

BYD gaat het uiteindelijk winnen van Tesla.
closer
0
Musks Tesla merkt de gevolgen van Chinese concurrentie en zinspeelt op westerse importmaatregelen

Tesla-topman Elon Musk vreest voor het lot van zijn bedrijf en andere mondiale automerken als het Westen geen maatregelen neemt tegen de export van goedkope, met staatssteun gemaakte Chinese auto’s. Dat zei hij bij de presentatie van de recentste kwartaalcijfers, die tegenvallen.

Peter van Ammelrooy, 25 januari 2024, 11:37

Met zijn opmerking lijkt Musk te reageren op het nieuws dat de Chinese concurrent BYD zijn bedrijf heeft ingehaald als ’s werelds grootste leverancier van elektrische auto’s, begin dit jaar. Westerse autofabrikanten klagen al veel langer over oneerlijke concurrentie met China. Ze kregen in het begin alleen met moeite toegang tot de Chinese markt, waardoor de ‘thuismerken’ de markt konden veroveren. Ook stutte de Chinese regering de eigen autofabrikanten met allerlei subsidies om de binnenlandse verkoop te stimuleren. Goedkope arbeid deed de rest.

Verder lezen: www.volkskrant.nl/cs-b76bfecd/
GakGak
1
Musk moet niet zeuren want heeft vele jaren alleen maar geprofiteerd van allerlei overheidssubsidies en nog steeds
(zie Noorwegen).
Toen ook nog auto´s gaan bouwen in o.a. China, waar je nog wel eens tegen wat verrassingen aanloopt natuurlijk.

Als hij gaat focussen op de kleinere modellen met minder marge is dat het einde van de Tesla hoge koersen.
Succes
0
quote:

Willy B. schreef op 4 januari 2024 14:19:

www.tijd.be/politiek-economie/belgie/...

De openbaarvervoersmaatschappij De Lijn koopt haar standaardbussen in de komende jaren niet langer alleen bij het Belgische Van Hool en het Nederlandse VDL, maar ook bij het Chinese BYD.

...
Ach ja het is maar belastinggeld ... en goedkoop = meestal duurkoop!

---------

Bus drama voedt twijfels over bouwkwaliteit BYD auto’s

Op 1 augustus jl. berichtte Autointernationaal.nl dat er opvallend veel klachten zijn over de BYD Tang. Maar de bouwkwaliteit van de voertuigen van de Chinese gigant staan in meer opzichten in een kwade reuk. Voor zover daar sprake van kan zijn natuurlijk bij auto’s die op elektriciteit rijden.

Het betreft de elektrische bussen van BYD. Nederlandse chauffeurs die daar mee moeten rijden, klagen steen en been. Maar laten we bij het begin beginnen: het aanbestedingstraject. Om de order binnen te halen, heeft BYD gefraudeerd. Dat zou op zich natuurlijk al een reden moeten zijn om de Chinese autofabrikant verder de boycotten. Misschien dat BYD in eigen land smeergeld de gewoonste zaak van de wereld vindt, maar in een democratische rechtsstaat als Nederland hebben we andere waarden en normen.

...

www.autointernationaal.nl/2023/09/bus...

of,

Het ‘gebed-zonder-end-dossier’ van de elektrische BYD-bussen op de Veluwe
pvmagazine.nl/het-gebed-zonder-end-do...
GakGak
0
Het ‘gebed-zonder-end-dossier’ van de elektrische BYD-bussen op de Veluwe...
.
Is die regio niet een stukje bible belt ?

Daar is het al gauw een gebed zonder einde .
Willy B.
0
quote:

GakGak schreef op 24 april 2024 10:02:

www.tijd.be/ondernemen/auto/chinese-e...
De Chinese e-autobouwer BYD overweegt een tweede en derde fabriek in Europa te bouwen. Dat zei BYD-topvrouw Stella Li in Shenzhen aan enkele Europese media, waaronder De Tijd.

‘Voor het eind van dit jaar kondigen we de bouw van drie tot vier extra fabrieken aan. Normaal komt er een in Mexico en de drie overige in andere regio's. Wellicht is de ene fabriek die we nu in Europa hebben niet genoeg.' Dat meldde Stella Li, de vicevoorzitter van BYD, de grootste autobouwer van China. Ze is de nummer twee van het bedrijf uit Shenzhen, na oprichter en gedelegeerd bestuurder Wang Chuanfu.

Hoewel Li het niet met zoveel woorden gezegd wil hebben, wapent BYD zich op die manier tegen de dreigende aanzienlijke verhoging van de importtarieven op Chinese auto's. Volgens de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, wordt 'de wereld overspoeld met goedkopere Chinese elektrische auto’s, waarvan de prijs kunstmatig laag wordt gehouden door enorme staatssubsidies'.

BYD overklaste vorig jaar Tesla als grootste verkoper van elektrische auto's ter wereld, ook al raakte het die positie in de eerste drie maanden van dit jaar weer kwijt aan het bedrijf van Elon Musk. Het Chinese merk verkoopt zijn auto's sinds twee jaar ook in ons land en geldt als de meest veelbelovende Chinese automaker van het moment.

BYD mikt dit jaar op een verkoop van 2.000 tot 3.000 auto's in ons land. Tegen 2027 moeten dat er 10.000 zijn, evenveel als Mini en Nissan.
Vorig jaar kon het merk in ons land nog geen 600 auto's slijten. Maar sinds de uitbreiding van het aantal dealers eind vorig jaar stijgt de verkoop gestaag. Na de eerste drie maanden van dit jaar stond de teller op 423 exemplaren.

Volgens de woordvoerder van BYD-invoerder Inchcape, Thomas de Meuter, heeft het merk in ons land dit jaar al 'meer dan 1.000' bestellingen geboekt. Eind dit jaar moet de teller op '2.000 tot 3.000 exemplaren' staan, om tegen 2027 uit te komen op 10.000 stuks per jaar - evenveel als bijvoorbeeld Mazda, Nissan en Mini vorig jaar in België verkochten.

Het merk profiteert naar eigen zeggen ook van de Vlaamse subsidie van maximaal 5.000 euro op de aankoop van een elektrische auto met een catalogusprijs van maximaal 40.000 euro. De helft van de elektrische auto's die BYD in ons land verkoopt, komen in aanmerking voor die premie.

Zoals veel Chinese autobouwers richt BYD zich sinds enkele jaren op de export van zijn auto's. In China is de concurrentie tussen lokale merken enorm gegroeid, terwijl er veel productiecapaciteit is bijgebouwd.

Zowel de Verenigde Staten als Europa zetten zich schrap voor een invasie van Chinese auto's. De Europese Commissie verdenkt Peking ervan zijn lokale autobouwers massaal te subsidiëren en heeft een onderzoek geopend. Dat kan dit najaar leiden tot een stevige verhoging van het importtarief van 10 procent op Chinese auto's.

De VS heffen al een tarief van 27,5 procent en er gaan zelfs stemmen op om dat op te trekken tot 125 procent. Dat betekent de facto een verkoopverbod voor Chinese auto's in de VS. Het is dan ook een van de weinige landen waar BYD zijn auto's nog niet verkoopt.

De BYD Seal is een rechtstreekse concurrent van de populaire Model 3 van Tesla. ©BYD
Duitse premiummerken als BMW, Mercedes-Benz en Audi, die vrezen dat China als vergelding zijn importheffingen op Europese auto's zal verhogen, verzetten zich tegen mogelijke Europese sancties.

Toch anticiperen Chinese producenten op zulke maatregelen door Europese fabrieken te openen. Eind vorig jaar kondigde BYD aan dat het in het Hongaarse Szeged een eerste fabriek in de EU gaat bouwen, waar uiteindelijk 300.000 auto's per jaar van de band moeten rollen.

Ook Chery, dat in ons land auto's verkoopt onder het merk Omoda, gaat produceren in Europa. Daarvoor kocht het vorige week een oude Nissan-fabriek in Barcelona, waar het vanaf 2029 jaarlijks minstens 150.000 elektrische auto's wil maken.

BYD's nummer 2, Stella Li: 'BYD is een mondiaal bedrijf, en dat betekent meer dan alleen wereldwijd auto's verkopen. Het is ook lokaal investeren in productie, onderzoek en ontwikkeling.' ©BYD
Naast een nieuwe fabriek wil Li ook een ontwikkelings- en designcenter in Europa openen. 'BYD is een mondiaal bedrijf, en dat betekent meer dan alleen wereldwijd auto's verkopen. Het is ook lokaal investeren in productie, onderzoek en ontwikkeling.' Het is nog niet duidelijk waar BYD zijn designcentrum en eventuele tweede fabriek wil bouwen.

Li heeft sinds deze maand de touwtjes in handen van de Europese divisie van BYD. Haar voorganger beloofde vorig jaar dat het Chinese merk tegen 2030 zeker 10 procent van alle batterijauto's in Europa wil verkopen, ofwel ruim 1 miljoen auto's per jaar. Daar doet Li nog een schepje bovenop. 'Onder mij zal het veel sneller gaan. Ik zou niet weten waarom we tot 2030 moeten wachten.'

BYD is de voorbije jaren uitgegroeid tot een van de grootste industriële conglomeraten van China. Naast auto's maakt het in 1995 opgerichte bedrijf ook batterijen, bussen en is het toeleverancier van de elektronica-industrie.
75 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 0,00%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%