NPEX « Terug naar discussie overzicht

Risicokwalificatie bestaande obligaties

1.470 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 » | Laatste
Leefloon
1
quote:

Happy One schreef op 11 maart 2024 11:23:

Van Wagamama is het halfjaarbericht ook binnen, maar daar werd ik niet vrolijk van.
...
Het EV is nog steeds zwaar negatief (- 3.198.000)
Ik "vrees" dat dat in principe chronisch is bij Wagamama, een operationeel negatief EV. Mogelijk niet alleen bij de franchisenemer, als ik terugdenk aan het enorme negatieve EV van wagamama.com. Gesubsidieerd (door investeerders) ergens eten, zoiets... Tevens een risico bij de Huizers, van I Love Sushi, met alle ongetwijfeld eveneens veel belovende groeiplannen.
c room
2
quote:

Happy One schreef op 11 maart 2024 11:23:

Van Wagamama is het halfjaarbericht ook binnen, maar daar werd ik niet vrolijk van.

In het eerste halfjarbericht stond:

Deze WHOA-procedure is in maart 2023
gehomologeerd. Dit heeft een nettoresultaat opgeleverd van Euro 6.283.000

Daar is uiteindelijk 3.996.000 van overgebleven. Het EV is nog steeds zwaar negatief (- 3.198.000) en de schuldenlast veel te hoog. Dit jaar wordt een EBITDA verwacht van 1.500.000,-- ten opzichte van 182.000 in 2023. Dat hopen we dan maar.....
Jaarrekening 2022:
8. Toekomstverwachtingen
De omzet van 2023 is verwacht te stijgen naar ca. € 23 mio en in 2024 naar ca. € 24 mio. Het resultaat 2023 zal positief zijn door de WHOA kwijtingswinst. De EBITDA uit normale bedrijfsvoering in 2023 is naar verwachting ca € 0,5 mio en in 2024 ca € 2 mio.
Bericht h1 2023: Vooruitblik op de komende periode.
De verwachtingen voor het tweede halfjaar 2023 zijn positief. De verwachte EBITDA over deze periode bedraagt Euro 850.000.

Mist hij gewoon met 735k de prognose uit h1 bericht augustus 2023 en de jaarrekening 2022, eind november 2023, met 3 ton over 2023 en verlaagt hem 5 ton voor 2024. De brutomarge is niet het probleem; ze krijgen de kosten niet onder controle. Hij komt niet in de buurt van de nettowinstmarge van 6-9% voor fastfoodrestaurants.
Vind de omzetgroei van 14% in 2023 matig. Prognose uit jaarverslag 2022 werd met 350k gemist. Die 14% kan je grotendeels toeschrijven aan 9% prijsstijging in de horeca, waarschijnlijk in hun segment hoger. Een deel zal komen door opening Kijkduin; met Kijkduin waren er in 2023 11 ipv in 2022 10,25 restaurants open. Door omicron in h1 2022 was 2023 h1 veel beter. Gemiddeld worden alle vestigingen dus minder bezocht in 2023. Dat beeld zag je ook bij T Bello terug. Gaza of niet. 24 miljoen omzet in 2024 lijkt me een onhaalbare missie. Je mag niet uitbreiden en België lijkt me met één vestiging niet rendabel te krijgen. Door de restyling en kosten reclamecampagne gaat vestiging Brussel waarschijnlijk dicht en zodoende ook Antwerpen.
Tja, en dan nog de nieuwe strategie. Aan ILS kan je zien dat sushi een vechtmarkt is. Je zal lager opgeleid personeel moeten aantrekken om met prijsvechters te kunnen concurreren en dat gaat weer ten koste van de algehele kwaliteit. Zeker geen garantie voor winst. Wellicht komt de nieuwe strategie uit de koker van TKWY en VHC Jongens. TKWY zal winstgevendheid jeuken. Het gaat hen om 15% provisie bij bestelling en bij bezorging tot wel 30%. VHC Jongens gaat het alleen maar om zoveel mogelijk producten te slijten. Als dit omvalt schuiven ze het min één of twee vestigingen gewoon door naar de volgende sushiboer. Aangezien er 5 ton in kas is, er een reclamecampagne komt en de boel een restyling krijgt, zal rond de zomer nieuw kapitaal aangetrokken moeten worden. Wie o wie?
Happy One
2
quote:

c room schreef op 11 maart 2024 19:15:

[...]
Jaarrekening 2022:
8. Toekomstverwachtingen
De omzet van 2023 is verwacht te stijgen naar ca. € 23 mio en in 2024 naar ca. € 24 mio. Het resultaat 2023 zal positief zijn door de WHOA kwijtingswinst. De EBITDA uit normale bedrijfsvoering in 2023 is naar verwachting ca € 0,5 mio en in 2024 ca € 2 mio.
Bericht h1 2023: Vooruitblik op de komende periode:
De verwachtingen voor het tweede halfjaar 2023 zijn positief. De verwachte EBITDA over deze periode bedraagt Euro 850.000.

Mist hij gewoon met 735k de prognose uit h1 bericht augustus 2023 en de jaarrekening 2022, eind november 2023, met 3 ton over 2023 en verlaagt hem met 5 ton over 2024. De brutomarge is niet het probleem; ze krijgen de kosten niet onder controle. Hij komt niet in de buurt van de nettowinstmarge van 6-9% voor fastfoodrestaurants.
Vind de omzetgroei van 14% in 2023 matig. Prognose uit jaarverslag 2022 werd met 350k gemist. Die 14% kan je grotendeels toeschrijven aan 9% prijsstijging in de horeca, waarschijnlijk in hun segment hoger. Een deel zal komen door opening Kijkduin; met Kijkduin waren er in 2023 11 ipv in 2022 10,25 restaurants open. Door omicron in h1 2022 was 2023 h1 veel beter. Gemiddeld worden alle vestigingen dus minder bezocht in 2023. Dat beeld zag je ook bij T Bello terug. Gaza of niet. 24 miljoen omzet in 2024 lijkt me een onhaalbare missie. Je mag niet uitbreiden en België lijkt me met één vestiging niet rendabel te krijgen. Door de restyling en kosten reclamecampagne gaat vestiging Brussel waarschijnlijk dicht en zodoende ook Antwerpen.
Tja, en dan nog de nieuwe strategie. Aan ILS kan je zien dat sushi een vechtmarkt is. Je zal lager opgeleid personeel moeten aantrekken om met prijsvechters te kunnen concurreren en dat gaat weer ten koste van de algehele kwaliteit. Zeker geen garantie voor winst. Wellicht komt de nieuwe strategie uit de koker van TKWY en VHC Jongens. TKWY zal winstgevendheid jeuken. Het gaat hen om 15% provisie bij bestelling en bij bezorging tot wel 30%. VHC Jongens gaat het alleen maar om zoveel mogelijk producten te slijten. Als dit omvalt schuiven ze het min één of twee vestiginge gewoon door naar de volgende sushiboer. Aangezien er 5 ton in kas is, er een reclamecampagne komt en de boel een restyling krijgt, zal rond de zomer nieuw kapitaal aangetrokken moeten worden. Wie o wie?
Een rake analyse! Het is verbazingwekkend dat hij iedere keer prognoses geeft die totaal niet uitkomen zonder enige communicatie over de oorzaak of een tussentijds bericht.

Het probleem is ook dat de rek uit de prijzen is. Het is fastfood plus, maar voor een groot glas sap, een voorgerecht en een hoofgerecht betaal je al 35 euro. Dat is niet echt goedkoop meer, de prijzen zijn de afgelopen jaren hard gestegen bij Wagamama.
Sushi zie ik helemaal niet zitten, veel concurrentie en lage consumentenprijzen.

Het worden spannende tijden voor de obligatiehouder ben ik bang.
twinkletown
2
Den Haag, 11 maart 2024

Dusk en NPEX kondigen partnership aan
Dusk en NPEX werken aan innovatieve oplossingen voor financiële markten
Lancering eerste effectenbeurs op Dusk – DLT technologie

Dusk, een toonaangevende leverancier van DLT-oplossingen (Decentralized Ledger Technology) met een marktkapitalisatie van €125 miljoen, is samen met NPEX, de Nederlandse MKB-effectenbeurs die bekend staat om zijn handelsplatform, beleggingsonderneming en crowdfundingdiensten, verheugd om een strategisch partnership aan te kondigen. Samen lanceren wij de eerste effectenbeurs die wordt aangedreven door Dusk DLT-technologie, waarmee een nieuwe norm wordt gezet voor veiligheid, innovatie en efficiëntie in de financiële sector.
Alles lezen:
www.npex.nl/2024/03/11/npex-en-dusk-b...
Leefloon
1
quote:

c room schreef op 11 maart 2024 19:15:

Hij komt niet in de buurt van de nettowinstmarge van 6-9% voor fastfoodrestaurants.
De omzet is ongetwijfeld ook een probleem. Daarvan kan de onderliggende oorzaak weleens zijn dat deze franchiseformules aanbod zonder (voldoende) vraag zijn, en teveel achter een bureau bedacht zijn, vanuit "veel-voor-weinig". Veel geld voor weinig eten. Dusdanig fantasieloos, dat het omgekeerde wetenschappelijk nog steeds onvoldoende onderzocht en innovatief is.

Mijn generieke houding is om weg te blijven bij zulke formules, overigens ook als klant. Idem dito bij partijen die voor klanten vooral (bezorg-) kosten toevoegen. Als daar al trends zitten, dan zijn die trends kleinschalig en waarschijnlijk tijdelijk.

Ik heb weleens aan iemand uit Huizen, die zelf "nooit" kookt, gevraagd of I Love Sushi bekend was. Uit het straatbeeld (bezorgers), en/of uit ervaring. Dat was niet het geval. Ik ga het niet nogmaals vragen, maar de vermoedelijk enige associatie is of zij niet tegenover de AH Oostermeent zitten. Voor iets dat commercieel aanwezig zou moeten zijn, is het hoofdkantoor ook nog steeds hopeloos onopvallend. Dat geeft niet, maar illustreert ook de plaatselijke onbekendheid. Een bekladding met de tekst "DOE MAAR" viel mij er meer op. Je [u]kunt[/i] vanaf de straat zien ziet dat ze er zitten, áls je weet dat ze er zitten, door een naambord op de gevel, maar een AH-logo naast de ingang bevestigt dat grotere, op consumenten gerichte uitingen daar niet verboden zijn:
Bijlage:
Leefloon
1
quote:

twinkletown schreef op 11 maart 2024 21:54:

veiligheid, innovatie en efficiëntie
De "veiligheid" van beleggen in verder zinloze crypto? Waarschijnlijk vooral een kostenbesparing voor de uitbestedende NPEX en misschien soms een enkele verbeterde functie, zoals makkelijk kunnen stemmen voor een afstempeling. Fracties kunnen kopen lijkt mij niet te passen bij het hoge risico en lage rendement van NPEX-"beleggingen". Dan krijg je óf weinig rente over je € 10, waar je sowieso nooit rijk van wordt, óf je stimuleert dat "beleggers" bij dat risico hun laatste centen bij de NPEX kunnen "beleggen".
Leefloon
1
quote:

Happy One schreef op 11 maart 2024 19:30:

Het probleem is ook dat de rek uit de prijzen is. Het is fastfood plus, maar voor een groot glas sap, een voorgerecht en een hoofgerecht betaal je al 35 euro. Dat is niet echt goedkoop meer, de prijzen zijn de afgelopen jaren hard gestegen bij Wagamama.
Sushi zie ik helemaal niet zitten, veel concurrentie en lage consumentenprijzen.
Een breder probleem. Bij de bierreuzen is prijselasticiteit al jarenlang het verdienmodel, maar de laatste jaren moeten die aandeelhouders het hebben van meevallende krimp, die analisten nog onvoldoende in hun modellen zullen hebben verwerkt. Graaiflatie en krimpflatie.

Ook op lokaal niveau kun je overaanbod van horeca in straten met/rond voormalige winkels zien. Er zijn plekken waar je door de vele lelijke, soms strafbare horecaterrassen het mooie bos niet meer ziet, met een enorm overaanbod. Geholpen door onnozele (VVD-) dorpspolitici, die lokale horecabedrijven met hun uitbuitende leveranciers willen "redden" door de leukste, hinderlijke terrasruimte dan maar gratis ter beschikking te stellen. Trucjes worden ook massaal toegepast, zoals prijzen als getallen (koffie kost "5") en imbeciele smileys op de menukaart. Als ik aan een praktijkvoorbeeld in een provinciestadje denk, dan is er ergens wel sushi (niet van I Love Sushi), maar ook dat valt totaal niet op in het algemene overaanbod.

Dan is het bij Wagamama en I Love Suhi waarschijnlijk inderdaad nog wat erger, vanwege hun interpretatie van een "veel-voor-weinig"-franchiseformule. Veel geld voor weinig sushi-vormig eten. Bij reguliere klassieke horeca zijn de prijzen al een groeiend probleem. Voor de bierreuzen kan krimp "meevallen", maar op lokaal niveau kost je dat blijvend klanten, en dan heb je ook nog dat overaanbod door o.a. horeca in voormalige winkels, met soms allemaal (nogal lege) terrassen.
Leefloon
1
quote:

Leefloon schreef op 12 maart 2024 05:19:

Je kunt vanaf de straat zien ziet dat ze er zitten, áls je weet dat ze er zitten, door een naambord op de gevel
Om een tevergeefse speurtocht te voorkomen: een stukje boven de 6 witte naambordjes, met een zichtbare letter I en rood hartje.

Nou moet ik zeggen dat bijvoorbeeld ook het vorige hoofdkantoor van Lidl Nederland op een anonieme plek in Huizen zat, maar daar was toen ook niet eens een Lidl-filiaal die hypothetisch als vlaggenschip zou kunnen dienen. Dan heeft free publicity ook wat minder nut. Bij I Love Sushi zit het filiaal wel om de hoek, schuin tegenover de ingang van de Albert Heijn in dat tweede hoofdwinkelcentrum van Huizen.

Als we het dan toch over een centrum van Huizen hebben: het hoofdkantoor van Lidl ligt langs een mislukte "wandelboulevard" tussen oude haven en oude dorp, met onderweg ooit een obligatiebelegging: de-krachtcentrale.nl/wp-content/uploa... (o.a. vaak gebruikt als door Hilversum ontdekte televisiestudio, maar dan wordt dat schitterende industriële erfgoed meestal matig in beeld gebracht). Geen idee hoe het met díe laagrentende obligaties, if any, is afgelopen of loopt.
c room
2
quote:

Leefloon schreef op 12 maart 2024 05:59:

[...]
Een breder probleem. Bij de bierreuzen is prijselasticiteit al jarenlang het verdienmodel, maar de laatste jaren moeten die aandeelhouders het hebben van meevallende krimp, die analisten nog onvoldoende in hun modellen zullen hebben verwerkt. Graaiflatie en krimpflatie.

Ook op lokaal niveau kun je overaanbod van horeca in straten met/rond voormalige winkels zien. Er zijn plekken waar je door de vele lelijke, soms strafbare horecaterrassen het mooie bos niet meer ziet, met een enorm overaanbod. Geholpen door onnozele (VVD-) dorpspolitici, die lokale horecabedrijven met hun uitbuitende leveranciers willen "redden" door de leukste, hinderlijke terrasruimte dan maar gratis ter beschikking te stellen. Trucjes worden ook massaal toegepast, zoals prijzen als getallen (koffie kost "5") en imbeciele smileys op de menukaart. Als ik aan een praktijkvoorbeeld in een provinciestadje denk, dan is er ergens wel sushi (niet van I Love Sushi), maar ook dat valt totaal niet op in het algemene overaanbod.

Dan is het bij Wagamama en I Love Suhi waarschijnlijk inderdaad nog wat erger, vanwege hun interpretatie van een "veel-voor-weinig"-franchiseformule. Veel geld voor weinig sushi-vormig eten. Bij reguliere klassieke horeca zijn de prijzen al een groeiend probleem. Voor de bierreuzen kan krimp "meevallen", maar op lokaal niveau kost je dat blijvend klanten, en dan heb je ook nog dat overaanbod door o.a. horeca in voormalige winkels, met soms allemaal (nogal lege) terrassen.
Een franchiser van Jabugo, een keten van Spaanse hammetjes, is op Kijkduin failliet gegaan. Toeval of niet, ze zijn buurtgenoten van Wagamama in de Westfield Mall. Ze zullen wel pro-actief benaderd worden door makelaars en vastgoedeigenaren die incentives geven of financiering regelen om maar niet met de huurprijzen te hoeven dalen. Bij elke herontwikkeling van een toeristisch (kust)gebied neemt horeca explosief toe. Een stukje beleving toevoegen en redelijk stabiele factor ten opzichte van winkels. Is het zoals hier wel open, maar niet bereikbaar, dan is het verzorgingsgebied veel te klein.

De prijzen in de horeca zijn altijd hoog geweest. Ze moeten ook wel met tientallen procenten omhoog. Telkens zie je daarop rationalisering. Was er vroeger een 'Tafellaken' cultuur, nu is die weg. Scheelt weer 20 euro per avond per tafel. Een gastheer is vrijwel uitgestorven. Scheelt weer een halve kracht.Moest je vroeger vragen om ijs bij je cola. Nu zit het er standaard in om de 2cl verlaging van colca cola te verhullen. Je mag straks per slok betalen. Bij TKWY ook, probeer maar kroepoek bij een Aziatisch restaurant te bestellen. Lukt niet, want teveel cm3 per euro omzet in de oranje rugzak. Nu lijken de opties een beetje op om zich aan te passen aan de portemonnee of de kosten te verlagen.
Die bierboeren profiteerden volgens mij de laatste jaren van de anchoring rond de alcoholische bierprijs om daarvoor de alcoholvrije en accijnsvrije bieren te verkopen.
Ga zelf redelijk vaak uiteten en moet zeggen dat het van het laag tot hoog segment een redelijk gevecht tussen ondernemer, gemeente en consument is. De lol is er wel vanaf. Bij sommige restaurants moet je 50 euro aan parkeergeld betalen of zit je met een jas aan, omdat de tent niet volloopt en de kachel op 15 staat. Talloze keren de koffie maar thuis gedronken, omdat we niet langer mochten parkeren. Of uitkleding van gerechten om je voor friet en groente 10 euro extra te laten betalen. Soms wou je dat je gewoon thuis at. Het hoofdstuk attitude horecapersoneel laten we maar achterwege.
Hieronder talloze gesneefde horeca (concept) dromen. horecasite.nl/aanbod/nederland/zuid-h...
De hoge GW/INV zijn soms witwaspraktijken van criminelen.

Terug naar Wagamama. Het voortbestaan lijkt me in handen van TKWY en VHC. Voldoet het niet aan hun provisie of omzetverwachtingen, dan gaat de stekker eruit. De ceo zit redelijk vast in zijn levenswerk: overwaarde huis ingestoken en waarschijnlijk al zijn spaargeld. Emotioneel zal hij er geen lol meer aan beleven. De ziel is uit zijn bedrijf. Ipv gezonde gerechten verkopen, moet hij platte soja vol met suikers en zout en sushi met mayo verkopen. Alles maar om te overleven in een overvolle markt met krimpende bestedingen. Waarschijnlijk kijkt hij elke tiende van de maand op zijn rekening of de Staatsloterij hem verlost. Ik vind de koers van 500 veel te hoog. Rendement van nog geen 9% op een technisch failliet bedrijf dat onlangs een WHOA doormaakte en 3,8 miljoen aan financieringen binnenharkte. Je moet maar hopen dat een segment lager de boel weer wel aantrekt.
Leefloon
1
quote:

c room schreef op 12 maart 2024 10:32:

Die bierboeren profiteerden volgens mij de laatste jaren van de anchoring rond de alcoholische bierprijs om daarvoor de alcoholvrije en accijnsvrije bieren te verkopen.

Ga zelf redelijk vaak uiteten en moet zeggen dat het van het laag tot hoog segment een redelijk gevecht tussen ondernemer, gemeente en consument is. De lol is er wel vanaf. Bij sommige restaurants moet je 50 euro aan parkeergeld betalen of zit je met een jas aan, omdat de tent niet volloopt en de kachel op 15 staat.
Vooral vanuit Anheuser Busch-InBev (AB InBev), met een schuldenberg door met geleend gekochte groei en met een forse winstmarge, is veronderstelde marktmacht en/of hogere kosten al jarenlang het excuus om met prijselasticiteit jaarlijks een overenthousiaste bijdrage aan inflatie te leveren. Met als winstgroeistrategie liever minder bier verkopen maar meer verdienen. Totdat de wal ooit het schip keert, en je eigen alternatieve drankjes tegenvallen. Het marktleiderschap in de Verenigde Staten zijn ze al kwijtgeraakt, aan een merk dat ze moesten afstoten en dat niet meedoet aan de structurele, excessieve prijsverhogingen. Uiteindelijk raakt zo'n strategie de klassieke lokale horeca, want die verkopen ook steeds minder bier, maar kunnen niet jaarlijks een hogere prijs bovenop een hogere prijs rekenen. Met (gemiddeld lege) coronaterrassen als soms zichtbare uitwas bij zowat elk horecabedrijf. En die bierreuzen prijzen zichzelf steeds meer de markt uit. Één van de betere voorbeelden van zowel krimpflatie (halve liters van 0,44 liter, of kleinere glazen "omdat de klant daarom vraagt") als het meer omstreden graaiflatie. Op den duur prijs je jezelf toch de markt uit, ondanks dat de prijselasticiteit telkens werkt, en kost een druppel inderdaad ooit een godsvermogen. Het ligt ook een beetje aan naïeve klanten. Hadden de bierreuzen tijdens COVID-19 voor miljarden aan leencapaciteit geregeld, ook om hun cafés overeind te houden, had je allerlei kleine initiatieven van stamgasten die hun stamkroeg wilden redden, en lokale overheden die toen begonnen om de mooiste plekken van de stad gratis ter beschikking te stellen.

(Ook) ik erger mij aan hoge kosten en tarieven, en dat gaat ten koste van de beleving in plaats van dat ik "een beleving koop". Gisteren zelf toevallig ergens geweest, maar meestal hoef ik niet zelf te betalen. Maar als je mij virtueel mee zou nemen naar een zowaar niet strafbaar Deventer restaurant langs de IJssel, en ik zie bij een beetje gangbare koffie als prijs "5" staan, dan heb ik al gegeten en gedronken, zoek het goedkoopste uit, en maak het er toch etende gezelschap wijs dat het ramadan of zo is. Idem dito bij de veel geld voor weinig-eten concepten. Dan liever naar een waarschijnlijk minder erge Taco Bell, zonder dat ik daar nou met piepende banden heen wil. Ik wil conceptueel voor veldonderzoek best een keer een Wagamama verkennen (nog nooit eentje gezien), maar ook dan liever het goedkoopste dan het hoogstpersoonlijk trachten te redden van die tent. Ik ga ook niet naar illegale horeca, zelfs niet als zo'n tent de strafbare burgemeester als initiatiefnemer heeft.

Het omgekeerde vind ik leuker. Dat je volgens een (dubieuze) AD-koffietest naar een topper gaat, dat je het gezelschap preventief waarschuwt dat ze daar koffie van (bij wijze van spreken) € 40 per kopje verkopen, en men dus moet opletten als je de "koffie van de dag" (zonder prijsopgave) aangeboden krijgt, maar dat zo'n vermeende topkoffie, in een vroeger leuker tentje, een doodgewone prijs heeft. Liever dat dan het getal "5" als prijs (om het minder op een schokkend geldbedrag te laten lijken) en smileys (voor hogere fooien) op de kaart en/of rekening.

Met dat bier, om daar nog even op terug te komen: AB InBev werd ooit beboet omdat zij tegenwerkten dat naar België teruggestuurd Belgisch bier goedkoper was dan Belgisch bier in België. Dan werd "Jupiler" bijvoorbeeld "Belgium", tijdens een voetbaltoernooi: www.akd.lu/nl/insights/duurder-bier-b...

Tenslotte is cfr. www.biernet.nl/bier/prijzen/jupiler-p... de prijs van Jupiler (want: AB InBev, met hun marktdominantie en ooit knappende prijselastiek) gestegen van € 10,25 naar € 18,02, in 18 jaar. Een gemiddelde jaarlijkse prijsverhoging van bijna 3,19%. Zo'n door mij bedoelde, overenthousiaste bijdrage van de bierreuzen aan de inflatie. Ook de afwijkende verpakkingen bemoeilijken prijsvergelijkingen. En 2024 is nog maar net begonnen, maar die € 18,02 zou inmiddels € 18,39 zijn geworden. Wéér ruim 2 procent erbij, "omdat het kan" én omdat winst belangrijker is dan volume. Zo ben je dus niet de enige die de winstpakker van horecabedrijven laat staan, en steeds vaker thuis of elders iets anders verkiest. Alleen door de schuldenberg vind ik AB Inbev nog een beetje interessant, maar wees iemand al op het synthetische dividend van covered calls. Wat mij betreft is bier een krimpmarkt, net zoals post en fossiele brandstoffen, maar dan zonder een hoog dividendrendement. Totdat de strategie niet meer werkt, maar dan valt als aandeelhouder je winstgroei helemaal weg.

De € 18,02 (ultimo 2023?) komt overigens uit de grafiek van biernet.nl, en de actuelere € 18,39 uit de tekst van de biernet.nl-link hierboven. +2,05%, ongetwijfeld vanwege gestegen kosten of andere zielige verhalen. In werkelijkheid graaiflatie en de winstgroeimotor van de bierreuzen, onder leiding van AB InBev.

Oeps; terug naar de NPEX met o.a. Wagamama. Daar toch nog iets dat groeit, hun negatieve EV, en waar een forse prijsverhoging of nieuwe vestigingen de problemen waarschijnlijk alleen maar groter maakt...
Leefloon
2
Terzijde, maar via-via weleens begrepen dat wetenschappelijk (markt-) onderzoek naar het omgekeerde van veel-voor-weinig (veel geld voor weinig eten) daadwerkelijk nog onontgonnen gebied is. Veel willen verkopen, voor weinig geld. Daar zie je dus ook dat o.a. op sushi lijkende objecten een makkelijke keuze is. Dan hoef je er minder van te verkopen, en bij een groot succes heb je een get-rich-quick-scheme. Zo zit men tegenwoordig in de wedstrijd.

Veel voor weinig komt ook minder vaak voor. Soms heb je nog aantrekkelijke boerderijprijzen, maar vaker zie je een ei van 10 cent voor bijna de supermarktprijzen in een eierautomaat liggen. En liggen diezelfde eieren in een gesubsidieerd streekwinkeltje, dan gaat daar nog eens 50% bovenop. Van veel eieren voor weinig geld, naar het vragen van de hoofdprijs voor diezelfde eieren. Zonder de service van de nabijere supermarkt, voor als er in een winderige polder eens een kapot ei in het doosje zit. Zo'n veel geld voor weinig ei-automaat is (al dan niet zwarte) bijvangst voor een pluimveebedrijf, maar voor I Love Sushi en Wagamama is dat het enige verkoopkanaal. Met te weinig omzet. Dat is het zwakke punt van relatief veel geld vragen voor weinig product, en het omgekeerde is nu dus nog innovatief en onderzoekswaardig te noemen.
c room
2
www.villamedia.nl/artikel/fiod-docume...
De snelle groei en cash lokken criminelen. Geloof niet dat Wagamama met de herintroductie van cash een tweede kassasysteem gaat ontwikkelen, maar betwijfel of NPEX ILS goed gescreend heeft, zie LCS Piping.
Zat bij Wagamama te twijfelen of de NLse participatie door TKWY een sweetheart deal was voor Wagamama int. en TKWY met haar Engelse vestiging er garen bij spint. Ach, we zullen het zien.
Een probleem dat ILS niet heeft en Wagamama wel is dat Wagamama NL altijd voor eigen rekening handelt. Beter was geweest om in het nieuwe contract te bedingen dat Wagamama NL franchisenemers mocht werven en niet steeds zelf al het risico moet nemen.

Het AYCE tijdperk is wel voorbij en voor gezinnen rest nog het pannenkoekenrestaurant zonder bediening, al dan niet met geprinte pannenkoeken.

De consument laat zich wel vaker misleiden. Het witte ei is beter voor het milieu en goedkoper dan het bruine, maar de consument laat zich niet verleiden tot beter voor minder.

AB Inbev, de grootste brouwer ter wereld, zag de omzet in de VS in het tweede kwartaal fors dalen, grotendeels als gevolg van de rel rond de samenwerking met de transgender/cd influencer Dylan Mulvaney.3 aug 2023. Joe sixpack was nog niet zo woke.

Tja, de nieuwe samenwerking met Dusk. Leuke teksten als 'Makkelijker dividend ontvangen', 'Fragmentele aandelen' of 'Lagere drempels voor beleggers'. Lagere drempels: ik weet niet, maar dit jaar zijn twee obligaties omgezet in aandelen of warrants waar niet in gehandeld kan worden. Hygear wel, maar besloten. Zolang Dusk niet degene is die informatie kan afdwingen, is alles goed en aardig, maar nutteloos. Of gaat NPEX een uitnodiging voor een vergadering van Informed nu wel vooraf publiceren. Alleen de beleggingsfondsen voldoen aan fractioneel beleggen qua grote, maar niet qua structuur. Ze hebben er geen belang bij. Annexum zit er niet op te wachten of je via NPEX kan laten inkopen en registreren als participant. Dividend makkelijker ontvangen is niet nodig. Geen bedrijf keert dividend uit op dit moment. Maargoed... laten ze me verbazen.
Leefloon
1
quote:

c room schreef op 12 maart 2024 18:13:

Een probleem dat ILS niet heeft en Wagamama wel is dat Wagamama NL altijd voor eigen rekening handelt. Beter was geweest om in het nieuwe contract te bedingen dat Wagamama NL franchisenemers mocht werven en niet steeds zelf al het risico moet nemen.

AB Inbev, de grootste brouwer ter wereld, zag de omzet in de VS in het tweede kwartaal fors dalen, grotendeels als gevolg van de rel rond de samenwerking met de transgender/cd influencer Dylan Mulvaney.3 aug 2023. Joe sixpack was nog niet zo woke.
Eens, dan komt het nieuwe geld bijvoorbeeld van een gouden handdruk, waarmee iemand "denkt" een nieuwe toekomst op te bouwen, inclusief het uit de mouwen steken van handen.

Een valversnelling, met 2x verloren marktleiderschap. De oude #1 (Bud), en de nieuwe Amerikaanse #1 die ze moesten afstoten vanwege het beleid om dolgraag minder bier te verkopen voor telkens meer geld:

The department alleged that the transaction would result in consumers paying more for beer and would limit innovation in the beer market.
...
“If this settlement makes just a one percent difference in prices, U.S. consumers will save almost $1 billion a year.”
( www.justice.gov/opa/pr/justice-depart... )

Dit jaar mogelijk zowaar eens geen krimp in volume, al dan niet geholpen door MAGA's opportunistische boycot-leider Trump: www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/07/ab-in...
Leefloon
2
quote:

c room schreef op 12 maart 2024 18:13:

Tja, de nieuwe samenwerking met Dusk. Leuke teksten als 'Makkelijker dividend ontvangen', 'Fragmentele aandelen' of 'Lagere drempels voor beleggers'. Lagere drempels: ik weet niet, maar dit jaar zijn twee obligaties omgezet in aandelen of warrants waar niet in gehandeld kan worden. Hygear wel, maar besloten. Zolang Dusk niet degene is die informatie kan afdwingen, is alles goed en aardig, maar nutteloos.
Lagere drempels voor beleggers via Dusk zouden er ook uit kunnen bestaan dat meerdere beursjes één grote lijken. En dat het wat meer op cryptomeuk gaat lijken, inclusief fracties en dergelijke. Belangen van beleggers staan niet voorop, en je kunt je afvragen of bij makkelijker kunnen stemmen volkswoede niet teveel kan gaan overheersen. En in hoeverre je als student Economie je zakgeld van € 20 kunt "beleggen" in een onnozel ziekenboegmandje, zal mede afhangen van NPEX-tarieven.

De AFM over het DLT Pilot Regime, gericht op uitbaters van beursjes maar ook een (klein) beetje informatief over het hoe en wat: www.afm.nl/nl-nl/sector/handels--en-a...
Leefloon
2
quote:

c room schreef op 12 maart 2024 18:13:

De consument laat zich wel vaker misleiden. Het witte ei is beter voor het milieu en goedkoper dan het bruine, maar de consument laat zich niet verleiden tot beter voor minder.
Ook een kwestie van gewoonte; het zijn geen bruin geverfde witte eieren. De goedkoopste eieren bij mij in de omgeving zijn bruin, maar zeer groot en zijn dubbeldooiers. Die wijken dus ook af van het "normale".

Een populairdere eierautomaat lijkt prijzen van bruine eieren te baseren op de goedkoopste, witte eieren in de supermarkt. Kost zo'n doosje witte in de supermarkt € 1,63, dan kost een doosje (kleine) bruine € 1,60. Met nog eens 50% extra wanneer je ze koopt in een gesubsidieerd streekproductenwinkeltje, wanneer de veilingprijzen rond € 0,80 liggen. Je betaalt ook de hoofdprijs wanneer zij niet door fipronil werden getroffen. En omdat het pluimveebedrijf verkocht zou zijn, is het waarschijnlijk ook niet nodig om de boer te "steunen" door ergens in een winderige, natte polder je eieren te gaan kopen.

Bij veel (eten) voor weinig ((zwart) geld) denk ik wat meer aan "boerderijprijzen". Agrariërs lijken wat dat betreft ook nog moderne zoekende, door conform het bovenstaande voorbeeld voor supermarktprijzen te gaan. Dat past wel bij een politieke gedachte dat supermarkten uitbuiters zouden zijn, maar niet wanneer je voor één of twee producten een halve wereldreis moet maken. Voor een paar cent voordeel t.o.v. een doosje witte bij de supermarkt om de hoek, waar je wel een nieuw doosje mag pakken wanneer je het doosje laat vallen of er eentje kapot blijkt te zijn. En dan is zo'n eierautomaat waarschijnlijk ook oneerlijke concurrentie, vanwege een illegaal maar idealistisch gedoogd verkooppunt.
c room
2
Lichtpuntje bij RR Mechatronics. 10% van de nominale waarde van de niet-geconverteerde leningen wordt afgelost.
Leefloon
2
quote:

Leefloon schreef op 13 maart 2024 11:32:

En omdat het pluimveebedrijf verkocht zou zijn, is het waarschijnlijk ook niet nodig om de boer te "steunen" door ergens in een winderige, natte polder je eieren te gaan kopen.
Ah, de overnemer van dat pluimveebedrijf zet nu ook in op veel (geld) voor weinig (ei): merkeieren, mét marketingkosten. Moet het van zulke fratsen komen, dan is voor investeerders de rek er eigenlijk al uit.

Terug naar de NPEX...
c room
1
[quote alias=Leefloon id=15222429 date=202403132250]
[...]
Ah, de overnemer van dat pluimveebedrijf zet nu ook in op veel (geld) voor weinig (ei): merkeieren, mét marketingkosten. Moet het van zulke fratsen komen, dan is voor investeerders de rek er eigenlijk al uit.

Terug naar de NPEX...
[/quote
Je bedoelt NPEGGS
Leefloon
1
quote:

c room schreef op 14 maart 2024 00:34:

Je bedoelt NPEGGS
Powerful Eggs, met hun "Kostprijs+" voor - waarschijnlijk witte - eieren van de boeren. Ik zag ergens buiten bij een Jumbo een marktkraampje staan, waar ter (vage) promotie gratis een broodje "krachtig" merk-ei kon worden verkregen en waar je in de supermarkt of bij een (illegale) eierautomaat ongetwijfeld een "eerlijk" genoemde prijs betaalt voor het verhaal achter een "krachtig" ei en voor de beleving achter zo'n merk-ei.

Niet gekocht bij een Jumbo-supermarkt, dus ik kan helaas niet uit eerste hand vertellen of er net zoals bij de margeverhogende merkappels een extra stickertje of stempeltje op de eieren staat, om te voorkomen dat je thuis per ongeluk een niet-"krachtig" ei verwerkt in een gerecht dat schreeuwt om een "krachtig" ei...
Leefloon
1
quote:

c room schreef op 14 maart 2024 00:34:

Je bedoelt NPEGGS
Was het daar maar zo'n feest, dat daar vanuit marketingoverwegingen door de genoteerde bedrijven alles uit de kast werd gehaald om marges en naamsbekendheid te maximaliseren, met een gezond genoeg zijnde basisomzet. Bruine prijzen voor witte eieren, et cetera. In werkelijkheid zijn vele obligaties windeieren.

Zo, en dan ga ik nu ff op eeggs.com kijken of daar nog wat leuks tussenzit...
1.470 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 0,00%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%